[Verzameltopic] - Kritiekkring 4 - Zwart/wit - Ronde 4

Voor al uw foto's die u niet kunt onderbrengen in de bestaande categorieën

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
IrmaM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2010 10:42
WoonplaatsCOLON Omgeving Utrecht
CONTACTCOLON

Hallo allemaal,
Na een erg leuke ronde, met ook mooie bijdragen van de twee nieuwe deelnemers aan deze kritiekkring, weer een nieuwe ronde. Met het voorjaar in aantocht en alle voorjaarskleuren die daarbij horen zal het een uitdaging zijn om daar ook weer mooie zwart/wit beelden van te maken. Succes ermee en veel plezier vooral!
De deelnemers aan deze kritiekkring zijn:
# VFRood
# IrmaM
# roelie-ulft
# Herrick
# thabita
# dtmn

Het is niet toegestaan voor niet-leden van deze kritiek kring om foto's te plaatsen.Wel mag natuurlijk iedereen reageren op de foto's die hier geplaatst gaan worden, graag zelfs!

De 3 foto's dienen binnen te zijn op VRIJDAG 18 MAART en de commentaren op VRIJDAG 25 MAART. De disussie mag wel meteen starten, dus er hoeft niet gewacht te worden tot alle foto's zijn geplaatst. Als er, naar aanleiding van het commentaar, foto's opnieuw worden bewerkt dan mogen die ook geplaatst worden.

Hier nog even de algmene regels:
- Er is een post-cyclus van 5 weken. Je krijgt vier weken de tijd om 3 foto's te posten, en daarna nog 1 week de tijd om te beoordelen.
- De foto's zijn altijd zwart/wit, als je dat wilt mag je de kleuren versie erbij plaatsen zodat de omzetting beoordeeld kan worden, dit hoeft echter niet.
- Onderwerpen zijn vrij. Het is natuurlijk wel leuk om een beetje af te wisselen.
- Probeer niet teveel uit archief te putten, omdat dat de leercurve niet bevorderd.
- Beoordeel op technisch en inhoudelijk vlak. Begin met wat goed en positief is aan de foto en geef daarna verbeterpunten aan.

Wil je bij het reageren en posten het volgende toepassen:
- Alle foto's uploaden vanuit het eos digitaal album
- Bij het reageren eerst de naam van het kritiekkring lid, dan het fotonumber, de thumbid en dan de reactie dus:

Nicknaam
#1 [album]******[/album] - Mooie foto, maar ......... etc.
#2 [album]******[/album] - Deze omzetting is goed gedaan, contrast ..... etc.
#3 [album]******[/album] - Ja ......... ect.
Gebruikers-avatar
dtmn
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2006 14:21

Ik zal de aftrap geven voor de 4e ronde. Het zijn geen voorjaarsbeelden want het voorjaar laat m.i. nog te lang op zich wachten en geduld heb ik nou uitgerekend niet :) Daarom een aantal platen die ik de afgelopen weken geschoten heb. Deze weken kenmerkden zich helaas door weinig vrije tijd. Toch heb ik een aantal ochtenden kunnen (ver)dwalen in de Amsterdamse Waterleidingduinen. Een mooi gebied waar ik regelmatig kom om te fotograveren. Enerzijds door de bereikbaarheid en anderzijds door de omvang, verrassendheid en rust (in de vroege ochtend dan).

1.
Dit beeld laat een ontmoeting zien op een hele vroege zondagochtend. Als één van de enige op dat moment in het bos wandel ik over het pad tot ineens dit damhert het pad kruist. De afstand tussen ons was nog geen 10 meter maar het dier toonde totaal geen interesse in mij en struinde onverstoord verder. Ik werd gegrepen door de kalmte van het onverstoorde hert. De mistige oneindigheid van het pad versterkte dit serene effect. De omzetting naar zwartwit concentreert m.i. de aandacht op deze elementen.

14283


2.
Het tweede beeld laat een andere vorm van rust zie namelijk die van de jogger in het bos. De dieptewerking van het pad in combinatie met het de overhangende bomen zorgde voor een eenzame, rustige sfeer. Ook hier koos ik voor een zwartwit omzetting om de nadruk van het beeld op de jogger en de ogenschijnlijk oneindige weg te concentreren. Kleur zou hier m.i. overbodig zijn.

14284


3.
Het laatste beeld toont de verstrengeling van twee bomen op één van de vlakten van de Amsterdamse Waterleidingduinen. De omzetting naar zwartwit isoleerde deze bomen perfect van de omgeving en zorgt hier voor rust.

14282

EOS 300D l Sigma 18-125 F3.5-F5.6 l Canon EF50 F1.8 MKll l Canon EF-s 70-300 IS USM F4-F5.6 l Sigma 105 macro F2.8
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Hallo, ik heb geprobeerd een serie te maken, waarbij ik bij de laatste foto een iets andere bewerking heb toegepast.

14565

14564

14566

Paul
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

De hele tijd zat ik me al suf te piekeren over de foto's die ik hier zou plaatsen. Maar eindelijk heb ik wat. :D
Vanochtend een rondje "jeugdsentiment" gedaan... Duindigt. Vroeger was ik hier dagelijks te vinden en in die
20 jaar is er wel wat veranderd maar de hoofdmoot is gebleven.
Uitgangspunt van deze serie is HDR, daarna zwaar getonemapped en toen als laatste overgezet in z/w in PSE.
Ik heb geprobeerd te varieeren met contrast.

1. De tribune

14947


2. De startboxen voor de renpaarden wordt in orde gemaakt voor de eerste koersdag op 3 april

14948


3. Hier de startbox van dichtbij

14949

Gebruikers-avatar
IrmaM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2010 10:42
WoonplaatsCOLON Omgeving Utrecht
CONTACTCOLON

Last minute werk voor mij deze keer. Vandaag tijdens een wandeling bij Eemnes de volgende 3 foto's gemaakt. Echte landschapsfoto's allemaal deze keer.
Foto 1

15166

Foto 2

15165

Foto3

15164

Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Zo. laten wij eens beginnen met mijn bevindingen :roll:
DTMN
14283
pracht foto met een mooi moment. had het hert je snel in de gaten?? de foto had iets donker gekund.
14284
Herkenbaar moment, ben zelf ook op zoek naar dit soort moment. Ik denk dat de voorgrond te veel aanwezig is. Croppen net onder het boompje rechts??
14282
Prachtig, helemaal af.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Thabita.
Zelf heb ik geen verstand van HDR, maar ik denk dat het HDR bij alle 3 de foto's over de top is.
14947
Zonde van het hoekje linksboven. Verder wel een mooi overzicht van de tribune.
14948
je zegt dat de startboxen in orde worden gemaakt, eigenlijk is dat niet zichtbaar. Kon je er niet dichter bij komen of een detail van het in orde maken?
14949
Mooi detail van de startboxen.

ik denk dat de bewerkingen mooier kunnen. (alleen weet ik zelf niet hoe, maar misschien iemand anders van de zwart wit kring)

Paul.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

IrmaM
15166
Mooi spiegeling in het water. ook de omzetting is goed.
15165
De omzetting naar zwart wit is mooi, alleen mis ik "iets" in de foto. een aandachtspunt.
15164
herhaling in de foto, leuk gezien. had iets meer zwart in gekund. de horizon had iets meer lucht mogen hebben. (je horizon loopt af)
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Sorry 2 dagen te laat maar hier komen ze dan alsnog.

dtmn

14283
Werkelijk schitterend, rustige sfeer heel liefelijk. TOP
Misschien dat de achtergrond iets te licht is

14284
Wederom een mooie serene plaat, mooie dieptewerking.

14282
Ook heel mooi maar ik zou misschien voor een iets lager standpunt
gekozen hebben zodat de bomen er nog meer uitkomen.


Roelie-ulft
Ha, mijn favoriete dieren daar scoor je bij mij al punten mee, hahahaha

14565
Mooie plaat, rustig en mooi scherp op het oog.

14564
Deze vind ik iets minder maar dat komt omdat het paard ietwat angstig kijkt, ik
word er zelf ook iets onrustig van.

14566
Dit is de mooiste, leuk dat je ook te zien bent in de schittering van het oog. TOP
De bewerking spreekt me ook aan al moet ik eerlijk zeggen dat ik niet precies kan
zeggen wat nou anders is, ik zie wel verschil maar wat... Mag je vaker doen. :D


IrmaM

15166
Leuk genomen die kant zo schuin, creeert een beetje diepte.
Zo op het eerste gezicht lijkt hij me niet zo scherp maar dat kan door het verkleinen
komen. Verder kijkt het wat onrustig misschien dat je de weerspiegeling in het water
weg had kunnen laten en de bomen er helemaal op zetten.

15165
Mooi en rustgevend. SUPER

15164
Ook deze is heel mooi, mooie dieptewerking.
Ik zit me alleen af te vragen wat die knop op het hek nou is, een deurbel lijkt het wel :wink:
Gebruikers-avatar
IrmaM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2010 10:42
WoonplaatsCOLON Omgeving Utrecht
CONTACTCOLON

Oef, ik beken schuld, ik ben veel te laat. Ik probeer morgen te reageren en anders uiterlijk dit weekend. Start ik gelijk ook de nieuwe ronde op!
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

dam mis ik nog VFRood en Herrick???
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Ik vermoed VFRood niet mee doet en Herrick had de vorige ronde volgens mij ook al gemist.
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

oke. thanks. heb af en toe ook geen overzicht.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
IrmaM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2010 10:42
WoonplaatsCOLON Omgeving Utrecht
CONTACTCOLON

VFRood zal waarschijnlijk vanaf volgende maand weer mee doen. Herrick wilde wel weer mee doen deze maand?
Herrick
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2007 22:37
CONTACTCOLON

1. Afbeelding

2. Afbeelding

3. Afbeelding

Deze keer eens wat architectuur geprobeerd. Commentaar probeer ik morgen te doen. Ik ben wat laat :oops:
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Nou Herrick ik ben blij dat je meedoet mooie platen hoor, uitgebreid volgt vanavond. ;)
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Herrick:

15639
Mooi, lekker abstract, ik hou hier van. Simpel maar heel mooi

15638
Ook heel mooi maar als ik dan toch moet "zeuren" ; jammer dat je het puntje
linksbovenin mist.

15637
Ook deze vind ik heel mooi. Jammer dat eronder niet iets stond met 2 en daar weer onder
met 1. :D

Maaruh, je mag vaker architectuur proberen wat mij betreft.
Gebruikers-avatar
IrmaM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2010 10:42
WoonplaatsCOLON Omgeving Utrecht
CONTACTCOLON

Hier mijn commentaar. Mooie ronde weer met bijzondere foto’s. Het voorjaar laat inderdaad nog even op zich wachten, maar daarom zeker niet een mindere ronde!!
DTMN
14283
Wat een bijzondere foto. Ik ben heel benieuwd hoe vroeg vroeg was? Heel erg mooi en het hert ook nog eens op de perfecte plaats in de foto. Wat mij betreft had het contrast iets meer kunt. Dus iets meer zwart in de foto. Maar blijft bijzonder dat je dit zo hebt kunnen vastleggen.
14284
De eenzame sfeer heb je zeker vast weten te leggen. De hardloper voegt ook echt iets toe aan het beeld, zonder de hardloper was de foto erg saai geworden. Nu draagt hij bij aan de diepte in de foto. De weg loopt heel mooi weg in de verte. Toch raak ik snel uitgekeken op deze foto, mogelijk omdat hij verder niet zo ‘spannend’ is, de omgeving is wat saai.
14282
Dit is wat mij betreft de beste foto van de drie, hij spreekt mij ook het meest aan. De bomen zijn heel mooi en mooi geisoleerd in het landschap. De lucht had wat meer contrast kunnen gebruiken, vooral het bovenste deel is wat groot en wat minder aantrekkelijk in de foto (terwijl het wel veel aandacht trekt). Mogelijk iets meer uitsnijden. Maar nogmaals, verder hele mooie foto!

Roelie-Ulft
Erg leuk, weer eens heel wat anders. Bij alle drie de foto’s heel mooi ook de details die je nog ziet, de haren, de oogwimpers. Persoonlijk vind ik 14565 het mooist. Mooiste dieptewerking en mooi het oog. Misschien wordt hij nog sterker in het vierkant, met wat meer van de achterkant eraf. De derde foto 14564 is ook mooi, maar wat minder origineel van benadering. De tweede foto 14566 vind ik minder mooi, komt onnatuurlijk over door de houding van het paard.

Thabita
Ook weer heel bijzonder, ik heb persoonlijk nog niet zo vaak high key foto’s in het zwart/wit gezien en vind het erg leuk dat je ermee aan de slag bent gegaan en hier geplaatst hebt. Ook een bijzondere lokatie.
14949
Dit is wat mij betreft de meest geslaagde foto en ook het mooiste high-key effect. Ik vind dit echt een foto met uistraling. Het high-key effect draagt ook echt bij aan de sfeer van de foto. Iets mysterieus heeft het.
14948
Deze foto vind ik te druk. De starthokjes ‘smelten’samen met de bomen in de achtergrond en komen daar niet los van. Ook de high-key komt hier niet goed naar voren.
14947
Deze foto is erg registrerend. In de eerste instantie wel mooi, maar daarna boeit hij niet zo lang. Hij is niet zo spannend en ook het zwart/wit komt er niet zo goed uit. Voor mijn gevoel had hij wat abstracter (en daardoor spannender) gemogen.
Ik hoop dat je nog een keer terug gaat naar deze plek, veel mogelijkheden die je nog kunt uitwerken en deze foto’s zijn een hele mooie start daarvan. Ook doorgaan met dat high-key, erg leuk!

Herrick
Leuk dat je er weer bij bent deze ronde. Altijd weer mooie foto’s! (eenvoudig en rustig). Foto 1 en 3 vind ik geweldig. Heel mooi, mooie vlakverdeling, abstract, intrigerende beelden. Foto 2 heeft dat minder, is wat onrustig, mogelijk omdat het te herkenbaar is. De vlakverdeling kijkt ook niet zo prettig. Maar zeker mee doorgaan met die architectuur.

We wachten nog op het commentaar van DTMN en dan zal ik deze week een nieuwe ronde opstarten.
Irma
Herrick
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2007 22:37
CONTACTCOLON

Hier mijn commentaar.

DTMN
14283
Mooi moment en mooie compositie. Misschien zou je nog meer het hertje kunnen benadrukken door de randen wat door te drukken.
14284
Goede ingredienten voor een foto, maar ik denk dat de voorgrond te prominent is en daardoor het geheel wat minder spannend maakt. Als je de foto cropt naar een 2:3 verhouding (liggend) dan blijft nog steeds de kijkrichting van het pad, maar leg je wel meer de nadruk op de loper.
14282
Mooie foto. Qua zwart-wit omzetting zou het wat mij betreft wel wat minder grijs mogen zijn.

Roelie-Ulft
14565
Deze vind ik het het mooist. Rustige maar doeltreffende compositie en fijne zwart-wit omzetting.
14564
Deze vind ik niet prettig kijken door de hoek waarmee deze foto is gemaakt. Het maakt het geheel onrustig
14564
Deze vind ik in vergelijking tot jouw eerste foto toch net wat minder fijn kijken. Deze foto is in vergelijking tot de eerste wat vlakker en dat maakt hem wat mij betreft minder spannend.

Thabita Ik ben geen fan van HDR/tonemapping dus ik ben niet zo weg van de omzettingen, dus ik beperk mij tot de compositie e.d.
14949
Qua compositie wel mooi, maar wel wat te krap (linksboven). Als je niet genoeg ruimte hebt om iets in zijn 'geheel' er op te krijgen (gaat mij alleen om de bovenhoek die is afgesneden) dan kies ik er vaak voor om bewust nog meer af te snijden. Te weinig af snijden is vaak (persoonlijke mening uiteraard ;)) een slecht compromis.
14948
Dit is een wat rommelig shot geworden (scheef, veel elementen zonder echt een focuspunt). Verder vind ik de halo-effecten bij de bomen storend.
14947
Ook hier geldt mij opmerking wat betreft de halo. Deze foto vind ik wel beter dan jouw 2e. Misschien was het bij deze mooier geweest als je de bovenste stang als kader had gepakt. Het bovenste gedeelte van de boom doet niet echt ter zake voor deze foto, maar eist wel aandacht op.

Irma
15166
Klassieke compositie en het heerlijke vierkante formaat :) Tijdens het scrollen zag ik nog iets wat de foto (naar mijn bescheiden mening) nog iets beter zou kunnen maken. Snij een een klein stukje van de bovenkant af zodat je alleen de takken ziet en niet meer door de takken de lucht ziet. Daarmee maak je een bewustere uitsnede en wordt het geheel wat strakker/abstracter
15165
Nette compositie, maar op de een of andere manier heb ik (als fervent zwart-wit liefhebber) het idee dat de kleurenversie beter tot zijn recht zou komen.
15164
Mooie opvolgende hekjes, maar je hebt hier wel erg krap gekaderd (boven en rechts). heb je nog meer foto's van deze plek? De opvolgende hekjes zijn wel een mooie basis voor een goede foto.

Ik hoop niet dat ik te kritisch ben. Lees het als opbouwende kritiek en als het een troost is, ik ben op mijn eigen foto's nog kritischer ;)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar