NAAMGEVING topics & kwaliteit foto's...

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

ALs je dan je foto's gewoon in de testcase post, dan krijg je er waarschijnlijk NU wel reactie op.

Als we met elkaar proberen wat vaker commentaar te geven dan komen we een heel end. Ik probeer ook regelmatig commentaar te geven, maar soms weet ik ook niet wat ik nou moet zeggen, zoals bij die sprinkhaan van Promise?

Dan is gezegd wat er gezegd moet zijn.

En als we dan allemaal met het commentaar aan de slag gaan, dan komen we een stuk verder. En smaken verschillen :)

Mij zul je overigens vrijwel nooit bij mensen en architectuur zien. Ik ben meer van de natuur en de leuke dingen zoals ballonshows.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

MartinPhili schreefCOLONIn de crew wordt gedacht over een herindeling van het forum. Ook bij ons heerst ontevredenheid over o.a. de Testcase en het imago dat daar aan hangt. Die testcase is nooit bedoeld als vergaarbak, noch is hij bedoeld als plaats voor de mindere foto.
Ga eens kijken bij onze zuiderburen zou ik zeggen. Hoewel ook daar onvrede heerst over de opzet van het forum werkt het m.i. best goed. Er is daar dus geen testcase, maar een "fotodiscussie" en een "fotodiscussie extra" (voor de details moet je er zelf maar gaan kijken). Het labeltje dat daar dan aan gehangen wordt heeft toch een ander smaakje dan "testcase".
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

Jet M schreefCOLON

Wat de kwaliteit betreft; ik vind het op het moment een hele hoge drempel om iets te posten. Juist omdat we nu de (volgens mij heel goed verlopen) discussie voeren over kritisch zijn op je eigen prestaties enz enz. Wat ik voor mezelf een redelijk gelukte plaat vind probeer ik door de ogen van een ander te zien met als resultaat dat ik ze maar weer in mijn eigen prive-vuilnisbakje gooi.

Nadeel is dan wel dat je ook geen feedback krijgt (tja als je niks post dan heb je dat :D ) en dan dus ook niks leert van je eigen fouten.

Kortom; geweldig forum en inderdaad we maken het samen. Mijn zelfvertrouwen moet alleen nog even een beetje pokon hebben :D
Mijn stelling is in deze dat als jij zelf de foto's geslaagd vindt dat je dit soort platen gewoon moet posten. In het begin wellicht als een kleine serie in de Testcase.

En laat de overige leden maar opbouwend kritisch reageren. Neem de kritiek in je op en denk "daar kan ik niets mee ... ik doe het toch lekker op mijn manier" of je denkt "idd terechte opmerking(en) daar ga ik voortaan iets mee doen". Mijn stelling is dus dat je input van anderen nodig hebt om je bewust te maken van hoe jezelf je foto's maakt en beoordeelt en ook om jezelf weer naar een hoger niveau te tillen.

Verder heb ik al eerder in dit topic gesteld dat je zelfkritiek ook meegroeit met je "fotografische bagage". Dit is een stelling die ik hier wel durf te verdedigen!

Los hiervan staat of je ooit commentaar van mij zult krijgen .... niet omdat ik daartoe niet genegen ben maar omdat ik vaak niet de tijd heb om alles even aandachtig door te lezen mede ook de door de hoeveelheid aan nieuwe postings. Als je echt een dag of 2 niet gekeken hebt dan kom ik daar niet meer doorheen. :(

Nu heb ik even wat meer tijd maar normaal kom ik thuis na een lange werkdag en heb dan maar weinig tijd om alle postings die in mijn interessegebied vallen te beoordelen .... en eerlijk gezegd ook niet altijd de zin en de motivatie. Ik heb een veelheid aan hobbies en ze vergen allemaal de nodige tijd!

En ja wie neemt mij dan kwalijk dat ik die mensen die vaak genegen zijn om op mijn postings te reageren een voorkeursbehandeling geef?
Natuurlijk zijn dit ook de mensen die op mijn niveau zitten of erboven. Ik denk dan ook regelmatig dat ik beter weer wat meer energie in de beginnende leden kan stoppen. In het verleden heb ik dit best wel gedaan maar dit leverde vaak zo weinig feedback op dat ik op dit gebied min of meer een beetje teleurgesteld ben afgehaakt. Mss nog eens wat intensiever proberen!!

Maar goed we komen elkaar wellicht wel tegen op dit forum.

Groet,
Michel
Amateurs worry about equipment, professionals worry about money, masters worry about light.
CS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 108
GeregistreerdCOLON 18 Okt 2005 20:21
WoonplaatsCOLON Ede

Ik ben zelf moderator op een ander forum. Daar ben ik ook al lang lid en ik weet uit ervaring dat je idd wel es bij zucht bij de zoveelste dezelfde vraag die langs komt.
En ik kan me voorstellen dat jullie dat op dit gebied ook wel es hebben. 'Weer die onscherpe foto die langs komt. Dat zien ze toch wel' of weer dezelfde vraag over een bepaalde lens!
Helaas zul je dat altijd houden want mensen hebben de tijd of de zin niet om te gaan zoeken via de zoekfunctie. Dat werkt niet echt motiverend voor de leden die hier al langer zitten en telkens hetzelfde moeten zeggen.
(Ik gebruik em zelf zeer regelmatig en ik vind het super goed dat ook gasten hier kunnen zoeken met de zoekfunctie!)

Ik ben zelf ook een beginner met fotograferen. Ik ben echt fanatiek bezig en slurp elke tip op die ik lees. :lol: Maar helaas kwamen er ook op mijn foto's weinig reacties. Ik weet uit ervaring van andere forum dat als je idd zelf wat actiever bent.. dat je dan ook meer reacties zult krijgen. Dus ik blijf gewoon maar ik kan me voorstellen dat nieuwe leden dan teleurgesteld afhaken.

Ik denk dus dat er inzet van beide kanten moet komen. Niet alleen van de vaste leden hier. En om de zoveel tijd is er ALTIJD een dipje bij de vaste leden...
Ik zal ook proberen wat meer commentaar te geven. Maar vind dat nog wel eng omdat ik nog zo weinig ervaring heb!

(goed idee om de testcase te veranderen.. dat gevoel heb ik namelijk ook altijd gehad :( )

Gr Corina
Gebruikers-avatar
dexter
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 05 Mrt 2006 11:51

Om deze discussie nog een stukje te verbuigen: zowel in het sport topic als in het voertuigen topic worden foto's van auto's en motoren gezet, in het voertuigen topic en in het spotters topic worden vliegtuigfoto's gezet. Tijd voor een eenduidige lijn?
[size=75]Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC MACRO / Canon EF 70-200mm F4L USM / Canon EF 50mm F1.8 II / Canon EF 1.4x Extender II / Canon 430EX / veel kaartjes / tasjes [/size]
Gebruikers-avatar
Dumber
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 411
GeregistreerdCOLON 02 Mei 2006 19:34
WoonplaatsCOLON Houten
CONTACTCOLON

CS schreefCOLONIk zal ook proberen wat meer commentaar te geven. Maar vind dat nog wel eng omdat ik nog zo weinig ervaring heb!
dus??? Je moet ergens beginnen ;)
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

Ik heb het al vaak gezegd:

Ik kan slechts een beetje schilderen en haal de kwaliteit van van Gogh never nooit niet...

maar ik mag er toch best een mening over hebben?

Niemand die ineen museum tegen mij zegt als ik iets niet mooi vindt... doe het dan zelf...

Dus...

becommentariëren heeft niets met zelf kunnen te maken... de grootste kunstkenners kunnen nog geen verf op het doek krijgen
www.johanvanderwielen.nl
fotoarts
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 4551
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 12:19

schoffie schreefCOLONde grootste kunstkenners kunnen nog geen verf op het doek krijgen
Omgekeerd is ook waar: sommige kunstenaars hebben weinig zinvols te melden over kunst..
HeleenH
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2007 09:15

Ik heb deze hele draad tot halverwege pagina 7 gelezen (hij loopt nu door tot 10) en nu ga ik toch alvast reageren.
Madelon schreefCOLONZolang er mensen "beginner" worden genoemd en de testcase gezien wordt als "the place to be voor beginners", zullen deze mensen niet gaan reageren op foto's van anderen.
Ik denk soms wel eens iets over een foto, maar omdat ik zelf maar een paar van mijn foto's zo nu en dan in de testcase durf te plaatsen ben ik ook huiverig om dan te reageren. Omdat ik het zelf niet zou kunnen, maar toch iets zie aan de foto dat naar mijn idee beter kan.
Ik heb zelf laatst genoten van de manier waarop een beginner werd geholpen, ben even kwijt welk draadje het was, maar het was een informatief draadje met antwoord en nieuwe vragen van de TS en daar weer antwoorden op. Allemaal dingen die ik los wel langs had zien komen en die TS had kunnen lezen als hij/zij een paar weken het forum intensief had bezocht, maar het stond nu weer even netjes bij elkaar en niet alleen TS heeft ervan geleerd.
Gebruikers-avatar
Madelon
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 269
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2006 21:44
WoonplaatsCOLON Ammerstol (ZH)
CONTACTCOLON

schoffie schreefCOLON becommentariëren heeft niets met zelf kunnen te maken... de grootste kunstkenners kunnen nog geen verf op het doek krijgen
Is helemaal waar, maar je krijgt dan wel de commentaren "Is mooi", "Foto raakt me niet" en ga zo maar door. Een technische onderbouwing of tips hoe e.e.a. beter zou kunnen ontbreekt dan vaak. We zijn dus weer terug bij het begin...... (overigens storen die commentaren mij helemaal niet)

Gr. Madelon
[color=darkred][size=75]De gustibus et coloribus non disputandum[/size][/color]
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

je kunt je ook afvragen hoe erg het is dat er dat soort eenvoudige comments bij staan. Als 10 mensen zeggen dat de foto hen niets doet weet je ook al meer dan als niemand reageert. Je kunt altijd nog meer text, uitleg en tips vragen.

Wel is het zo dat ik veel topics zie waarbij TS zelf nooit meer iets van zich laat horen... dat irriteert mij wel mateloos.
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

soms is er ook niet meer te vertellen bij een foto dan mooi of wauw of klasse, kan toch ook voldoende zijn, pas als je zegt niet mooi zeg dan waarom dat weer wel.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

schoffie schreefCOLON Wel is het zo dat ik veel topics zie waarbij TS zelf nooit meer iets van zich laat horen... dat irriteert mij wel mateloos.
Helemaal meer eens. Vooral in het begin toen ik wat meer reageerde op/in nieuwskomers/testcase. Van de meeste TS geen reactie. Als je tijd dan wat krap is dan wordt je ook selectiever. Dit ten koste van de TS die wel leergierig is en die je dan dus niet meer bereikt ... en dat is dan jammer natuurlijk!

Groet,
Michel
Laatst gewijzigd door 1 op Miccie, in totaal 8 keer gewijzigd.
Amateurs worry about equipment, professionals worry about money, masters worry about light.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Madelon schreefCOLONje krijgt dan wel de commentaren "Is mooi", "Foto raakt me niet" en ga zo maar door. Een technische onderbouwing of tips hoe e.e.a. beter zou kunnen ontbreekt dan vaak.
Dat is wel zo, maar ook een niet-kenner kan nog wel vertellen waarom hij/zij iets niet of juist wel mooi vindt. Is het de sfeer van het plaatje, het onderwerp of de bijzondere omgeving? Je hoeft weinig tot niets te weten van fotografie om te zien dat een beeld saai of een zoekplaatje is. IMHO zijn juist die commentaren van groter belang dan de keuze voor een ander diafragma, een wat ruimere belichting of de toepassing van een nabewerkingstruukje.
Gebruikers-avatar
Madelon
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 269
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2006 21:44
WoonplaatsCOLON Ammerstol (ZH)
CONTACTCOLON

@Jeveos: Helemaal met je eens, maar waar het allemaal om begon in 2e instantie is dat de commentaren vaak te magertjes zijn. Alleen wow en ooh & aah is leuk maar heb je niet zo veel aan, behalve dan dat je foto waarschijnlijk wel geslaagd is. Wat juist zo leuk is, vind ik, aan dit forum, dat de smaken en meningen soms zover uit elkaar liggen. Mensen zien soms heel andere dingen in foto's en dat zet je weer aan het denken.

Ik denk dat we het allemaal wel met elkaar eens zijn, maar we formuleren het anders. Niemand ergert zich, iedereen heeft het naar zijn zin en we willen allemaal dat er serieus foto's geplaatst worden en dat daar weer serieuze reacties op komen. Beginner of niet........ Nou, wat let ons?

Ik ga mijn leven beteren en zal ook wat meer reageren op foto's. Het plaatsen zal even op zich laten wachten, ik heb het te druk om een mooie reportage te maken. Het forum is voor mij nog net dat stukje ontspanning wat ik zoek in fotografie, vooral in tijden dat het druk is en ik er in de praktijk niet aan toe kom.

Gr. Madelon
[color=darkred][size=75]De gustibus et coloribus non disputandum[/size][/color]
zebra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 10 Apr 2006 20:09
WoonplaatsCOLON B Limburg-Maaskant
CONTACTCOLON

Op zo'n korte tijd zoveel pagina's geschreven hier. dit sloeg precies in als een bom!
Zoals schoffie idd. al aangaf kunnen veel titels beter geformuleerd worden: dan krijg je wellicht gepastere commentaren (is echter een fout die ieder wel eens maakt).
schoffie schreefCOLON
"Plaats foto's die niet alleen interessant zijn voor jezelf, vraag je dus af of de foto ook leuk is om naar te kijken als je het onderwerp en het moment niet kent."
Wat is interessant voor iemand ? Ieder van ons heeft daar weer een andere mening over: ik kan mij voorstellen dat er bijv portretfotografen hier aanwezig zijn die zich niet geroepen voelen om naar een natuurfoto of architectuurfoto te gaan kijken , laat staan comment op te geven (niet interessant voor hen. Of een natuurfotograaf die zich totaal niet interesseert in een portretfoto enz (is overigens niet persoonlijk hoor, enkel voorbeeld).
Maar als je dan toch comment geeft kijk dan niet naar interresse maar naar hoe is de foto gemaakt en samengesteld (compo, scherpte en kleur bijv.).
Madelon schreefCOLON Is helemaal waar, maar je krijgt dan wel de commentaren "Is mooi", "Foto raakt me niet" en ga zo maar door. Een technische onderbouwing of tips hoe e.e.a. beter zou kunnen ontbreekt dan vaak. We zijn dus weer terug bij het begin...... (overigens storen die commentaren mij helemaal niet)

Gr. Madelon
Is idd veel fijner een technische uilteg en comment te krijgen als gewoon dit is niet goed of dit is mooi (is soms ook wel eens fijn).
Maar niet ieder van ons kan die uitleg wat jij vraagt geven, mss. wel zo iets van: dit is goed want je hebt rekening gehouden met je compo bijv, Maar zo iets van je had beter diafragma zoveel gebruikt en sluitertijd zoveel is nu eenmaal niet voor iedereen te doen!

Groet Zebra

PS: zijn overigens veel van deze discussies niet al eens aan bod gekomen?
[url]http://www.dannybeuten.net[/url]
zebra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 10 Apr 2006 20:09
WoonplaatsCOLON B Limburg-Maaskant
CONTACTCOLON

Nog een tweede berichtje (eerste w te lang).
Over het te rap posten van beginners in de showcase: dit lijkt mij een fout te zijn die 80 a 90 % van de beginners wel eens gemaakt heeft (ook de "oude rotten" hier op t forum denk ik). Het is gewoon zo verleidelijk als je eens wat positieve (of mss. helemaal geen) comment hebt gekregen in de testcase, om eens in de showcase te proberen. Gewoon verplaatsen (ev in samenspraak met TS) indien het niet ok is!
[url]http://www.dannybeuten.net[/url]
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

zebra schreefCOLONWat is interessant voor iemand ? Ieder van ons heeft daar weer een andere mening over
Op het gevaar af het gras voor Schoffie's voeten weg te maaien... het gaat niet zozeer om wat iedereen interessant vindt, maar wel of het interessant zou kunenn zijn voor iemand anders dan de poster. Een plaatje van het eerste verjaarsfeestje van een dochter / zoon is leuk voor de ouders en grootouders, maar daar houdt het dan ook op. Idem voor de meeste huisdier-fotos. Die zou je dan alleen moeten posten als er ook fotografisch nog iets interessants aan is.

@Madelon: je hebt helemaal gelijk hoor! Maar wat ik bedoelde is dat niet iedereen om dezelfde redenen een foto plaatst en evenzo ook niet op dezelfde manier reageert. De een is misschien op zoek naar technisch commentaar, de ander ontvangt graag meer commentaar op het onderwerp of wil graag reactie op de gekozen vorm. Als we alleen maar technisch een beeld zouden beoordelen, leren we niet "zien", maar maken we straks allemaal strakke, technisch perfecte maar oersaaie beelden.

@Zebra (en anderen :D): juist van beginners die (nog) niet het naadje van de fotografische kous weten hoor ik altijd graag wat ze nu vinden van een bepaald beeld. Maar dat komt ook omdat ik graag verhalend fotografeer; ik vind een technisch imperfect beeld dat een verhaal vertelt beter dan een strakke maar nietszeggende plaat, hoe mooi die ook kan zijn. Bijvoorbeeld:
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=64558[/img]
Dit vind ik een interessant beeld. Technisch is er een hoop op af te dingen, maar kijk naar de figuurtjes in de achtergrond en het verhaal is duidelijk. Het meisje dat daar achter een poppen-kinderwagen loopt mag van haar moeder geen ballon kopen en die moeder zelf heeft zo haar eigen gedachten over het hele tafereeltje. Een technicus zou ongetwijfeld iets zeggen over de dolfijn-balon die zo naadloos overgaat in de spiegeling in de ruit en dan wellicht beginnen over een pola filter, een invulflitsje of over het gebruik van scherptediepte, maar gaat daarbij voorbij aan het verhaal van de foto. Of opmerken dat ik had moeten wachten tot die figuranten uit beeld waren. Daarom mijn commentaar: het is niet alleen de technische reactie die ik belangrijk vind, maar ook (of juist) de reactie zonder technische achtergrond.
zebra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 10 Apr 2006 20:09
WoonplaatsCOLON B Limburg-Maaskant
CONTACTCOLON

@ jeveos : Ik denk dat een foto niet altijd interessant hoeft te zijn, indien (lees duidelijk indien) de TS ivm met deze foto een specifieke vraag wil stellen over waar op te letten bij zijn / haar volgende poging.

Is trouwens ook niet de bedoeling om hier een rel te beginnen hoor (was enkel een gedachte / een bedenking).
Er zijn hier nl heel veel positieve dingen geschreven waar aan kan en moet gewerkt worden.

Zebra
[url]http://www.dannybeuten.net[/url]
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Het is juist leuk om te zien, dat iedereen op zijn eigen manier met fotograferen bezig is. De ene vanuit een erg technische benadering, de ander vanuit een veel emotionelere. Maar het helpt wel enorm, als de topicstarter een kleine inleiding houdt.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar