1d mark III

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
GRoel
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 489
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2008 21:48
WoonplaatsCOLON Sittard
CONTACTCOLON

Ja in dat kader moet ik ook wel lachen als ik mensen met hun neus op een foto van 60 bij 90 cm zie liggen en hoor zeggen dat ze toch wat ruis zien.... Zelfde voor ruis bij iso 1600 of 3200 tja...

GRoel
Mijn beste foto moet ik nog maken, hoop ik....

http://www.roelfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
hendrikkieb
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2012 20:44

Closeshooter maakt hier wel een punt.
Vroeger konden ze alles met niets en tegenwoordig kunnen we niets met alles .....
Ik meen me te herinneren dat de 1D mark 3 een AF probleem had destijds die voor de nodige overstap naar Nikon bij de profs veroorzaakt heeft.
Zal best wel gefixed zijn maar bij de mark 4 is het weggewerkt.
De opmerking dat als je een 1D in de hand hebt gehad dat het voor een natte onderbroek kan zorgen is wel waar. Ik heb nog een mark 1 liggen en was destijds lyrisch om ermee te fotograferen, hetgeen ook erg fijn was. Als je nu een 7D of 5D met batterygrip in je hand hebt lijkt het gevoel er ook wel op maar het extra gewicht van een 1D heeft gewoon iets.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Vanaf een bepaald serienr. bij de 1d mkIII is het AF probleem ook weggewerkt. Daarvoor is het gefixt;)
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Urbexphotography
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 21:10

Ik heb de 1D Mark III en de 5D Mark III en voor donkere 'optredens' schakel ik zowiezo naar de 5D Mark III.

Maar de 1D Mark III kan gerust tot iso3200 goed mee.
En de AF is gewoon schitterend, evengoed dan de 5D Mark III, alleen ja staat de techniek nooit stil en is de AF van de 5D Mark III weer een stapje beter ;).
Toch merk ik dat de foto's van men 1D een tikkeltje scherper zijn dan van de 5D...
Gebruikers-avatar
Klaasw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 340
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2009 17:23
WoonplaatsCOLON Willemsoord

Interessant topic!! Ik loop ook een beetje te malen met wat de opvolger van mij 40D moet worden. Hoor veel lovende kritieken over de 7D qua snelheid, maar als een "oude" 1D MK3 met zo snel is dan wordt die wel erg interessant. EF-S vattingen heb ik niet meer, dus dat vormt geen beperking. Wat zou een argument kunnen zijn voor een 7D boven een 1D MK3 behalve leeftijd? Prijs van een tweedehands MK3 is namelijk weinig hoger dan van een 7D...
Canon EOS 7D |EF 17-40 F/4 L | EF 70-200 F/4L
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Hooguit het aantal pixels, kan verder geen groot voordeel van de 7D bedenken. Een kleiner formaat wil wel eens wat discreter zijn, maar dat hoeft niet altijd een voordeel te zijn.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Klaasw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 340
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2009 17:23
WoonplaatsCOLON Willemsoord

Sparen wordt het sowieso, maar dit maakt de keuze wel makkelijker. :D
Canon EOS 7D |EF 17-40 F/4 L | EF 70-200 F/4L
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

fotojeroen schreefCOLONHooguit het aantal pixels, kan verder geen groot voordeel van de 7D bedenken. Een kleiner formaat wil wel eens wat discreter zijn, maar dat hoeft niet altijd een voordeel te zijn.
+1
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

1dIII -> 1.3 crop
7D -> 1.6 crop

koop geen 1D als je daar niet minstens een uur mee rondgelopen hebt, die dingen zijn loodzwaar en lomp. Dat kan een nadeel zijn als je er uren mee rond moet lopen.
Wil je een extra grip dan heeft de 1D die al aan boord, bij de 7D zul je die moeten aanschaffen.
Kijk bij het prijsvergelijk ook wat extra accu's e.d. kosten.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

eos4all schreefCOLON koop geen 1D als je daar niet minstens een uur mee rondgelopen hebt, die dingen zijn loodzwaar en lomp. Dat kan een nadeel zijn als je er uren mee rond moet lopen.
Vwb gewicht ligt eraan wat jezelf aan kunt. Hij weegt wel ietsjes idd :wink:
Heb laatst met de combi 1d mk3/400mm 5.6(ca. 2.4kg) een halve dag door de dierentuin gelopen zonder probleem. Deze combi hing wel aan een BlackRapid.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Maar dat is persoonlijk. Het gewicht is echt wel iets om rekening mee te houden en om vooraf naar te kijken (en vooral te voelen) of je dat wel prettig vindt.
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

hendrikkieb schreefCOLONhet extra gewicht van een 1D heeft gewoon iets.
eos4all schreefCOLONkoop geen 1D als je daar niet minstens een uur mee rondgelopen hebt, die dingen zijn loodzwaar en lomp.
Zolang je 'm vergelijkt met een griploze camera...

Vergeleken met een 7D met grip vind ik het gewichtsverschil met de 1DIII nog wel meevallen:
Volgens de gebruikershandleiding weegt de 1DIII 1155 gr. (body only) + 180 gr. (accu) = 1335 gr.
De 7D weegt volgens de gebruikershandleiding 820 gr. (body only) + 481 gr. (grip, voor zover ik kon vinden) = 1301 gr...

Dan ga ik er van uit dat het gewicht van de grip incl. 2 accu's is...

P.S. De oudere 1D(s)'s zijn wel een stukje zwaarder door het gebruik van NiCd accu's...
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

precies, je koopt geen 1D vanwege het gewicht maar een 7D. Daar stop je vervolgens een grip onder met een extra accu. Misschien dat je nog enkele tientallen grammen lichter bent met de 7D, maar dat merk je na tien minuten ook echt niet meer hoor.....
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Klaasw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 340
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2009 17:23
WoonplaatsCOLON Willemsoord

Gewicht is geen probleem, daar kan ik prima aan wennen. En anders maar weer wat fanatieker gaan sporten.
Canon EOS 7D |EF 17-40 F/4 L | EF 70-200 F/4L
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

@closeshooter: Je hebt helemaal gelijk, we laten ons maar al te graag gek maken. Ook ikzelf betrap me daar op.
Bv eerst had ik het helemaal staan op een 7d daarna een 5dmii. Nu ben ik al een heel eind aan het sparen en twijfel of ik niet moet gaan door sparen voor een 5dm3. Ondertussen fotografeer ik nog met mijn 400d.

Waar stopt het en waar leg je de grens dat is voor vele een goede vraag denk ik.

Op zijn laatst eindig je met een tas vol spullen ter waarde van 10 000 euro.
Dat kan nooit de bedoeling zijn lijkt me

Groet Leon
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Klaasw schreefCOLONInteressant topic!! Ik loop ook een beetje te malen met wat de opvolger van mij 40D moet worden. Hoor veel lovende kritieken over de 7D qua snelheid, maar als een "oude" 1D MK3 met zo snel is dan wordt die wel erg interessant. EF-S vattingen heb ik niet meer, dus dat vormt geen beperking. Wat zou een argument kunnen zijn voor een 7D boven een 1D MK3 behalve leeftijd? Prijs van een tweedehands MK3 is namelijk weinig hoger dan van een 7D...
Het eerder genoemde gewicht vind ik zelf ook een voordeel. Op vakantie vind ik een griploze 7D soms al te zwaar ;) Bij sport evenementen gebruik ik twee gripped 7D's zonder problemen.
De video functie gebruik ik op vakantie ook wel redelijk veel. Daarnaast is de zone AF soms wel handig.

APS-H sensors zijn niet zo handig bij gebruik van UWA lenzen; met FF lenzen hou je een kleinere beeldhoek over en met APS-C lenzen (zoals bv tokina 11-16) zal je moeten inzoomen om geen vignetting te krijgen en dan hou je dus een kleiner bruikbaar zoom bereik over.
757D + 8-400 mm
Hans van Wijk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 210
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2008 13:40
WoonplaatsCOLON Nieuw-Buinen

fotopapa schreefCOLON
Op zijn laatst eindig je met een tas vol spullen ter waarde van 10 000 euro.
Dat kan nooit de bedoeling zijn lijkt me

Groet Leon
Maar misschien wel de bedoeling van Canon (fabrikant). :wink:
Met vriendelijke groet,

Hans.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

weet je wat het grootste gevaar is, met alle respect, forums als deze, mensen zijn meer bezig met het verzamelen van de nieuwste lenzen en camera's dan met daadwerkelijk fotograferen (me included), beelden worden niet meer op een "normale" manier bekeken, maar op 100% crops en op pixelniveau, om maar weer de volgende aankoop te verantwoorden voor je vrouw/vriend/vriendin of gewoon voor jezelf, hoe anders kun je een lens verantwoorden die je kwaliteiten als fotograaf ten uiting kan brengen voor de laatste tijd absurde bedragen, de marketing afdeling van Canon zorgt er wel voor dat er ook weer een body voor komt die natuurlijk deze lens en kwaliteiten weer bij moet gaan benen, want met een toestel als de 1D mark 3 lukt dat natuurlijk alang niet meer.

Dus als ik een goed advies mag geven, pak je "antieke" camera , bout je "inferieure" lens erop en ga lekker fotograferen en wil je lekker snel fotograferen doe dan eerst wat vingeroefeningen en probeer lekker snel de ontspanknop in te drukken.
Fotograferen is kijken niet klikken.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

amen...
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Voor wat betreft de fotografie, grotendeels eens met Closeshooter.
Ook met een Kodak Brownie zijn/waren aansprekende platen te maken.
Maar daarmee is/was niet elke tak van fotografie goed te beoefenen.

De financiële kant van de fotografie is persoonsgebonden.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar