Achtergrond verwijderen productfoto's

Stillevens, producten, glaswerk, etalages...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Gefeliciteerd met je aanschaf!

Maar als ik je nog ff mag wijzen op de voorderingen die je al gemaakt heb voordat je tot aanschaf overging: Je vraagt over Photoshop tips, maar uiteindelijk maak je de foto al erg goed en hebt bijna geen Ps nodig.

Om even te visualiseren:

Afbeelding
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik ga mee met bobvanduin.
Geweldig!
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Sjuulleke
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2012 11:00

Haha, leuk om ze zo allemaal naast elkaar te zien, dan is er al wel veel vooruitgang geboekt. En dat komt vooral door jullie tips en de hulp van Rob, die me op hele wezenlijke dingen heeft gewezen, mijn dank daarvoor is groot! Dat 'achtergrond-verhaal' is de afgelopen jaren al heel vaak teruggekomen, ik fotografeerde tot 2 maanden geleden met een Olympus bridge-camera en daarop was niet zo makkelijk externe flits aan te sluiten waardoor ik het in het continue-licht heb gezocht, dat gaf wel vaak kleurafwijkingen en dat leverde vragen van klanten op, ze wilden een bepaalde pop maar dan de donkere versie of de versie met de lichtste broek terwijl de kleurverschillen niet in de pop zaten maar vooral in de foto's.

Ik durfde een spiegelreflex niet aan, dacht dat dat veel te moeilijk zou zijn en dat ik daar een heleboel voor bij moest leren. En dat is ook zo maar het is me niet tegengevallen want door de EOS en de workshop die ik heb gevolgd om de camera wat beter te gaan snappen begrijp ik beter hoe het werkt en dat heeft het vooral leuker gemaakt. Ik heb nog nooit zoveel met een camera geëxperimenteerd als met deze en ik vind het superleuk. Toen ik dit topic startte dacht ik dat het niet mogelijk zou zijn om foto's te maken die zonder veel photoshoppen de webshop in zouden kunnen maar deze week is het me duidelijk geworden dat dat wél mogelijk is en dat is de nieuwe uitdaging geworden. Uiteindelijk zal de investering in tijd en materiaal zichzelf gaan terugverdienen en wat ik nog leuker vind is dat ik een nieuwe hobby heb gevonden :D
Gebruikers-avatar
jeroendb
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 09 Nov 2010 12:02
WoonplaatsCOLON Amersfoort

Wat een goed informatieve topic met mooi resultaat!
Groet, Jeroen
---------------------
Canon 600D, Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM+zonnekap, Speedlight 430 EX II, (Be)draad(loos) afstandbediening, Pola filter, beginners statief...
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

En een hele leuke hobby :-)
En mocht je nog tegen dingen aanlopen, vraag gerust. Altijd leuk om te helpen en daar ook resultaat bij te zien....
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
Sjuulleke
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2012 11:00

En mocht je nog tegen dingen aanlopen, vraag gerust. Altijd leuk om te helpen en daar ook resultaat bij te zien....
Daar maak ik graag gebruik van Rob want vanmiddag komt de volgende uitdaging binnen.......de flitsset en werken met een flitsset is helemaal nieuw voor me dus daar ga ik ongetwijfeld ook weer tegen dingen aanlopen :lol: Ik kan er helaas niet direct mee aan de slag maar vanaf zondag ga ik testen dus dan kom ik hier weer terug.
Gebruikers-avatar
Sjuulleke
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2012 11:00

Aan het testen met de flitsers erbij. Er staan nu 3 flitsers, 2 voor de achtergrond en eentje voor het hoofdlicht (met softbox), het zijlicht komt nu van een continuelamp af. Dit is het resultaat:

AfbeeldingAfbeelding

Achtergrondkleur is nu helemaal gelijk......JIPPIE! Foto's zijn genomen op 100 ISO, F8 en 1/160. 200 iso maakt de schaduw bij de voeten lichter maar ook de pop een stuk fletser. Als ik de schaduw bij de voeten weg wil hebben, is daar dan een 4e flitser voor nodig?

Voor de webshop vind ik die schaduw helemaal niet storend maar bij drukwerk gaat het me in de weg staan denk ik.
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Vertel eens hoe je hoofdlicht opgesteld staat?
Afstand, hoek van de kop en kant.

Ik zou trouwens niet snel een combi met continu licht doen.
A. Omdat de kleurtemperatuur verschilt en
B. Omdat deze volgens mij totaal wordt weggeflitst (dus geen effect heeft).

Als je trouwens met studioflitsers werkt zou ik niet teveel met de instellingen van je iso rommelen.
Standaard laat je iso en sluitertijd een vast staan. Hoogstens ga je creatief met diafragma om (scherptediepte) en stel je daar je flitskop op bij. Je regelt dus vooral je flitskoppen.
Pop te donker? Hoofdlicht iets sterker..
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
Sjuulleke
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2012 11:00

Als je trouwens met studioflitsers werkt zou ik niet teveel met de instellingen van je iso rommelen.
Standaard laat je iso en sluitertijd een vast staan. Hoogstens ga je creatief met diafragma om (scherptediepte) en stel je daar je flitskop op bij. Je regelt dus vooral je flitskoppen.
Pop te donker? Hoofdlicht iets sterker..
Ja, dit had ik begrepen uit een eerdere post van je die ik er van te voren bij heb gepakt, ik ben dus gaan zoeken naar de instellingen waarmee de pop het best uitkwam en ben de belichting via de flitsers gaan regelen. Met de automatische iso werd het niets dus toen ben ik gaan uitproberen in 100 en 200 om tot het beste beeld te komen.

De opstelling is nu zo:
Afbeelding

De flitsers voor de achtergrond flitsen nu op half vermogen en die op de voorgrond zit op iets meer dan een kwart. Vol vermogen is 200W.

Ik heb ook even gekeken wat het continuelicht precies uitmaakt, er zit wel een verschil in, al is dat niet heel groot, links is mét en rechts is zonder:

AfbeeldingAfbeelding

Heb ook geprobeerd of het met 1 flitser lukt om de achtergrond te belichten maar daar heb ik er echt 2 nodig.
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Je kan het eens proberen om het hoofdlicht recht voor het onderwerp te zetten.
Afstand van rond de 30 tot 50 cm. Schuin van boven in een hoek van 45 graden.
Vooral het zo dichtbijmogelijk zetten van de softbox zorgt ervoor de het licht omhult en je schaduw minder moet worden.

Je achtergrondlampen kunnen ook iets lager. Het middelpunt lijkt op hoofdhoogte te zitten waardoor naar onder toe het licht af valt.
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
Sjuulleke
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2012 11:00

Achtergrondlicht staat nu lager, op de linkerfoto staat de flitser bijna recht voor Hanna en is de softbox in een hoek boven haar hoofd geplaatst (verder naar het midden gaat niet zonder het statief te zien), rechts belicht de flitser Hanna iets lager en van de zijkant:
AfbeeldingAfbeelding

Ik vind deze mooier: Afbeelding met meer licht van voren dus. Wat vindt jij?
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Bij de 2 eerste is de achtergrondverlichting te sterk (kaatst teveel terug).
Inderdaad is de laatste qua hoofdbelichting mooier.
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Wow super leerzaam dit, voor iedereen! Kan dit misschien in de vorm van een tutorial worden gegoten?
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
Sjuulleke
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2012 11:00

Wow super leerzaam dit, voor iedereen!
Altijd fijn als anderen ook iets kunnen leren van een topic, dat is toch wel de kracht van een forum vind ik :idea:

Flitser 4 is gearriveerd en die doet wel wat met het totaalbeeld en die schaduw maar haalt hem nog niet helemaal weg:
Afbeelding

Ik vind het beeld wel prettig, kleuren zijn goed en Hanna ziet er sympathiek uit zo. Ik heb met losse lampen gekeken waar die schaduw vandaan komt en of die op te lossen zou zijn, een lamp zou dan vlak voor de pop moeten staan en van boven voor de voeten moeten schijnen. Dat gaat praktisch gezien niet lukken. Deze schaduw is wel makkelijk weg te photshoppen, dat scheelt dan weer :)

Zien jullie er dingen aan die ik niet zie of die nog anders zouden kunnen?
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Schaduw wegshoppen?
Zonder schaduw 'zweeft' de pop en dat vind ik persoonlijk niet prettig kijken.
Dus dit resultaat lijkt mij echt meer dan voldoende.

De schaduw (als ik hem kan analyseren) komt van de achtergrond af. Het lijkt alsof er bijna recht boven (iets achter) de pop een lichtbron is of dat er licht reflecteert wat een schaduw opwerpt. Wit plafond misschien?

Wat je kan proberen (als het je echt stoort) is een simpele oplossing, namelijk een reflector.
Koop een pak piepschuim platen bij de bouwmarkt en gebruik deze als reflectiescherm. Als het licht van boven af gereflecteerd wordt kan je ook een vel zwart papier boven de pop poseren.

Ikzelf gebruik voor het weghalen van licht wat ik niet wil of het toevoegen een 5-1 reflectiescherm. Heeft zowel zwart als wit (en zilver, goud en diffuus).
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
Sjuulleke
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2012 11:00

De lamp voor de achtergrond staat idd. wel vrij dicht achter de pop, ik kan nog eens kijken of ik daar iets in kan veranderen. Als het niet lukt om de schaduw helemaal weg te halen is dat ook niet erg, ik vind dit een meer dan acceptabel resultaat en zo'n enorme verbetering t.o.v. de foto waarmee ik startte. Het begon allemaal met de haren van de pop en die komen nu heel goed uit de verf, de rest ziet er ook een stuk beter uit, ik heb nog niet eerder een foto gemaakt die direct de webshop in kon maar met deze gaat het lukken en ga morgen van start met het fotograferen van de hele collectie.

Je hebt gelijk wat betreft het resultaat, ik moet niet vergeten wat het doel van de foto's is :lol: :lol:
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Ik ben het met veldje63 eens, de schaduw geeft een model -of de pop hier- juist een plaats in de ruimte.
Als je die schaduw wat wilt verminderen kan je een witte perspex plaat nemen (of misschien glas met daarop wit papier) en van onderen af er een flitsje op laag vermogen op richten.
Gebruikers-avatar
Sjuulleke
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2012 11:00

In webshops worden artikelen heel vaak zwevend gemaakt, alles wat mogelijk als storend ervaren kan worden wordt weggehaald. De definitie van storend is objectief natuurlijk. Ik vind een beetje schaduw helemaal niet erg maar deze schaduw was zo plaatselijk en vrij hard van vorm, ik vroeg me dus af waar die vandaan kwam. Ik ben vandaag nog even verder gegaan met uitproberen en daar is dit uiteindelijk uitgerold:

Afbeelding

Naast allerlei geschuif met flitsers, is de pop nu nog iets verder naar voren gehaald en heb ik gekozen voor een andere witbalans (WB flitser) wat het beeld en de uitstraling ten goede komt vind ik. Ik stop met experimenteren want mijn doel is wel bereikt nu, ik ben tevreden met dit resultaat en wil me niet langer vastbijten in nog beter en nog beter, goed = goed......
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

Lijkt mij ook ;-)

Wil je trouwens een juiste weergave van de kleur dan is een grijskaart bijna een must.
groetjes,
Rob
Gebruikers-avatar
Sjuulleke
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 48
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2012 11:00

Wil je trouwens een juiste weergave van de kleur dan is een grijskaart bijna een must.
Ik bedacht me nog net op tijd (dus net voordat ik begon aan een reeks foto's) dat het niet slim zou zijn om die witbalans aan te passen, ik vind die warmere kleuren zelf mooier maar het gaat idd ten kostte van de kleurechtheid. Ik heb de grijskaart er dus weer bijgepakt want voor mijn webshop wil ik geen vragen meer over die kleuren, die heb ik nu wel genoeg gehad :lol:, nu ga ik voor foto's die een poos kunnen blijven staan.

Hanna komt dus zó in de webshop te staan:
Afbeelding

Ze stond er zó in:
Afbeelding

zoek de verschillen :shock:

Ik ben zó blij met dit resultaat, de foto straalt nu zoveel meer rust uit, is zoveel mooier.....dank je wel voor alle hulp en voor het meedenken!

Helen
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar