macro lens

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
rikerta+
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 126
GeregistreerdCOLON 07 Apr 2010 19:22
WoonplaatsCOLON nijkerk

hallo allemaal
heb even een vraag over macro fotografie en wel over de lens.
mijn meisje is ook gaan fotograferen en schiet graag kleine beestjes.
nu wil ik voor haar een macro lens aanschaffen,maar vind het net te ver gaan
om gelijk de L aan te schaffen.
dus zou ik graag willen horen wat een goed alternatief is.
ook wil ik graag weten wat het verstandigste is,
een 40mm 50mm 60mm 90mm 100mm ( eventueel verschil).
alvast bedankt voor jullie tips/reactie's

groetjes jaco
hoop het ooit te leren,beleef veel plezier aan het oefenen
canon 50d 24-105 L is-usm 100-400 L is usm 430 ex
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

rikerta+ schreefCOLON vind het net te ver gaan om gelijk de L aan te schaffen.
dus zou ik graag willen horen wat een goed alternatief is.
Hum, de 100mm zonder L lijkt me dan een prima alternatief....
Clack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2012 18:16

De Canon EF 100mm 1:2.8 Macro USM schijnt goed te zijn. http://www.photozone.de/canon_eos_ff/48 ... 5d?start=2" onclick="window.open(this.href);return false;

De Tamron AF 90mm f/2.8 SP Di schijnt ook zeer goed te zijn. http://www.photozone.de/Reviews/282-tam ... ew?start=2" onclick="window.open(this.href);return false;

Kijk ook eens of je beeldstabilisatie nodig hebt. Voor beestjes van dichtbij fotograferen lijkt mij alles tot ongeveer 85mm te kort.

Zelf ben ik tussen deze lenzen aan het twijfelen daar ik ook met macro wil beginnen.

Succes :D
Gebruikers-avatar
rikerta+
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 126
GeregistreerdCOLON 07 Apr 2010 19:22
WoonplaatsCOLON nijkerk

alvast bedankt voor jullie reacties.
ps ja twijfel tussen de 100mm canon en de 90mm tamron
hoop het ooit te leren,beleef veel plezier aan het oefenen
canon 50d 24-105 L is-usm 100-400 L is usm 430 ex
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

En dan is er ook nog de 105mm Sigma...
Clack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2012 18:16

De Sigma is misschien de beste non-L maar kost bijna L-geld.

http://www.photozone.de/canon-eos/747-s ... 8oseosapsc" onclick="window.open(this.href);return false;
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Vergeet ook niet de Tokina 100mm. Qua kwaliteit zit deze zeer dichtbij de L lenzen.
Deze staat bekend om zijn super zachte onscherpte.

Heb deze lens daarom ook boven de Canon 100mm non IS verkozen en geen moment spijt van gehad.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
Claudia007
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 529
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2011 22:42
WoonplaatsCOLON Beverwijk
CONTACTCOLON

Als ze uit de hand wilt schieten dan zou ik voor 360 meer toch voor de L versie gaan maar ik kan niet kijken in wat iemand te besteden heeft.
Mijn mening is wat ik hier thuis om mij heen hoor van mijn man of ze moet een statief gebruiken bij de non IS. Andere merken zijn natuurlijk ook een optie.
Canon EOS 7D+Canon grip, EF 50mm f/1.8 II, EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, EF 24-105mm f/4L IS USM en EF 70-200mm f/4.0 L IS USM, Speedlite 600EX-RT
http://www.claudia008.deviantart.com/gallery/
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

@Claudia

Ik zou er absoluut geen 360€ meer voor neer tellen alleen voor de IS.

IS maakt het wel iets makkelijker, maar je kunt ook heel goed uit de hand schieten zonder IS.
Geloof dat er aardig wat mensen hier zijn, waaronder ikzelf, die zonder IS uit de hand macro's schieten.

Kwestie van houding, (redelijk) vaste hand. Dat geld kan ik wel beter besteden dan.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
Claudia007
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 529
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2011 22:42
WoonplaatsCOLON Beverwijk
CONTACTCOLON

@ Jef-W Niet alleen voor IS :wink: het is daarnaast ook een mooie lens (glas) maar ieder zijn keus.
Ik heb de L lens (staat hier nog wel onder) aan mijn man gegeven en die heeft een redelijke vaste hand.
Het zal er ook aan liggen waar je onderwerp zich bevind en hoe dicht je er op zit, maar ook mijn man hoor ik soms schelden.
Ik ben meer van de tele dus ik klets alleen maar wat ik hoor als ik een keer wel luister :mrgreen:
Canon EOS 7D+Canon grip, EF 50mm f/1.8 II, EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, EF 24-105mm f/4L IS USM en EF 70-200mm f/4.0 L IS USM, Speedlite 600EX-RT
http://www.claudia008.deviantart.com/gallery/
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

IS of geen IS, er is om in is te blijven meer te behalen met een goede voorstudie, dus weten wat en waar je moet zoeken, tijdstip en meer van dit soort zaken. Macro is meer een kwestie van goed je huiswerk doen en ervaring plus een dosis geduld.
Als je wil beginnen met maco is het beter om eerst eens goed te oefenen met bloemen, planten, dus stilstaande objecten, daarin kun je je techniek goed op oefenen en voor jouw een geschikte methode ontwikkelen, de een vind het prettig om vanuit statief te werken, de ander weer losjes vanuit de hand, de een op AF, de ander handmatig focusssen.
Ikzelf gebruik ten eerste altijd de AF, dan vervolgens mijn eigen lichaam als finetuning om heel voorzichtig naar voor of achter te bewegen en zo mijn geschikte focuspunt te bereiken.

Elke macrolens die je dan ook aanschaft zal in eerste instantie lastig zijn, heeft wat oefening nodig, wat betreft kwaliteit doen ze niet veel voor elkaar onder, de 100 mm non is van Canon bv is net zo retescherp als de IS versie, enige verschil daarin is het rode randje en IS, qua scherpte zul je geen verschil zien, hooguit een iets andere kleurweergave en iets betere bokuh.

Wat ook een mooie lens is om te beginnen is de 60 EFS macro lens van Canon, brandpunt niet al te lang wat hem iets eenvoudiger maakt in het stilhouden.

Sigma, Tamron, Tokina hebben tevens uitstekende macrolenzen, echter zijn ze (met name de Sigma 105 mm, Tamron 90 en Tokina 100 mm) wat trager in AF en schuiven ze uit bij het focussen, de canon daarentegen blijft dezelfde lengte behouden wat hem iets hanteerbaarder maakt.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Clack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2012 18:16

De TS zelf heeft enkel L-glas,dat viel mij wel op.

Gewoon een lijstje met plussen en minnen maken, onder de streep rolt hier een getal (al dan niet positief) uit.

Waar ik op let is: prijs,max en min. diafragma, IS, mm's, bokeh, scherpte,AF, kleur/contrast en handling (gewicht zeker belangrijk zonder IS), inner focus is meegenomen maar voor mij niet doorslaggevend.

En zoals Closeshooter aangeeft, huiswerk en ook voorbereidend werk voor de aankoop is belangrijk. Zelf kwam ik er achter dat macro niet een kwestie is van alleen een trip naar de winkel maar je moet toch tevoren heel goed moet weten wat belangrijk voor je is.
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

De Canon 100 mm L macro is een erg scherp tekenend objectief. Echter, ik heb gemerkt dat dit objectief veel gevoeliger dan de Tokina 100 mm macro voor tegenlicht is.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Clack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2012 18:16

Tegenlicht, moet ik dan denken aan flares of CA i.v.m. hoog contrast?

De Tokina is volgens Jeffry wat soft (heb het nog niet kunnen uitzoeken) en dat is wat ik (denk ik) juist in een macro niet wil.

Dit is trouwens wel heel leerzaam ook voor mij :) mooi draadje.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

Soft in zijn onscherpte, wil zeggen een boterzachte achtergrond, bokuh, zijn onderwerpen geeft dit objectief retescherp weer, net als alle andere macrolenzen, er is nl (eentje uitgezonderd, Cosina) geen slechte macrolens, alleen mensen die er slecht mee omgaan.

Hou er wel rekening mee dat de Sigma 105, Tokina en Tamron 90 mm, heel erg traag zijn in AF, sommige vinden dat niet erg, omdat ze toch manueeel focussen, maar de ander stoort zich eraan.

Ook argumenten van langere macrolenzen waardoor je wat verder van de onderwerpen af kunt gaan zitten moet je met een korreltje zout nemen, je praat nl over centimeters en geen decimeters, vb de sigma 150 klinkt welliswaar lang, maar verschil tussen de 100 mm en de 150 mm is slechts een cm of 6 dat je verder weg kunt gaan zitten, een groter voordeel is wel dat de achtergronden wat softer worden.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Clack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2012 18:16

Bedankt Closeshooter,

Na het werk zal ik me eens verdiepen in de Tokina, die klinkt toch wel interessant nu ik "soft" interpreteer zoals het bedoeld was.

Scherpte en de kwaliteit van je bokeh zijn voor ik nu kan oordelen dé criteria (voor mij op dit moment) om je keuze op te baseren (andere criteria wegen natuurlijk ook mee).
Gebruikers-avatar
BertusL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 469
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2009 21:23
WoonplaatsCOLON Houten

Kan beamen, dat de Tokina een loeischerp objectief is met een fraaie bokeh. AF daarintegen is traag en lawaaiig en het objectief schuift uit met scherpstellen, maar deze nadelen neem ik vanwege de optische kwaliteit graag voor lief.
Canon 90D | Sigma 10-20 F4-5.6 | Tamron 17-50 F2.8 | Canon 70-200 F4L | Sigma 150-600 F5-6.3 C | Sigma 105 F2.8 OS Macro | Canon 50 F1.8 II
Mijn Flickr
Clack
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 140
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2012 18:16

Info en reviews over de Tokina 100mm macro:

http://www.microglobe.co.uk/blog.php?n= ... anon-Nikon" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.cameralabs.com/forum/viewtopic.php?p=156475" onclick="window.open(this.href);return false;

http://jeffhintze.smugmug.com/keyword/t ... 01&k=WgUcy" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.kenrockwell.com/tokina/100mm-f28.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.photozone.de/Reviews/269-tok ... est-report" onclick="window.open(this.href);return false;

Na dit gelezen te hebben ben ik de ban van de Tokina, voor minder dan €400 al te vinden (goedkoop vergeleken met de alternatieven).

Bokeh ziet erg goed uit al moet ik zeggen dat in de meeste foto's de achtergronden ook erg goed zijn gekozen.

Mij is alleen nog niet helemaal duidelijk wat ik met die diafragmaring moet of zou willen en of ik met een EX430II (remote off shoe) mijn licht voorelkaar krijg.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

De foto's van mij van de laatse maanden in het gedeelte macro zijn gemaakt met de Tokina.

AF is idd wat traag als je die van Canon kent, maar ikzelf stel altijd handmatig scherp. Als je dat onder de knie hebt gaat het scherpstellen razend snel.

Het schuift ook idd uit, maar als ik fotografeer zet ik het objectief al in de uiterste stand, zodat je iig niet bij het zoomen te dicht bij je onderwerp komt.

Een voordeel is wel dat het frontglas wat dieper in het objectief ligt, zodat je niet met het glas iets aanraakt en daardoor evt beschadigd. Dit voordeel heeft ook dat je de zonnekap niet nodig hebt.

Ook is de Tokina (490gr) in gewicht een stukje lichter dan de Canon( 625gr), wat ik persoonlijk ook fijner vind icm met mijn camera.

Heb heel in het begin ook de Canon 100mm non IS gehad en mede door de superzachte Bokeh nu voor de Tokina gegaan en geen moment spijt gehad.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Met de achtergronden moet je eigenlijk altijd rekening mee houden met fotograferen. En drukke achtergrond en het storend voor de hele foto.

Qua belichting gewoon het daglicht gebruiken. Heb zelf de flitser nog niet gebruikt voor macro.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar