400D body of lens probleem, wat nu

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
KarinG
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2012 22:12

Hoi,

Gezien ik al wat langer met een kitlens gewerkt heb, meer dan 2 jaar. Was ik opzoek naar een nieuwe lens, ik dacht een mooie gevonden te hebben tweede hands (15-85mm lens IS). Echter met testen op mijn body was duidelijk te zien dat de foto's niet scherp waren, ook niet waar hij scherp had moeten stellen. Daarnaast werden de kleuren erg dof en overbelicht ook op de automaat. Al met al geen resultaat om over naar huis te schrijven. Volgens de verkoper lag dit aan mijn camera, want bij de 1000D van mijn ouders waren de kleuren idd wel intenser en de foto scherper.

Met de kitlens en mijn 50mm f/1.8 lens verder weinig problemen gehad. Soms idd niet rag scherp en dof/overbelicht. Daarom standaard instelling op -1/3. Nu weet ik niet goed of dit gewoon aan mijn vaardigheden ligt, aan de camera of de lens die ik teste. Afgelopen week ook nog langs kamera express geweest om lenzen te testen, binnen met weinig licht nog mooie foto's gemaakt.

Ik ben maar een amateur dus geld voor hele dure nieuwe appartuur heb ik niet zeker als ik dan weer alleen een kitlens erbij krijg. Mijn vraag is dus een beetje;
1. Waar ligt het aan en hoe kan ik dit oplossen.
2. Oude body behouden/ laten controleren op fouten of nieuw kopen?
3. Heeft wel zin om zo'n dure lens aan te schaffen als ik met een 400d volgens de verkoper de kwaliteit niet volledig kan benuten.

Alvast bedankt, en sorry voor het lange verhaal. Ik zit er best mee want lees overal toch goede verhalen over dit soort lensen met een canon 400D body.
Canon 400D || 18-55mm F3.5-5.6 IS || 50mm F1.8
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Met de 400D is op zich niets mis, mits hij een mankement heeft. Heb je zelf gezien dat de lens op de 1000D wel scherp was/is?
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Op de camera van je ouders werkt 'ie wel goed? Heb je het daar ook op uitgeprobeerd?
Klinkt een beetje alsof de wisselwerking tussen body en lens niet optimaal is, dat kan heel veel oorzaken hebben. je andere lenzen geven kennelijk geen problemen, dus is het niet je camera die het probleem is.

Zonder foto's valt er niet zo heel veel over te zeggen.....

Die verkoper loopt uit zijn nek te... Oh wacht, dat mag ik hier niet zeggen. Die verkoper verkoopt onzin, een goede lens is een goede lens en je zou echt wel verbetering moeten zien. Is het een winkel? Dan wil 'ie je een nieuwe camera aansmeren. Is het een prive persoon, dan probeert ' ie je de lens aan te smeren. Er is helemaal niets mis met een 400D!
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Judith schreefCOLONMet de 400D is op zich niets mis, mits hij een mankement heeft.
:shock: :D


Je bedoelt "tenzij", niet "mits" :wink:
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
KarinG
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2012 22:12

Ik zal hier de foto's plaatsen. Zit momenteel op mijn ipad dus nu niet bij de hand. Maar mooi dat k niet de enige ben die het gevoel heeft dat hij te graag zijn lens kwijt wil. Ik heb gezien dat bij de 1000D de kleunen helderder waren, wat de indrukt wekt dat hij scherper is. Die man was een prive persoon en probeerd me nu de lens nog steeds te verkopen met een 550D body van een vriend die hem verkoopt die hij kent. Want dat was minimaal het body type dat je nodig had volgens hem. Want ja die van mij was toch wel erg oud. Is ook zo:) maar niet meteen slecht en dat vond hij wel. Nu moet ik zeggen dat toen ik mijn foto's van de kitlens terug ging kijken ze best wel veel ruis bevatten en ook niet allemaal even scherp zijn. Goed, eerst maar hier voorbeelden plaatsen voor ik in 7 sloten tegelijk ga lopen.
Canon 400D || 18-55mm F3.5-5.6 IS || 50mm F1.8
Gebruikers-avatar
geertjan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2008 12:29
WoonplaatsCOLON Amersfoort

Laat je niets wijsmaken.
Een 550D als minimale body :evil:
Allemaal onzin.
Beter een goede lens op een oudere toestel dan slechte lens op een nieuw toestel.
Zonder voorbeeld is het onmogelijk om iets te melden waarom een foto niet scherp is.
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

De 400D is nog een prima camera hoor, gebruik 'm nog steeds met alle tevredenheid als 2e body .
En er zijn er hier op het forum genoeg die niets anders hebben en gebruiken.

Heb je de 400D als eens terug gezet naar de fabrieks-instellingen?
Ruud.
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

en heb je de laatste versie van de firmware erop staan? http://www.canon.nl/For_Home/Product_Fi ... /EOS_400D/
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
KarinG
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2012 22:12

Karin ik heb even gekeken voor je. De nieuwste versie staat erop. De lens opnieuw testen gaat denk ik niet meer lukken, want die man ken ik verder helemaal niet. Ging via marktplaats. ben nog bezig met de foto's
Canon 400D || 18-55mm F3.5-5.6 IS || 50mm F1.8
KarinG
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2012 22:12

Met de 1000D

31069

31072

Met de 400D

31070

31071


Als ik nu achteraf naar de foto's kijk lijkt het mee te vallen. Wel valt op dat de foto's bij de 1000D sneller goed zijn dan bij de 400D. Daar zijn vaak meerdere foto's bij nodig voor er een "redelijk goede" foto bij zit. En de kleurbalans is heel anders.

Die man had gisteren ook alleen maar haast en geen tijd. Dus op zo'n moment is het ook gewoon lastig om de foto's goed te beoordelen.

Ik weet niet wat jullie er verder van vinden, maar ik weet echt niet meer waar ik goed aan doe. Misschien een idee om eerst mijn body te controleren op mankementen?
Canon 400D || 18-55mm F3.5-5.6 IS || 50mm F1.8
canon-400d
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 43
GeregistreerdCOLON 20 Sep 2010 12:15

KarinG schreefCOLONMisschien een idee om eerst mijn body te controleren op mankementen?
Dan is het wellicht handig om vergelijkingsmateriaal te hebben.
Zelf heb ik nog steeds mijn 400D naast mijn 50D.
Soms is de 400D gewoon makkelijker om te gebruiken of uit te lenen.
Ik ken iemand die nu nog steeds naar volle tevredenheid flink fotografeert met een 350D, dus wat camera body betreft blijft de 400D nog steeds een prima toestel.

Is het een idee als ik een keer langs kom met mijn spul ?
Dan kunnen we lenzen en camera bodies uitwisselen dat het een lieve lust is, en er zo achter komen of er iets aan de hand is.
Als je een mail stuurt naar canon400d @ live punt nl dan kunnen we datums en tijdstippen afspreken.
Maar uiteraard verplicht het jou tot niets.
Canon EOS 50D ML 2.3 / Canon EOS 650D / Canon 1100D / Canon EOS 400D
Gebruikers-avatar
geertjan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2008 12:29
WoonplaatsCOLON Amersfoort

Dit is natuurlijk geen goed vergelijk materiaal.

de badkamer maak je met de 1000D op 1/80 met iso 800 en bij de 400D op 1/13 met Iso 400.
dan eerst op 85 mm en dan op 78 mm.
volgens mij heb je bij de 400D met 78 mm en een tijd van een 1/13 gewoon last van bewegings onscherpte.

En buiten kan je helemaal niet vergelijken.
1000D op 1/100 iso 800 zonder flits en de 400D op 1/60 iso 400 met flits.
Voor zo ver ik het kan beroordelen is er niks mis met die 400D
probeer eens een foto te maken op statief en beide de zelde instellingen.

Geertjan
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Goed opgemerkt van Geertjan :) Met name de sluitertijd van 1/13 uit het handje kan dit zeker veroorzaken!

De scherpte op foto 2 vindt ik wat lastiger te beoordelen. De kleuren zijn wel iets anders, maar staan de camera's ook op dezelfde instellingen als witbalans en picturestyle?
KarinG
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2012 22:12

Nee klopt is het ook niet. Naja in ieder geval fijn dat het niet persee aan mijn body ligt want dat was de grootste issue. Vind het wel maf dat ie in de automaat toch zo'n lange sluitertijd kiest in verhouding met de andere camera, witbalans en stijl verder allemaal het zelfde, zoals ik al zei had die man veel haast, dus ben ook blij dat ik niets gekocht heb nog. Ik kan die lens helaas niet nog een keer gaan testen. dit was ook de eerste keer dat ik uberhaupt aan een nieuwe lens wilde beginnen en dan ook tweedehands. Weet nu niet zo goed hoe ik hier mee verder wil. Dus als nog een nieuwe lens maar dan wel nieuw en misschien een prijs klasse lager, zoals de 55-250mm lens. Het heeft me allemaal aardig afgeschrikt.
Canon 400D || 18-55mm F3.5-5.6 IS || 50mm F1.8
Clack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2012 18:16

Wanneer de lens op een 1000D wel goede beelden maakt is het duidelijk dat de lens werkt, dus moet het aan iets anders liggen.

Je zou kunnen proberen met de 400D en 1000D in Tv mode te fotograferen dan sluit je het sluitertijdverhaal al uit.

De 1000D is een iets modernere camera en dat deze een andere (lees betere) sluitertijd kiest vind ik zo gek niet.

Wanneer je de 15-85 toch nog een kans geeft, probeer hem eens in een winkel, ik heb hem zelf ook en ik denk dat ie een tweede kans verdient :)

Trouwens dat 550D verhaal blijkt al niet te kloppen omdat de foto's naar jouw eigen mening op de 1000D er goed uitzien.

En als iemand weinig tijd heeft valt er over de prijs nog wel eens te praten :)
Gebruikers-avatar
DexterXL
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 149
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2010 23:22
WoonplaatsCOLON Veluwe
CONTACTCOLON

Ik schiet ook met een 400D icm 15-85 IS USM, de body is van 2006, en heb 2 jaar geleden een softwareupdate
gedaan, dit omdat ik toen problemen ondervond met de compatabiliteit van de Sigma 50-150 2.8, daarna nooit
meer wat gemerkt, nu ook niet met de 15-85 IS, dus je body moet het zat aan kunnen :roll:
Als je de mogenlijkheid hebt, test hem dan met zo veel mogenlijk verschillende lenzen.....en dan met name op
autofocus en sluitertijd, dat moet gewoon rap zat kunnen :wink:
Canon Eos 400D & Grip & Canon EF 90-300mm
Canon Eos 30D & Grip & Canon EF-S 15-85mm IS USM & Sunpak 16A
Canon EOS 7D & Grip & Canon EF 70-200mm f2.8 USM & Metz 48-AF
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

KarinG schreefCOLON, zoals ik al zei had die man veel haast,
Rustig op mp naar een nieuwe zoeken. Deze verkoper lekker links laten liggen.
Camera's en lenzen testen kost tijd. En als een verkoper die tijd niet wil vrij maken zou ik dat risico niet nemen.
groetjes,
Rob
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar