Schoolfotograaf

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Vandaag ben ik benaderd om de schoolfoto's te verzorgen van een school hier in de buurt.
Qua foto's, portretten ben ik ervaren genoeg om deze "klus" aan te nemen. Ik heb aangegeven een heel andere stijl te hebben dan de gèeikte standaard, saaie, creatief loze, met blauwe achtergrond foto's. Dit was ook dé reden dat zei graag met mij in zee willen.

Nu is mijn vraag of hier een schoolfotograaf op het forum is die mij antwoordt kan geven op een paar vragen zoals.
Aanleveren foto's...via een online album laten bestellen of via de vertrouwde manier (mapje mee, geld in het mapje en weer inleveren) mijn gevoel zegt het laatste omdat ik het idee heb dat bij online bestellen het er bij in schiet?
Workflow..wat werkt het makkelijkst en snel met selecties en nummering foto's.
En zo nog wat dingen..eerst maar even afwachten of hier een schoolfotograaf rondhangt :mrgreen: ik kan mij herinneren dan Benny dit doet?
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Anoniem 4

Benny, vast niet. Geen droog brood mee te verdienen. Creativiteit maakt schoolfoto's duur. Dankzij mobieltjes en compacts geeft men daar niet veel meer voor uit.
Heb je deze al bekeken?
http://www.schoolfotosbestellen.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Gerard,

klopt! :D

Benny :wink:
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Judith,

Is haast niks in te verdienen, creativiteit kun je grotendeels vergeten, en als het er op aan komt: veel massa werk voor weinig geld. Ik heb er destijds (gelukkig!) vanaf gezien. 8)

Het is werk, waar je weinig waardering voor krijgt; het is een éénheidsworst.

De scholen hier, stonden al mijn creativiteit in de weg en daar komt ook nog bij: ze wouden er een bepaalt percentage (10 a 15%) aan mee verdienen. Schijnt bij sommige scholen normaal te zijn...bij mij niet...

Je bepaalt zelf of je het doet, maar of je daar nu zo happy van wordt...?! Ik betwijfel het...

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Voor wat betreft die creativiteit kan ik er geheel mijn eigen invulling aan geven, dat is het probleem niet.
@Gerard, die info is niet precies wat ik bedoel..ik weet dat het op deze manier kan maar mijn vraag is wat het prettigst werkt..online bestellen of op de old fashion way..
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Maak eens een rekenplaatje voor jezelf....

Hoeveel kinderen zitten er op die school (en moeten dus op de foto)
Hoeveel tijd ben je dan kwijt met fotograferen en afwerken?
Wat heb je aan kostprijs voor het laten afdrukken van de foto's?

En wat ga je er mee verdienen?

Zet dat eens naast elkaar weg en kijk eens wat je overhoud. Als dat voor jezelf voldoende is, dan kun je het doen.
Ik zou het uitleveren van de foto's inderdaad via contant doen en niet via internet zelf bestellen. Dat heeft meer werk in aarde dan je denkt
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

fotojeroen schreefCOLONMaak eens een rekenplaatje voor jezelf....

Hoeveel kinderen zitten er op die school (en moeten dus op de foto)
Hoeveel tijd ben je dan kwijt met fotograferen en afwerken?
Wat heb je aan kostprijs voor het laten afdrukken van de foto's?

En wat ga je er mee verdienen?

Zet dat eens naast elkaar weg en kijk eens wat je overhoud. Als dat voor jezelf voldoende is, dan kun je het doen.
Ik zou het uitleveren van de foto's inderdaad via contant doen en niet via internet zelf bestellen. Dat heeft meer werk in aarde dan je denkt
en dan vergeet je er nog een: hoeveel ouders gaan er bestellen? Zo bestel ik al enige tijd alleen nog maar de klassefoto. De anderen kan ik beter.. :wink:
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Het is een kleine school met een kleine 300 leerlingen.
De tijd die ik er aan kwijt ben?..geen flauw idee, dit is volledig nieuw voor mij vandaar dat ik op zoek ben naar een schoolfotograaf die mij wat meer kan vertellen.
De kostprijs voor het aantal leerlingen incl. ..doorzichtig fotomapje, etiketten e.d komt rond de €350,-
Wat ik er aan ga verdienen blijft natuurlijk een groot vraagteken...als er 50 de foto's afnemen dan moet ik er op toe leggen maar nemen ze allemaal de foto's dan heb je een leuk bedrag.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

dukie schreefCOLON en dan vergeet je er nog een: hoeveel ouders gaan er bestellen? Zo bestel ik al enige tijd alleen nog maar de klassefoto. De anderen kan ik beter.. :wink:
Kijk...en dat ga ik dus doorbreken :mrgreen: Ik koop ook al jaren alleen de klassefoto! Waarom..ik vind de kwaliteit bagger, het geèikte blauwe achtergrondje, saai, creatiefloos, vlak van kleur..en ga zo maar door.

De reden dat ik er over zit te denken om deze "klus" aan te nemen is doordat ik card blanc heb voor wat betreft de creativiteit, ik heb ontzettend leuke achtergronden van bv steigerhout en zo nog een aantal andere, leuke props erbij en je komt al ver..ik heb al helemaal in mijn hoofd welke richting ik op wil.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
digicanon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 854
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2006 19:44
WoonplaatsCOLON Hooghalen

Judith ,

ik ga wel eens mee met een schoolfotograaf en als je het goed aanpakt is er best wel wat aan te verdienen maar het is wel hard werken. een vriend van mij die ik wel eens help op grote scholen van ongeveer 5 à 600 leerlingen stampen we in 1 dag erdoor incl. klassenfoto's en ook nog broer en zus foto's. aanleveren gewoon in mapje, mensen willen wat zien en in handen hebben dan nemen ze de foto ook af. tegenwoordig kan men al gauw van een beeldscherm een printscreen maken en daar zijn opa en oma ook al gauw tevreden mee. zodra mensen iets tastbaars hebben word je kans op verkoop al vergroot. ik bemoei me verder niet met zijn manier van betalen maar ik meen dat hij ook nog een soort van korting geeft welliswaar ingecalculeerd die de school dan ontvangt dus de school heeft ook nog behoefte er aan dat ouders zoveel mogelijk kopen en kan zo de kas een beetje spekken. wel doet zijn vrouw het meeste cropwerk en hij bekijkt ze nog wel na. wel komen zijn foto's zo goed als kant en klaar uit de camera dus kwestie van croppen en afdrukken en versturen of langsbrengen. wel moet je er weer tijd insteken om later de niet afgenomen foto's en geld op te halen.

wat het werk betreft en wat je ervoor terug krijgt lijkt het mij niks maar voor zomaar en toe leukmom te doen


succes
M.vr.gr Bert
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Dápper Judith, wanneer je dit gaat doen!
Ben vorig jaar ook benaderd door een school en kon dan meteen álle scholen van de vereniging krijgen.
Klonk aanlokkelijk, maar nadat ik er een weekje rustig over had nagedacht en me realiseerde hoe WEINIG tijd ik per kind zou hebben, heb ik de school vriendelijk bedankt voor het aanbod maar het ook onmiddellijk afgeslagen. Mét duidelijke motivatie uiteraard.
Ik kwam op ongeveer 2 á 3 minuten fotograferen pér kind/gezin; in zo'n korte tijd is het i.m.o. niet mogelijk om een creatief eindresultaat neer te zetten.
Het volgende obstakel (selecteren en nabewerken) heb ik toen maar niet eens meer berekend.

Schoolfotografie is volgens mij een echt vak apart.
Maar er zijn er die het wél lukt om mooie dingen te maken. De laatste foto's van mijn achternichtjes waren errug leuk.
Het kan dus schijnbaar wél en als het jou leuk lijkt te doen dan moet je het zeker niet laten!
Natuurlijk zijn wij straks wel heel benieuwd naar je ervaring :P
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Thanks Ina voor je reactie.
Ik heb "gelukkg" geen tijdslimiet..ik kan alles in èèn dag doen maar als ik denk 5 dagen nodig te hebben is dat ook toegestaan...tijdslimiet per kind is er ook niet, ik heb aangegeven geen "massafotografie" (in de zin van 2 minuten per kind en hop weer door met de volgende) te doen omdat ik dan niet de foto's af kan leveren die ik wil. Er is mij toegezegt dat ik mijn tijd mag en kan nemen.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Ik heb er ook wel eens over nagedacht- werk nota bene op een school - en zie absoluut hoe het beter kan dan dat geijkte blauwe achtergrondje. Hoewel ik het eens ben met m'n voorganger dat men iets in handen wil hebben, zou ik dat in deze tijd toch niet meer doen. Mijn idee: http://www.oypo.nl" onclick="window.open(this.href);return false; gebruiken.

Oypo biedt o.a. de mogelijkheid om combinatievellen te maken, net zoals schoolfotografen aanbieden. Dus dat is al geen probleem. Daarnaast kun je naast afdrukken op gewoon papier (zowel glanzend als mat) ook andere producten aan je afnemers aanbieden. Denk aan canvas, tuinposters, kussentjes, mokken etc.

Wat ik een heel belangrijk aspect vind is dat alleen datgene afgedrukt wordt, wat daadwerkelijk wordt afgenomen. Allereerst vind ik dat milieutechnisch gezien al een belangrijk voordeel. maar je hoeft in je kostprijsberekening ook geen rekening te houden met afgedrukt materiaal, wat niet afgenomen wordt. Mede daardoor kun je je producten goedkoper aanbieden. Zoals je zelf al aangeeft, bestel je zelf ook alleen maar de klassenfoto.

Ik heb even nagekeken hoe dat bij ons op school gaat. De kosten voor één foto van 13x18 zijn €8,50. Voor een afdruk die bij de Hema wellicht €1,- kost!!! Kies je twee foto's, dan komt het op €10,- en voor alle drie de foto's (portret, combinatievel en klassenfoto) €12,-. Da's nog altijd €4,- per foto en nabestellingen beginnen bij €7,-.

Die prijzen zijn logisch hoor. Want het machtigingsformulier, nabestelformulier en plastic mapje moeten ook betaald worden. En - verrassing - de extra klassenfoto voor personeel en alle personeelsfoto's komen daar dan ook nog bij. Jaja... Elk jaar heb ik weer een gratis set portretfoto's. Met dank aan alle leerlingen bij mij op school die wel betalen voor hun foto's ;). En dan heb ik het nog niet eens over het verlies dat je moet incalculeren voor de foto's die men niet afneemt, omdat men het portret wel even scant en dan zelf een afdrukje laat maken...

Doe je het via Oypo, dan hoef je die kosten niet door te berekenen en kun je de foto's dus veel goedkoper dan tegen bovenstaande prijzen aanbieden. Ondanks dat je zo'n 20% commissie aan Oypo moet afdragen voor het gebruik van hun service. Voor een berekeningsmodel kun je de site raadplegen.

Als je de tijd en vrijheid hebt, en ook nog broertjes-en-zusjes en vriendjes-en-vriendinnetjesfoto's kunt maken, dan ben je helemaal de man. Ik zou het toch eens overwegen, of op z'n minst een plaatje voor jezelf opzetten. Reken je dan niet rijk, wees realistisch, maar probeer wel de mogelijkheden te zien.

Nieuwe tijden, nieuwe kansen ;)
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Dank voor je reactie Yljas.
Bij Oypo heb ik inderdaad een account en gebruik ik voor de foto's die ik op concours maak.
Maar met schoolfoto's ben ik eigenlijk een beetje terughoudend om dit via Oypo te doen...of uberhaubt via online bestellen...waarom..dit is het voortgezet onderwijs en ik denk gevoelsmatig dat er dan hèèl veel tieners vergeten online te kijken en daardoor minder bestellingen.
Ik denk dat als je de foto's dus iets tastbaars laat zien of meegeeft er eerder afgenomen wordt.

Voor wat betreft het scannen van foto's..ik heb fotomapjes gevonden die doorzichtig zijn maar toch een print hebben waardoor scannen niets uit zou pakken, de mapjes zitten geseald en mogen niet geopend worden als je niets af zou nemen en moeten dan ongeopend retour...(alles volledig uitsluiten en waterdicht maken is denk ik niet mogelijk).
Tweede optie hoe het op de basisschool van mijn dochter altijd ging is..een enveloppe met een kleine foto (6 x 9) erop met een copyright en in de enveloppe een bestelformulier. Mensen kunnen de enveloppe met bestelling en contant geld weer inleveren op school. (foto moet erop blijven zitten).
Zo heb je alleen 1 kleine foto van alle leerlingen en ook geen extra verspilling van fotopapier van niet afgenomen foto's.
Ik zou voor deze optie dan een keuze kunnen laten maken uit bv 2 of 3 verschillende sets en daarbij de keuze voor losse foto's cq vergrotingen.

*fijn dat jullie allemaal meedenken en met ideeën komen, een aantal heb ik opgeslagen op de ipad en neem ik mee naar een volgend gesprek.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Anoniem 3

Mijn tip is:
Maak de foto's en spreek voor dat werk een vastgestelde prijs af. Jouw dag(en) werk.
Lever ze digitaal aan de school aan en die zorgt dan weer voor de (digitale) verspreiding ervan.

Ga niet in op het verzoek om alles (betaling, afdrukken) te regelen, want daar ben je zeeën tijd aan kwijt.

edit:
lees net dat het een school voor voortgezet onderwijs is.
Die hebben lak aan creativiteit, want de foto's moeten ook op de schoolpasjes gezet kunnen worden.
Maak dus een goede afspraak en neem het pasjesverhaal nog even mee.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Ik kwam op ongeveer 2 á 3 minuten fotograferen pér kind/gezin; in zo'n korte tijd is het i.m.o. niet mogelijk om een creatief eindresultaat neer te zetten.
Ina,

Mee eens.

Ik kwam bij naberekening op ongeveer hetzelfde: twee a hooguit drie minuten werk per kind. Dat komt zeer zeker de creativiteit niet ten goede. Het is dan immers zitten, foto maken en klaar is kees; de volgende. Op zo'n manier kan en wil ik niet werken.

Zoals ik al eerder zei, waren er hier scholen die een percentage van de winst mee eiste. Zo tussen de 10 a 15% van de daadwerkelijke winst. Dat is echt voor mij note done.

Ytos,
Wat ik een heel belangrijk aspect vind is dat alleen datgene afgedrukt wordt, wat daadwerkelijk wordt afgenomen. Allereerst vind ik dat milieutechnisch gezien al een belangrijk voordeel. maar je hoeft in je kostprijsberekening ook geen rekening te houden met afgedrukt materiaal, wat niet afgenomen wordt. Mede daardoor kun je je producten goedkoper aanbieden. Zoals je zelf al aangeeft, bestel je zelf ook alleen maar de klassenfoto.
Dat zou voor mij een "100%" vereiste zijn, dat ik zeker weet dát men afneemt wat afgedrukt wordt. Met goedkoper aanbieden, zou ik persoonlijk uitkijken, want je zit daar natuurlijk nog wel voor je geld, net zoals de leraren en de ouders van de kinderen; die werken ook niet voor niets en zeggen ook niet tegen hun baas: "Vandaag betaalt u mij maar minder." Of anders gezegd: Iedere extra winst is meegenomen. Klinkt misschien hebberig, maar dat is de realiteit. Niemand heef beklag (of met een ander) met mij, als ik morgen of overmorgen niet meer rond kan komen, zolang het niet bij hun eigen aan de deur klopt en binnen treed.

Ik zou er zelf pas aan beginnen als:

A - Men je alle creativiteit gunt.
B - Het daardoor geen éénheidsworst wordt.
C - Ik niet de school 10 a 15% van de winst hoef mee te geven.
D - Ik 100% zeker ben van een bepaalde percentage aan winst.

Scholen willen bovenstaande bijna nooit! Ook zal het per regio en school anders zijn, maar ik heb er toen pér direct van afgezien. De eisen waren voor mij niet acceptabel.

Daarbij vind ik, een school besteed elk jaar wel een bepaalt percentage aan buget voor bijvoorbeeld reisjes en dergelijke, laten ze dan de fotograaf dan ook maar een vaste dagvergoeding betalen. Ze willen toch zelf, dat er elk jaar schoolfoto's gemaakt worden...!? De meeste scholen hebben er budget zat voor...

Judith,

Geloof mij maar, wat voor bestelsysteem je ook kiest, alles is te besodemieteren. Je hebt altijd wel doordachte personen die op een één of ander idee komen, om de foto's kostenloos in bezit te krijgen. Daarom zeg ik: Laat de school bij mij maar eerst eens (doen ze toch nooit! :mrgreen: ) met een vaste dagvergoeding komen. 8) :)

Schoolfoto's? Mij niet gezien! :) Laat mij maar lekker commerciële portretten maken... :wink:

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Alles is besproken en geregelt, de job heb ik binnen en ben er blij mee! :mrgreen:
Het is een school met 500 leerlingen..
Tijdens het eerste gesprek had ik voorbeeld foto's (schoolfotomapjes) meegenomen om te laten zien welke kant ik op wilde. De reacties waren zeer enthousiast.
Het fijne is dat ik volledig card blanc krijg en helemaal zelf alles in kan en mag vullen.
De datums zijn ook al geprikt en vastgezet en moet er een dag of meer bij is dat geen enkel probleem, ik had duidelijk aangegeven dat ik geen foto's ga maken in een tijdsbestek van 2 of 3 dagen omdat ik dan niet mijn ideën en creativiteit kan uitvoeren..dit was absoluut geen probleem en ik kan de tijd nemen die ik nodig heb. :D
Helemaal leuk!...geen eenheidsworst, geen massaproductie, vrij in wat en hoe ik het wil..top!
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
haamhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1296
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2009 20:43
CONTACTCOLON

hier van de week de schoolfoto's van mijn oudste zoon... pfff hemelsblauwe wolkjes... ik heb er maar voor bedankt (op de klassenfoto na dan..)

Gaaf Judith.. zet 'm op!

Gr. Gaab
Anoniem 4

Judith, sterkte en heel veel succes. Hoop dat de foto's zo worden als de voorbeelden die ik van je gezien heb.
Mocht je ergens tegen aan lopen, dan weet je me te vinden.
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Thanks beide!
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar