Expose To The Right, Rechts Belichten

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Weet iemand trouwens waar die befaamde 18% (grijs) vandaan komt? Ik bedoel, wat is het sommetje dat 18 (en geen 17 of 19) oplevert?

EDIT: Ondertussen even wat verder gezocht. De waarde heeft te maken met Middle Gray.
In photography, painting, and other visual arts, middle gray or middle grey is a tone that is perceptually about half way between black and white on a value scale; in photography, it is typically defined as 18% reflectance in visible light.
Middle gray is defined as the geometric mean intensity between a white and a black intensity that are in a ratio of 60:1. That is equivalent to 12.9% of the white intensity.
En als klap op de vuurpijl: Meters Don't See 18% Gray. You've learned an untruth. Welcome to the real world of 12% gray. :D



Werkt de automatische belichtingsinstelling in de camera dusdanig dat de gemiddelde belichtingswaarde in het midden ligt?
It is assumed that the measurement taken by camera exposes the shot so that some of the light reflected by the object measured is equivalent to middle gray. However, many note that modern cameras generally treat 12-13% gray as "middle gray".

Waarom is er niet een mode waarbij op de maximale belichtingswaarde wordt gestuurd, en wel zover mogelijk naar rechts? Eigenlijk de vraag die ravon al eerder stelde.
C8080
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 954
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2006 16:50

Lees dit eventjes op je gemak door: http://www.bythom.com/graycards.htm :wink:

edit: je was me net voor :P
Laatst gewijzigd door 2 op C8080, in totaal 3 keer gewijzigd.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Heb ik al gedaan. :wink:
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

Pieterr schreefCOLONWaarom is er niet een mode waarbij op de maximale belichtingswaarde wordt gestuurd, en wel zover mogelijk naar rechts? Eigenlijk de vraag die ravon al eerder stelde.
Ja. Ik ben gewend dat digitale meetapparatuur een "autorange" functie bezit die ervoor zorgt dat je altijd het maximale dynamisch bereik van de AD omzetter gebruikt.
De DSLR, die bol staat van state-of-art technologie, lijkt wat lichtmeting betreft nog steeds op een ouderwetse analoge-multimeter-met-draaischijf voor handmatige instelling van het meetbereik.
Er zit wel een belichtingsautomaat op zo'n DSLR maar die is dankzij de behoudende fotografiewereld, die wordt gedomineerd door mensen die 100% grijs zijn en die niet goed begrijpen wat digitalisering inhoudt, afgestemd op 18% of 12 % grijs. Da's een referentiekader uit de analoge prehistorie. Weg ermee! :wink:
Er is geen box.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

In theorie moet het kunnen.
Maar met de huidige technologie lijkt het moeilijk te realiseren.

Het monitoren van 1 waarde is toch wel wat anders dan het monitoren van (pakweg) 15 miljoen waarden.

De vergelijking met audio is te simpel.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Maar gooi 't handeltje dan op (ik zeg maar wat) 10% grijs (of 20-25%, afhankelijk welke variant lichter is (A)). Of maak daar tenminste een C.Fn voor aan. Uit de verhalen hier blijkt immers dat er vaker ruimte wordt overgelaten aan de rechterkant dan dat er clipping optreedt (en dan nog niet eens op het helderheids-kanaal, maar op verschillende kleurkanalen), wat bij 'n hogere grijswaarde makkelijker zou worden.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Daar zijn de presets voor bedoeld :wink:

Bovendien maakt het niet veel uit: het is de belichting van de scene die het bepaalt.
En scenes verschillen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

boels069 schreefCOLONIn theorie moet het kunnen.
Maar met de huidige technologie lijkt het moeilijk te realiseren.
Het monitoren van 1 waarde is toch wel wat anders dan het monitoren van (pakweg) 15 miljoen waarden.
Onderbouw eens?
Er is geen box.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Het lijkt me duidelijk: 1 vs 15 miljoen waarden die je in de gaten moet houden. :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

boels069 schreefCOLONHet lijkt me duidelijk: 1 vs 15 miljoen waarden die je in de gaten moet houden. :wink:
Waarom zou je 15 miljoen waarden in de gaten moeten houden in plaats van één? Er is niemand die heeft beweerd dat voor een automatische ETTR modus alle sensorpixels moeten worden gemonitord.
De 7D doet het met 63 waarden en dat ding kan ook ruis verwijderen en vignettering corrigeren. Rekenkracht in overvloed :wink:
Er is geen box.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ja, nadat de opname gemaakt is.

Overbelichting die ontstaat omdat een fotodiode "vol loopt" kan slechts voorkomen worden als je het niveau van de fotodiode continu volgt.
Dat betekent ook continu A/D-omzetting en dat kost tijd.

Het zou overigens wel leuk zijn als elke fotodiode een eigen A/D-omzetter zou hebben.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

boels069 schreefCOLONJa, nadat de opname gemaakt is.
Laten we eens een beetje creatief zijn. Rekenkracht achteraf kan worden benut om instellingen voor een volgende foto bij te stellen.
Als de 7D per seconde 8 RAW's in 8 JPG's kan omzetten (inclusief ruis- en vignetteringscorrectie) kan hij in principe ook 8 x per seconde onder/overbelichting detecteren en de belichting voor de volgende foto aanpassen. Lijkt me niet zo ingewikkeld, je moet het even zien.
Overbelichting die ontstaat omdat een fotodiode "vol loopt" kan slechts voorkomen worden als je het niveau van de fotodiode continu volgt. Dat betekent ook continu A/D-omzetting en dat kost tijd.
Waarom zou je daarvoor iedere fotodiode continue moeten volgen? Dat gebeurt nu toch ook niet?
Zonder dat we hier de verdere details van een automatisch ETTR systeem uitwerken; ik kan me voorstellen dat een 7D met 63 lichtmeetzones een heel eind kan komen. In ieder geval verder dan die 18% regel en helemaal als de rekenkracht van het ding benut wordt.
Er is geen box.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

ravon schreefCOLON... ik kan me voorstellen dat een 7D met 63 lichtmeetzones een heel eind kan komen.
Kijk, dan is het stichten van verwarring van mijn kant :oops:

Ik ga/ging uit van real-time monitoring van de beeldsensor en jij stelt dat de info van de "metering sensor" gebruikt zou moeten worden om zoveel mogelijk rechts te belichten.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

boels069 schreefCOLONIk ga/ging uit van real-time monitoring van de beeldsensor en jij stelt dat de info van de "metering sensor" gebruikt zou moeten worden om zoveel mogelijk rechts te belichten.
Ja, en als dat niet voldoende oplevert met een snelle rekentruuk "achteraf" alsnog de info van de beeldsensor gebruiken. Lijkt me een kansrijke feature voor de 6D.

De beeldsensor werkt toch als een schuifregister? Dan zou realtime monitoring veel rekenkracht (en energie) vragen. Of het onmogelijk is weet ik niet. Het is maar wat je precies onder realtime verstaat :wink:
Er is geen box.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Een soort automatische belichhtingscorrectie die het histogram rechts aan laat sluiten moet zeker kunnen. Je kunt het nu al handmatig tot 3 stops corrigeren, dus dat moet inderdaad ook automatisch kunnen. Het is toch niet zo moeilijk om de helderste 'pixel' er tussenuit te vissen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Sterker nog. In de beeldbewerkingschip die in je TV zit gebeurt dat al. Daar wordt continu (hardwarematig) een histogram bepaald van het binnenkomende videosignaal. De waarde van de lichtste pixel wordt gebruikt om het contrast te "boosten" (indien deze feature is geactiveerd door de gebruiker).
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Dat gebeurt dus ook na de opname :wink:
Het zou tijdens de opname, in de camera, moeten gebeuren.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
ravon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1480
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2007 18:33

boels069 schreefCOLONHet zou tijdens de opname, in de camera, moeten gebeuren.
Live View dan maar? Het zit niet op mijn 400D maar daarmee kun je toch een histogram bekijken vóór je afdrukt?

Het is vast een kleine moeite om een automatische ETTR belichtingsmodus aan de firmware toe te voegen die met live view werkt. En anders gebruiken ze de 63 belichtingszones maar en als dat niet lukt de digic IV processor.

Het zit er allemaal al in, het komt er alleen nog niet uit.
Er is geen box.
Gebruikers-avatar
Dennis Rademaker
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 734
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2007 16:36

Hierbij met het verzoek van Jeroen of ik een post van mij uit een ander topic hierbij wou plaatsen:


Hierbij 2 fotos om aan te tonen dat het, met een beetje tijd besteed in de nabewerking, mogelijk is om met hogere iso waarden toch nog aardige resultaten te krijgen...

1.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=154917[/img]

Dit damhert heb ik gemaakt met iso 1250 1/160sec f/5.6(met de 40D wat ook niet bepaald een ruiskiller is) om aan te tonen dat het (vooral in de lichtere situaties) goed mogelijk is om vrijwel tot een ruisvrije foto te komen.
Dit heb ik gedaan door middel van goed belichten, selectieve verscherping en selectieve ruisonderdrukking.
Echter bevinden zich in deze foto weinig tot geen donkere partijen waarin de ruis vaak beter zichtbaarder is, daarvoor heb ik de volgende foto's:

2.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=153084[/img]

3.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=153083[/img]

4.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... _id=153082[/img]

De parende IJsvogels zijn gemaakt op iso 800 1/400sec f/5.0 (eveneens met de 40D)
Ook hier rekening gehouden met de belichting, dit is eigenlijk ervoor zorgen dat je achteraf de foto beter iets donkerder kan maken dan lichter, want bij het lichter maken van de foto versterkt ook de ruis.
Verder ook weer selectief verscherpt en selectieve ruisonderdrukking.

Het is dus belangrijk dat als je met hoge iso waarden schiet dat je dan goed belicht (verder naar rechts in het histogram, dus lichter maar niet overbelicht!) ofwel "Expose to the right" (ETTR)



Groetjes,
Dennis
Akumal

Mooie voorbeelden!!!
dit is eigenlijk ervoor zorgen dat je achteraf de foto beter iets donkerder kan maken dan lichter
In hoeverre werkt dit 'systeem' als je lichte gedeelten hebt bij dieren/vogels, volgens mij is dan de kans groot dat deze overbelicht raken? En details gaat missen.

rob.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar