Fotografen gezocht voor party-pics

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Beiden hebben een punt, maar ik nijg naar Music John, echter is het wel zo dat er veel mensen zijn die anders toch eerder bij de (semi)pro terecht kwamen tegen een redelijke vergoeding, dan de huidige situatie.

Er zijn veel mensen die een ander inzicht hebben in kwaliteit en vinden een foto al gauw een mooie foto, deze mensen vallen nu steeds vaker ten prooi aan mensen die voor niets of weinig relatief slechte, eenvoudige foto's afleveren.
Hier had een semi(pro) anders wel degelijk wat kunnen verdienen. (dus toch een vorm van broodroof).

Ja de echte prof met eigen stijl enz.. heeft toch ook eerst moeten beginnen met snabbels voor hij zich echt kon onderscheiden, dat wordt wel moeilijker voor de beginner, tenzij je je gelijk volledig in de schuld wilt zitten.

Ik verwacht echter wel dat er over een paar jaar een hoop mensen zijn die het fotograferen wel weer gezien hebben. Tot die tijd maken kranten enz. misbruik door gratis aan foto's te komen die anders duur betaald hadden geweest.

Hopen op betere tijden.

Gr. Jan
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Ik vind dit een leuke discussie omdat dit al jaren het zelfde gebeurd bij "muzikanten".

Inmiddels zijn er verhoudingsgewijs meer "fotografen" dan "muzikanten" en gaat het de zelfde kant op als bij "muzikanten".

Beginnende "muzikanten" spelen graag gratis op poppodia voor een appel en een ei (3 compsumtiebonnen) terwijl de kroegeigenaar zich het schompes verdient aan een biertje a 2.20 euro voorheen F 2.20.

Voor die "muzikanten" maakt dat niet uit want die hebben plezier.
Totdat ze wat vaker gevraagd worden en een te grote mond krijgen.
Voor die gasten 10 andere die graag willen spelen zodat de kroegeigenaar kan blijfen lachen.

Als je goed bent dan moet je als "muzikant" andere wegen bewandelen die wat meer gaan opleveren anders blijf je maar gezellig in de kroeg hangen. :)

En zo gaat het nu ook met "fotografen".
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Soron
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 14:13
WoonplaatsCOLON Leeuwarden / Klazienaveen
CONTACTCOLON

@ Schoffie. Je noemt hier wel een heel erg goed punt. Je hebt ook wel gelijk. Toch heb ik een maarrrr...

De indruk die ik dus heb is dat de algemene niveau van fotografie door de digitale ontwikkelingen erg ver naar beneden zakt. Veel bedrijven zijn tevreden met de meest onscherpte snapshots die ze van een "amateur" kunnen krijgen. Vooral in de media zie je dat. Zolang ze maar een fototje hebben van de gebeurtenis die ze gratis kunnen krijgen van een voorbijganger die effe snel een snappie heeft gemaakt met zijn telefoon, dan is het al goed. Vroeger werd hier een goed betaalde fotograaf naar toe gestuurd. Ik vraag me dus af of de fotojournalist nog wel toekomst heeft door deze ontwikkeling.

Bij de top valt dit gelukkig wel mee (zie de world press photo's), maar die top is erg klein jammer genoeg. Ik wou dat ik vaker het niveau van de worldpress zag in onze kranten en internet dan die van de ontwetende voorbijganger met een telefoon (met camera).

Terug gekoppeld naar jouw vergelijking: Veel bedrijven en mensen nemen tegenwoordig dan de gratis/goedkope slechte broden van de C1000 en laten de dure goed broden van de bakker links liggen. Want dan moeten ze (teveel) geld uitgeven en dat is dus niet nodig want die bij de C1000 kosten geen drol. Kwaliteit? Meestal niet boeiend... de massa geeft er weinig om.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

@soron: daar heb je gelijk in, prijs wordt belangrijker dan kwaliteit... dat is (helaas) een feit.

Toch is het lang niet overal zo hoor. Je merkt dat er toch weer meer vraag komt naar de plaatselijke bakker boven de massale supermarkt.

Je zult dus als pro echt met kop en schouders boven de amateurs uit moeten toornen wil je een goede living hebben.

Je ziet bijv. in de journalistieke fotografie dat de amateurs bij de plaatselijke dingen (auto-ongeluk, etc. ) steeds meer in de picture komt tov de pro. Logisch, er zijn veel meer amateurs, er is er altijd wel één ter plekke en ze kosten geen drol. Het gaat dan om een foto van de gebeurtenis en niet om een bepaalde stijl. Echter, een rapportage uit Afganistan komt van een ervaren pro. Iemand die weet hoe je dergelijke dingen aan moet pakken.

Resumé: wil je een foto van een specifiek vogeltje... zoek een amateur. wil je echter een rapportage over een bepaald natuurgebied, leefgebied, etc. dan zul je naar een pro moeten...
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
kwanon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2005 09:41
WoonplaatsCOLON Heiloo

Ben ik dan de enige die het brood bij C1000 ook echt lekker vind (vooral oerbrood)? :roll:
JDonline. nl
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 371
GeregistreerdCOLON 15 Mrt 2006 21:04

Vind dat TS gewoon duidelijk moet zijn (om ff ontopic te komen)

Je zoekt mensen, die gratis (reiskosten voor eigen rekening) naar partys willen, om vervolgens daar te gaan fotograferen (drinken etc. uiteraard voor eigen rekening)
Best leuk om opzich ervaring op te doen, maar ben ff duidelijk:

Het verdiend verder niets, je moet het hebben van de gratis entree en de ervaring.
Het is de bedoeling dat je ook daadwerkelijk foto's maakt en niet de hele tijd mee gaat lopen feesten (combinatie is natuurlijk wel goed)

Ik vind dat TS om deze feiten een beetje heendraait.

Groeten Jeroen
Gebruikers-avatar
Binne
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 457
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2005 12:35
WoonplaatsCOLON Leeuwarden
CONTACTCOLON

Hoezo? ik ben duidelijk..? Jullie dwalen wel erg af (off-topic)

Iedereen doet hier moeilijk en wil geld verdienen? Ik zie altijd genoeg jongeren met een digicam foto's maken op feesten. Die zoek ik :)

Ik doe het zelf al 6 jaar en verdien er ook niks mee. Voor partyflock krijg ik af en toe eens een kleine vergoeding. Maargoed op eos zitten alleen maar mensen die er geld mee verdienen merk ik.. :evil:

Wat is er leuker dan :

Perstoegang te hebben op een feest (waar je anders 45 euro ofzo voor betaald), je kunt je hobby uitoefenen en je foto's staan ook nog eens op een bekende site. En je kan uiteraard zelf feesten! 8)
Binne-Louw Katsma Fotografie (Natuur - Pers - Evenementen - Trouwreportages - Party)
Gebruikers-avatar
Marx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1667
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2005 12:29
WoonplaatsCOLON Noord Holland

Ach, iedereen heeft zijn of haar bescheiden mening.

Ik verdien geen geld met mijn foto's (nou ja, tot voor kort niet dan) en ik zou het niet willen doen.

Je weet precies hoe het (vaak) gaat tijdens die feestjes. Ik zou (te) bang zijn dat een te beschonken bezoeker de camera uit mijn handen stoot en dan?? ligt mijn dure spul op de grond terwijl de menigte uitzinnig een polonaise start over mijn eosje heen.

My worst nightmare zeg maar.
Zonder direct een offensief te willen openen naar TS, maar ik denk dat je op EOSdigitaal hoofdzakelijk hobbyisten zult aantreffen die erg zuinig op hun gear zijn.

Je kunt beter een dergelijk topic uitzetten of een jongeren forum die toch al heen gaan en een compactcammetje meenemen.
Geeft een vrijkaartje weg en dat doet wonderen daar.

Een serieuze fotograaf zou zich meer bezig houden met de compositie en de juiste belichting, dat zou minder in aantallen, maar kwalitatief mooiere plaatjes opleveren. Toch denk ik niet dat een partyflock blij is met 5 erg mooie foto's, maar meer met een paar CF-dumpjes van 500 foto's.???
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Binne schreefCOLONHoezo? ik ben duidelijk..? Jullie dwalen wel erg af (off-topic)

Iedereen doet hier moeilijk en wil geld verdienen? Ik zie altijd genoeg jongeren met een digicam foto's maken op feesten. Die zoek ik :)

Ik doe het zelf al 6 jaar en verdien er ook niks mee. Voor partyflock krijg ik af en toe eens een kleine vergoeding. Maargoed op eos zitten alleen maar mensen die er geld mee verdienen merk ik.. :evil:

Wat is er leuker dan :

Perstoegang te hebben op een feest (waar je anders 45 euro ofzo voor betaald), je kunt je hobby uitoefenen en je foto's staan ook nog eens op een bekende site. En je kan uiteraard zelf feesten! 8)
Komt misschien door je leeftijd. :)

Jij bent jong (neem ik aan) en je hebt lol in de dingen die je doet.
Maar de meeste lol (geld) gaat naar die geen die het feest organiseert.

Lol moet wel van twee kanten komen maar daar kom je later nog wel achter hoe dit zit :)
Klinkt natuurlijk als een ouwe [censored] en misschien is dat ook wel zo.
Maar het is gewoon een stukje ervaring die ik heb mee gekregen in de afgelopen 49 jaar dat ik hier ben.
Hoef je natuurlijk ook niets van aan te trekken.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
Binne
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 457
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2005 12:35
WoonplaatsCOLON Leeuwarden
CONTACTCOLON

Jong.. hmm ook alweer 25 hoor 8)

En partyflock staat hier los van, tis mijn eigen site :)

Maar idd zal eens op zoek op jongeren forums :)
Binne-Louw Katsma Fotografie (Natuur - Pers - Evenementen - Trouwreportages - Party)
Gebruikers-avatar
Spike
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 874
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2005 09:41
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Ben het met Schoffie eens. Voor ID-T (grootste feest organisatie van NL) zie je ook amateurs rondrennen die het voor een gratis ticket en een paar drankjes doen. Maar de foto's in hun blad en publikaties zijn altijd door een pro gemaakt. En dat kwaliteits verschil zie je heel goed (zeker op full color afdrukken op a3 formaat).

Ik wil wel eens weten hoeveel mensen hier echt zoveel geld verdienen aan hun foto's. Ik denk dat er maar een paar fotografen hier serieus semi-pro/pro mee bezig zijn. Ik denk ook dat als U2, Madonna, etc.. naar NL komt en ze hier 5 fotopassen ter beschikking stelden dat dezelfde mensen die nu roepen dat de pro's daar alleen recht op hebben dan ineens niet meer zeggen "laat mijn pasje maar liggen voor de pro van de krant").
[size=75]AMATEURS worry about equipment. PROFESSIONALS worry about money. MASTERS worry about light.[/size]
Soron
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 14:13
WoonplaatsCOLON Leeuwarden / Klazienaveen
CONTACTCOLON

Als ik voor een opdrachtgever aan het schieten ben, dan zeg ik zeker geen nee...
206GT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 87
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2007 12:11
WoonplaatsCOLON 's Gravenzande
CONTACTCOLON

Binne schreefCOLONHoezo? ik ben duidelijk..? Jullie dwalen wel erg af (off-topic)

Iedereen doet hier moeilijk en wil geld verdienen? Ik zie altijd genoeg jongeren met een digicam foto's maken op feesten. Die zoek ik :)

Ik doe het zelf al 6 jaar en verdien er ook niks mee. Voor partyflock krijg ik af en toe eens een kleine vergoeding. Maargoed op eos zitten alleen maar mensen die er geld mee verdienen merk ik.. :evil:

Wat is er leuker dan :

Perstoegang te hebben op een feest (waar je anders 45 euro ofzo voor betaald), je kunt je hobby uitoefenen en je foto's staan ook nog eens op een bekende site. En je kan uiteraard zelf feesten! 8)
Tja, zelf ben ik ook bezig met partyfotografie. En om nou te zeggen ik doe het graag voor niks, nee. Lijkt me sterk dat jij dat ook doet. Ikzelf vraag geen topsalarissen voor een shoot. Maar gratis doe ik het zeker niet (of het moet rendement opleveren in de toekomst). Om maar een voorbeeld te noemen:

Hoeveel mensen zitten aan jou te trekken? Bij mij altijd zat (en ik zie er niet uit als brad pitt ofzo). Ik wil toch graag wel een vergoeding voor het risico, investeringen in betere lenzen en gear etc. Als ik het gratis doe en 1 stakker gooit met zijn dronken kop een glas bier over me heen heb ik niets meer.

De instelling om gratis te feesten en een paar drankjes kado vind ik ook niet helemaal passen. Voor je het weet loopt jan alleman te fotograferen en gaat dit ten koste van de sfeer.
(vaak in de clubs waarin ik kom mogen er maar een beperkt aantal fotografen naar binnen) Oké, ik heb ook foto's op feesten gemaakt met een kitlens, maar dat was niet het kaliber feesten waar ik nu ben.

Het idee vind ik wel goed, maar ikzelf vind de hele partyflock style een beetje uitgemolken, zet mensen neer om snappies te maken met crappy zooi (op uitzonderingen na dan)

Ik zou of je fotografen betalen, of ze achterwege laten. Kies voor een strakke reportage, ipv een kaart vol snappies gemaakt door iemand die het leuk vind om gratis naar binnen te gaan.

Groeten René
Nieuwe PDA software, drivers etc. http://www.htcdriver.com
Nothing beats a lion - EOS 350D - sigma 17-70 DC macro 2,8-4,5 - EFS 18-55 3,5 -5,6 - EF 50 1,8 - EF 70-300 IS USM - sigma EF500 DG SUPER EO II... en mijn 206 GT
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

ligt aan het doel...

Ga je de foto's verkopen aan al die dronken, met bier besmeurde wetlook gasten dan boeit de kwaliteit weinig... vraag je als organisator 5 euro voor een 10x15 afdruk waarop de zoveelste lachende breezah-huppels staan met té grote oorbellen en de lijmresten van hun plaatjes beugel nog zichtbaar, dan ben je snel binnen met een paar jongeren en een snappiecam..

Wil je echter een goede rapportage van het feest en de optredens... tja... dan is het inhuren van een gevorderde amateur of (semi-)pro lijkt mij een vereiste....

slechts mijn 2 eurocent
www.johanvanderwielen.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar