flitsset en trigger .. hoe werkt het precies

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
kkika82
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2012 13:54

He Hallo

Hopelijk is er hier iemand die mij als leek, wat wil helpen.

Ik heb een nikon d3100

Ik heb een flitsset falcon eyes tek2400 (tenminste, die is onderweg)

Nu probeer ik er achter te komen, hoe ik deze straks goed kan laten werken.

Dat kan via een kabeltje (sync-kabel) maar daar heb ik geen aansluiting voor op mijn nikon d3100 (kun je vast wel bestellen?)

Maar ik lees ook steeds over een trigger... klinkt ideaal omdat je dan niet met kabels werkt....
Maar ? welke moet ik dan nemen> En hoe werkt dit dan met mijn nikon d3100? Moet ik, behalve de trigger, dan nog extra dingen aanschaffen om het goed te laten functioneren?

Ik zie door de bomen het bos niet meer....
dank alvast voor evt. hulp
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Je kunt meerdere dingen doen.

Optie 1: een opzetblokje (hotshoe sync adapter) kopen waar je de synckabel wel in kwijt kunt. Dat blokje schuif je op je flitsschoen op de camera. Als je afdrukt, wordt het signaal via blokje en synckabel naar de flitser gestuurd en gaat die af.

Optie 2: een draadloze oplossing in de vorm van een zender en ontvanger. De zender schuif je in de flitsschoen van je camera en de ontvanger in de sync-aansluiting van je flitskop. Werkt als hierboven, maar dan draadloos.

Bij die 2e optie heb je de keus uit een IR of radiotrigger. Persoonlijk ben ik altijd voor de radiotrigger gegaan. Daarin heb je ook weer types, zoals één- en meerkanaals sets. Ik heb overigens begrepen dat de FE RF-604 set prima is. Ook daarin heb je overigens weer verschillende types voor wat betreft de ontvanger: op batterijen of op 230V. Die laatste heeft een aansluiting die in je flitskop gaat en een aansluiting waar de stroomkabel voor de flitskop dan weer in gaat.
Alexander!
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2008 20:00

optie 3: een echte (Canon) camera kopen . . . . ( ik vond hem zelf wel grappig)
Gebruikers-avatar
Brakel
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2164
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 18:29
WoonplaatsCOLON Joure

Alexander! schreefCOLONoptie 3: een echte (Canon) camera kopen . . . . ( ik vond hem zelf wel grappig)
Hijsflauw +1
Niet geschoten is zeker mis...
Gebruikers-avatar
kkika82
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2012 13:54

ytos, je bent geweldig :) Hier heb ik echt wat aan !
Ik ga gelijk eens bij die FE RF-604 kijken, .. ik ben echt blij dat je wat handvatten hebt gegeven.

Hehe .. en eh , ik heb even geen geld voor de ECHTE canon-camera :p grapjassen
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

kkika82 schreefCOLONytos, je bent geweldig :) Hier heb ik echt wat aan !
You're welcome ;)
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

weten ze dit niet op de nikonsite? :shock: :shock: :shock: :shock:
Dexter202

kkika82 schreefCOLONIk ga gelijk eens bij die FE RF-604 kijken
In plaats van de FE RF-604 zou ik een setje als deze nemen. Dan kun je t.z.t. ook rapportage flitsers of een remote camera ermee triggeren. De Phottix Strato wordt geleverd met stekkers die op je flitsset passen, dus kunnen je FE set ook getriggerd worden.

Enige nadeel is dat ze op batterijen werken die je van tijd tot tijd moet vervangen/opladen en niet op netstroom werken zoals de RF-604. Maar dat lijkt mij geen groot probleem :wink:
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

dukie schreefCOLONweten ze dit niet op de nikonsite? :shock: :shock: :shock: :shock:
die Nikons zijn tegenwoordig zo goed in ISO dat ze geen extra licht meer nodig hebben, dus die kennis die verwatert enigzins.
Fotograferen is kijken niet klikken.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar