Gebrek aan scherpte

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Klaasw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 340
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2009 17:23
WoonplaatsCOLON Willemsoord

Tijdens mijn vakantie dacht ik het al te zien, maar ik mis scherpte in m'n camera. Maakt niet uit of ik met de 17-40 F4 of met de 70-200 f4 op de 40D schiet, maar de de foto's zijn het nét niet. Camera is afgelopen jaar via Konijnenberg nog bij Techrepair geweest vanwege backfocus, maar ik ben nog niet tevreden.

Afgelopen weekend tijdens de Basser TT kwam dit weer sterk naar voren. Foto's die normaal super scherp moeten zijn, komen gewoon niet in de buurt van de kwaliteit die ik gewend ben. Een sluitertijd van 1/320 op 126mm moet normaal bij panning gewoon tot een scherpe foto leiden, echter dat is niet het geval.

Afbeelding

Maar wat is de oorzaak? Firmware is de meest recente, namelijk versie 1.11. Heb in AI Servo geschoten en met AF in de TV-stand. Voorheen heb ik daarentegen met deze camera en lens wél goede scherpe foto's geschoten. Is laten callibreren de oplossing of zie ik iets over het hoofd.

Groeten,

Klaas
Canon EOS 7D |EF 17-40 F/4 L | EF 70-200 F/4L
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Je sluitertijd is te langzaam om de beweging te bevriezen en dan is dus beweging onscherpte mogelijk.
Deze motor komt schuin van voren dus is geen basis panningshot, wij weten de snelheid niet en weet niet hoe goed jij bent met pannen.
Dat zijn om te beginnen variabelen die de scherpte van de foto kunnen beïnvloeden.

Tijd om eerst te beginnen met iets statisch om de scherpte te controleren dan kan je daarna verder met geavanceerde fotografie zoals panning ;)
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
Klaasw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 340
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2009 17:23
WoonplaatsCOLON Willemsoord

Als ik de boel had willen bevriezen, dan had ik wel op 1/1000 geschoten, want er was licht zat. Hoe goed ik met pannen ben durf ik van mijzelf niet te zeggen, maar ik heb voorgaande jaren met zelfde lens en camera en zelfde lens op een 350D onder vrijwel gelijke licht omstandigheden betere foto's geschoten. Ik had nu 670 foto's waarvan er een veel groter deel slecht was dan de vorige keren.

Voorbeeld voorgaand jaar met zelfde sluitertijd en bijna gelijk brandpunt afstand:

Afbeelding

Tevens was de vorige foto een voorbeeld van het gebrek aan scherpte, ook van opzij geschoten foto's zijn zo goed als even slecht.
Canon EOS 7D |EF 17-40 F/4 L | EF 70-200 F/4L
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Deze foto's zeggen niks. Zet je cam op een statief en gebruik een focuskaart.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Ben het wel eens met WireWess en Beaser, als je er echt achter wilt komen of het een probleem met je camera/lens is, dan moet je gewoon categorisch zaken uit gaan sluiten. En dus gecontroleerde omstandigheden creeëren. Camera op statief en het liefst met een focuschart, zodat je gelijk kan zien of het front/backfocus is. Of anders in elk geval een statisch onderwerp.

Dat panning vorig jaar wel goeie foto's opleverde wil op zich nog niks zeggen namelijk. Misschien heb je sindsdien geen panningshots meer gedaan, en het dus een beetje verleerd. Of misschien ben je minder vast ter hand geworden? Of stond er veel wind, waardoor je ongemerkt toch meer bewoog? Er zijn dan zoveel variabelen die de onscherpte kunnen beinvloeden... Je foto van vorig jaar is in elk geval een stuk scherper, maar ook van opzij, dus met gelijkblijvende afstand.
Gebruikers-avatar
Klaasw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 340
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2009 17:23
WoonplaatsCOLON Willemsoord

Ik fotografeer zeker wekelijks en ook geregeld panning. Dat ik op het forum weinig plaats wil niet zeggen dat ik weinig fotografeer. Probeer hier mijn bevindingen te uiten en hopelijk tot een oplossing te komen of misschien komt het iemand met vergelijkbare apparatuur bekend voor.

Heeft er ergens iemand digitaal een goeie focus kaart? En is op een A4 uitprinten en foto's maken voldoende, of moet de kaart op een groot stuk papier?
Canon EOS 7D |EF 17-40 F/4 L | EF 70-200 F/4L
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

De foto's zijn met volledig open diafragma gemaakt.
1 of 2 stops diafragmeren levert meer scherpte op.

Hans.
Gebruikers-avatar
Klaasw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 340
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2009 17:23
WoonplaatsCOLON Willemsoord

Hoe kom je daar bij? Bovenste foto is F10 en de tweede scherpe F4
Canon EOS 7D |EF 17-40 F/4 L | EF 70-200 F/4L
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Klaas, ik geloof echt wel dat je gelijk hebt. Wanneer je constructief er achter wilt komen wat er aan de hand is, zal je het iets wetenschappelijker moeten benaderen. Een panningfoto met veel variabelen is geen goede basis om te evalueren. Een chart kan je gewoon downloaden via google.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hoi,

Waarom leest niemand -met name van de eerste foto- de exif uit...? :roll:

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Klaasw schreefCOLONIk fotografeer zeker wekelijks en ook geregeld panning. Dat ik op het forum weinig plaats wil niet zeggen dat ik weinig fotografeer.
Eerlijk gezegd heb ik niet eens gekeken hoeveel posts je had of hoe vaak je hier komt. Dat doet ook helemaal niet ter zake. Net zomin als ik daarmee niet wilde zeggen dat je te weinig fotografeert... Echter laat je ons wel foto's beoordelen van situaties die gewoon heel slecht te beoordelen zijn omdat er zoveel factoren zijn die invloed kunnen hebben. We willen je gewoon helpen door uit te sluiten of het wel of niet in je spullen zit...
Klaasw schreefCOLON Heeft er ergens iemand digitaal een goeie focus kaart? En is op een A4 uitprinten en foto's maken voldoende, of moet de kaart op een groot stuk papier?
Kijk even op deze pagina: http://focustestchart.com/chart.html" onclick="window.open(this.href);return false; hier kan je een chart downloaden (gewoon uitprinten op A4) en er staan instructies voor gebruik.
Canon Benny schreefCOLON Waarom leest niemand -met name van de eerste foto- de exif uit...? :roll:
Omdat ik op mijn iPad zit :) Dus je kan er simpelweg ook niet vanuit gaan dat iedereen op het moment van kijken de mogelijkheid heeft om die gegevens boven water te halen....
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

@Benny, mijn advies is gebaseerd op de 1/320e die gebruikt is in de eerste foto ;)
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Rocker,

De eerste foto is op "AI Focus" geschoten en de tweede op "AI Servo". :wink:

AI Servo is de enigste juiste hiervoor.

Ik heb nooit begrepen, waarom Canon ooit AI Focus heeft uitgevonden! Ik gebruik het nooit. Ik gebruik alleen One Shot en AI Servo.

WireWess

Snap ik, maar daar zit het niet in. In mijn ogen zit het in de verkeerd gekozen scherpstel modus.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Canon Benny schreefCOLON Ik heb nooit begrepen, waarom Canon ooit AI Focus heeft uitgevonden! Ik gebruik het nooit. Ik gebruik alleen One Shot en AI Servo.
Ben ik met je eens... Met AI Focus weet je uiteindelijk niet wat hij gebruikt, en dankzij Murphy zal het vast juist datgene zijn wat je niet wilt ;)

De kans is bij deze foto dus ook groot dat de camera zijn scherpstelpunt inderdaad niet mee aan heeft gepast (oftewel dat AI Focus een One-Shot focus deed) terwijl de motor alweer dichterbij gekomen was, en alweer uit het focus gebied gereden was dus. Ik deel je mening dat dat hierin zeker de boosdoener zou kunnen zijn!
Compactflash
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:44

De twee foto's die je laat zien, zijn ook wel totaal verschillend van techniek....! De eerste is een focus probleem voor de camera (motor komt op de camera af, dus de autofocus moet snelheids berekeningen maken) en foto twee is de echte panning (de motor rijder wordt met een trekkende beweging gevolgd) de autofocus heeft hem op een vrijwijl gelijke afstand dus nu ligt de taak bij de fotograaf, trekt hij goed mee en vooral blijft hij door trekken (meeste mensen stoppen te vroeg als ze de sluiterknop loslaten, het is heel belangrijk dat je door blijft bewegen ondanks dat je de knop al los hebt gelaten.

Groeten,
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Rocker schreefCOLON Met AI Focus weet je uiteindelijk niet wat hij gebruikt, en dankzij Murphy zal het vast juist datgene zijn wat je niet wilt ;)
Kunnen we daar niet ergens een sticky van maken :)
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Waarom zou je vooraf willen weten welke focusmode gebruikt wordt in de AI Focus AF stand?
(Achteraf is dat wel in de EXIF te zien).
Er wordt, afhankelijk van het al dan niet bewegen van het onderwerp, geschakeld tussen “One-Shot” en “AI-Servo”.

Meestal staat mijn camera in de AI Focus AF stand.
Zie ook:
http://jefflynchdev.wordpress.com/2011/ ... he-action/" onclick="window.open(this.href);return false;

P.S. Je moet natuurlijk wel beschikken over objectieven met razendsnelle AF-aandijving, anders wordt het minder.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Rocker,

Ik denk inderdaad dat het daar aan ligt. :wink:

Compactflash,

Mee eens.

De eerste foto is in mijn ogen ook geen "echte" panning, terwijl de tweede dat wel zuiver is.

Ook over het meetrekken heb je gelijk in.

Even een aanvulling (weten de meesten wel naam ik aan) over de hoek van het onderwerp: Als de motor (of ander bewegend object) behoorlijk recht van voren komt, dan krijg je zelfs met een relatief langzame sluitertijd nog "geen" vaag getrokken achtergrond, die zo kenmerkend is voor panning. Ik heb hier dus niet over vaagheid door een grote diafragma opening + telebereik. Bij iets wat vanaf zij komt, zoals bij de tweede foto, wat een echte pan is, zal je al snel een vaag getrokken pan achtergrond krijgen, zelfs bijvoorbeeld in dit geval bij de tweede foto met 1/320ste.

Ook de AF gevoeligheid reageert bij beiden anders: Bij de eerste foto kun je het goed af met relatief langzame AF tracking, terwijl je bij onderwerpen die vanaf zij komen beter een wat snellere AF tracking kunt kiezen. Ik doel hier op de optie op sommige camera's: AF Tracking Priority.

boels069,

Ik kies liever nog altijd zelf, of ik One-Shot of AI-Servo gebruik, en laat dat niet graag door de camera bepalen. :wink:

Ik vind, dat je met AI Focus te weinig controle hebt over wat je AF doet. Bij One-shot en AI-Servo weet je zeker hoe de AF functioneerd.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Klaasw schreefCOLONEen sluitertijd van 1/320 op 126mm moet normaal bij panning gewoon tot een scherpe foto leiden, echter dat is niet het geval.
Zoals anderen ook al hebben gezegd.... de enige manier om er achter te komen wat er aan de hand kan zijn is dingen uitsluiten.

Het begin is natuurlijk simpel. Begin op een statief met een statisch object. Dan kan je snel uitzoeken of je opnames wel scherp zijn en of je focuspunt ligt waar je het verwacht.
Loop dan verschillende sluitertijden en diafragma's door en je ziet zo of het daar iets mee te maken heeft.

Als daaruit geen problemen blijken weet je in ieder geval dat de basisfuncties goed werken. Natuurlijk wel testen met dezelfde lens.....
Volgende stap zou kunnen zijn een statief en een bewegend onderwerp, en dan kijken wat AI Servo/Focus aan resultaat oplevert.

Daarna wordt het wat lastiger. Met opnames uit de hand en bewegende beelden zijn er voldoende andere factoren waar het aan kan liggen, inclusief jezelf.
Je statement dat bij een bepaalde sluitertijd en met panning je normaal een scherpe foto moet hebben is natuurlijk niet waar. Je kan hooguit constateren dat jij in eerdere gevallen een hoog percentage scherpe foto's had en nu niet. Dus zoek naar het verschil, dat kan de camera en/of lens zijn maar ook wat anders.

Er zit niets anders op dan eerst de basisfuncties te controleren...
Gebruikers-avatar
Klaasw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 340
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2009 17:23
WoonplaatsCOLON Willemsoord

Ik zie nu inderdaad ook dat een aantal van mijn foto's in AI Focus zijn geschoten in plaats van AI Servo. Normaal gebruik ik altijd AI Servo, maar ik vrees dat ik per ongeluk de verkeerde knop heb geraakt....

Testen van de camera op een statief zal de volgende stap zijn, weet alleen niet of ik daar dit weekend nog aan toe kom.
Canon EOS 7D |EF 17-40 F/4 L | EF 70-200 F/4L
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar