NAAMGEVING topics & kwaliteit foto's...

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

MarkGrob schreefCOLON
Niet iedereen is hetzelfde. Van sommigen ik ik juist foto's zien, van anderen wil ik alleen commentaar/reacties/tips lezen, van weer anderen wil ik helemaal niet zien... ;) (grapje) :lol:
Laat je me even weten tot welke categorie ik behoor ? :D :D :D :D
Grapje ....... maar weer terug ontopic denk ik!!

Groet,
Michel
Amateurs worry about equipment, professionals worry about money, masters worry about light.
Gebruikers-avatar
Capelle 1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1562
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 18:19
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

@ MarkGrob: Ik heb niemand irritant genoemd. Ik denk dat jij drommels goed weet wat ik bedoel. Een serieuze discussie de verkeerde kant op laten gaan is niet zo moeilijk, maar niet jouw stijl (althans zoals ik je ken van dit forum).
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

Mensen ..... dit was voor mij een zeer interessant topic en ik heb mijn verhaal zoals velen kunnen vertellen. Ik vind nu even niet dat het moet uitmonden in persoonlijke dialoogjes / twistgesprekjes. Deze maar beëindigen ?? en mensen die nog iets willen inbrengen/toevoegen daartoe de kans geven??

Groet,
Michel
Amateurs worry about equipment, professionals worry about money, masters worry about light.
Gebruikers-avatar
Capelle 1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1562
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 18:19
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Strak plan!
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

van mij als TS hoeft hij nog niet dicht... maar idd... op persoonlijke twists zit ik (en anderen) niet te wachten...
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
Marx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1667
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2005 12:29
WoonplaatsCOLON Noord Holland

Dan hierbij vanaf nu: geen persoonlijke vetes, uitspraken of aanvallen graag.

Meningen kunnen verschillen, maar toon respect naar elkaar...
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Het beoordelen van foto's of goed foto's maken is iets heel anders. Een jurylid in een danswedstrijd kan waarschijnlijk niet zo goed danssen als de paren op de dansvloer. Maar kunnen wat er waarom hoe beter kan is heel veel waard voor anderen om te groeien.

Dus foto's laten plaatsen als "controle" of het niveau van de ander wel goed is, is denk ik niet de juiste insteek. Ik denk dat het zinvoller kan zijn als je iets probeert te doen met de opmerkingen, ongeacht van wie dit komt.
CaNonTruDy
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1164
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2006 18:48
WoonplaatsCOLON Waar het huis staat

Kee dan...
als ik ooit van iets en iemand geleerd heb is het wel in de testcase van MarkGrob geweest. Was een harde maar hele zinvolle.
Ik leer elke dag, wie niet? Door te lezen hier leer ik, ook door te plaatsen.
Tuurlijk heb ik ook mijn voorkeuren.. je 'stijl' ontwikkel je niet alleen.
Zoals Schoffie zou zeggen over zijn leermeester, zo heb ik er een aantal.
Daar reageer ik, zij op mij. Kliekjes vorming? Zou kunnen, maar dat geloof ik niet zo in. Beter dat gelijkgestemden elkaar kritisch beoordelen, dan dat ik in een topic wat me niets zegt commentaar ga leveren. Schoenmaker... enfin die kennen we wel.

Zonder emotie zal het nooit lukken een foto te beoordelen, das mijn mening en daar is volgens mij niks mis mee.. ook ik probeer de 'regels' van de fotografie te handteren. Maar zonder vallen en opstaan is niemand 'groot' geworden.

Trudy
[size=75]Lach naar het vogeltje.[/size]
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

Peije schreefCOLON
Dus foto's laten plaatsen als "controle" of het niveau van de ander wel goed is, is denk ik niet de juiste insteek. Ik denk dat het zinvoller kan zijn als je iets probeert te doen met de opmerkingen, ongeacht van wie dit komt.
Natuurlijk heb ik best al een zodanige technische ondergrond dat ik adviezen wel op waarde kan schatten.

Ik bedoelde het ook meer een beetje ludiek in de zin van .... toch maar eens even kijken hoe die persoon zelf fotografeert en wat ik van zijn/haar foto's vind. IRL heb de nodige kennissen die twee meter boeken over fotogratie en PS etc. paraat en doorgeworsteld hebben maar die IMO geen foto's maken waar ik echt warm van wordt .... en tuurlijk dat is persoonlijk!

Tevens vind ik dat als je zelf regelmatig kritische opmerkingen plaatst je je zelf ook bloot moet stellen om anderen ook de kans te geven eens een kritische noot terug te plaatsn. Dit soort dialogen vind ik eigenlijk het mooist en het leukst en vaak ook leerzaam en geeft een forum als dit voor mij een echte meerwaarde.

Een foto beoordeel ik op gevoel, technische kennis maar ook omdat ik voor mezelf weet hoeveel moeite ik zelf heb gehad om een bepaald nivo te bereiken ... en als er een dialoog met TS tot stand komt probeer ik dit ook wel te verduidelijken!

Alle adviezen/opmerkingen zijn natuurlijk welkom maar voor mij dus liefst niet gelijk het gezegde "De beste stuurlui staan aan wal ......." :D

Groet,
Michel
Amateurs worry about equipment, professionals worry about money, masters worry about light.
CaNonTruDy
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1164
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2006 18:48
WoonplaatsCOLON Waar het huis staat

Dat is dus wat ik eigenlijk probeer te zegen Miccie.
En ik confronteer mezelf daar meteen aan.

Groet, Trudy
[size=75]Lach naar het vogeltje.[/size]
Gebruikers-avatar
meindertvd
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2007 14:48
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Mooie discussie! Ik loop hier nog niet zo lang mee, maar heb in die korte tijd hier al zoveel geleerd! Daar kan geen enkele cursus tegenop.

Wat betreft kwaliteit vs. laagdrempeligheid:
Ik begon met mijn eerste post heel ambitieus en zonder beter te weten in de showcase, maar heb na daarna eens goed rond te hebben gekeken besloten dat de testcase voorlopig meer mijn ding is. Probleem van de testcase is alleen wel het grote verloop in posts. Er komt zoveel bij in een subforum dat nieuwe posts snel naar onder verdwijnen en daardoor minder aandacht krijgen. Is het dan een idee om de Testcase uit te breiden met meerdere subfora? Hoeft niet zo uitgebreid als de Showcase, maar iets als (ik noem maar wat):

Natuur & Macro
Mensen & Dieren
Architectuur & Voertuigen
Overig

Dat verdeelt de posts wat meer, dan kan iedereen doorklikken naar de discipline die hem of haar het meest aanspreekt, en vooral: het geeft een boost aan de testcase waardoor beginners sneller daar zullen posten ipv in de showcase.
CaNonTruDy
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1164
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2006 18:48
WoonplaatsCOLON Waar het huis staat

Wat mij betreft het je daar een punt meidertvd; laat het aan de mods over. Maar ik 'lees' alles en wat me iets doet/zegt/of waar ik kan bijdrage (op mijn wijze), daar reageer ik op.

Trudy
[size=75]Lach naar het vogeltje.[/size]
Gebruikers-avatar
Capelle 1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1562
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 18:19
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Lijkt mij een goed plan van meindertvd.

Eigenlijk ben ik het met iedereen die wat zegt wel eens. Pije heeft gelijk vind ik, als hij beweert dat je best foto's kunt beoordelen terwijl je zelf niet zo'n superfotograaf bent.
In een discussie als deze komen eigenlijk een heleboel zaken en onderwerpen, ergernissen misschien, naar voren.
Mijn inschatting tot nu toe is dat mensen die positief zijn, redelijk tegen kritiek kunnen en redelijk actief meedoen zich prima thuisvoelen hier.
Maar we moeten het ook gewoon leuk vinden dat er mensen zijn die het prettig vinden om alleen mee te lezen. Niks mis mee als je je op een forum begeeft toch? Met zoveel leden kan niet iedereen hetzelfde doen en denken.
Als we elkaar in waarde laten en ons een beetje aan de regels (van het forum) houden, gaat het wat mij betreft prima.
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

Capelle 1 schreefCOLON@ MarkGrob: Ik heb niemand irritant genoemd. Ik denk dat jij drommels goed weet wat ik bedoel. Een serieuze discussie de verkeerde kant op laten gaan is niet zo moeilijk, maar niet jouw stijl (althans zoals ik je ken van dit forum).
:shock: :shock: Ik schrik hier wel even van.

:oops: Sorry, maar ik heb nooit de bedoeling gehad om jou of iemand anders persoonlijk aan te vallen. Hooguit naar mijzelf, dat ik het zelf jammer vind dat ik alleen reageer op topics en weinig tot geen eigen werk laat zien.

Het was helemaal niet de bedoeling van mijn reactie om voor opschudding te zorgen, maar pure zelfspot... Sorry dat ik dat niet duidelijk heb weten te formuleren...

Ik hoop dat dan hierbij dit misverstand is opgelost...

Ik stuur je ook nog even een PB-tje...
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
CaNonTruDy
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1164
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2006 18:48
WoonplaatsCOLON Waar het huis staat

Niet doen MarkGrob,
zoals ik het lees is het allesbehalve wat jij denkt dat het is.
Als er iemand is van wie ik geleerd heb, al mis ik ook je foto's maar dat weet je, ben jij het. Ga je verder niet lauweren!

@Capelle 1: ook jou snap ik, maar ook jij reageert vaak in topics waar je je thuis voelt, net als de meeste van de actieve leden. Ik stel je onderbouwde mening erg op prijs, maar heb op mijn foto's nog nooit iets van jou gehoord. Net zo min als ik op die van jou. Dus?
Dat kliekjesvorming zie ik soms wel, maar vind het niet storend (je doelt misschien op de meetings en zo), zolang zij/wij van elkaar leren en genieten.

Niemand van ons kan het hele forum omarmen, lezen en/of van commentaar voorzien of wat dan ook. Ik beperk mezelf tot wat mij aanspreekt en waarvan ik leer.
Want dat is zo voor mij: naast het leren moet het vooral ook de fun zijn om met een camera op stap te gaan!

Trudy
[size=75]Lach naar het vogeltje.[/size]
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

Capelle 1 schreefCOLON
Eigenlijk ben ik het met iedereen die wat zegt wel eens. Pije heeft gelijk vind ik, als hij beweert dat je best foto's kunt beoordelen terwijl je zelf niet zo'n superfotograaf bent.
In een discussie als deze komen eigenlijk een heleboel zaken en onderwerpen, ergernissen misschien, naar voren.
Mijn inschatting tot nu toe is dat mensen die positief zijn, redelijk tegen kritiek kunnen en redelijk actief meedoen zich prima thuisvoelen hier.
Maar we moeten het ook gewoon leuk vinden dat er mensen zijn die het prettig vinden om alleen mee te lezen. Niks mis mee als je je op een forum begeeft toch? Met zoveel leden kan niet iedereen hetzelfde doen en denken.
Als we elkaar in waarde laten en ons een beetje aan de regels (van het forum) houden, gaat het wat mij betreft prima.
Helemaal mee eens!

Maar ik bedoelde eigenlijk min of meer te zeggen dat als iemand een kritische bij mijn posting plaatst ( graag zelfs ... kan hier heel goed tegen) mij ook de kans moet bieden om eens een vriendelijk pijltje terug te gooien ... meer dus onder het motto "wie de bal kaatst moet deze ook terug verwachten..."!! :D

Ik heb niets met superfotografen maar ik bedoelde dat dus op een vriendelijke manier om mss een leuke dialoog op gang te brengen!

Groet,
Michel
Laatst gewijzigd door 3 op Miccie, in totaal 7 keer gewijzigd.
Amateurs worry about equipment, professionals worry about money, masters worry about light.
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

Heel mooi gezegd trudy...

Capelle en ik hebben even wat PB-tjes gewisseld... Het is allemaal weer goed hoor... :)

Alles samenvattend zijn wij leden er volgens mij redelijk unaniem over eens dat een goede naamgeving van een topic bijdraagd aan de kwaliteit en ook het plezier op dit forum.

Ik hoop dat de scheiding tussen testcase en showcase geen scheiding is/wordt tussen twee groepen met leden.
Een top studio/model/glamour fotograaf kan in testcase best zijn eerste macro of landschaps foto's zetten. 't is maar net waar de ervaring en kwaliteiten van zo iemand liggen... :)
Capelle 1 schreefCOLONMet zoveel leden kan niet iedereen hetzelfde doen en denken.
Als we elkaar in waarde laten en ons een beetje aan de regels (van het forum) houden, gaat het wat mij betreft prima.
En zo is het maar net !!
Je moest eens weten hoeveel leden regelmatig online zijn die alleen mee lezen, maar wat dacht je van alle niet-leden... die lezen ook heel veel mee hoor... :D En daar is inderdaad niets mis mee.
Laatst gewijzigd door 1 op MarkGrob, in totaal 7 keer gewijzigd.
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
Gebruikers-avatar
Capelle 1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1562
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 18:19
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Huh :shock: Trudy, volgens mij vergis je je. Ik heb het nergens over kliekvorming gehad, je bent echt in de war denk ik. Ik heb helemaal geen negatieve gedachten over de uitjes die georganiseerd worden. In tegendeel, ik vind het juist leuk dat mensen elkaar zo kunnen vinden in een hobby. Zelf zie je mij daar niet (ben één keer op een modellenworkshop geweest - heel erg leuk-) omdat ik altijd in de weer ben met m'n andere hobby (voetbal).

Wat Mark betreft heb je gelijk. We hebben gePB'd en er is/was echt niets aan de hand. Ik ben het volkomen met je eens dat hij zich nergens voor hoeft te verontschuldigen, heb ik ook gezegd. In de reply van mij due hij quot wilde ik eigenlijk alleen zeggen: on topic.

En dat kunnen we nu ook beter doen denk ik. We moeten zeker geen leeuwen en beren gaan zien die er wat mij betreft niet zijn.
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Is het dan een idee om de Testcase uit te breiden met meerdere subfora?
In de crew wordt gedacht over een herindeling van het forum. Ook bij ons heerst ontevredenheid over o.a. de Testcase en het imago dat daar aan hangt. Die testcase is nooit bedoeld als vergaarbak, noch is hij bedoeld als plaats voor de mindere foto.
Het forum had in den beginne slechts de Showcase. Ook bestonden de deelnemers meer dan nu uit erg serieuze fotografen. Het waren de mensen die veel geld uit de zak trokken om de toen nog dure digitale spiegelreflexen te kopen.
Met de prijsdaling en populariteitstijging van de Canon Eos camera's steeg ook het aantal foto's van beginnende fotografen. Logisch natuurlijk. Om een beetje splitsing te maken in het aanbod (enerzijds bijna perfecte foto's en anderzijds materiaal waar nog veel aan te verbeteren valt) is toen de Testcase in het leven geroepen. Opzet was om een plek te creeeren waar vooral de beginnende fotograaf terecht kon voor advies. Een plek die ook erg laagdrempelig moest zijn. Dat laatste is volgens mij voor 100 % gelukt.
Keerzijde van die laagdrempelige medaille is dat we op het forum wel eens getracteerd worden op foto's die echt heel basic zijn. Geen aandacht voor compositie, scherpte, kleur en nabewerking. We zouden heel graag willen dat iedere poster goed nadenkt voor hij/zij plaatst. Volgens mij heb ik voordat ik m'n eerste foto bibberend plaatste wel drie maanden gewacht. 8) Nu zie je foto's verschijnen met als bijschrift:" Ik heb m'n cam net twee uur uit de doos, gebruiksaanwijzing nog niet gelezen maar hier m'n eerste foto's" DAT kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn van dit forum.
Om kort te gaan: wij zijn op zoek naar een format voor het forum waar ruimte is voor de fotograaf met basic vragen over de techniek. Waar ook ruimte is voor de gevorderde fotograaf om de laatste puntjes op de fotografische i te zetten.
Een en ander is in een beetje impasse gekomen door het vertrek van drie moderatoren waarvan er eentje toch wel heel erg een trekkersrol vervulde. Ook zijn er wat technische onmogelijkheden van het PHP gedeelte van EOSDigitaal.
In de tussentijd hopen we als crew dat jullie zonder aanziens des persoons constructieve commentaren blijven geven bij geplaatste foto's en als het even kan zelf ook foto's blijven posten. En van die commentaren leren zodat de volgende reeks weer een plankje hoger ligt. Dat is namelijk precies het doel van EOSDigitaal. :wink:
En dan wordt het nu, na dit epistel, tijd voor een bakkie koffie.
*Martin haast zich naar het koffiehoekje*
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
CaNonTruDy
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1164
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2006 18:48
WoonplaatsCOLON Waar het huis staat

Mag ik mezelf dan aansluiten bij Miccie, wat een verademing.
En als men dat dan onder kliekjesvorming verstaat, men doet maar.

En ik zou willen dat ik dit niet gezegd had, gezien de reacties boven mij.
Ben blij te horen dat er geen kliekvorming is.
Stuur ff twee mensen een pb'tje :oops:

Trudy
Laatst gewijzigd door 1 op CaNonTruDy, in totaal 7 keer gewijzigd.
[size=75]Lach naar het vogeltje.[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar