Probleem camera

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Ik post dit even voor een collega van mij met wie ik gisteren ben gaan fotograferen.

Zoals op de foto's te zien is, is er sprake van een horizontale streep en we hebben echt geen idee waar het aan kan liggen. Het probleem komt bij meerdere objectieven voor dus vermoedelijk heeft het te maken met de camera (sensor). De streep heeft geen vaste locatie waar deze terugkomt. De streep is ook niet op elke foto zichtbaar, raar genoeg.

De camera is een 450D. Weersomstandigheden: redelijk guur weer, hoge luchtvochtigheid.

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto's zijn onbewerkt (alleen verkleind).

Alvast bedankt voor het meedenken!
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Laten we vooropstellen dat ik een leek ben in de interne techniek van de cam.

Dat de streep niet op dezelfde plaats of dezelfde dikte heeft, betekent mi dat het dus niet door de sensor komt. Ik heb eerder het idee dat dit door een hapernde sluiter of spiegel veroorzaakt wordt. Probeer eens met liveview een serie te schieten. Dan weet je dat het niet aan de spiegel ligt.

Succes,
Bas
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Ik sluit me aan bij Beasar zijn analyze.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Beasar schreefCOLONLaten we vooropstellen dat ik een leek ben in de interne techniek van de cam.

Dat de streep niet op dezelfde plaats of dezelfde dikte heeft, betekent mi dat het dus niet door de sensor komt. Ik heb eerder het idee dat dit door een hapernde sluiter of spiegel veroorzaakt wordt. Probeer eens met liveview een serie te schieten. Dan weet je dat het niet aan de spiegel ligt.

Succes,
Bas
Dan begin ik ook met een disclaimer: ik ben ook een leek :D

Wat ik zou verwachten in het geval van een mechanisch probleem is dat er een deel van de foto consequent minder of juist meer belicht is.
Bij de middelste foto zie je dat de streep de lichtere gebieden donkerder maakt en de donkere gebieden juist lichter. Een mechanisch probleem lijkt mij hierdoor minder aannemelijk.
757D + 8-400 mm
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Wat verder nog opvalt is dat bij de derde foto de streep niet loodrecht op de horizon staat, deze lijkt ongeveer onder dezelfde hoek te staan als de onderste liggende balk van de hijskraan. Onder de hijskraan balk loopt de streep echter weer niet door...

Trouwens, misschien is dit gerelateerd:
http://www.petapixel.com/2012/02/29/man ... o-the-sky/" onclick="window.open(this.href);return false;
757D + 8-400 mm
pkupku
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 766
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2009 07:20
WoonplaatsCOLON bargercompascuum

ik weet niet wat het is maar blijf wel ff meelezen want ben wel benieuwd wat dit nu is.
Er zijn 60 spieren nodig om nors te kijken en maar 20 om te glimlachen.Waarom zou je je dan vermoeien?
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

Ik denk ook aan een sluiter die niet lekker loopt.
Je zou kunnen proberen met afgedekte lens in de bulb stand de sluiter open te zetten en dan door de afdekking op de lens even weg te halen de foto te belichten.
Als je dat met zo weinig licht doet dat je bijvoorbeeld 1 seconden moet belichten is dat handmatig wel te doen.
Door nu foto's op deze manier en foto's met gebruik van de sluiter te maken kun je zien of het aan de sluiter licht.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Bedankt allen voor de snelle reacties! Het zou inderdaad wel eens aan de sluiter kunnen liggen. Het valt me op dat de streep bij de ene foto wat breder is als bij de andere foto.

De camera is niet van mij dus ik kan nu even niet de dingen uittesten die worden aangedragen, maar we gaan het zeker even proberen!
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Ik heb hier nog een foto toegevoegd, maar dan met een extra contrast filter, om de grijze streep te benadrukken.

Als het nu aan de sluiter zou liggen, zou je dan juist een scheve streep krijgen?

Afbeelding
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Als de sluiter aan één kant blijft hangen, wel.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

ik zie via google dingen over "rolling shutter" maar dat is altijd in combinatie met een camcorder.

http://dvxuser.com/jason/CMOS-CCD/" onclick="window.open(this.href);return false;
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Hallo, Ook ik denk aan een defecte sluiter. Zoals besproken kun je dat testen met life view of een afgedekte lens even open zetten. Het makkelijkst lijkt mij echter even een opname maken met opgeklapte spiegel. Vindt je in het menu.
Groeten, Gerard.
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

TL licht kan ook banding veroorzaken, dat lijkt het niet te zijn. Voor de geinteresseerden hier meer info:
http://photography-on-the.net/forum/sho ... p?t=100091" onclick="window.open(this.href);return false;
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
BigZ
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 156
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2010 15:21

Een niet lekker lopend sluitergordijn zou kunnen.

Zie techniekfilmpje voor de leken.

http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... motion.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Off-topic. Kan je ook direct zien waarom de opklappende spiegel je bewegingsonscherpte kan veroorzaken.
xammy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 439
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2011 19:52

De sensor is iig het probleem niet, dan zou de streep steeds op dezelfde plek moeten zitten.
Je zou nog kunnen kijken of de breedte en positie van de streep een relatie heeft met de sluitertijd.
Het lijkt er namelijk op dat de streep precies de opening is tussen het eerste en tweede gordijn.
Dan zou je dus bij een langere sluitertijd een bredere streep moeten krijgen tot de foto helemaal streep is en je dus niks ziet.
Canon EOS5D MK2 met BG, Canon 50mm F1,8, Canon EF 16-35L F2,8, Canon EF 24-70L F2,8, Canon 70-200L F2.8 IS USM, Metz 58 AF2, div. filters, een Kata slingshot/rugzak.
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Ik denk dat je het beste even contact op kan nemen met Rofa Repair.
Die hebben verstand van camera hardware.
Dat is ook het aangewezen adres voor reparatie, betere service en sneller dan Canon.

Hans.
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

dat de streep niet altijd op de zelfde plek verschijnt kan natuurlijk met sluitertijd te maken hebben, dat is vrij makelijk te controleren ;)
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Deos schreefCOLONAls het nu aan de sluiter zou liggen, zou je dan juist een scheve streep krijgen?
Dat kan. Als je hier kijkt: http://vimeo.com/18541302" onclick="window.open(this.href);return false; dan zie je dat de sluitergordijnen aan de, voor de kijker, linkerkant bevestigd zijn. Je ziet, als je het filmpje stopt terwijl de sluitergordijnen in beeld zijn, ook niet exact 100% recht lopen omdat ze hun beweging grotendeels van één kant krijgen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Bedankt weer voor de nuttige reacties! Ik heb het even aan mijn collega voorgelegd, hopelijk lukt het morgenavond om het genoemde trucje uit te proberen. Ik hou jullie op de hoogte!
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Hi Deos, ik moet toegeven, dat ben ik maar. Ik zou niet een dag kunnen wachten, zeker niet op iets zo simpels. Live view aan, klik en bekijken maar. Dan weet je genoeg.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar