[VERZAMELTOPIC] Advies aankoop laptop

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Een groot nadeel van shared memory vin ik, dat dit van je normale ram afgaat. Voor het gafische aspect heeft dat niet zoveel effect. Voor de rest wel. Met applicaties als PS is meer RAM beter....
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Peije schreefCOLONEen groot nadeel van shared memory vin ik, dat dit van je normale ram afgaat. Voor het gafische aspect heeft dat niet zoveel effect. Voor de rest wel. Met applicaties als PS is meer RAM beter....
Maar extra geheugen is vaak voordeliger dan geen shared memory ;-)
Gebruikers-avatar
svdveen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 986
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2006 17:30
WoonplaatsCOLON Doetinchem

Bedankt voor al jullie info. Ben er erg blij mee.
Ik ga mij oriënteren op:
- Intel duo core processor (snelheid tussen 1,5 en 2 GHz)
- 2 GB RAM
- 256 Mb shared grafisch geheugen (ben er nog niet achter wat in de praktijk het verschil gaat zijn met 128 bij gebruik van Photoshop bv.)
- 15,4 inch beeldscherm, met als budget het toelaat een luxere dan standaard
- 120 GB harde schijf, 5400 rpm, als budget het toelaat 7200 rpm

En de tip dat XP wellicht nog leverbaar is steek ik in mijn zak en hou ik in de gaten.

Kunnen jullie je vinden in de keus?
Stel dat budget het niet toelaat, waar kan ik dan het beste op besparen zodat de prestatie het minst wordt beïnvloed?

Sander.
Laatst gewijzigd door 1 op svdveen, in totaal 17 keer gewijzigd.
Canon 20D+350D, Canon 70-300 F/4.0-5.6 USM IS, Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro, Canon 100mm F/2.8 Macro, Soligor tussenringen, Canon EF 50mm F/1.8II, Canon 430EX Speedlite, Manfrotto mono- en tripod, en nog wat accesoires... http://sanderbetty.blogspot.com
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Dell levert nog XP ipv Vista. Zou zelf voor XP kiezen. Vista vreet recources en die recources kun je beter gebruiken voor PS.
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
fistkikker
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 504
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:03
WoonplaatsCOLON almere

@peije: dat het van je RAM afgaat? Als je 1 of 2 GB hebt, merk je echt niks van die hooguit 64 MB. En voor photoshop heb je echt niet meer nodig.

Dat het van je geheugen-bandbreedte afgaat is vervelender. Die grafische chip communiceert met dat RAM over dezelfde bandbreedte als de cpu. Zorg dus altijd dat je dan twee identieke geheugenmodules hebt, zodat je computer de dubbele bandbreedte kan gebruiken (dual channel). Dan heb je er minder last van.

Ik heb overigens een macbook waar ik erg tevreden over ben. Scherm is toereikend van grootte, als houdt het niet over. Ben wel blij dat m'n vrouw een 20" iMac heeft, voor als we het eens groot willen zien. 1GB is prima te doen, maar je moet er wel 2 GB ram in stoppen voor de betere prestaties, wat dat betreft is het niet anders dan een windows laptop. En dat RAM moet je niet bij Apple zelf kopen wegens te duur.
Soron
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 14:13
WoonplaatsCOLON Leeuwarden / Klazienaveen
CONTACTCOLON

eos4all schreefCOLON Acer: prima merk, support ligt vooral aan de winkel waar je hem koopt: je hebt computerzaken en je hebt dozenschuivers.
Nee, Ik had het niet over de winkel. Ik had het echt over Acer zelf. En dan is de support behoorlijk slecht van Acer. Ik heb zoveel slechte verhalen daarover gehoord. Mijn huisgenote ook. Die is ook gewoon 3-4 maanden haar laptop kwijt geweest voor een simpele reparatie. Belachelijk gewoon!

Apple is ook niet de beste op dat gebied. Die doen ook vaak moeilijk over dingen. En daar betaal je dan ook nog duur voor. Als ik een klein scheurtje in mn koptelefoon van hun heb en ik heb er nog garantie op, dan heb ik recht op een nieuwe en wil geen [censored] over user-abuse horen, terwijl ik heb ik hem nog niet veel gebruikt heb.

Dell daareentegen hoor ik alleen maar goed geluiden van. Vergeet niet dat de keuze voor het merk meer betrekking heeft op de support die je van dat bedrijf krijgt dan over de prestaties van de laptop. Onder die behuizing met logo zit er nauwelijks verschil. Neem dat dus ook mee in je keuze. Want je krijgt er gegarandeert mee te maken. Laptops hebben veel meer te lijden dan een desktop en vroeg of laat heb je een reparatie nodig. En dan wil je gewoon snel en goed geholpen worden. Dus zonder [censored] of wachttijden van paar maanden.

Zelf heb ik nog een Medion laptop. Jaa.. medion. Zo'n Aldi geval, waar menig mens zo negatief over is. ("aldi.. dan moet het wel troep wezen). Ik moet zeggen dat de support van Medion mij alleen nog maar goed is bevallen. 2 keer heb ik een nieuw moederbord nodig gehad en binnen 2 weken heb ik zonder gezeur en poespas mijn laptop terug. Die tijd vind ik goed acceptabel. Cometische zaken, zoals beschadigingen aan behuizing kunnen ze binnen 5 dagen doen.

Dus let ook op zaken als garantie en support. Neem minimaal 3 jaar garantie. 1 jaar is veel te weinig. Dell vind ik dan nog steeds acceptabel. Dan ben je met 4 jaar garantie nog goedkoper uit dan met een Apple die maar 1 jaar heeft. En de extra garantie van Apple is ook weer eens paar honderd euro. (wat een macbook pro snel tot 2500-3000 euro maakt)
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

("aldi.. dan moet het wel troep wezen).
2 keer heb ik een nieuw moederbord nodig gehad
*kuche* need I say more? :wink:

Hier absoluut een voorkeur voor Dell. Prima spul, erg goedkoop. Helemaal niets mis mee.
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
fistkikker
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 504
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:03
WoonplaatsCOLON almere

Soron schreefCOLONApple is ook niet de beste op dat gebied. Die doen ook vaak moeilijk over dingen. En daar betaal je dan ook nog duur voor. Als ik een klein scheurtje in mn koptelefoon van hun heb en ik heb er nog garantie op, dan heb ik recht op een nieuwe en wil geen [censored] over user-abuse horen, terwijl ik heb ik hem nog niet veel gebruikt heb.
[knip]
En de extra garantie van Apple is ook weer eens paar honderd euro. (wat een macbook pro snel tot 2500-3000 euro maakt)
Ik heb ook wel eens met de apple service te maken gehad. Videokaart van een powerbook buiten de garantie vlot onder coulance gerepareerd. Niks mis met die service. En over de ipod oortjes hoor ik juist van mensen dat ze nieuwe opgestuurd krijgen met een envelop om de oude terug te sturen. Ongezien. Kennelijk varieert de ervaring nogal.

De extra garantie is wel erg duur. Gelukkig is het niet alleen garantie, maar ook gratis telefonische ondersteuning voor die jaren ipv alleen de eerste 90 dagen. Ik heb het dus maar niet gedaan bij mijn macs (ik heb er meer, ja :-))

Overigens is Apple niet duurder dan een ander A-merk. Rust maar eens een dell identiek uit als een macbook (pro), dikke kans dat je duurder uit bent. De vraag is alleen of je een dergelijke computer nodig hebt. De meest uitgebreide desktop Mac Pro is voor wat je krijgt de zelfs goedkoopste. Maar als je niet professioneel video aan het editten bent is het al gauw overkill. Maar Apple maakt geen goedkope computers, da's waar.
Soron
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 14:13
WoonplaatsCOLON Leeuwarden / Klazienaveen
CONTACTCOLON

MartinPhili schreefCOLON
("aldi.. dan moet het wel troep wezen).
2 keer heb ik een nieuw moederbord nodig gehad
*kuche* need I say more? :wink:
Nee hoor. Zegt meer over mij dan over de fabrikant. En wat dan nog.. Ik ken mensen die nog meer grotere en meer problemen hadden met hun ooh zo mooi powerbook of macbook. En dat terwijl er over Apple zulke goede kwaliteit word gesproken.
fistkikker schreefCOLON Overigens is Apple niet duurder dan een ander A-merk. Rust maar eens een dell identiek uit als een macbook (pro), dikke kans dat je duurder uit bent.
Nope! En ik weet wel dat Apple ook wel macbooks heeft vanaf 1000 euro, maar de macbook heeft een veel te klein scherm om die laptop veelvuldig te gebruiken. Meer leuk voor erbij. Dan nog blijven ze erg prijzig als je ziet wat er in zin.

Bij Apple betaal je gewoon voor het design en om in hun "wereldje" te komen.
Fluplander
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 284
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 06:12
WoonplaatsCOLON Flupland

ik heb zelf een asus gekocht een paar maandjes geleden

kijk eens op http://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/72

Ik heb daar zelf ook gekeken en aan de hand van de ervaringen daar een asus F3jc apo46H gekocht

Intel Centrino: Core Duo T2300E @ 1.66 GHz met 2MB L2 cache
1GB (1x1G) DDR2 PC5300, 2 SO-DIMM sloten, expandable to 2GB (1G erbij dus)
nVidia GeForce Go 7300 – 128MB VRAM, géén onboard meuk dus
Seagate 100GB SATA, 5400rpm

ik heb er zelf nog 1GB ram bijgezet en photoshop draait nu lekker soepel

en ik heb er toen 950 euro voor betaalt...

er zullen vast wel betere opties zijn maar het aanbod van laptops wisselt bijna dagelijks...
Gebruikers-avatar
wessel_k
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 09:51
CONTACTCOLON

Als ik jou was zou ik zeker even op tweakers.net kijken:

http://tweakers.net/pricewatch/cat/68/top Daar staat een vergelijkbare acer in, dat scheelt je toch zo weer 150 euries.

Of check http://www.mycom.nl even.

Succes.

Wesse
Canon EOS 300D Kit | Canon EF 70-200 F4 L USM | Canon EF 50mm F 1.8 | Geheugenkaarten: 1 x Apacer 256MB; 1 x Agfa 256MB, 1 x Kingston Elite Pro 1 GB
CanongLas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 418
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2007 23:22

Soron schreefCOLON
CanongLas schreefCOLONEen videokaart speelt nauwelijks tot geen rol in de snelheid of andere prestatievorm voor bewerking van 2D beelden. De processor ook niet zoveel. De snelheid voor photoshop wordt meer bepaald door het geheugen en de snelheid van je HD.
De bottleneck bij laptops is het beeldscherm.
Simpel uitgelegd:
Een voor beeldbewerking geoptimaliseerde monitor (bijv. Eizo CG series) begint bij 1600 euro. Alleen voor het scherm dus!
Vergelijk dat met een complete computer (wat een laptop is) voor 1000 euro.
Wat mag je dan verwachten op gebied van beeldkwaliteit?
Zoals altijd; alle waar naar z'n geld.
KNIP

Het verhaal dat de beelschermen van alle laptops zo beroerd zijn, vind ik ook zwaar overdreven. Ik zou wel zo'n crystal bright of iets in die geest nemen. Die zijn wel erg aangenaam. Een scherm van 1600 euro adviseren is gewoon onzin en voor de TS gewoon zwaar overkill. Een goed laptopscherm is helemaal niet zo slecht als men hier beweerd. Net zo goed of vaak nog beter dat menig LCD/TFT scherm wat er tegenwoordig op de markt is. De duurdere schermen (ala Apple Cinema Screen) zijn misschien wel beter, maar die kan je altijd nog als 2e scherm er aan hangen.

KNIP
Je reageerd waarschijnlijk op de verkeerde persoon, of in het verkeerde topic.
Jij gebruikt woorden en uitdrukkingen die niet van mij komen. Toch quote je mijn bericht. Raar!

Zo schreef ik bijvoorbeeld niet dat laptopschermen beroerd zijn.
Ik heb ook geen scherm van 1600 euro "geadviseerd".

Beetje in de bonen?
Zie verder in PB aub.
Met vriendelijke groet.
CanongLas
Soron
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 14:13
WoonplaatsCOLON Leeuwarden / Klazienaveen
CONTACTCOLON

Ja behoorlijk in de bonen. Jij toevallig ook? :roll:

*KNIP*

Never mind....
Laatst gewijzigd door 1 op Soron, in totaal 18 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Okidoki. On topic dan maar weer?? Of verder per PB? Deze discussie is niet relevant voor TS..
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
svdveen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 986
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2006 17:30
WoonplaatsCOLON Doetinchem

Iedereen bedankt voor zover!
Ik zit nu de volgende configuratie te overwegen:
Acer Aspire 9301 AWSMI 2000 Mhz
Processor AMD Turion 64 MK-36
17" WXGA TFT Cristal Brite scherm
2048 MB DDR2 SO-DIMM geheugen
80 GB harde schijf 5400 rpm
Videokaart Geforce 6100 380MB shared

Ik heb de Dell gecheckt. Echter, ik kan in de 6400 serie geen 17" scherm krijgen. En ik heb na een bezoek aan wat winkels het idee dat een duo (2) core overkill is ten aanzien van mijn wat ik er mee wil doen (zie startpost van dit topic). Ik heb nu een mooi 17" scherm, een toetsenbord met numeriek deel ernaast, en ik heb nog steeds prestatie genoeg om Photoshop te draaien en andere aplicaties open te hebben staan.

Kunnen jullie bevestigen wat de verkopers zeggen, namelijk dat bovenstaande configuratie hetzelfde of misschien beter zal presteren dan mijn huidige configuratie?
30 GB harde schijf (nog 9 GB over)
Pentium4 2.4GHZ/512K
512 MB NON-ECC RDRAM (2X256) 1066MHZ
128MB ATI RADEON 9700 TX grafische kaart

Sander.
Canon 20D+350D, Canon 70-300 F/4.0-5.6 USM IS, Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro, Canon 100mm F/2.8 Macro, Soligor tussenringen, Canon EF 50mm F/1.8II, Canon 430EX Speedlite, Manfrotto mono- en tripod, en nog wat accesoires... http://sanderbetty.blogspot.com
Soron
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 14:13
WoonplaatsCOLON Leeuwarden / Klazienaveen
CONTACTCOLON

Dell heeft wel een 17 inch laptop hoor. De 6400 is ook geen serie, maar een model. Hij maakt deel uit van de Inspirion serie. De 9400 is de 17 inch versie daar van.

Dual Core overkill? Hmmwhaaah... dat snap ik niet helemaal. Ik zelf had er wel een genomen. Ik heb verder geen ervaring met die AMD processoren.

Verder vind ik de harde schijf wat aan de krappe kant. Op mijn huidige laptop vind ik dat al weinig (en ik heb daar geen games of veel films daarop). Maar je kan er altijd nog een externe HD er bij nemen natuurlijk.

Ik vind het wel zonde van je 2GB RAM om dan een videokaart met shared geheugen te nemen. Dan had je beter je ouwe kunnen gebruiken. Die extra Ram die je over houd kan mooi besteed worden aan PS :).
Gebruikers-avatar
svdveen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 986
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2006 17:30
WoonplaatsCOLON Doetinchem

Soron schreefCOLONDual Core overkill? Hmmwhaaah... dat snap ik niet helemaal. Ik zelf had er wel een genomen. Ik heb verder geen ervaring met die AMD processoren.
Tja, ik had dat ook het liefst gekozen. Echter, als ik vast wil houden aan mijn budget kwam opeens een 17" scherm in beeld als ik genoegen neem met een mindere processor. En als die mindere processor voldoet aan mijn wensen (nl. lekker mee kunnen photoshoppen en beter presteren als mijn huidige pc), dan gaat mijn voorkeur naar het grotere scherm.
Met de combinatie dual core en 2 GB geheugen kan ik nergens binnen mijn budget een 17" scherm krijgen.

Sander.
Canon 20D+350D, Canon 70-300 F/4.0-5.6 USM IS, Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro, Canon 100mm F/2.8 Macro, Soligor tussenringen, Canon EF 50mm F/1.8II, Canon 430EX Speedlite, Manfrotto mono- en tripod, en nog wat accesoires... http://sanderbetty.blogspot.com
Bartjebart
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2113
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2005 15:13
WoonplaatsCOLON Coevorden
CONTACTCOLON

Tsjah. Computers. Eindeloze keuzes, dus altijd lastig.
Ikzelf heb een 15" laptop-scherm met een resolutie van 1400x1050. Dat is meer dan de meeste 19"schermen hebben (die gaan vaak tot 1280x1024). Dus de maat zegt niet altijd alles.

Een 80GB harde schijf is op zich wel te doen denk ik (helemaal als je van je huidige 30 nog 9 vrij hebt). Wat ik je wel aan kan bevelen is een 7200rpm harde schijf. Die heb ik ook in m'n laptop zitten. Ik ging van 4200rpm naar 7200rpm en het verschil in snelheid was echt goed te merken (met opstarten en de algehele systeemsnelheid).

Voor Photoshop is 128MB videogeheugen genoeg. Mocht je over willen gaan naar Windows Vista, dan kan denk ik de 256 wel eens handig zijn.

Photoshop profiteert behoorlijk van DualCore techniek, dus wat dat betreft is het wel aan te raden, maar dat zul je budget-technisch gezien zelf maar af moeten wegen.

Overigens is het van PS CS2 bekend dat de performance niet echt hoog is (vooral lange opstarttijd e.d.). Een poosje terug zag ik wat over PS CS3, waarbij de opstarttijd op hetzelfde systeem met 60% was verminderd ten opzichte van CS2 op datzelfde systeem. Verder waren nog enkele taken in CS3 aanzienlijk sneller.
[url]http://www.bartgrendelman.nl[/url]
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Dat laatste kan ik beamen. CS3 draait bij mij een stuk vlotter dan CS2..
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
A. Buis
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 08 Okt 2006 22:46

svdveen schreefCOLONIedereen bedankt voor zover!
Ik zit nu de volgende configuratie te overwegen:
Acer Aspire 9301 AWSMI 2000 Mhz
Processor AMD Turion 64 MK-36
17" WXGA TFT Cristal Brite scherm
2048 MB DDR2 SO-DIMM geheugen
80 GB harde schijf 5400 rpm
Videokaart Geforce 6100 380MB shared

Ik heb de Dell gecheckt. Echter, ik kan in de 6400 serie geen 17" scherm krijgen. En ik heb na een bezoek aan wat winkels het idee dat een duo (2) core overkill is ten aanzien van mijn wat ik er mee wil doen (zie startpost van dit topic). Ik heb nu een mooi 17" scherm, een toetsenbord met numeriek deel ernaast, en ik heb nog steeds prestatie genoeg om Photoshop te draaien en andere aplicaties open te hebben staan.

Kunnen jullie bevestigen wat de verkopers zeggen, namelijk dat bovenstaande configuratie hetzelfde of misschien beter zal presteren dan mijn huidige configuratie?
30 GB harde schijf (nog 9 GB over)
Pentium4 2.4GHZ/512K
512 MB NON-ECC RDRAM (2X256) 1066MHZ
128MB ATI RADEON 9700 TX grafische kaart

Sander.
Zoals gezegd heeft het 9400 model uit de Dell inspirion serie ook een 17" scherm. Net even een configuratie op de Dell website gemaakt binnen je budget (994,19 incl verzendkosten):

Onderdelen
Intel® Core™ Duo Processor T2080 (1.73 GHz, 1 MB cache, 533 MHz FSB)
Legitieme Windows Vista™ Home Premium - Nederlands
Collect & Return-service, slechts 1 jaar
17" Wide Screen WXGA+(1440x900)
Intern toetsenbord - VS Int. (QWERTY)
2.048 MB 533 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM (2 x 1.024)
120 GB SATA harde schijf (5.400 rpm)
Vast intern 8x DVD+/-RW-combinatiestation met software
256MB DDR ATI® MOBILITY™ RADEON® X1400 graphics card, PCI-Express x16
6-cel lithium-ion batterij (53 W/h)

Op een aantal punten volgens mij "beter" dan de acer configuratie (o.a. grotere hdd en GEEN shared video mem)...

Verder is het ook een kwestie van persoonlijke voorkeur natuurlijk.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar