Sterrenkijken

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Afgelopen vrijdag had ik de mogelijkheid bij Radio Kootwijk wat nachtfotografie te bedrijven. Het was nieuwe maan dus een uitgelezen kans om te proberen iets van de Melkweg vast te leggen. Radio Kootwijk is een van de donkerste plekken op het Nederlandse vaste land en bovendien goed te bereiken (als is het wel even tussen de wilde zwijnen door laveren). Helaas was het niet helemaal helder, maar des ondanks verbazingwekkend veel sterren en inderdaad, de Melkweg duidelijk te onderscheiden. Hier een paar plaatjes. Ik ben, zoals altijd, benieuwd naar jullie op- en aanmerkingen.

#1 De Kathedraal
Afbeelding

#2
Afbeelding

#3
Afbeelding
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
H143
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 63
GeregistreerdCOLON 15 Jul 2012 18:15

foto 1 is mn favoriet.
de foto's zijn gemaakt met een fisheye lens?
Gebruikers-avatar
Claudia007
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 529
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2011 22:42
WoonplaatsCOLON Beverwijk
CONTACTCOLON

foto twee vind ik erg mooi, ik heb niet zo veel met dat ronde maar dat is gewoon smaak maar zegt niks over je foto's :wink:
Canon EOS 7D+Canon grip, EF 50mm f/1.8 II, EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, EF 24-105mm f/4L IS USM en EF 70-200mm f/4.0 L IS USM, Speedlite 600EX-RT
http://www.claudia008.deviantart.com/gallery/
K!K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2009 21:16
WoonplaatsCOLON Noord Limburg

Voor mij ook foto 2 :) erg mooi hoor :)
Gebruikers-avatar
Wimmes
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4073
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2007 13:15
WoonplaatsCOLON Tussen de Rivieren
CONTACTCOLON

Ja ik vind de 2e ook erg mooi, dat ronde is ook niet zo mijn ding.
Gr. Wimmes :D

_____________________________
http://wimvanooijen.fotoport.nl/
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

De eerste en derde foto geeft een mooie melkweg weer. Op de tweede lijkt het alsof je poollicht hebt gefotografeerd. De fish eye is in dit geval niet mijn smaak.
Ik heb dit weekend ook een poging gewaagd om een sterrenfoto te maken. Ondanks dat ik in het buitengebied zat, had ik toch teveel omgevingslicht.

Wat waren de instellingen van je camera trouwens?
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Dank voor jullie reacties.

Dat "ronde" zoals jullie het noemen is inderdaad de vertekening door een fish eye lens, in dit geval een 15 mm F2.8. Ik vind het zelf op zijn minst functioneel in deze foto's en zeker iets toevoegen. Bij plaat twee heb ik het gevoel niet genoeg te zien, deze is geschoten met een 24mm. Dat is dan meteen een antwoord op de vraag van H143.

@Steven: Het poollicht ziet er even iets anders uit. Kijk hier maar eens: http://www.flickr.com/photos/mmks_pictu ... 76/detail/. Wat betreft de exif: als je op de foto's klikt kun je een uitgebreide exif te zien krijgen (klik op het cameramodel). Nu is het wel zo dat alle platen een composiet zijn van een voorgrond- en een hemelfoto. Voor de hemel gebruikte ik typisch ISO1600, 30s, F2.8, manueel op oneindig scherp gesteld. Overigens is die 30 sec eigenlijk net iets te lang en dat zie je op 100%. 20s was beter geweest. Er is zoiets als een regel van 600 om bewogen sterren te voorkomen: 600/"brandpuntsafstand in mm x cropfactor" = "maximale sluitertijd". Bij mij is de cropfactor 1 dus die valt weg uit de vergelijking.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

erg strakke foto's MMK!
wauw!
nooit geweten dat dit mogelijk was in ons kikkerlandje.. ;)

jammer van de lange sluitertijd in foto 2.. ik had hier meteen dan meerdere foto's van gemaakt en een "lange" trail gemaakt.. ;)

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Dank je Michel,
Een star trail was had gekund maar niet zo mooi (vind ik) geworden als deze platen. Dit om een aantal redenen. Ten eerste zijn er wel erg veel sterren (maar dat kun je regelen met je ISO) en ten tweede, en dat is belangrijker: de wolken. Wolken bewegen namelijk en dat wordt niet perse heel mooi. Bovendien is er hier een beetje hoge sluierbewolking en die maakt het geheel een beetje soft. Ik heb die avond wel een star trail gemaakt (~20 min, 40 foto's) en daarin zie je die effecten: http://www.flickr.com/photos/mmks_pictures/7816606186/
Wat mij hier aansprak is nu juist de overgang van de wolken in de sterren.

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

begrijp me niet verkeerd, ik bedoelde eigenlijk alleen bij foto #2 .. gezien de sterren geen puntjes meer zijn maar streepjes.. ;)
foto 1 en 3 zijn echt super..
moet ook zeggen de startrail ook is ook goed gelukt hoor!
alleen dat de bewolking niet vloeiend gaat.. maar is dat alles? ik werk nooit met photoshop.. maar kun je dat dan niet goed bijwerken??

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

mmk schreefCOLONHelaas was het niet helemaal helder...
Ik vind de bewolking juist wat toevoegen aan de foto's, zeker bij de tweede.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

@Michel,
Je kunt het ongetwijfeld bijwerken. De vraag is of het de moeite is. Ik denk dat ik liever een paar uur aan het fotograferen spendeer dan aan photoshop :D

@Eos4all: Ben ik met je eens. het geeft wat extra spanning in de plaat.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar