Tele lens kopen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
frankd
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 08 Okt 2010 06:22
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

hallo,

Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een telelens maar kom er maar niet uit welke ik moet kiezen!
Deze 4 lenzen spreken mij wel aan:

Canon 100 - 400 IS usm(nieuw)
Canon 300 f2.8 usm + 1.4 TC(2de hands)
Canon 300 f4 IS usm + 1.4 TC(nieuw/2de hands)
Sigma 120 - 300 f2.8 + 1.4 TC(2de hands)

Mijzelf spreken de canon en de sigma het meest aan vanwege de 2.8.
Ga de lens vooral gebruiken voor wild-fotografie
Heeft iemand ervaring met een van deze 4 lenzen?

Jesse Dercks
15 jaar en van plan om natuurfotograaf te worden

Canon 1d mark IIn -- Sigma 120-400 OS -- Canon 50 -- Sigma 150 Macro
Gebruikers-avatar
niels rombouts
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 266
GeregistreerdCOLON 19 Mei 2009 09:26
WoonplaatsCOLON Breda

Hey Jesse,

Ik zit je lijstje eens aan te vullen met prijzen. maar zie wel een spreiding in de prijzen. Heb je al een max budget?
(corrigeer me als ik de prijzen niet goed heb)


Canon 100 - 400 IS usm(nieuw) 1209 euro
Canon 300 f2.8 usm + 1.4 TC(2de hands) 300/2.8 2de hands 3000 euro
Canon 300 f4 IS usm + 1.4 TC(nieuw/2de hands) objectief nieuw 1329 euro
Sigma 120 - 300 f2.8 + 1.4 TC(2de hands) ongv 1700 a 1800 euro objectief alleen


Ik heb zelf een 300/4 IS en een 1,4x II converter. Combi bevalt erg goed iedergeval.
Canon Shooter
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

frankd schreefCOLONCanon 300 f2.8 usm + 1.4 TC(2de hands)
Als je deze combi kunt betalen zou ik dat doen.
Je bent alleen iets minder 'flexibel' dan met een zoomlens, maar de scherpte en snelheid van het focusen zullen weer beter zijn.
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
frankd
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 08 Okt 2010 06:22
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

ooh ik wist niet dat de canon 300 2.8 zo duur was, ik dacht dat hij 2de hands voor zo'n 1700/ 1800 euro te verkrijgen was.

bedankt voor de reacties.

ga vooral zo door!
15 jaar en van plan om natuurfotograaf te worden

Canon 1d mark IIn -- Sigma 120-400 OS -- Canon 50 -- Sigma 150 Macro
frankd
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 08 Okt 2010 06:22
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

heb een canon 300 f2.8 gevonden 2de hands voor 1250 euro bij mij in de buurt.
lens is in een zeer goede staat.

wat vinden jullie ervan?
15 jaar en van plan om natuurfotograaf te worden

Canon 1d mark IIn -- Sigma 120-400 OS -- Canon 50 -- Sigma 150 Macro
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Wat betreft de Canon 300 2.8 moet je eigenlijk 3 modellen onderscheiden:
300 2.8 non-IS -> eerste model, geen reserve onderdelen meer voor verkrijgbaar
300 2.8 IS -> 'huidig' model
300 2.8 IS II -> onlangs aangekondigd, later dit jaar verwacht.

Als het hier gaat om de eerste zou ik mezelf goed afvragen hoeveel geld je over hebt voor een lens die in geval van problemen mogelijk niet meer geserviced kan worden.
757D + 8-400 mm
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Dat is waarschijnlijk eentje zonder IS?
Vergis je niet, met zo'n enorme toeter kun je absoluut niet uit de hand fotograferen. Probeer eerst eens met iemand mee te gaan, die zo'n ding heeft, hij is echt groot! De 300 f4.0 neem je nog eens lekker mee, die is heel veel kleiner.

Verkijk je niet op de grote witte teletoeters, waar alle pro's mee lopen. Het is de fotograaf die de foto's maakt, niet de lens. Met heel veel oefenen, mee gaan met anderen en goed kijken hoe anderen iets aanpakken bereik je veel meer, dan met professioneel spul.
Gebruikers-avatar
almanbrother
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2465
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2006 13:45
WoonplaatsCOLON Heuvelrug
CONTACTCOLON

eos4all schreefCOLONDat is waarschijnlijk eentje zonder IS?
Vergis je niet, met zo'n enorme toeter kun je absoluut niet uit de hand fotograferen. Probeer eerst eens met iemand mee te gaan, die zo'n ding heeft, hij is echt groot! De 300 f4.0 neem je nog eens lekker mee, die is heel veel kleiner.

Verkijk je niet op de grote witte teletoeters, waar alle pro's mee lopen. Het is de fotograaf die de foto's maakt, niet de lens. Met heel veel oefenen, mee gaan met anderen en goed kijken hoe anderen iets aanpakken bereik je veel meer, dan met professioneel spul.

Twee punten waar ik het niet helemaal mee eens ben.
Ten eerste: ik weet niet hoe zwaar de non-IS is, maar de IS-versie is ca 2,5 kg en er zijn er meer dan genoeg die daar mee uit de hand fotograferen. Juist om die reden hebben velen gekozen voor de 300mm 2.8 en niet voor de 500mm f/4. Voor het gewicht en voor de ultieme scherpte.
Ten tweede: uiteraard maakt de fotograaf de foto, kan niet anders. Maarrrr.....als je de mogelijkheid hebt om dergelijk kwalitatief beter materiaal aan te schaffen zullen daar ook betere platen uit komen. Denk alleen al aan het verschil in bokeh van de diverse lenzen. Natuurlijk moet je de capaciteiten bezitten, maar als je die hebt maak je met het betere spul ook betere opnames. Kan niet anders, want waarom zouden we anders zoveel geld uitgeven en niet gewoon fotograferen met het meest goedkope wat er is??
Groet,
Aldert
Ik zou toch eens HIER kijken!!
Voor een account op zenfolio.com: code QHS-2X7-66B
Gebruikers-avatar
bacovuikie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4163
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2007 16:42
WoonplaatsCOLON Krimpen a/d Lek
CONTACTCOLON

Ga helemaal mee met Aldert.Zelf heb ik de 100-400 top lens en kwa scherpte doet hij niet onder voor de rest van je lijstje.en hij is super flexibel.ik fotografeer er voetbal ,natuur,Dierentuinen enz mee ik zou geen andere lens meer willen(nou de 500mm dan :wink: )

Gr Ruud
KIJK OOK EENS OP M,N WEBSITE www.rvuikphotography.nl
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Ik kan me ook helemaal vinden in de woorden van Ruud, De 100-400 is ook een hele goede optie. Is voor allerlei doeleinden geschikt, En met de meeste andere lenzen kom je met een extender ook in de buurt bij dezelfde diafragma's als de 100-400.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
r.vanveenschoten
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 21 Jun 2010 10:11
CONTACTCOLON

Je kan ook eens kijken naar een Sigma 300 mm f2.8. Is ook een goede lens. Met 1,4x extender kan je er goede resultaten mee behalen. Wil je flexibel zijn is de 100-400mm ook erg goed. Zeker de laatste series zijn gewoon goed scherp. De Canon 300mm f2.8L non IS: moet je een beetje mee oppassen. Als hij niet afgeragd is kan je er een hoop plezier aan beleven. Hou er wel rekening mee dat deze oudere lenzen niet meer te repareren zijn. Ik heb een aantal jaren met veel plezier met een Canon 500mm f4.5 L non IS gefotografeerd. Heb hem verkocht omdat ik voor een mooi bedrag een Canon 600mm f/4.0 L IS kon overnemen. De 500mm is ondertussen 18 jaar oud en is nog steeds erg goed.
Zwaar... de 300mm??? De 600mm is pas zwaar :D, samen met de 1DMKIII body en eventueel 1,4x extender zit je op 7 kilo!!

Succes met je keuze.

Groet,
Ruud
Canon 550D, Canon 1DMKIIN en Canon 1DMKIII body`s. Canon en Sigma glas.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar