onscherpte op gezicht kindportret, wie helpt

Voor alle foto's die in een (thuis)studio omgeving zijn gemaakt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
55kfotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2011 21:50
WoonplaatsCOLON Schagen

Hi pp

De qihe zitten op zijn traagst op 1/800 en snelst 1400 ds die tinten al sneller dan de linkstars.
Gebruikers-avatar
RFW
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2012 09:18

Ik heb ook Linkstar en heb hier nog nooit last van gehad.. heb hem altijd op 1/125e staan ..
Ik deel de mening van PP, volgens mij kan dit nooit bij alle foto's onscherpte opleveren. Ik heb soms eens 1tje ertussen. Ik zou toch ook eens je lens checken
http://www.reflectionsfromwithin.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
kkika82
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2012 13:54

rfw, wat maak jij mooie en bijzondere foto's zeg, leuk om je website te zien. Welk bewerkingsprogramma gebruik jij?
Jij fotografeert zeker geen snel bewegende kinderen? of doe je dat ook met 1/125? en ik het bij jou dus idd zo dat de flits de beweging al bevriest?

Ik kan mij gewoon ook slecht voorstellen dat ik met die flitsers geen goede foto's maak, mijn lenzen zijn al gecheckt trouwens en er is geen sprake van front of backfocus, dus dat is al uitgesloten (door iemand die er verstand van heeft ;))
Merk wel dat mijn buitenfoto's scherper "lijken" .. http://tinypic.com/r/dpbjfa/5" onclick="window.open(this.href);return false; maar of dit ook echt zo is...

gebruiken jullie in de studio spotmeting of centrumgericht? en enkelvoudig scherpstelpunt? ook met snel bewegende kids?
55kfotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2011 21:50
WoonplaatsCOLON Schagen

Als je geen tal gebruikt geen enkele van die metingen in de camera. De in camera meter heft alleen nut bij continu licht. Ik gebruik een licht meter met opvallend licht meter voor op het onderwerp en reflectieve voor de achter grond.

Buiten gebruik ik als matrix of spot. Voor scherpstellen een enkel puntje op het ook.
55kfotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2011 21:50
WoonplaatsCOLON Schagen

Nog even Voor de check, met je nikon speedlighgs had je er geen last van toch?
Gebruikers-avatar
kkika82
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2012 13:54

ik had het ook al wel met mijn nikon flitsers hoor ! heb dit probleem altijd wel gehad, heb nog nooit haarscherpe foto's gezien
Al waren mijn foto's bij de speedlights misschien ietsje beter?

voorbeeld
https://www.dropbox.com/s/gnyi4igsqod2v ... 0close.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.dropbox.com/s/d4dbyqitm0vlj ... %20dam.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Als ik meer inzoom lijken de foto's uberhaupt scherper, klopt dat?

Ps: hoop dat bovenstaande links het doen, voor het eerst dat ik dit via dropbox doe. Het zijn onbewerkte foto's
55kfotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2011 21:50
WoonplaatsCOLON Schagen

Met wat heb je deze gemaakt? zien er wel goed uit toch?
welke nikon gebruik je btw?

Heb laatste de nikon D4 D800 en D600 gebruikt en zit ook nog veel verschil per Nikon in. Moet zeggen love Nikon!

Maar met de D800 zie je echt iedere beweging en met de D4 kan je bijna blind op iets richten en je krijgt nog goede foto. Natuurlijk wel MP verschil, maar goed. D600 ook erg fijne camera BTW
Gebruikers-avatar
kkika82
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2012 13:54

ik heb een suf instapmodel, de nikon d3100
maar iemand vertelde mij ooit dat de camera/body dat betreft weinig zegt, dat je beter naar je lenzen kan kijken.

Ja deze zien er al beter uit inderdaad.. maar nog niet perfect qua scherpte... alhoewel je dat met raw nooit heb las ik laatst... moet altijd naverscherpen.
Dus al met al zeg jij ook, die foto's zijn beter en dus werkt mijn camera beter samen met de nikon speedlights dan mijn nieuwe set van linksstar *baal baal*
55kfotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2011 21:50
WoonplaatsCOLON Schagen

Als je wil mag je keer langs komen kunnen we even testen en vergelijken met Anderé cameras

Moet zeggen de ene camera met lens kaan geweldig werken en andere body met die lens werkt niet. Maar je lenzen neem je mee en body's vervang je dus daarom handig goed glas te kopen. En het glas is erg belangrijk afhankelijk van wat je wil. Ben momenteel gek op de nikon 85mm 1.8!
eos550
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 219
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2011 11:29
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

Stel jij scherp op de oogjes? Verder denk ik toch ook bewegingsonscherpte, persoonlijk werk ik op 1/250.
Gebruikers-avatar
kkika82
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2012 13:54

55kfotografie: wat aardig van je ! Ben momenteel 26 wk zwanger, en nogal volgepland.. dus wordt lastig om nu af te spreken, maar als je aanbod blijft staan....

eos55: ik heb vandeweek een shoot gedaan met sluitertijd op 1/200 en toen hadden alle foto's een zwarte rand :( dus die sync tijd redt mijn camera niet
55kfotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2011 21:50
WoonplaatsCOLON Schagen

Kika
Ten eerste gefeliciteerd en ten twee ja dat blijft staan.
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

kkika82 schreefCOLON55kfotografie: wat aardig van je ! Ben momenteel 26 wk zwanger, en nogal volgepland.. dus wordt lastig om nu af te spreken, maar als je aanbod blijft staan....

eos55: ik heb vandeweek een shoot gedaan met sluitertijd op 1/200 en toen hadden alle foto's een zwarte rand :( dus die sync tijd redt mijn camera niet
Plannen jullie toch gewoon een zwangerschapsshoot en ondertussen babbelen over fotografie :D
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
eos550
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 219
GeregistreerdCOLON 25 Sep 2011 11:29
WoonplaatsCOLON België
CONTACTCOLON

kkika82 schreefCOLON55kfotografie: wat aardig van je ! Ben momenteel 26 wk zwanger, en nogal volgepland.. dus wordt lastig om nu af te spreken, maar als je aanbod blijft staan....

eos55: ik heb vandeweek een shoot gedaan met sluitertijd op 1/200 en toen hadden alle foto's een zwarte rand :( dus die sync tijd redt mijn camera niet
Hoe en met wat trigger jij dan?
Gebruikers-avatar
kkika82
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2012 13:54

PP: haha oja dat is ook nog wel een plan inderdaad ! 55kfotografie, ... doe je aan zwangerschapsshoots?

eos550: euhm ja goeie, welke was dat ook alweer... ga het even opzoeken
55kfotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2011 21:50
WoonplaatsCOLON Schagen

Nog nooit gedaan, maar sta overal open voor
keesenzo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 96
GeregistreerdCOLON 13 Sep 2011 11:26

eens checken met een andere lens/camera combinatie kan nooit kwaad, maar
Voor je je linkstar verruilt voor iets duurders zou ik ook eens naar het volgende kijken!


1) gebruik je een statief en heb je VR aan staan op je lens. VR (IS bij canon) wil wel eens trillingen introduceren bij statief gebruik. (zet VR uit als je een statief gebruikt)
2) wat voor focus modus gebruik je? Bij sommige focus modi kun je afdrukken terwijl de lens nog niet gefocussed is. Met name met de wat langzamer focussende lens en camera combinaties gaat dat veelvuldig mis, helemaal bij weinig licht (lees studio). Zet hem in single servo AF (AF-S)
3) gebruik je een (1) focus punt, of heb je ze allemaal aanstaan? Ik gebruik eigenlijk altijd een enkel focus punt. Ik beslis, niet de camera!
4) weet je zeker dat je focussed waar je denkt te focussen? Ik heb zelf gemerkt dat dat in het begin lastiger is dan je denkt. Zeker als er al zoveel is waar je op moet letten als je nog onwennig met je lichten bent en ook nog een model hebt waar je iets mee moet. En dan kies jij ook nog eens een heel beweegelijk model :D
5) weet je zeker dat je de camera echt stil houd bij het afdrukken? Probeer eens je camera stil te houden tot een hele tel nadat je afgedrukt hebt.
Je zal de eerste niet zijn die in de hitte van de strijd de camera al weer wegtrekt voor het volgende shot :oops:

Ik heb zelf vergelijkbare problemen gehad toen ik voor het eerst met licht en modellen begon te spelen.
En uiteindelijk verdween het probleem door mijzelf goed te verdiepen in hoe het autofocussen werkt en
veel te oefenen met name op heel bewust te focussen op het oog van je onderwerp, en bewust stil houden.

Succes!
Kees
Gebruikers-avatar
kkika82
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2012 13:54

Hoi Kees
Bedankt voor je reactie!
Je maakt idd mooie scherpe foto's zag ik in je album. En het zou best eens kunnen hoor, dat ik bepaalde dingen verkeerd doe. Ik wacht inderdaad nog eventjes om mijn flitsers weer weg te gooien
1) VR heb ik uitgeschakeld op statief, op ander forum vroegen ze dat ook, heb toen voorbeeld foto's laten zien van een stilstaande doos , foto gemaakt op statief, met vr uitgeschakeld. Bleef soft... ligt misschien dus toch aan mijn lens, ga nu mijn andere 2 lensen maar weer eens proberen. De 50mm1.8 moet toch scherpe foto's maken, dus ga die even testen, maar het blijft een lastige lens om bv een heel gezin op de foto te krijgen
2) focus modus staat volgens mij al op af-s
3) ja ik gebruik 1 focuspunt
4) misschien focus ik wel iets verkeerd hoor haha, a.s. zondag krijg ik een gezin met oudere kinderen, dus ben benieuwd
5) ik ga nog eens extra opletten op het stilhouden van de camera, maar zoals ik al schreef heb ik ook op statief een doos geprobeerd te fotograferen op een statief en dat werd ook soft
keesenzo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 96
GeregistreerdCOLON 13 Sep 2011 11:26

Hmm begint toch wel een beetje naar lens problemen te ruiken,
als je de statief en doos test doet met je 50 mm is die dan wel goed scherp?

Kees
55kfotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2011 21:50
WoonplaatsCOLON Schagen

Nog even over sync speed en sluitertijd gesproken met flits.

lees even deze blog staat mooi voorbeeld van hoe boven 1/125th de gradiënt ontstaat aan de zijkant

http://zackarias.com/for-photographers/ ... ve-images/" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar