Kan iemand me helpen met kiezen van lens?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Jamilo11
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2012 17:02
WoonplaatsCOLON Herten

Hallo,

Kan iemand meschien een tips en uitleg kunnen geven voor welke lens ik moet kiezen. Ik ben een beginnende fotograaf en ik ben binnenkort in het bezit van een canon 600d. Ik wil de lens gaan gebruiken voor het fotograferen op vakantie van landschap, zee en voor het fotograferen van sport.

Moet ik voor een tamron 18-270mm VC PZD lens of een canon 55-250mm lens of een canon 70-300mm USM lens gaan. Mijn budget ligt niet hoog maximaal 400 a 500 euro.

Hoop dat iemand me zo snel mogelijk kan helpen.
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

Effe snel een lens kopen is onverstandig. Een verstandig advies geven is moeilijk. Je vraag bestrijkt een nogal breed gebied.
Wanneer je landschappen fotografeert is een groothoek welkom. In dat geval valt de 70-300 al af. En de 55-250 eigenlijk ook. Voor sport, hoewel dat een breed begrip is heb je een tele nodig. Hoe groter de range van je lens hoe meer je "inboet" aan kwaliteit. Nu hoeft dat voor vakantiekiekjes geen probleem te zijn. Wil je echter naar een wat hoger niveau, ontkom je niet aan verschillende lenzen. Van groothoek tot tele. Heb je de tele niet zo nodig zou de Sigma 17-70 iets voor je kunnen zijn. Prima lens voor landschappen en steden trips.
Kijk hier eens voor reviews: http://www.photozone.de/canon-eos" onclick="window.open(this.href);return false;
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
Gebruikers-avatar
Kenji
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 394
GeregistreerdCOLON 21 Jun 2007 11:34
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Ik ben begonnen met de combi Canon 17-85 IS USM en Canon 70-300 IS USM (en heb ze nog steeds, ook al zijn ze in de praktijk vervangen door de 15-85 IS USM en de 70-200 f2.8 )

En het is tegen de haren van sommigen hier instrijken (die een hekel lijken te hebben aan de 17-85), maar de 17-85 die ik heb is ragscherp.
EOS 50D ~ Sigma 10-20mm HSM ~ Canon 15-85mm IS USM ~ Canon 17-55 IS USM ~ Canon 70-200 f2.8 L USM
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Die 18-270 van Tamron is een ontzettend goede lens, niets mis mee. Verwacht geen national geografic foto''s (waarom eigenlijk niet?).
Naar mijn weten is dit een van de betere (misschien wel de beste) superzoom die er bestaat (met uitzondering van de cnaon 28-300 L) met een normaal prijskaartje.

Er is hier ergens een topic over dit objectief waarin een forummer een review heeft geplaatst met enkele voorbeeldfoto''s, ik kan hem alleen niet 1, 2, 3 vinden.
Jamilo11
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2012 17:02
WoonplaatsCOLON Herten

Het zit zo ik ben een beginner, ik ga de 600d aanschaffen maar daar moet ik een lens die minimaal goed genoeg is voor het fotograferen van voetbal. budget niet hoger dan 400. Is de 55-250mm kitlens geschikt of moet ik toch iets anders zoeken zoals een tamron.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Ja, de 55-200 is geschikt. Er zijn betere lenzen. ik neem aan dat je sowieso de kitlens (18-55) neemt?
De Tamron 70-300 VC Is waarschijnlijk een betere lens voor voetbal. Het grotere bereik helpt je om het hele veld te kunnen bereiken en het is uitstekende lens volgens alle reviews. Je kunt deze voor onder 400,- krijgen. De aanduiding VC is erg belangrijk!

De 18-270 zou ik nooit kiezen. Ik heb de 18-250 (versie zonder image stabillisation) en het is een redelijke lens, goed voor een superzoom, maar hij gaat je zeker teleurstellen voor sport (etc.).
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Mitchel bedoelt dit topic: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 17&t=91110

De Tamron 18-270 is een Prima allround objectief om mee te beginnen en er naast te houden (voor het gemak, tijdens vakanties) als je later toch wat beter materiaal wilt hebben voor specifieke doelen.
Ik heb deze zelf ook en ben er nog heel vaak heel blij mee. Die gaat bij mij niet meer weg.
Dus wat mij betreft zou je je daar geen buil aan vallen.

En anders is de Canon 55-250mm is een prima objectief om mee te beginnen maar ik zou er ook een 18-55, 17-85, 17-70 o.i.d. bij kopen want alleen tele is niet handig in veel situaties.

Als beginner zou ik je willen adviseren te starten met de combi Canon17-85mm of Sigma 17-70mm en de Canon 55-250mm. Die vallen samen binnen je budget. Hiermee wat ervaring opdoen en gaandeweg worden je eisen/wensen vanzelf duidelijk hoor. Het is een heel normaal iets binnen de fotografie dat mensen later overstappen op andere objectieven.
En dat is voor iedereen weer anders. Het is dus beter dat je eerst gaat ontdekken waar jouw interesses liggen naast het voetbal.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
the-essy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 238
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2010 19:48
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Met een budget van €500 kan je ook de Canon 70-200 F4 aanschaffen. Heb je gelijk een kwalitatieve lens naast je kitlens.
Fotografie portfolio: http://www.iamphotogirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Reisblog: http://www.iamtravelgirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
martindd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 741
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Thuis

the-essy schreefCOLONMet een budget van €500 kan je ook de Canon 70-200 F4 aanschaffen
Dat is inderdaad een heel goede optie. +1 dus.
Zeer scherp,redelijk lichtsterk ,snelle AF en ( ik vind 'em) niet zwaar.
Als je inderdaad ook het standaard 18-55 erbij neemt, heb je een leuke combinatie.
Waarschijnlijk zal je het gat tussen 55-70mm niet eens echt missen.
Vraag gewoon eens bij de camera winkel of je eens verschillende opties mag gebruiken op je body.
Een 'superzoom' lijkt leuk, maar als je wat dichterbij gaat kijken, dan zie je de verschillen tussen een dergelijk objectief en
die 70-200 echt wel.
Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat er geen mooie plaatjes geschoten kunnen worden met ( bv )een 18-270.

De keuze die je maakt in je glas bepaald grotendeels de kwaliteit van de foto, niet zozeer de de body.
Gebruikersfouten daargelaten natuurlijk.

Succes met je keuze!
cilcanon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2012 18:46

Ik heb de 18-270 van Tamron (was mijn eerste lens, ben ook beginner). Afgelopen woensdag het schoolvoetbal ermee geschoten, ik vond het prima! Ze spelen dan wel op een half veld,dat maakt natuurlijk wel verschil. Maar ik heb toch verschillende leuke geschoten en nog bijgesneden waar ik dik tevreden mee ben, kinderen en meester ook. Of te wel, kenners zien het misschien anders... Heb bekeken dat ik het ook met een lens boven de 70 mm had kunnen doen, ware het niet dat ik dan bij de prijsuitreiking in de kantine alleen de beker op de foto had kunnen krijgen, daar heb ik toch echt bereik onder de 50 nodig. Andere lens maakt dus dat ik moet wisselen van lens en dat vind ik niet leuk in dit soort situaties. Tja, kun je wel een spiegelreflex hebben, en daar hoort wisselen bij. Maar de prof's hebben in zo'n situatie dan natuurlijk een extra camera met ander bereik lens, die houden ook niet van wisselen.
Meer foto's maak ik van paardensport, en heb dan toch wel het idee dat hij niet snel genoeg is en meer moeite heeft met scherpstellen.
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

voor sport met dat budget zou er voor mij maar een zijn! De canon f4L USM. In andere topics is hier al genoeg over verteld!

kijk eens op marktplaats. soms ben je al voor 325 euro klaar. scheelt toch weer.
Canon
flight
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 153
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2012 17:13
WoonplaatsCOLON ZAANDIJK

Is het beschikbare budget altijd doorslaggevend voor de aanschaf van een lens? Het beschikbare budget is toch een kwestie van een momentopname? Je kunt ook redeneren: welke lens wil ik absoluut graag hebben en kan ik er nog even voor doorsparen??

Of zit ik er absoluut naast met mijn redenatie?
CANON EOS 7D;CANON EOS 5D Mark II |Canon EF 24-70mm f/2.8L |Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM | Extender 2x III | Nikon Coolpix P4 VR
en een 
Jamilo11
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2012 17:02
WoonplaatsCOLON Herten

Dus het beste is te gaan voor de kitlens in combinatie met de canon 70 - 300 of is een 70 - 200 f4 beter
Jamilo11
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2012 17:02
WoonplaatsCOLON Herten

De canon 70-3000 heeft is en de 70-200 niet maakt dit veel verschil en hoe zit het met kwaliteit tussen de canon 1;4-5,6 USM 70-200m of de Canon 70-300mm IS USM
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

"Het beste", wat is het beste. Er zijn meerdere mogelijkheden, afhankelijk van je wensen.
Jamilo11 schreefCOLON Mijn budget ligt niet hoog maximaal 400 a 500 euro.
Of nog €100 doorsparen en een 15-85 kopen. En dan later een fraaie tele.
Jamilo11
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2012 17:02
WoonplaatsCOLON Herten

Mijn budget ligt op maximaal 500 euro
Jamilo11
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2012 17:02
WoonplaatsCOLON Herten

Wat is beter voor het fotograferen van voetbal en vakantiekiekjes bij strand,zee en bergen.

Is het beter om te gaan voor de canon ef 70-300mm 1:4-5.6 is uso of de anon EF 70-200mm 1:4L USM

Links:http://www.kieskeurig.nl/objectief/cano ... en/253967/
http://www.kieskeurig.nl/objectief/cano" onclick="window.open(this.href);return false; ... ws/259003/

Is het kwaliteiten verschil groot en de 70-200 heeft geen IS maakt dit een groot verschil?

Alvast bedankt voor de hulp
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Ik heb de 70-300 iS USM gehad en ingeruild voor een 70-200 F/4 L USM. Had ik veel eerder moeten doen! Wat een verschil in scherpte bij een groot diafragma. Niet meer hunten en een prachtige bokeh. Als ik nu moest kiezen, dan zou ik de 70-300 links laten liggen.

Groet, Bas
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Jamilo11
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2012 17:02
WoonplaatsCOLON Herten

Weet iemand een goede lens binnen het budget van 250 euro de 70-200 en de 70-300 zijn me toch te duur als beginner.
Gebruikers-avatar
Kenji
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 394
GeregistreerdCOLON 21 Jun 2007 11:34
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Gisteren lag je budget nog op 500 euro...?

Ik persoonlijk zou gewoon lekker doorsparen voor de 70-300 IS USM (desnoods tweedehands) of de 70-200 f4.
Nu investeren in goed glaswerk bespaart je later de moeite.
EOS 50D ~ Sigma 10-20mm HSM ~ Canon 15-85mm IS USM ~ Canon 17-55 IS USM ~ Canon 70-200 f2.8 L USM
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar