Nou andere Gerard, een lesje kajak dan maarIlluminatus schreefCOLONIk heb nog nooit een kano met roer gezien. Is dat voor beginners die nog niet kunnen peddelen om koers te houden of voor luiwammesen.
De meeste zeewaardige kajaks hebben ofwel een variabele skeg, ofwel een roer. Je gebruikt de skeg om het oploeven van de boot (de neus wil in de wind draaien) te compenseren en zo je energie van het peddelen zo nuttig mogelijk in voorwaartse beweging om te zetten. Waarom zou ik die kostbare energie verbruiken met het op koers houden van de boot? In Nederland is de skeg favoriet, in Duitsland en Engeland zie je vaak dat mensen een roer gebruiken. Ik heb ooit de Sognefjord overgestoken, 9 kilometer zeer open water en reken maar dat je dan efficiënt wilt peddelen. Heerlijk, die skeg! Die tocht destijds, van Bergen naar Floro doe je niet als je beginner bent of luiwammes . Daarnaast is een roer makkelijk om de boot te sturen en in sommige gevallen zelfs noodzakelijk. Mijn tweepersoons kano (Calypso II voor de bonus) is zes meter lang en die krijg je echt de bocht niet om zonder roer.
Verder heb je onderhangende roertjes en aanhangende roertjes, zoals die in deze WID. De boot van deze WID is een Engelse boot, vandaar dat je hem meestal met aangehangen roer ziet, minder kwetsbaar ook dan het vaste onderhangende roertje waarmee hij ook leverbaar is. Een skeg zit als het goed is onder water, daardoor zie je hem niet (als het goed is.... )
Bijgaand het roertje met de boot, dan kun je een idee krijgen van de afmeting. Mijn vrouw en zoon op de Svendborg Sund bij het eiland Tasinge, in Denemarken. April 2013. Op weg naar Valdemar slot. Heerlijk weer maar nog erg koud water. Door de afmeting, vorm en het toepassen van waterdichte compartimenten is de boot volledig zeewaardig (als de bemanning dit natuurlijk ook is). Het roer wordt met de voeten vanuit de achterste kuip bediend.
IMG_3247_1273 by Gerard Bos, on Flickr
In de sluis bij Mensingeweer, Groningen. Om een beter idee te krijgen van de lengte en de boot. Het luik op het voordek sluit één van de waterdichte compartimenten af. Achter de achterste vaarder zit ook zo'n luik. Doordat ook tussen de voorste en achterste vaarder een waterdicht schot is aangebracht is de boot verdeeld in vier compartimenten zodat de boot altijd blijft drijven. In de ronde insparingen kun je een kompas monteren maar die was vandaag thuis gelaten.
IMG_2932 by Gerard Bos, on Flickr
Nou duidelijk zo?