[VerzamelTopic] Adobe Lightroom

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

Mm, lastig, krijg de plugin niet geinstalleerd, en geen idee wat ik fout doe :(
Anoniem 4

Watermerken in Lightroom 2.x
Allereerst de vraag of het watermerk gewoon tekst of een grafische afbeelding moet zijn. De grafische kun je buiten LR maken met bijv. Photoshop of welk ander grafisch programma. Opslaan is het best in formaat PNG, werkt zowel in Windows als Mac.

Plaats alle te watermerken foto’s in LR bij elkaar en ga in LR naar Slideshow. Ga in de Options (rechts) naar Overlays. Vink aan Identity Plate. Klik op de Plate eronder en kies Edit.
Je krijgt nu de keus uit Text of Grafisch. Be my guest en maak er iets leuks van.
Als je dat hebt gedaan, kun je de plaats bepalen, eventueel opacity en scaling instellen met de sliders.
Oh, bij de start staat de Identity Plate meestal heel klein links bovenin.

Hoe nu verder met het verwerken van de watermerk in de fotoreeks. Je kunt nog wat spelen met de andere opties. Om te beginnen is het het beste om die allemaal even uit te vinken. Eén voor één kun je dan kijken wat voor effect het heeft. Op die manier kun je ook borders om je foto’s maken. Is het naar de zin, dan kun je gaan exporteren. Kies links onderin voor Export JPEG, maak je keuzes voor plaats, kwaliteit en grootte. Exporteer. Opslaan duurt even, zie voortgang links bovenin.

Ik geef toe dat het niet ideaal is. LR3 heeft betere mogelijkheden, maar om snel even toch wat watermerken toe te voegen, kun je hiermee (zo. nder plugins) redelijk uit de voeten. Het vergt ook wat experimenteren met de opties en de workflow.
Tenzij iemand betere opties kan bedenken, is dit misschien iets om te proberen
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

@illuminatus......

ik heb 't geprobeerd in de slideshow en in de module print. Bij beide modules zie ik 't watermerk keurig op de foto staan, echter, zodra ik 't bestand ga exporteren en 'm daarna bekijk is het watermerk weg.... Wat doe ik verkeerd dan?

Gr. Gaab
Anoniem 4

Gebruik je wel de export van de Slideshow (links onderin: Export JPEG) en niet de export in de Library module?
Als je het in Slideshow op de foto ziet staan en je exporteert binnen de Slideshow, zou het goed moeten gaan.
In ieder geval bij mij gaat dat goed in versie 2.7, maar ging ook in de versies daarvoor.
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

Illuminatus, thanx, dat werkt wel!

Gr. Gaab
Gebruikers-avatar
P_FlaSh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 711
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 18:14
WoonplaatsCOLON Capelle a/d Ijssel
CONTACTCOLON

Nou bij mij werkt het nu.
Maar alleen als het png bestand op me buroblad staat als thumbnail ,
als ik hem ergens bij me documenten zet werkt het niet :?
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Illuminatus schreefCOLONGebruik je wel de export van de Slideshow (links onderin: Export JPEG) en niet de export in de Library module?
Kijk... die export had ik nou nog nooit gebruikt, wist ook niet dat je daarmee dus wel een watermerk kon 'customizen'! :mrgreen:
Anoniem 4

Het is geen echte watermerk-functie. Die ontbreekt helaas nog in LR2.x. Meer een soort work-around en je moet leren leven met de beperkingen ervan.
Bijv. handig als je snel even wat foto's per mail wil versturen en wil beschermen tegen onbedoeld gebruik. :D

Ook leuk dat je op deze manier even laat weten dat je mijn post hebt gewaardeerd (geldt ook voor Gaab trouwens).
Dit motiveert om kennis te blijven delen met medeforummers.
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Ik was op zoek naar hoe je voor een Macbook met het besturingssysteem in de Nederlandse taal, de taal van Lightroom kunt wijzigen van Nederlands naar Engels. Tja, het is maar wat je gewend bent, en bovendien heb ik Photoshop e.d. ook in het Engels en tutorials zijn veelal in Engels, dus... Het eerste zoekresultaat levert op dat je de taal in de Systeemvoorkeuren kunt wijzigen, maar vervolgens wijzig je daarmee de taal in vrijwel alle programma's naar het Engels, wat niet mijn wens was.

Maar nu kwam ik de volgende tip tegen:
Ga naar Finder / Programma's, rechtermuisknop op Lightroom en klik op Toon Pakketinhoud
Ga naar Contents / Resources
En hernoem of verwijder dan de nl.lproj directory en voila, Lightroom gaat over op de eerstvolgende beschikbare taal; het Engels

Groeten,
Hendrik
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

@ Illuminatus: daarom zijn we ook zo blij met zo'n forum als dit, waar mensen kennis met elkaar willen delen!

@Hendrik: ook altijd handig om te weten dat 't kan zonder complete nieuwe installatie!

Gr. Gaab
Gebruikers-avatar
Sidonia
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 452
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2008 19:07
WoonplaatsCOLON Workum
CONTACTCOLON

Illuminatus schreefCOLONWatermerken in Lightroom 2.x
Zo, daar kan ik ook mijn voordeel mee doen. Want ook ik was daar nog niet uit :D

Hartelijk dank!
"Niet geschoten is altijd mis!"

EOS 50D | EF-S 17-55 mm IS | EF 70-200mm f/4 L IS USM | Soligor 1.4x DG Pro TC | Speedlite 430 EXII | Canon Powershot A570IS.
Tevens Photoshopper...en kattengek!
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Nou, je hoort het Illuminatus... je mag je tips dus zeker blijven posten! ;)
@Hendrik, dat ga ik ook eens proberen, thanks!
Gebruikers-avatar
Sidonia
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 452
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2008 19:07
WoonplaatsCOLON Workum
CONTACTCOLON

Nou, ik heb gisteren eens mijn al voorbereidde diashow klaar gemaakt om op dvd te branden. Ik moet zeggen dat dit me toch echt is tegen gevallen, het omzetten naar een mpeg4 file. Mijn pc (een Core Duo E6420) heeft voor die 252 foto's wel zeker 4 uur staan stampen :cry: Nee, ook Lightroom 3 voldoet, net als 2.7, wat dat betreft, niet aan mijn wensen.... Voor de rest ben ik er zeer tevreden mee, ook de diashows voor het web, maar om ze voor dvd klaar te maken is het echt niks. Heel jammer en toch ook vreemd! Ter aanvulling: ik had gekozen voor 1080p (gewoon breedbeeld kun je niet kiezen).

Toch maar een diashow in PSE 7 maken en misschien dat het ook kan in Bridge (dat moet ik nog even uitzoeken).
"Niet geschoten is altijd mis!"

EOS 50D | EF-S 17-55 mm IS | EF 70-200mm f/4 L IS USM | Soligor 1.4x DG Pro TC | Speedlite 430 EXII | Canon Powershot A570IS.
Tevens Photoshopper...en kattengek!
Gebruikers-avatar
aramir
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 198
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2006 20:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Had ik nog niet gelezen: dat je door de taalmodule in t Ned. te verwijderen teruggaat naar t engels..ben er dus heel blij mee en t werkt inderdaad probleemloos..gek dat ik t in de helpfunctie niet kon vinden..zo zie je maar weer.Bedankt!!
Een Canon camera....
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mijn fiets spoort beter dan ik.
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Ik zit nou al tijden te wachten op dat de NL upgrade beschikbaar komt bij Konijnenberg... Het duurt maar en het duurt maar.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Het lijkt er op dat het on-line te bestellen is:
https://store2.adobe.com/cfusion/store/ ... ore=OLS-NL
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Ik zou hem ook gewoon online kopen bij Adobe, net zo makkelijk!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mijn fiets spoort beter dan ik.
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Even een vraagje. Ik heb net LR3 geïnstalleerd en ik heb Camera Raw 5.7 en CS4 op mijn Mac staan. Nu ondersteunt de laatste geen hogere Camera Raw versie, maar als ik het goed begrijp zit die ingebouwd in LR3?? Als ik dan dus via Lightroom exporteer naar Photoshop dan is die Camera Raw-verwerking er toch al overheen gegaan? Zijn op die manier dan ook die laatste camera modellen toch ondersteunt in Photoshop CS4, als je maar via Lightroom 3 gaat?

Groeten,
Hendrik
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar