Parttime freelance fotografie

Algemene vragen over vliegtuigspotten

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
nwpvr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 215
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2006 22:46
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ton Canon schreefCOLON Kleine correctie om misverstanden te voorkomen: gaat in op 1-7-2008.
euh... inderdaad typo van mijn kant...
Ton Canon schreefCOLON Bij die gratis abonnementen krijg je ook gratis (of betaald) te maken met een hoop administratieve rompslomp :D
Dat valt allemaal best mee. Het hoort er nu eenmaal bij.

Ton Canon schreefCOLON
Niet iedereen die betaald foto's maakt, hoeft naar de KvK te rennen en een BTW-nummer aan te vragen. Een van de voorwaarden is dat je ondernemer wilt zijn; ofwel winst maken moet een doel zijn. En winst maken is voor de meeste amateurs/semi-pro's nog een behoorlijk ver-weg doel, omdat ze vaak al genoegen nemen met 'uit de kosten zijn'.
Mjaaaaaaaa... toch maar mee oppassen denk ik.. Ligt er een beetje aan. Kijk als jij wekelijks inkomsten krijgt daaruit dan wordt dat toch een lastige hoor..
Vriendelijke groet, Niels
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

nwpvr schreefCOLONMjaaaaaaaa... toch maar mee oppassen denk ik....
Met je eens. Als de Belastingdienst ineens verzint dat je aan het ondernemen bent, moet jij het tegendeel bewijzen en dat lukt je alleen maar als je ook een goede administratie bijhoudt. Dus ook degenen die zeggen te hobbyen en geen winst te willen maken, doen er toch goed aan een administratie bij te houden. En als je als hobbyist dan ook nog een website hebt, visitekaartjes en een aparte bankrekening hebt, heb je echt wel een probleem om te bewijzen dat je niet aan het ondernemen bent. Maar het kan wel.
nwpvr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 215
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2006 22:46
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Juist.. en als je dan toch al aan het administreren bent kun je je dus net zo goed even inschrijven :D 8) :wink:
Vriendelijke groet, Niels
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Even inschrijven kost in Leiden al snel 90 euro. Dus die 'paar tientjes' kan nog wel eens tegenvallen.

Ik heb samen met een partner trouwens ook een VOFje (niet in de fotografie). En de belastingdienst ziet ons ook niet als ondernemers. Na een gesprek gaven ze daar duidelijk aan dat er een intentie moet zijn om het echt als broodwinning te doen en de signalen daarvan ook te zien moeten zijn (kantoor, apparatuur, uren). En zo niet, dat je dan wel een boekhouding bij moet houden (ook mbt BTW en bewijzen richting inkomsten) maar de inkomsten gewoon als 'overige inkomsten' op je IB formulier gezet kunnen worden.
groetjes,
Rob
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar