[VERZAMELTOPIC] Canon EOS 40D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

fistkikker schreefCOLONals je jpeg's schiet, zoals met een compact camera, is de invloed van een digic ii of iii groter dan wanneer je op raw schiet.
Ten dele, want in het RAW-bestand zit al wel een pre-view JPEG :wink:

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

fistkikker schreefCOLONals je jpeg's schiet, zoals met een compact camera, is de invloed van een digic ii of iii groter dan wanneer je op raw schiet.
Ik denk dat dit in z'n geheel niet waar is.

De Digic processor doet meer dan alleen een JPG wegschrijven / opbouwen. Ik vermoed toch ook zeker dat de Digic processor de sluitertijden en diafragmawaarden berekent, en de picture-styles toepast, en self-timer bedient, evenals het afdrukken rechtstreeks vanuit de camera, etc. etc.

Kortom, ik vermoed dat de Digic Processor het komplete "hart & brein" van je toestel is.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

fistkikker schreefCOLONals je jpeg's schiet, zoals met een compact camera, is de invloed van een digic ii of iii groter dan wanneer je op raw schiet.
Ja. Zoals John al opmerkte: alle metingen en instellingen worden door Digic gedaan, maar ook de nabewerkingen. Ruisonderdrukking, verscherping, artifact removal, dust deleting (400D!) etc etc wordt allemaal op JPEG gedaan en niet (of in zeer beperkte mate) op RAW. Dus juist in JPEG heb je veel voordeel, in RAW minder. Maar, i.t.t. wat er vaak gedacht wordt, is ook RAW is niet 100% onbewerkt. Ergo, ook daar zou je er iets van kunnen merken (met name op het gebied van ruisonderdrukking en kleurechtheid).
myrddin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 604
GeregistreerdCOLON 12 Apr 2006 13:22
WoonplaatsCOLON De Meern
CONTACTCOLON

ofwel mijn onderbuik gevoel is juist :D ik wacht gewoon met geduld op de 40D.. vind de 350D tov de 30D een te kleine stap ;)
[size=75]niets om over op te scheppen :D maar wel een aantal leuke tassen vol met spullen[/size]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

musicjohn schreefCOLONKortom, ik vermoed dat de Digic Processor het komplete "hart & brein" van je toestel is.
Canon noemt de DIGIC een "Image Processor".
Dat laat ruimte voor andere processor/controller-achtige chips.
In de 400D WhitePaper http://www.robgalbraith.com/public_file ... _Paper.pdf staan afbeeldingen van een paar circuit-boards op blz. 20 waar je andere chips kunt zien die mogelijk "intelligente" dingen kunnen doen.
Er moet uiteindelijk ook een processortje zijn die het operating system aan de praat brengt/houdt.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

boels069 schreefCOLONEr moet uiteindelijk ook een processortje zijn die het operating system aan de praat brengt/houdt.
Ik maak me sterk dat er helemaal geen OS gebruikt wordt. Waarom zou je - alles dat in camera asynchroon gedaan wordt kun je eenvoudig onder interrupt afhandelen, daar heb je echt geen OS voor nodig.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

jeveos schreefCOLON Ik maak me sterk dat er helemaal geen OS gebruikt wordt. Waarom zou je - alles dat in camera asynchroon gedaan wordt kun je eenvoudig onder interrupt afhandelen, daar heb je echt geen OS voor nodig.
Humzzz... dat was mijn eerste gedachte ook. Maar het "ding" moet wel degelijk reken-kunstjes uitvoeren, afhankelijk van de input die jij hem geeft, en de uitkomst daarvan moet hij weer toepassen op onderdelen van de electronica / mechanica.

Daarom zou het best wel eens kunnen dat er op één of andere chip (eprom?) een soort van primitieve c.q. veréénvoudigde OS draait. :?:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

De 300D maakt gebruik van een embedded OS (ben de naam vergeten, maar dat was de reden dat de firmware gehacked kon worden).

Iets dergelijks lijkt me ook aanwezig bij modernere EOS-sen.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
John Telleman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 64
GeregistreerdCOLON 23 Nov 2004 07:21
WoonplaatsCOLON Oostzaan

jvanarkel schreefCOLON23-08-2007. meer zeg ik niet en kan ook niet want meer weet ik niet. 8)
Hoe kom je aan de datum 23-08-2007???
Voor 10 september 'moet' ik een nieuwe camera hebben voor een belangrijke reportage in Georgië.
Mijn interesse gaat uit naar een 30D of 40D.
Ben benieuwd of de 40D uitkomt op 2 september, dit wordt verteld op deze site:
http://www.northlight-images.co.uk/Canon_40D.html

Op http://www.bobatkins.com/photography/di ... os30d.html
wordt gepraat over verdere info op 21-08-2007.

Groeten, John.
CANON EOS 40D / CANON EOS 24-104 L / Tamron AF17-50mm F/2.8 XR Di. / Sigma 10-20mm / Canon speedlite 430EX.
fistkikker
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 504
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:03
WoonplaatsCOLON almere

even samenvatten

Geen geruchten:
Canon heeft een productcyclus voor de D30/D60/10D/20D/30D van steeds 18 maanden. Deze maand is de 30D 18 maanden oud.

Canon heeft een of ander persevenement rond de 22e/23e. Men verwacht nieuwe producten.

Best Buy, een soort Amerikaanse Media Markt, heeft in het voorraadsysteem al een 40D staan, die per 2 sept. op voorraad zou zijn. Gek genoeg met een 28-135 kit lens, voor $1599,=.

Wel gerucht:
Op het Canon persevenement wordt een nieuwe DSLR geïntroduceerd, een 40D, met een 10,5 MP sensor, met cleaning system, met 6,5 FPS, met wellicht weathersealing.

Dat er een 40D komt lijkt niet zo'n grote gok. De rest is puur geruchten, zonder enige andere aanwijzing.
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

John Telleman schreefCOLON
jvanarkel schreefCOLON23-08-2007. meer zeg ik niet en kan ook niet want meer weet ik niet. 8)
Hoe kom je aan de datum 23-08-2007???
Voor 10 september 'moet' ik een nieuwe camera hebben voor een belangrijke reportage in Georgië.
Mijn interesse gaat uit naar een 30D of 40D.
Ben benieuwd of de 40D uitkomt op 2 september, dit wordt verteld op deze site:
http://www.northlight-images.co.uk/Canon_40D.html

Op http://www.bobatkins.com/photography/di ... os30d.html
wordt gepraat over verdere info op 21-08-2007.

Groeten, John.
Is het wel verstandig om met een nieuwe camera vlak voor tijd een belangrijke opdracht te doen?

Bovendien kan het zijn dat er met een nieuwe versie als die al op tijd leverbaar is, kans is op fabrieksfoutjes enz.

Ik zou het risico niet nemen vlak voor een grote opdracht.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
John Telleman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 64
GeregistreerdCOLON 23 Nov 2004 07:21
WoonplaatsCOLON Oostzaan

Een 30D kopen die na één maand al 'ingehaald' is geeft bij mij wroeging.
Mijn 300D heeft behoorlijk veel plaatjes gemaakt, en het wordt tijd voor iets nieuws. De overstap 300D naar 30D zal het zelfde zijn als naar een 40D.
Je zal altijd even moeten wennen. Van de andere kant, een canon is een canon. Bediening, menustructuur, alles is met de zelfde filosofie ontwikkeld.

Mocht eind augustus Canon de aankoniging voor 2 september doen, dan hoop ik snel een exemplaar te kunnen bemachtigen, anders heb ik als voordeel dat de 30D prijs nog iets keldert.

Groeten, John.
CANON EOS 40D / CANON EOS 24-104 L / Tamron AF17-50mm F/2.8 XR Di. / Sigma 10-20mm / Canon speedlite 430EX.
Gebruikers-avatar
jw19
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 208
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2005 20:17
CONTACTCOLON

Als ik die sites mag geloven dan is het voor mij zeker een interessante camera, maar we wachten even af.
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Reken maar op een kunstmatig hoog houden van de prijs, dit was bij de introduktie van de 1d mark III ook zo, iedereen wil nu gelijk een 40d.

Ik denk dat nu een 30d kopen en die over een jaar weg doen waarschijnlijk voordeliger is dan voor de hoofdprijs als eerst een 40d aanschaffen.

Afschrijving tegen verkoopprijs daling.

Maar das voor ieder een eigen afweging :-)
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
jw19
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 208
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2005 20:17
CONTACTCOLON

Dat weet ik wel zeker. Daarom wacht ik ook mooi nog een jaartje af en koop eerst een 20d die waarschijnlijk nog wel in prijs zal dalen en ruil hem dan volgend jaar in op een 40d (tenminste als de camera de specificaties krijgt zoals daar beschreven).
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik denk niet dat (als en niet wanneer) op 23 augustus de 40D wordt aangekondigd, deze begin september in de winkel ligt.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Ik ben vooral benieuwd naar at de 30D gaat doen... mijn 350D heeft nu al tegen de 30.000 kliks, dus een beetje rond kijken kan geen kwaad....
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

Het blijft natuurlijk koffiedik kijken, maar volgens mij ging de prijs van de 20D ook niet meteen enorm naar beneden toen de 30D uit kwam?
bluecupra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 462
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2006 19:28
WoonplaatsCOLON Den Haag

jeveos schreefCOLONHet blijft natuurlijk koffiedik kijken, maar volgens mij ging de prijs van de 20D ook niet meteen enorm naar beneden toen de 30D uit kwam?
De prijs van de 30D zal met de komst van de 40D echt wel onder druk komen te staan, alleen echt spectaculaire prijs verlagingen verwacht ik ook niet..
Canon EOS 7D | BG-E7 Grip | 70-200 F2.8L IS | Canon 24-105 F4.0L IS | Canon 100 F2.8L IS Macro | 430EXII | Kata Bug-203 PL
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

bluecupra schreefCOLON
jeveos schreefCOLONHet blijft natuurlijk koffiedik kijken, maar volgens mij ging de prijs van de 20D ook niet meteen enorm naar beneden toen de 30D uit kwam?
De prijs van de 30D zal met de komst van de 40D echt wel onder druk komen te staan, alleen echt spectaculaire prijs verlagingen verwacht ik ook niet..
De prijs is al een hele poos scherp, veel meer dan nu zal hij zeker niet zakken. Dit zou anders de kloof naar de 400d te klein maken.
Ik heb mijn 30d in oktober 2006 gekocht en toen was hij 1119,-- bij kamera express, nu is hij al bijna 300,-- minder.
Ga er maar vanuit dat de 40d rond de 1250 euro zal zitten, dit maakt de 30d al reuze interessant met dit verschil.

Maar laten we lekker af wachten, nog een paar weekjes waarschijnlijk.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar