series bewerken

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
sporting
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 18:02
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

ik worstel al een tijdje met het volgende:

Na een paar uurtjes foto's maken kom ik thuis met een paar honderd foto's, alles geschoten in raw.
Voornamelijk natuur en in mindere mate modelfotografie.

Na een stevige selectie houd ik er enkele tientallen over welke geschikt zijn voor publicatie (flickr ed).
Een voorbeeldje; vogels in vlucht. Onlangs verschijdene soorten gefotografeerd.
Als ik deze ga bewerken (pse 9), heb ik uiteindelijk tientallen jpeg's, echter allemaal verschillend. En dan niet de soort, maar voornamelijk de kleuren. De blauwe lucht is bij de een blauwer dan bij de andere. Dit is bij de lucht het gemakkelijkste om te laten zien, vandaar dat ik dit verschil nu aanhaal.

Hoe kan ik dit voorkomen?
Heb al gedacht aan batchverwerking in pse 9, echter het croppen is niet bij alle foto's gelijk. Buiten het feit om dat ik niet uitgevogeld krijg hoe ik de bewerking van de ene foto in 10 andere krijg.

Als ik hier series bekijk zien ik allemaal foto's met dezelfde kleuren, wat het ook echt een serie maakt. Als ik er tien maak van een vogel aan de waterkant, waarbij de vogel iets beweegt, dan heb ik er 10 met verschillende kleuren, wat het dus niet echt tot een serie maakt.


Misschien een beetje warrig verhaal, vertellen is gemakkelijker dan schrijven, maar ik hoop dat jullie hier wat tips voor hebben om dit voorkomen in de toekomst, zodat ik ook hier eens een serie kan plaatsen. Want bovenstaande houd me echt tegen om dat te doen.
En daarbij bewerk ik nu slechts enkele foto's van deze tientallen, omdat het zoveel tijd kost (hoe gaan jullie hiermee om)?


Alvast bedankt voor de reacties/tips
400d + 24-105 + 70-300 + heel veel wensen en te weinig geld.
Gebruikers-avatar
P_FlaSh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 711
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 18:14
WoonplaatsCOLON Capelle a/d Ijssel
CONTACTCOLON

Let bij met maken van de foto's dat de instellingen niet gewijzigd worden.
Misschien kan je ook kijken naar een programma als lightroom,dan kan je heel snel en makkelijk een bewerking op 1 foto uitvoeren en toepassen op de andere foto's,de bewerkingen laten het orgineel ook intact.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

P_FlaSh schreefCOLONLet bij met maken van de foto's dat de instellingen niet gewijzigd worden.
Hoe kan je nou in godsnaam een paar honderd foto´s maken met exact de zelfde instellingen.... :roll:

Stel: Je maakt een foto van een vliegende vogel, de eerste foto is met de zon rechts van je, de vogel vliegt ook naar rechts, de 2e foto van diezelfde vogel is met de zon deels in beeld.

Leg mij nu uit hoe jij hier 2 juist-belichte foto´s kunt maken zonder dat je andere instellingen hebt gebruikt....
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
MGf
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2010 19:59

Mijn eerste reactie is ook: probeer Lightroom eens! Je kan een 30 dage trial downloaden.
Ik kan niet met zekerheid zeggen dat je daarmee alle foto's zo kan bewerken naar gelijke belichting, maar dat is in mijn ogen wel het beste programma voor seriematig werken. Ook voor portretten vind ik het een heel fijn programma. Je kan bewerkingen kopiëren en plakken naar andere foto's of Auto Sync meerdere foto's en nog meer mogelijkheden.
Gebruikers-avatar
P_FlaSh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 711
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 18:14
WoonplaatsCOLON Capelle a/d Ijssel
CONTACTCOLON

@Bob
je hebt gelijk.Sorry :oops:
niet goed gelezen :roll:
sporting
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 18:02
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

Allereerst bedankt voor alle reacties!!
Ik denk dat ik eerst maar eens moet kijken of ik seriematig kan bewerken, voordat ik lightroom of iets dergelijks ga aanschaffen. Zou met pse9 moeten lukken, alleen hoe das nog even de vraag.

Het is zo zonde als ik een serie van 10 foto's van een gans tijdens de landing maak en ik ze niet allemaal gelijk bewerkt krijg. Ik ga ermee aan de slag!!

Fotograferen is een ding, maar bewerken is ook nog een vak apart.
400d + 24-105 + 70-300 + heel veel wensen en te weinig geld.
carla333
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 239
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2010 15:08

Als je je aanpassingen doet in camera raw, kan je deze seriematig bewerken.
Open eerst de foto's uit de serie in camera raw.
Neem de eerste foto als voorbeeld, en maak je bewerking.
Klik bovenin op de filmstrip "alles selecteren".
Daarna op alles synchroniseren.
Hierbij krijg je een lijst te zien bij alles wat je op de eerste foto hebt aangepast.
Vink dan aan wat je ook op de rest wilt toepassen.
Je kan ook voordat je alle foto's selecteerd, selectief met Ctrl-klik enkele foto's selecteren en dan vervolgens synchroniseren.
Ook kan je eerst alles selecteren, en dan de bewerking doen; Dan wijzigen alle geselecteerde foto's gelijk mee
sporting
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 18:02
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

CameraRaw, nooit aangedacht. Ik deed hier altijd eigenlijk alleen de witbalans en verder als in pse.
Ga dat vanavond meteen proberen. Wat is trouwens het voordeel van het aanpassen van de foto in cameraRaw tov pse, want na de cameraRaw kom je toch in pse terecht?


Ps pse = photoshop elements
400d + 24-105 + 70-300 + heel veel wensen en te weinig geld.
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Je moet voor jezelf wel even twee dingen gescheiden houden: De foto's die je op verschillende dagen schiet of de foto's die je achter elkaar schiet.

De foto's die je op verschillende dagen schiet zal je in principe niet gelijk kunnen (en misschien willen) krijgen. Een andere dag of zelfs een ander moment van de dag kan een andere kleurtoon geven.

De foto's die je achter elkaar schiet van hetzelfde onderwerp zullen qua kleurtoon meer gelijk zijn en zijn dan ook makkelijker op elkaar af te stemmen. Als ik even uit ga van je landende gans dan zullen die qua kleurtoon wel aardig gelijk zijn maar qua belichting misschien niet? Als je je camera op bv Av met meervlaksmeting hebt staan dan zal de camera de belichting aanpassen als de gans bijvoorbeeld beeldvullender in beeld komt. Aan jou of je hier met het schieten, of in de nabewerking rekening mee wilt houden.

Dan heb je ook nog de volgende optie: Je foto's zijn wel redelijk hetzelfde maar je wilt bijvoorbeeld toch bij allemaal de saturatie aanpassen. Allemaal evenveel. In zowel dit geval als de vorige is het handig een pakket als Lightroom te hebben. Je kunt daar de foto's namelijk makkelijk naast elkaar zetten om de vergelijken. of je neemt de instellingen van één foto over naar een (of meerdere) andere foto('s). Ook DPP kan dit volgens mij. Dit pakket zat zelfs gratis bij je camera. PSE (en ook PS) is er echt op gericht één specifieke foto te bewerken.
sporting
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 18:02
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

Dank voor je reactie. Ik heb het inderdaad over verschillende foto's achter elkaar en niet over foto's gemaakt op verschillende dagen. Dpp, zal ik ook eens naar kijken, goede tip. Sinds pse eigenlijk nooit meer gebruikt (misschien ten onrechte), maar is het proberen waard.

Nogmaal allemaal bedankt voor het meedenken en de goede tips.
400d + 24-105 + 70-300 + heel veel wensen en te weinig geld.
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

En als aanvulling op Sushi: de lucht is ook niet over de hele hemel even blauw. Met de zon mee is de lucht minder blauw als haaks op de zon (dat effect word nog sterker bij gebruik van een polarisatiefilter).
Gebruikers-avatar
BWK
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 990
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2010 07:08
WoonplaatsCOLON Voorhout

Ik werk voor de nabewerking met DPP, voor mij een perfect programma. Zorg ook dat je de updates binnen haalt, je kan veel met dit programma!
Je kan hier inderdaad 1 foto bewerken, dan op die foto gaan staan ;-) rechter muisknop, dan copy receipe to clipboard, dan al je andere foto's selecteren, en dan paste receipe (from clipboard, geloof ik) Heel simpel en ik was blij toen ik dit ontdekt had!
groet,
Barend
http://www.barendkoper.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.flickr.com/photos/bwk72/" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar