Foto mogelijkheden op Circuit Zolder

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Fotobos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 126
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2005 09:02
CONTACTCOLON

Hoi Forumleden,

In April zou ik graag naar Circuit Zolder gaan voor de WTCC en FIA GT races. Ik ben er echter nog nooit geweest en zie dat er nogal wat geschreven wordt over de beperkte foto mogelijkheden.

Wie kan mij vertellen hoe het echt zit? Kan je in de Chicane met 300mm uit de voeten? Misschien kan iemand zijn verhaal ondersteunen met wat foto's.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groetjes Ferry
Gebruikers-avatar
petuut
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4837
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2007 23:11
WoonplaatsCOLON Ergens in Limburg

Hoi Ferry,

ik ben er vorig jaar geweest, samen met BartjeD.
De mogelijkheden om te fotograferen van race-auto's is op diverse plaatsen inderdaad wat lastig. Je moet over de hekken heen fotograferen of door een van de gaten van het hekwerk, waar meestal veel mensen staan te wachten tot zij ook een keer door het gat mogen fotograferen.
Toch zijn er diverse plaatsen waar je makkelijk bij kunt en beter uitzicht hebt.
Zelf hebben wij o.a. op een plaats gestaan waar een heuveltje was, dus ook weinig last van hekwerken. Daar komen de race-auto's van linksaf vanuit een bocht naar rechts langs scheuren.
Wij zijn vorig jaar ook achter de pits gelopen. Volgens mij noemen ze dat paddock :oops: . Hier kijk je je ogen uit.
Op de parkeerplaats waar de racewagens staan kon je gewoon oplopen en foto's maken.
Ook de privéwagens van de sponsors en vrachtwagens zijn een genot om naar te kijken.
Ik noem maar enkele merken: Ferrari's, Porsche, Lamborghini enz. enz. Heel fraai !

Hier de foto's die wij toendertijd gemaakt hebben. De eerst reeks zijn van Bart en wat verder doorscollen komen die van mij.
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 50&t=85430" onclick="window.open(this.href);return false;

Mijn foto's zijn allemaal gemaakt met de 70-300 mm lens van Canon. Geen snelle lens, maar toch. Op die heuvel zat ik continu op ongeveer 250 mm. Afstand tot de raceauto's was pak 'm beet zo'n 50 meter.

Misschien dat BartjeD je nog wat tips kan geven. Die is er vaker geweest.
Succes en veel plezier daar !

Groet, Ruud
De mooiste shoots maak je in Limburg
Gebruikers-avatar
Fotobos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 126
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2005 09:02
CONTACTCOLON

Zou je kunnen aangeven waar jullie hebben gestaan??

Afbeelding
Gebruikers-avatar
petuut
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4837
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2007 23:11
WoonplaatsCOLON Ergens in Limburg

Oh... help.... Bart.... :oops: Als ik het goed heb was dat bij nummer 6 (Bolderbergbocht).
De naam zegt het eigenlijk al. Een bocht in een berg.
Ik denk dat je het beste BartjeD even een pm'tje kan sturen. Die kan je dat haarfijn uitleggen.
Mijn oriëntatievermogen is niet meer 'je van het'. :oops:

Groet, Ruud
De mooiste shoots maak je in Limburg
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Ik heb daar jarenlang racecursussen gegeven met motoren en kan je wellicht wat tips geven.
De chicane (nr4 op de plattegrond) is goed vanaf de paddock bereikbaar, vlak na die chicane krijg je de sacramentsheuvel, hier kun je ook redelijk goed bijkomen en door de hoogteverschillen kun je een plekje zoeken waarbij je geen last hebt van de hekken. De Gilles Villeneuve chicane na de sacramentsheuvel is heel langzaam <50km/u en geeft je dus veel tijd om te schieten. Of je daar lekker bij kunt komen hangt erg af van hoe druk het is. Verder is de bocht voor nr. 6 een bocht waar nogal eens uitremacties en grindbaksessies te verwachten zijn, ook dit is een relatief langzame bocht.
De Jacky Icxx chicane is wellicht vanaf de tribunes mooi te zien maar vergt een dikke telelens. De sterrewacht en kanaalbocht zijn bochten waarbij verschillende lijnen mogelijk zijn, dus ook hier grote kans op spannende inhaalacties, foto's richting pitlane geven een aparte achtergrond want de pitboxen zijn allemaal in Coca cola reclame uitgevoerd. De Bianchi bocht bevindt zich helemaal achterop het circuit en is lastig bereikbaar.
Zolder is echt een stop&go circuit waarbij je voor de langzame bochten bij bewolkt weer grote kans hebt op roodgloeiende remschijven.
Zonder paddock kaart is het lastig om een mooi plekje te veroveren.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

petuut schreefCOLONOh... help.... Bart.... :oops: Als ik het goed heb was dat bij nummer 6 (Bolderbergbocht).
Waar wij op dat heuveltje hebben gestaan was bij de '1ste linkse', of te wel de eerste bocht na het rechte stuk, een mooie plek om te pannen.

Zoals Ruud zegt ben ik er inderaad vaker geweest, maar zit nu helaas wat krap in mijn tijd om uitgebreider antwoord te kunnen geven......kom er dus later op terug. :wink:

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Terugkomend op bovenstaande..... :wink:

Gezien vanuit de binnenkant van het circuit ken ik de volgende fotoplekken:
- 1ste linkse; na deze bocht licht een heuvel waardoor je over het hekwerk heen kun fotograferen, als het druk is staan daar zeker 50 telelenzen op een rij :P , daar kun je de auto's vastleggen als deze na het rechte stuk de bocht uitkomen, 300mm heb je dan minimaal nodig. Tussen de 1ste linkse en de sterrenwacht heb je goede pan mogelijkheden, 250mm is dan voldoende.
- chicane; vanaf de berg na de chicane kun je over het hek fotograferen, je hebt hier overzicht over de gehele cicane, 300mm heb je daar zeker nodig. Net voor de chicane en een stukje na de chicane (richting Q8 brug) zijn er gaten in het hekwerk gemaakt waardoor je kunt fotograferen.
- G.Villeneuve; weinig mogelijkheden, veel hekwerk. Een stukje voor de Villeneuve kun je over een poort fotograferen, maar dan heb je de achterkant er op staan en 300mm is dan eigenlijk nog te weinig.
- Jacky Ickx; bij de 3 kun je door het hek fotograferen ook kun je daar de auto's mooi vastleggen als ze de pitstraat inrijden.

Mocht je wat foto's wil bekijken, neem dan gerust een kijkje op mijn site of bij deze link voor meer autosport. :wink:

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en wens je alvast veel (foto)plezier.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
Fotobos
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 126
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2005 09:02
CONTACTCOLON

Bedankt Bart voor je gedetailleerde informatie. Hier kan ik zeker wat mee. Net naar de WTCC race op Eurosport gekeken en lijkt me wel super om deze klasse op Zolder te zien.

Mooie site overigens met gave foto's!

Nogmaals bedankt voor de hulp.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar