[VERZAMELTOPIC] Canon 1D MKIV

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

bramos_ditaljanos schreefCOLONDie één-derde stop verschil kan toch niet zoveel uitmaken??
Verschil ten opzichte van wat?
Dat is de kernvraag.

Als er aan de rechterkant van een histogram (te) veel ruimte is, dan benut je niet de mogelijkheden van de camera.

Door een onderbelichte opname op te leuken met een bewerkingsprogramma versterk je de donkere partijen en de ruis wordt meer zichtbaar.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

@ Boels: Snap ik, ook door ervaring wijs geworden. (Dacht ook wat onder te belichten om de sluitertijden korter te houden en dat in PS weer op te halen. Bleek geen goed idee :P.)

Die 1/3 stop verschil was t.o.v. de opname uit de 400D, die had ik nl. 2/3 stop onderbelicht. En ook bij de JPEG's die zo uit de camera komen (tweede post) is het verschil aanzienlijk. Wat mij in ieder geval tegen de borst stuit is dat 'n camera van ruim 1300 euro qua ruis slechter is dan m'n 400D van ruim 2 jaar oud.

Maar goed... we dwalen af. Ga m'n 1D4-kwijl maar weer 'ns opruimen :P.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
babysteps
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 231
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2009 11:22
WoonplaatsCOLON Harderwijk

jvanarkel schreefCOLONEr zijn volgens mij te weinig redenen om als hbby fotograaf niet voor een 7D te keizen maar wel voor een 1DMkIV. Los of het het wilt of kunt betalen. Zeker als je nu een XXXD hebt.
Ik ga er niet voor kiezen, kan 'm namelijk niet betalen (of iig niet naast wat ik verder nog allemaal wil), laat ik dat even voorop stellen.

Weet overigens wél dat ik over de scherpstelling van de 5D net aan tevreden was, maar dat het een punt is waarop GRAAG verbetering had gezien. Ik loop namelijk veel in donkere ruimtes rond te struinen en had regelmatig met een zoekende scherpstelmotor te maken (bij meerdere Canon-eigen objectieven met diafragma f/1.8-2.0, aan het glaswerk ligt het niet..) waar de 1D Mk1 probleemloos oppakt.

De 7D heeft dan een verbeterd scherpstelsysteem maar schijnt volgens sommige doemdenkers het niveau van de 5D Mk1 nog niet te kunnen benaderen qua beeldkwaliteit en ruisprestaties, om nog maar niet over de Mk2 te beginnen... de Mk2 heeft hetzelfde scherpstelsysteem als de Mk1 en schijnt niet of nauwelijks beter te presteren dan die Mk1.

Volgens bovenstaande redenering lijkt me de 1D Mk4 voor donkere ruimtes de enige juiste stap vanaf een 5D Mk1 (en dus niet de 5DII). De enige andere keuze is de 1DS MkIII, maar ja.. die is nóg duurder en kan dan weer niet filmen ;)
Gebruikers-avatar
babysteps
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 231
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2009 11:22
WoonplaatsCOLON Harderwijk

Oh, one other thing: Ik vind de regel "zorg eerst maar eens voor goed glas" een klein beetje onzin. Natuurlijk, de kern is waarheid, maar er is meer tussen hemel en aarde!

Op mijn 5D had ik vaak het op twee na goedkoopste lensje zitten dat Canon maakt: de 50mm f/1.8 II. Dat lensje is in meerdere disciplines een ideaal dingetje: Extreem groot diafragma en haartjescherp mits een beetje teruggestopt.

Toch wordt er over dat soort glas hier en daar nog wat lachwekkend gedaan, om maar niet te spreken over de reactie toen ik met een 20D en dat lensje op een opdracht verscheen...

Punt van mijn post: Ik denk dat het niet mogelijk is om voor een groep ineens te bepalen wat de beste aanschaf of volgorde van aanschaffen is, dus roep nou niet "de 1D Mk4 is niks voor amateurs".
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Naar ik heb vernomen, is de AF van de 5D II wel verbeterd ten opzichte van de 5D. Daarbij denk ik dat men een 5D (II) voornamelijk kiest vanwege het feit dat er een fullframe-sensor in ligt. Van een 5D naar 1D IV zou voor mij dan ook zeker geen logische stap zijn. En voor de personen die twijfelen tussen een 5D II, 7D of 1D IV denk ik dat het belangrijk is eerst maar eens meer te fotograferen en voor zichzelf uit te maken waar ze nu het meeste behoefte aan hebben.

Ik zal trouwens ook niet snel gaan voor de 1D IV, ben nog uitermate tevreden met mijn 5D II :D Daarbij komt dat ik voor 90% op MF werk, dus wat kan mij die AF boeien :roll:
Gebruikers-avatar
babysteps
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 231
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2009 11:22
WoonplaatsCOLON Harderwijk

geert h schreefCOLONNaar ik heb vernomen, is de AF van de 5D II wel verbeterd ten opzichte van de 5D. Daarbij denk ik dat men een 5D (II) voornamelijk kiest vanwege het feit dat er een fullframe-sensor in ligt. Van een 5D naar 1D IV zou voor mij dan ook zeker geen logische stap zijn. En voor de personen die twijfelen tussen een 5D II, 7D of 1D IV denk ik dat het belangrijk is eerst maar eens meer te fotograferen en voor zichzelf uit te maken waar ze nu het meeste behoefte aan hebben.
Heb geen 5DII in mijn bezit gehad dus kan alleen oordelen op basis van wat ik zelf in een paar "probeersessies" gezien heb en wat ik van bekenden hoor. Bekenden zijn dan wel vrij betrouwbare bronnen en hoor een vrij eensgezind geluid..
geert h schreefCOLONIk zal trouwens ook niet snel gaan voor de 1D IV, ben nog uitermate tevreden met mijn 5D II :D Daarbij komt dat ik voor 90% op MF werk, dus wat kan mij die AF boeien :roll:
Er valt wat voor te zeggen dat een fotograaf goed manueel scherp hoort te kunnen stellen... maar met het licht waar ik mee werk en de snelheid waarmee de afstand tussen mijn onderwerp en mij verandert zie ik het niet zitten om handmatig te gaan focussen. Voor portretten op feesten vind ik het soms wel weer prettig werken (vooral als er veel rook hangt).
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Het was niet mijn intentie te zeggen dat je met MF overweg moet kunnen om een goede fotograaf te kunnen zijn. Ik schiet het liefste landschappen, waarbij ik doorgaans vanaf statief werk. En in die situaties heb je doorgaans tijd genoeg om je focus handmatig daar te leggen waar je wilt, ook als daar geen AF-punt zit.
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

babysteps schreefCOLONOh, one other thing: Ik vind de regel "zorg eerst maar eens voor goed glas" een klein beetje onzin. Natuurlijk, de kern is waarheid, maar er is meer tussen hemel en aarde!

Op mijn 5D had ik vaak het op twee na goedkoopste lensje zitten dat Canon maakt: de 50mm f/1.8 II. Dat lensje is in meerdere disciplines een ideaal dingetje: Extreem groot diafragma en haartjescherp mits een beetje teruggestopt.

Toch wordt er over dat soort glas hier en daar nog wat lachwekkend gedaan, om maar niet te spreken over de reactie toen ik met een 20D en dat lensje op een opdracht verscheen...

Punt van mijn post: Ik denk dat het niet mogelijk is om voor een groep ineens te bepalen wat de beste aanschaf of volgorde van aanschaffen is, dus roep nou niet "de 1D Mk4 is niks voor amateurs".
Volgens mij heb je en geen gelijk en niet goed gelezen. Investeren in GOED glas is altijd beter, maar beter glas betekent niet zwaar metaal met een L aanduiding! Daarbij zijn primes altijd scherper dan een gelijkwaardige zoom lens opdezelfe brandpunt afstand. Dus als je een 5DMkII neemt met een 70-300 van een instap klasse dan zal een 70-200 die in orde is of beter zijn of minder nabewerking verlangen. Jij vind blijkbaar een opmerking over goed glas ook meteen een groot bedrag.

Mensen met een Super geluids installatie en tussen de luidsprekers opbindsnoer ipv bv van den Hul kabel krijgen ook niet het maximale terwijl goedkoop VMVK kabel alweer beter is dan menigeen standaard kabel bij de Expert.

Dus verwar duur niet met kwaliteit net zoals, niet jij overigens, S/R niet automatisch vergeleken moet worden met slechte belichting en daardoor ruis in opnames. :) No hard feelings though.

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
avandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2007 14:20
WoonplaatsCOLON Noordkop

babysteps schreefCOLONExtreem groot diafragma en haartjescherp mits een beetje teruggestopt.
Aan dat extreem grote diafragma heb je dan ook niet zoveel meer....
7D|5DII|17-40/4|17-55/2.8|24-105/4|70-200/4|50/1.4|430EX|270EX|
avandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2007 14:20
WoonplaatsCOLON Noordkop

babysteps schreefCOLON de Mk2 heeft hetzelfde scherpstelsysteem als de Mk1 en schijnt niet of nauwelijks beter te presteren dan die Mk1.

Niet alles wat je leest op internet is waar, durf beter onderzoek te doen voordat je zulke stellingen post.
7D|5DII|17-40/4|17-55/2.8|24-105/4|70-200/4|50/1.4|430EX|270EX|
mgifotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 420
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2007 11:37
WoonplaatsCOLON Culemborg
CONTACTCOLON

avandijk schreefCOLON
babysteps schreefCOLON de Mk2 heeft hetzelfde scherpstelsysteem als de Mk1 en schijnt niet of nauwelijks beter te presteren dan die Mk1.

Niet alles wat je leest op internet is waar, durf beter onderzoek te doen voordat je zulke stellingen post.
Helemaal mee eens. Alleen lees je de opmerking over het AF systeem van de MK2 op zoveel plaatsen, dat het erg lastig te filteren is of er wordt nagepraat of dat het eigen ervaring is. Ik vraag me dan af wanneer je tegen de beperkingen gaat aanlopen van het AF systeem van de 5D mk2 (bijvoorbeeld in vergelijking met een 40D) en zal een gemiddelde amateur dit merken? De prijzen van de 5D zijn namelijk aardig aan het zakken 8)
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Canon heeft een geweldige commerciele topper als iedereen van uit eigen ondervinding praat over de AF van Canon. :lol:

Ik denk dat er een hoop flauwe kul en onkunde verspreid wordt.
Er is in ieder geval geen enkele betrouwbare test te vinden die diverse cameramerken en typen met elkaar heeft vergeleken.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

precies,
ik heb al een aantal jaren een 5D en ik ben nog nooit tegen beperkingen aangelopen met zijn AF, ook in donkere ruimtes met lenzen vanaf 4.0 nooit een huntende lens gehad, als dat zo was lag het aan mezelf en niet aan de camera, simpelweg even een ander punt zoeken en voila, dit soort camera's zoals deze en de mark 2 zijn voor speciale doeleinden gebouwd en binnen die kaders voldoen ze erg goed.
Is ook een kwestie van weten waar je mee bezig bent, als je dit in ogenschouw blijft nemen is met elke camera binnen elke situatie wel een foto te nemen, al zal het met de ene wat eenvoudiger en beter gaan dan met de andere.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
Aestiva
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2193
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2007 18:20
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

avandijk schreefCOLON
babysteps schreefCOLONExtreem groot diafragma en haartjescherp mits een beetje teruggestopt.
Aan dat extreem grote diafragma heb je dan ook niet zoveel meer....
Een 50mm 1.8/1.4 gestopt naar 2.8 is veel scherper dan menig 2.8 zoom lenzen en dus wel een voordeel (voor mij dan)
5D MKIII | 5D MKII | 40D | 24-70 2.8L II | 24 1.4L | 35 1.4L| 50 1.2L | 85 1.4 | 70-200 2.8L IS II |100mm 2.8L IS | 45mm 2.8 TS-E
Professionele bruidsfotografie [url]http://totaalfotografie.nl[/url]
Facebook: [url]http://facebook.com/totaalfotografie[/url]
Gebruikers-avatar
marcedwin
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 736
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2008 20:58
WoonplaatsCOLON Zeist

Kweenie of het al langsgekomen is, maar heb net even een conversie gedaan van Dollars naar Guldens (Euh Euri ;-) ).

5,000.00 USD = 3,339.67 EUR

United States Dollars Euro
1 USD = 0.667934 EUR 1 EUR = 1.49715 USD

Dus die IV is wel erg overprices hier in Eu (zo'n 1700 euri of zo, daar heb ik een hele leuke vakantie voor hoor. Of een fantastische 85l 1.2). Heb lang gewacht om iets nieuws te kopen maar dit is niet leuk meer. Dan maar de 40D houden voor sport en er een 5D MKII naast kopen. Heb nog net niet de geldpest.

Canon, Bah !!
Tsja, wat moet hier nu weer voor zinnigs voor zo'n oude knar.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Ja MarcEdwin, Nikon is al veel goedkoper...Bah :roll:

Misschiem moet je je onderwerpen maar gaan tekenen, is een stuk goedkoper, die potlood en gum kan je van mij nog wel krijgen.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Dat is niet alleen met Canon spullen zo...
Bijna elk apparaat waar je in de US yyy$ voor betaald moet je hier yyy€ voor neerleggen, ongeacht koersconversie. Gedeeltelijk heeft dat ook nog te maken met btw en invoerrechten., dus je kan het $-teken bijna altijd gewoon vervangen door een €-teken.
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

marcedwin schreefCOLONDus die IV is wel erg overprices hier in Eu
Euhm... Canon zetelt in Japan en de prijs van de IV is dus vastgesteld in Yen. Je moet gaan klagen bij Obama dat de US$ aan zo veel inflatie onderhevig is ipv bij Canon te gaan zeuren. :roll:
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Michaeldw

Marcedwin zeurt toch helemaal niet!
Hij heeft alleen aan dat het veel goedkoper is via de VS..en terecht!
(edit: marcedwin: als je 'Canon, bah' weghaalt is je post beter! ;) )

Heb pas geleden software gekocht in de VS, volgensmij 3,5% invoerrechten en 19% BTW. Ik kan je vertellen, dat is heel wat anders dan het $ teken door een € teken veranderen Rocker.
Ik heb in ieder geval een heleboel geld in mn broekzak gehouden wat ik mooi ergens ander voor kan gebruiken.

Objectieven uit de vs, 6,7% invoerrechten en 19% omzetbelasting.

Do the math..
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Het zal mij natuurlijk een zorg zijn waar iemand de spullen vandaan haalt :lol:

Maar "do your math" is een beetje kort door de bocht.
Voor sommige spullen zijn garantiekwesties best wel een onderdeel van de rekenoefening.

En de ene economie is de andere niet.
Verkoopprijzen worden ook bepaald door loonkosten, waaronder premies volks- en werknemersverzekeringen.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar