Gedreven amateur zoekt goede leraar voor bruiloftfotografie

Waar zijn we wanneer te vinden? Hier kunnen ook ideeën voor een dagje uit worden gepost. Of als je zelf ergens heen gaat kun je dat hier opgeven en elkaar eventueel op locatie ontmoeten.

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Hallo allemaal,

Ik ben een gedreven amateurfotograaf en mijn intresse gaat nu uit naar bruiloft fotografie.
Het lijkt me super leuk als ik de mooiste dag uit iemands leven mooi vast zou kunnen leggen.
De drempel om dit zomaar te doen vind ik best erg hoog. Het gaat tenslotte om een bruiloft van iemand anders. En ik zou het niet
op me geweten willen hebben om de foto's te verknallen.

Daarom mijn vraag: Is er iemand waar ik mee mee mag lopen om zo de kneepjes van deze tak van sport te leren.
Ik ben heel serieus hier in en zie dit niet als een spelletje. Ik woon omgeving Breda Oosterhout.

Mvg Leon
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Gebruikers-avatar
richard14
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 278
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2008 15:38
WoonplaatsCOLON Purmerend
CONTACTCOLON

Ik heb deze vraag ook wel eens gesteld, maar geen reacties op gekregen. Ik denk zelf dat een pro zijn eigen markt niet wil "bevuilen" met amateurfotografen. Anders hebben ze minder werk. Ik heb inmiddels 1x een bruiloft gedaan van vrienden. Hiervoor heb ik op internet veel info opgezocht en 2x de trouwlocatie bezocht en daarvan 1x met het bruidspaar proef opnames gemaakt en dat ging goed. Ik zei wel duidelijk gezegd dat het ook mis kan gaan en dat ze uiteindelijk misschien geen foto's hebben (niet gebeurd hoor).
Achter af waren ze er tevreden, dus ik ook blij.

Probeer anders een keer met een stel wat foto's op locatie te maken.
Dan kan je er goed op uitleven. Ook site's bekijken van fotografen helpt je aan ideeën.
Als je ooit een bruiloft gaat fotograferen zorg voor 2 camera's, genoeg accu's, 2 opzet flitsers en genoeg geheugen kaartjes.
Als je het kan veroorloven huur een pro camera bv. 5D Mark II kost 50,- per dag. Dan kan je vaak zonder flitser fotograferen in stadhuis of kerk.

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt en verder probeer eens in het diepen te springen.
Canon EOS 350D/Sigma 17-70mm/Canon 55-250 IS/ Canon EF 50mm f/1.8 II / Speedlite 430EX II/ RedGed RTT-423/ Tamrac Travel 71.
Gebruikers-avatar
ebeckers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 752
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010 20:12
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Ik denk zelf dat een pro zijn eigen markt niet wil "bevuilen" met amateurfotografen
Misschien dat dat voor sommige een reden is,maar voor mij in ieder geval niet. Blijft gevaarlijk om te generaliseren ;-)
Er zijn al zo veel bruidsfotografen (pro & amateur) dat eentje meer of minder nou niet zo'n heel veel verschil zal maken

Ik neem zelf overigens regelmatig een second shooters/assistent mee, is altijd wel gezellig.
Maar dat zijn wel altijd personen die ik al min of meer ken. Een wildvreemde zou ik niet zo snel mee nemen naar een bruiloft.
Veel te bang dat het niet klikt, dat ik (of het bruidspaar) zich zou gaan ergeren aan de persoon of dat hij/zij zo'n
persoon is die meteen de gehele regie gaat overnemen. (Ja.. er zijn rare mensen op deze wereld :-)

Je geeft aan dit serieus te willen oppakken. Misschien een idee om eens een workshop bruidsfotografie te gaan doen, b.v. bij http://www.eppel.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Tijdens zo'n workshop word een echte bruiloft nagebootst en wordt uitgebreid verteld waar op te letten en hoe elke situatie aan te pakken.
Je kan dan naar hartelust fotograferen, fouten maken en vragen stellen...

Erwin
Romantische & moderne bruidsfotografie: http://www.erwinbeckers.nl
Facebook:http://www.facebook.com/ErwinBeckersFotografie
Gebruikers-avatar
aires
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 129
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2010 23:53
WoonplaatsCOLON Helmond
CONTACTCOLON

We zijn allemaal als amateur begonnen toch...
Biedt jezelf aan bij bruidsparen als tweede fotograaf en wees eerlijk in je prijs en hun verwachtingen.

Ga op de dag zelf niet de prof fotograaf in de weg lopen, maar maak wel een praatje en geef aan dat je op de achtergrond blijft. Maak eventueel afspraken waar je gaat staan bij bepaalde locaties. De ene fotograaf zal je betrekken in de dag, de ander wil liever dat je op de achtergrond blijft.

Na een paar bruiloften weet je hoe zo'n dag in elkaar zit, hoe de prof zich gedraagd (t zijn net mensen) en waar hij/zij staat bij bepaalde momenten. Bevalt het dan en zijn je resultaten goed genoeg, kun je het alleen gaan proberen (denk ook aan de cursus van Ton Canon). Blijf eerlijk over de verwachtingen van je klanten en je eigen ervaring.

Ikzelf ben zo begonnen, en beviel me erg goed (geen hoge druk, prettig contact met klanten en fotografen... maar alleen reiskosten gevraagd de eerste 3-4 bruiloften).
EOS 33 | 5DII | 24 1.4/2.8 | 35 1.4 | 40 2.0/2.8 | 50 1.4/2.8 | 100 2.8 | 135 2.0 | 2x 48
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Dank jullie wel voor jullie reacties. Mijn fotospullen volstaan deze voor bruiloft fotografie(zie mijn onderschrift).

Ik heb niet echt een budget om echt goede spullen aan te schaffen. Ik heb nog wel een oude 420 EZ flitser van canon liggen. Deze werkt wel alleen niet vol automatisch.

Al zovast bedankt voor jullie reacties.

Mvg FotoPapa
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Gebruikers-avatar
aires
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 129
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2010 23:53
WoonplaatsCOLON Helmond
CONTACTCOLON

Als je serieus aan de slag wil gaan, moet je wel met betere apparatuur komen en met back-ups en back-ups en back-ups.
Om als tweede fotograaf te beginnen, zou ik een lichtsterke tele adviseren (50-150 2.8 of 85 1.8 ) en een lichtsterke groothoek of standaardlens (28 1.8, 30 1.4, misschien 17-50 2.8 ).
Ga je ook het feest fotografen, is een aardige flitser ook noodzakelijk. TTL is niet nodig, wel veel oefening.

Het is even investeren, en back-ups en aanvullingen kun je ook huren (pixto-f of de grotere cameraketens).

Maar voor je aan het 'echte' werk begint, doe vooral eerst research op internet. Er zijn legio tutorials te vinden, de ene met meer onzin dan de andere.
Bijvoorbeeld:
boek bridezilla <-- veel onzin en heeeel Amerikaans.
Amhearst Media fotografie boeken (het boek van Marcus Bell (Master's guide to Wedding Photography) is een aanrader)
Complete guide to professional Wedding Photography van de Lovegroves (aanrader)

Google maar op professional wedding photography books, krijg je vast nog veel meer ideeën.

En kijk naar de sites en blogs van en over de grootheden:
Marcus Bell, Jeff Ascough, Cliff Mautner, Yervant, Christian Oth, Kubota, Denis Reggie e.v.a.

Een schat aan informatie en blogs kom je tegen bij het FredMiranda wedding forum.
Kijk daar eens naar werk en de blogs van Sam Hassas, Ed Pingol, Tony Hoffer, Spencer Boerup, Evan Baines, Jeremy Clay, Sergio Mottola, Tony Schreiber e.v.a.

Kortom, er is een hele hoop thuisstudie te doen en heel veel informatie en inspiratie is terug te vinden op het wereld wijde web.
EOS 33 | 5DII | 24 1.4/2.8 | 35 1.4 | 40 2.0/2.8 | 50 1.4/2.8 | 100 2.8 | 135 2.0 | 2x 48
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Aires echt een super antwoord. Hier heb ik iets aan genoeg voer om me eigen in te verdiepen. Zou mijn huidige flitser canon 420EZ volstaan?

Thanks Leon
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Gebruikers-avatar
aires
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 129
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2010 23:53
WoonplaatsCOLON Helmond
CONTACTCOLON

You're welcome :)
Ja hoor, de 420 is prima om te beginnen. Je wilt bij feesten ook de zaal niet helemaal uitlichten, maar een beetje invullen al dan niet via plaffond of zijwand. Dus een draai- en neigbare flitskop is wel erg fijn, en dat heeft die.
Succes met het lesmateriaal :D
EOS 33 | 5DII | 24 1.4/2.8 | 35 1.4 | 40 2.0/2.8 | 50 1.4/2.8 | 100 2.8 | 135 2.0 | 2x 48
racoon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1010
GeregistreerdCOLON 02 Mei 2005 11:27

kijk ook eens naar http://www.simonejanssen.com/Home.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze aardige dame geeft ook workshops bruidsfotografie in Den Haag, is zeer goed in haar vak en maakt erg mooie foto's
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Ik kan me je ambitie best voorstellen, maar als ik jou was zou ik dan toch met de basis beginnen...

Zorg allereerst dat je je camera's en objectieven kent en hun beperkingen weet. En probeer jezelf vertrouwd te maken met het fotograferen van mensen.. Er zal bijvoorbeeld ook een fotoreportage gemaakt moeten worden, in feite is dat niets meer dan een fotoshoot van een stelletje op een leuke locatie, zij het met wat ingewikkelder kleding misschien :) Ga dus gewoon regelmatig dergelijke shoots houden, dan ga je vanzelf merken waar je tegenaan loopt en wat leuk/mooi is in het eindresultaat.
En wanneer je je daar comfortabel bij zult voelen zal de drempel voor een bruiloft ook al lager komen te liggen.

Hetzelfde kan je doen met feesten... gebruik dat om te kijken hoe je grote groepen mensen het beste vast kunt leggen en hoe je apparatuur hierin performt... Zo kan je vanzelf steeds meer toegroeien naar een echte bruiloft, en heb je ook iets meer basis mocht je een workshop willen gaan doen etc..
En uiteraard kan je het een gewoon naast het ander doen.. Maar met enkel een workshop of een dagje meelopen krijg je niet de handson ervaring en vrijheid om daar als fotograaf ook te gaan staan en je plekje in te nemen...
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

fotopapa schreefCOLON...Zou mijn huidige flitser canon 420EZ volstaan?
aires schreefCOLON...Ja hoor, de 420 is prima om te beginnen...
Gaat dit goed? fotopapa heeft het over een EZ-flitser. Die heeft toch beperkingen op de huidige digitale cams? Is aires niet in de war met de 420EX?
Gebruikers-avatar
aires
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 129
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2010 23:53
WoonplaatsCOLON Helmond
CONTACTCOLON

Volgens mij is het verschil tussen de EZ en EX dat de laatste ttl kan (correct me if i'm wrong).
Persoonlijk vind ik dat geen probleem, schiet met flits altijd manueel.
EOS 33 | 5DII | 24 1.4/2.8 | 35 1.4 | 40 2.0/2.8 | 50 1.4/2.8 | 100 2.8 | 135 2.0 | 2x 48
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Maar voor een beginner kan dat wel andere koek zijn natuurlijk! :) Als je nog geen flitservaring hebt is juist die ettl verrekte handig zodat jij je aandacht bij andere dingen kan houden.. stapje voor stapje
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Ik ben net gevraagd om de feestavond vast te leggen van een collega van mijn vrouw. Ze hebben een pro fotograaf voor overdag, en willen mij s'avonds.
Ik moet nog een keer goed met ze gaan praten, het huwelijk is pas in april volgend jaar.
Misschien vinden ze het goed als ik als 2de fotograaf mee ga. Maar dit moet ik nog vragen.

Zijn er voor het fotograferen van de feestavond standaard instellingen van fototoestel en flitser. Of is het gewoon experimenteren op.de avond zelf.

Mvg Leon
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Cursus reportageflitser bij Ytos? Zoek maar eens op het forum.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
stationschef
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 354
GeregistreerdCOLON 07 Feb 2009 11:09
WoonplaatsCOLON Vorden

Kijk hier ook eens.
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 16&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
aires
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 129
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2010 23:53
WoonplaatsCOLON Helmond
CONTACTCOLON

Rocker schreefCOLONMaar voor een beginner kan dat wel andere koek zijn natuurlijk! :) Als je nog geen flitservaring hebt is juist die ettl verrekte handig zodat jij je aandacht bij andere dingen kan houden.. stapje voor stapje
Toen ik begon met flitsen, begon ik ook met standje manueel. Daarmee houd je het voor jezelf overzichtelijk imo. Digitale fotografie leent zich heel goed voor zelfstudie.

Start met schieten en kijk op je schermpje wat er gebeurt als je
- flitser dempt 1/2 - 1/4 - 1/8 enz
- sluitertijd verlengt of verkort
- diafragma aanpast
- je afstand tot je onderwerp groter of kleinder maakt
enz, enz, enz.
Als je dat een paar keer hebt geoefend, weet je wat het effect is van de verschillende aanpassingen.

Neemt niet weg dat een cursus flitsen wel altijd aan te raden is.
EOS 33 | 5DII | 24 1.4/2.8 | 35 1.4 | 40 2.0/2.8 | 50 1.4/2.8 | 100 2.8 | 135 2.0 | 2x 48
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

aires schreefCOLON Als je dat een paar keer hebt geoefend, weet je wat het effect is van de verschillende aanpassingen.
Dat kan ik ook alleen maar volledig onderschrijven :)
Maar die tijd heb je niet als je met een bruiloft of feestreportage bezig ben, waar de lichtomstandigheden misschien ook nog per minuut kunnen verschillen. Mijn camera heeft niet voor niets een geavanceerde processor in zich, dus mag hij ook best aan het werk gezet worden :) Dan maak ik dus liever gebruik van ETTL... Maar dat neemt uiteraard niet weg dat het beheersen van de basis dan nog steeds broodnodig is... ik vaar ook niet enkel blind op de ETTL, maar weet ook andere keuzes te maken als de situatie daarom vraagt.
Gebruikers-avatar
aires
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 129
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2010 23:53
WoonplaatsCOLON Helmond
CONTACTCOLON

Ja, ik bedoel dat je dat van te voren moet oefenen, zodat je weet wat je moet doen op zo'n feestavond.
Op de bruiloft zelf probeer ik niet te flitsen, maar op een feestavond kom je er niet onderuit. En dan wisselen de lichtomstandigheden niet zo snel.
EOS 33 | 5DII | 24 1.4/2.8 | 35 1.4 | 40 2.0/2.8 | 50 1.4/2.8 | 100 2.8 | 135 2.0 | 2x 48
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

aires schreefCOLONEn dan wisselen de lichtomstandigheden niet zo snel.
True :)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar