[19 FOTO'S]: verschil Kitlens 18-55 f3.5/5.6 & 17-40 L f

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

musicjohn schreefCOLONAls dit mijn resultaten zouden zijn tussen de kitlens en de 17-40 "L" dan zijn er twee mogelijkheden.

1) Ofwel ik heb het bijzonder goed getroffen met de kitlens (wat mij niet het geval lijkt als ik naar de resultaten van deze test kijk)

2) Ofwel ik zou als de sodemieter mijn 17-40 "L" naar Canon brengen voor her-calibratie.

Ik heb de 17-40 "L" zelf 8 maanden gehad en is met geen mogelijkheid te vergelijken met de kitlens, op geen enkel vlak. Alle foto's die ik met mijn 17-40 "L" geschoten heb zijn dubbel zo scherp (op 100% crop) als wat ik in deze test zie, op alle brandpunt-afstanden en alle diafragmawaarden.

:wink:
Dan heb ik het erg goed getroffen met mijn kitlens... :D
Want ik heb pas een 17-40L er op geschroefd en eens van een hoge contrast scene (straatbeeld) een foto gemaakt (met o.a. een wit gebouw met donkere schaduw) met beide lenzen op F5.6 en F11. Inderdaad op F5.6 is de 17-40L wat scherper, vooral in het midden.

Maar op F11 moest ik toch erg dicht op mijn scherm kruipen om verschil te zien op 100% ingezoomd!!! Zowel aan rand als in het midden waren er niet meer details te zien. Ook op het straatnaambordje kon ik echt weinig meer detail zien met de 17-40L. Dus misschien kleur balans dan? Nou dat is marginaal. De 17-40L geeft ietsjes meer verzadiging. Waar de 17-40L wel beter was is dus op die schaduw naar wit overgang. De CA is ongeveer de helft (niet overal).

Natuurlijk is de 17-40L wel een veel beter gebouwde lens. Echt mooi lensje. Echt geen vergelijk qua bouw.

Maar gezien mijn testje doe ik het nog even met de kitlens, omdat in mijn landschapsfoto's de CA meestal niet tot uiting komt.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

mavlo77 schreefCOLON Dan heb ik het erg goed getroffen met mijn kitlens... :D
Ja, dat is één conclusie.

De andere conclusie zou kunnen zijn dat je het ontzettend slecht hebt getroffen met jouw exemplaar van de 17-40 "L".

Zoals gezegd, ik ben meer veel meer scherpte / optekening / contrast gewend van de 17-40.

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik heb weinig tijd gehad om nieuwe testfoto's te maken.
Maar heb wel veel nieuwe foto's gemaakt en de kitlens eigenlijk niet meer gebruikt.

De 17-40bevalt prima en komt er ook zelden nog maar vanaf. Maar als we van de maand het gat tussen de 40 en 100mm opgevuld hebben zal dat wel veranderen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
jurriaan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 128
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2005 22:43
WoonplaatsCOLON Rhenen

jeroen ook ik zie graag nou de test foto's van buiten.
(voor mij nog lang geen tijd voor een L lens roep ik na deze test. eerst leren nog mooiere platen te schieten)
[url=http://www.projectbureauvlinder.nl]Artistieke talentontwikkeling van jonge mensen in 'n kansarme situatie[/url]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar