Vraag over diafragma / scherptediepte

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
MarcB
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2012 19:34
CONTACTCOLON

Ik loop al een tijdje met de volgende vraag rond en wellicht dat iemand me hierbij kan helpen.
  • Diafragmagetal = Brandpuntafstand gedeeld door Diameter diafragma = bijvoorbeeld f/5.6 of f/8 of f/22
  • Je krijgt meer scherptediepte bij een kleiner gaatje ofwel een kleinere diameter van het diafragma
  • Een Diafragmagetal van f/22 geeft meer scherptediepte dan f/5.6 bij gelijke scherpstel- en brandpuntafstand

Maar, het getal 22 (Diameter diafragma) is groter dan het getal 5.6 (Diameter diafragma). Waarom geeft een f/22 dan toch meer scherptediepte dan een f/5.6? :roll:
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

omdat f/22 een verhouding aangeeft. Het geeft de opening van je diafragma weer. In het simpel is bij f/22 je daadwerkelijke diafragma 1/22 van je brandpunt (de f in f/22 staat voor het brandpunt.) Je brandpunt delen door 22 geeft een kleinere opening op dan delen door 5.6
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
ceesd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 748
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2009 17:47
WoonplaatsCOLON Westland

als er alleen 22 staat wordt er toch f/22 bedoeld
overigens is de scherptediepte bij f/22 weliswaar heel groot maar dat is niet van de absolute scherpte te zeggen. Deze ligt bij de meeste objectieven ergens rond de 6,3 of 8. Bij 22 wordt de scherpte in zijn totaal wat wat minder.
Een cowboy met zijn handen omhoog staat meestal niet te juichen.
pa9666
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 08 Mrt 2012 15:59

http://nl.wikipedia.org/wiki/Diafragmagetal" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
MarcB
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2012 19:34
CONTACTCOLON

Ik begrijp dat het gaat over een verhouding maar, als je naar onderstaand plaatje kijkt:

Afbeelding


Dan zie je dus dat het plaatje met f/2 een veel grotere lensopening heeft dan het plaatje bij f/22. Dit terwijl ik begrijp dat het getal 2 (uit f/2) en het getal 22 (uit f/22) de diameter is van de lensopening. Ofwel de diameter van de lensopening bij f/22 is 11x zo groot als bij f/2 maar dat komt niet overeen met het plaatje..... Wat mis ik nu??
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Het staat op de eerder door pa9666 gegeven link: The aperture is proportional to the square root of the light admitted, and thus inversely proportional to the square root of required exposure time, such that an aperture of f/2 allows for exposure times one quarter that of f/4.

Tot zover de theorie, laat je verder niet van de wijs brengen door deze saaie stof, gewoon het ezelsbruggetje gebruiken:
Bij een kleine scherptediepte een klein diafragma getal gebruiken en bij een grote scherptediepte een groot diafragmagetal gebruiken.

Dat je lens dan voor je gevoel precies het tegenovergestelde doet moet je maar negeren :P
Nu maar foto's maken!
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

MarcB schreefCOLON Ofwel de diameter van de lensopening bij f/22 is 11x zo groot als bij f/2 maar dat komt niet overeen met het plaatje..... Wat mis ik nu??
Ik mis waar je dat gelezen hebt?

In de wikipedia link hierboven lees ik het volgende:
De stappen tussen deze waarden worden ook wel stops genoemd (in feite een anglicisme voor ‘klikken’ of ‘standen’). Iedere stop komt overeen met een factor 2 in de oppervlakte van de diafragmaopening, en dus met de helft of het dubbele van de doorgelaten hoeveelheid licht. Om de oppervlakte van een cirkel te halveren, moet men de diameter met een factor Wortel 2 dus ongeveer 1,4 verkleinen. Dit levert een reeks diameters, als een fractie van de brandpuntsafstand f, van f/2; f/2,8; f/4; f/5,6; f/8; f/11; f/16; f/22; f/32 enz. De noemers van deze breuken zijn de bijbehorende diafragmagetallen
757D + 8-400 mm
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Stond op de Engelse pagina :) Ik ben niet zo'n fan van Nederlandse beschrijvingen > http://en.wikipedia.org/wiki/Aperture" onclick="window.open(this.href);return false;
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
GEOS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 385
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2007 20:06

MarcB schreefCOLON Maar, het getal 22 (Diameter diafragma) is groter dan het getal 5.6 (Diameter diafragma). Waarom geeft een f/22 dan toch meer scherptediepte dan een f/5.6?
De antwoorden zijn al gegeven en het zit m.i. vooral in die / na de f, die je zelf al noemt. 22 is inderdaad groter dan 5.6 maar 1/22 is kleiner dan 1/5.6
Canon EOS 1DS MK IV | Canon EF 10-400mm F1.8 IS L
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

inderdaad, verwarrend is dat veel mensen de breukstreep in het f-getal weglaten
1/16 is toch echt een stuk kleiner dan 1/4
En ik kan het weten, want we moeten hier zometeen met 16 mensen 1 appeltaart delen :(
Gebruikers-avatar
MarcB
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2012 19:34
CONTACTCOLON

Bedankt voor de reacties! Maar, helaas valt het kwartje nog niet. Het plaatje laat het diafragmagetal zien, f/2 of f/16 etc. Het diafragmagetal is als volgt gedefinieerd:

Diafragmagetal = Brandpuntafstand (f) gedeeld door Diameter diafragma

Bij een diafragmagetal van f/22 is de diameter van het diafragma 22 mm(?) en wat dus groter is als een f/2 waarbij het diafragma 2 mm(?) is. Het plaatje laat echter het tegenovergestelde zien. Met (?) bedoel ik dat ik denk dat je praat over mm.

Mijn beredenering zal ongetwijfeld verkeerd zijn maar ik zou het graag willen begrijpen...
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Diafragma is geeft de lichtopening in stops weer. Niet de doorsnee (mm) dus.

Wiki:

Aangezien het diafragmagetal een verhouding is, wordt de grootst mogelijke waarde mede bepaald door de brandpuntsafstand: een langer teleobjectief moet een grotere openingsdiameter hebben voor hetzelfde diafragmagetal.

De stappen tussen deze waarden worden ook wel stops genoemd (in feite een anglicisme voor ‘klikken’ of ‘standen’). Iedere stop komt overeen met een factor 2 in de oppervlakte van de diafragmaopening, en dus met de helft of het dubbele van de doorgelaten hoeveelheid licht. Om de oppervlakte van een cirkel te halveren, moet men de diameter met een factor verkleinen. Dit levert een reeks diameters, als een fractie van de brandpuntsafstand f, van f/2; f/2,8; f/4; f/5,6; f/8; f/11; f/16; f/22; f/32 enz. De noemers van deze breuken zijn de bijbehorende diafragmagetallen. Dit verklaart de herkomst van de reeks diafragmagetallen van 2; 2,8; 4; 5,6 enz.: het is een meetkundige rij met reden . Gebruikelijk voor een fotografisch objectief van een fototoestel is een diafragmareeks tussen f/1,4 en f/32.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

MarcB schreefCOLONBedankt voor de reacties! Maar, helaas valt het kwartje nog niet. Het plaatje laat het diafragmagetal zien, f/2 of f/16 etc. Het diafragmagetal is als volgt gedefinieerd:

Diafragmagetal = Brandpuntafstand (f) gedeeld door Diameter diafragma
Nee, quote van wikipedia:
Het diafragmagetal van een lens of lenzenstelsel is gelijk aan de brandpuntsafstand (f) gedeeld door de apertuur, d.i. de diameter (D) van de intreepupil:
De formule is dus:
(maximum) Diafragmagetal = Brandpuntafstand (f) gedeeld door Diameter voorste lens element
Dgetal = f / Diameter

Het diafragma is zodanig gedimensioneerd dat wanneer hij vol open staat precies al het licht doorlaat. Als je het diafragma knijpt, zodanig dat de diameter van de cirkel die open blijft een factor X kleiner is ten opzichte van maximaal, dan gedraagt de lens zich alsof de diameter van het voorste element een factor X kleiner is geworden.

Concreet voorbeeld, stel we hebben een lens met de volgende specs:
Brandpuntafstand f = 100mm
Maximaal diafragmagetal = 2
Hieruit volgt:

Dgetal = f / Diameter
2 = 100mm / Diameter
Diameter = 100mm / 2 = 50mm

Over de doorsnede van het diafragma als deze vol open is weten we niks, we zullen een aanname moeten doen dat deze bijvoorbeeld 25mm is.

Om nu 1 stop minder licht te hebben, moet de effectieve diameter van de lens met een factor wortel 2 verkleind worden. Dus 50mm / wortel 2 = 35mm
Dgetal = 100 / 35 = 2.8

Echter, we maken het voorste lens element niet kleiner, we sluiten het diafragma zodanig dat de diameter een factor wortel 2 kleiner wordt. Het diafragma wordt dan 25 / wortel 2 = 17mm.
De precieze grootte van het diafragma maakt niet zo veel uit, het belangrijkste is dat je kijkt naar de diameter verhouding ten opzichte van een vol open diafragma.


Mocht je het niet snappen, quote dan dit bericht tot aan het punt waar je het niet meer volgt..
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
MarcB
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2012 19:34
CONTACTCOLON

Bedankt, het kwartje is eindelijk gevallen :) En het blijkt maar weer eens o zo simpel te zijn. Mijn denkfout was dat ik er van uit ging dat in het voorbeeld van een f/2.8, de Diameter van de diafragmaopening 2.8 mm is. Dit klopt dus niet. De oplossing is net zo simpel maar ligt even iets anders....

Diafragmagetal (F) = Brandpuntafstand (f) gedeeld door Diameter (D) diafragmaopening.

In bovenstaande definitie geldt dan bij een Brandpuntafstand (f) van 400mm bij een Diafragmagetal (F) 8:

8 = 400 gedeeld door 50

Wat betekent dat de Diameter (D) diafragmaopening 50mm is bij een Brandpuntafstand (f) van 400mm.


Het Diafragmagetal (F) wordt dus aangegeven in waarden van 1.4 of 2 of 2.8 of 4 of 5.6 ofwel F = f / D
De Diameter (D) diafragmaopening wordt dus aangegeven in waarden van f/1.4 of f/2.8 of f/4 of f/5.6 ofwel D = f / F


Kan ik eindelijk verder in mijn studieboek :mrgreen:
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

MarcB schreefCOLON Diafragmagetal (F) = Brandpuntafstand (f) gedeeld door Diameter (D) diafragmaopening.
Je komt dichterbij,, maar toch weer een correctie:
Diafragmagetal (F) = Brandpuntafstand (f) gedeeld door Diameter (D) VOORSTE LENS ELEMENT

De diameter van het diafragma is NIET te herleiden aan de hand van een algemene formule. Bij twee 100mm f/2 lenzen kan de diameter van het diafragma verschillen afhankelijk van de lens constructie.

In jouw voorbeeld is de diameter van het voorste lens element 50mm.
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
MarcB
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2012 19:34
CONTACTCOLON

Bedankt voor de update! Ik had hier inmiddels het e.e.a. over gelezen waarbij gesproken wordt over de apertuur (=diameter intreepupil). Wat ik heb begrepen is dat in de praktijk deze diameter gewoonlijk de "diameter van de diafragma-opening" wordt genoemd. Enfin, ben een hoop wijzer geworden :)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar