[VerzamelTopic] Adobe Lightroom

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
jazz4ff
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2005 19:42
WoonplaatsCOLON Alphen a/d Rijn

Vandaag mijn nieuwe MBproRetina in gebruik genomen en oa. Lightroom geïnstalleerd.
Externe HD aangesloten en foto's (xmp bestandje zit naast de RAW) in lightroom bibliotheek geïmporteerd.
Bewerkt RAW bestanden zijn in lightroom 1 op 1 overgenomen, alleen virtueel copy's zijn niet zichtbaar enig idee hoe dat komt?
Moeten de bibliotheek en catalogus soms ook op de externe HD zitten en moeten LR4 van bij beide mac's helemaal vanuit de ex.HD werken?
Frans
Anoniem 4

Beetje onduidelijk verhaal, maar als ik het goed begrijp heb je een nieuwe computer in gebruik genomen naast een oude.
Op de oude heb je LR4 met een catalogus. De foto's zelf stonden op een externe HD.
Op de nieuwe computer heb je ook LR4 geïnstalleerd met een nieuwe, blanco catalogus.
Van de eerdergenoemde externe HD heb je de foto's (RAW+XMP) geïmporteerd in de nieuwe, blanco catalogus.
Als dat de bedoeling is, gaat alles goed. De foto's inclusief de bewerkingen vastgelegd in de XMP-files zijn opgenomen in de nieuwe catalogus.
Virtuele kopieën met bewerkingen echter worden opgeslagen in de catalogus.
Wil je de virtuele kopieën ook meenemen dan moet je de bestaande catalogus op de eerste computer exporteren en vervolgens importeren in LR4 op de nieuwe computer. Alleen moet je dan nog even duidelijk maken aan de nieuwe catalogus waar de foto's precies te vinden, omdat er mogelijk een andere schijfletter op de nieuwe computer aan de externe HD is gegeven.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Illuminatus schreefCOLON... omdat er mogelijk een andere schijfletter op de nieuwe computer aan de externe HD is gegeven.
... omdat er mogelijk een andere volumenaam op de nieuwe computer aan de externe HD is gegeven.

(Letters doen ze niet bij de Mac. :wink: )
Anoniem 4

Dank voor de correctie. Weet niks van Mac's. Ben een simpele Windows/Linux/Unix-gebruiker. :oops:
Gebruikers-avatar
jazz4ff
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2005 19:42
WoonplaatsCOLON Alphen a/d Rijn

Duidellijk, dat is wat ik bedoel.
Catalogus moet dus overgezet worden en deze als catalogus aangewezen worden.
Op een mac zit airdrop, kan je daarmee niet die catalogus overzetten als er een verandering heeft plaatsgevonden in de catalogus.
Illuminatus schreefCOLONBeetje onduidelijk verhaal, maar als ik het goed begrijp heb je een nieuwe computer in gebruik genomen naast een oude.
Op de oude heb je LR4 met een catalogus. De foto's zelf stonden op een externe HD.
Op de nieuwe computer heb je ook LR4 geïnstalleerd met een nieuwe, blanco catalogus.
Van de eerdergenoemde externe HD heb je de foto's (RAW+XMP) geïmporteerd in de nieuwe, blanco catalogus.
Als dat de bedoeling is, gaat alles goed. De foto's inclusief de bewerkingen vastgelegd in de XMP-files zijn opgenomen in de nieuwe catalogus.
Virtuele kopieën met bewerkingen echter worden opgeslagen in de catalogus.
Wil je de virtuele kopieën ook meenemen dan moet je de bestaande catalogus op de eerste computer exporteren en vervolgens importeren in LR4 op de nieuwe computer. Alleen moet je dan nog even duidelijk maken aan de nieuwe catalogus waar de foto's precies te vinden, omdat er mogelijk een andere schijfletter op de nieuwe computer aan de externe HD is gegeven.
Anoniem 4

Waarom moeilijk als het makkelijk kan.
Alle tools zitten in LR onder Bestand.
Of wil je op 2 computers één identieke catalogus gebruiken.
Daar is LR niet op ingericht. Met back-uppen/synchroniseren zou het kunnen, maar dat gaat een keer goed fout.
De vraag is of je dat wilt.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Illuminatus schreefCOLONDank voor de correctie. Weet niks van Mac's. Ben een simpele Windows/Linux/Unix-gebruiker.
Bij Linux/Unix doen ze ook niet aan schijfletters. OS X heeft een Unix-variant onder de motorkap.
Anoniem 4

Weet dat dat bij Linux/Unix zo is, moet je ook eerst mounten. Werkt mooier dan Windows.
Geen idee wat er onder de motorkap van OS-X zit, vast niet een officiële Unix-variant, maar een Steve Jobs-eigen-variant.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Valt wel mee hoor, gewoon een nazaat van BSD Unix.

Als je meer wilt weten, KLIK.
Illuminatus schreefCOLONWerkt mooier dan Windows.
+1. :D :lol:
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Learn Lightroom 4 nu gratis
Heb je Adobe's Lightroom al in gebruik en weet je er nog niet zo goed de weg in, of zou je het graag gaan gebruiken maar wil je graag eerst iets meer van het programma weten, dan zijn de Learn Lightroom apps van Serge Ramelli voor iOS en de Mac waarschijnlijk een goed startpunt.

Lightroom 4 retouching (iOS)

Learn Lightroom 4 Retouching edition (Mac)

Deze apps met video tutorials zijn ook ingesproken door de Franse fotograaf Serge Ramelli, en hoewel hij hard zijn best doet om erg Amerikaans te klinken, betekende dit dat ik vaak moest glimlachen door zijn toch wel erg duidelijke Franse accent. Maar de tutorials zijn lekker duidelijk, en zijn Engels is ook prima te begrijpen, en daar gaat het hier natuurlijk om.

Normaal gesproken kosten deze apps € 5,49 per stuk terwijl ze nu dus gratis te downloaden zijn. De versie voor iOS draait op ieder iDevice met iOS 3 of hoger, voor de Mac moet je OS X 10.6.6 of later hebben.
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Was maar tijdelijk gratis, nu moet je er weer voor betalen.
Hans
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

@hdb: Dat stond ook in het bericht (onderaan).
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Op de laatste regel staat "nu dus gratis". "nu" is echter een rekbaar begrip.
Ga ik naar het originele bericht (eerste link) dan staat er nog steeds "nu dus gratis", maar ga ik dan naar de iOS versie dan blijkt die niet gratis. :cry:
Alleen de mac versie is nu (op moment dat ik dit schrijf) nog wel gratis. :D
Voor iOS is er ook een "free" versie met een enkele les. :wink:

Hans
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Adobe releases Lightroom 4.4 and Adobe Camera Raw 7.4
http://www.dpreview.com/news/2013/04/03 ... ra-Raw-7-4" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Je bent me weer voor Jan! :D
Zie ook: http://blogs.adobe.com/lightroomjournal ... lable.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

De nachten worden korter; ik slaap alleen 's nachts; vandaar :lol:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

tja.. en mijn ochtendritueel schrijf me voor dat ik er eerst zorg voor moet dragen dat mijn kids in de kleren en op school komen voordat ik actief kan gaan posten :D
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Adobe heeft vandaag een eerste Beta van Lightroom 5 vrijgegeven:
http://blogs.adobe.com/photoshopdotcom/ ... lable.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

First Look: The 7 Hottest Features of Lightroom 5
We put together this short video together with our countdown of our picks for the top new features in Lightroom 5.
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Ik heb dat videootje even bekeken en heel schokkend vond ik het niet echt. Maar wat wel opvalt is dat het content aware fill en heal naar Lightroom komt, met een brush. Als dat zo doorgaat dan hoef ik op een gegeven moment mijn CS4 echt niet meer up te graden naar een hogere versie omdat die extra functies al in Lightroom zijn ingebouwd (nou ja, beetje overdreven). Zo is het ook met Camera Raw, het converteren doe ik altijd al in Lightroom. Het scheelt weer wat centjes.
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar