Middelste focuspunt gebruiken; wanneer eigenlijk NIET ?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Ffred
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 18 Nov 2012 22:50

Ik zie dat veel mensen het aantal focuspunten erg belangrijk vinden.
Nu gebruik Ik zelf eigenlijk vrijwel altijd alleen het middelste focuspunt.
Een enkele keer, bijv. bij gebruik van statief, kies ik wel eens bewust een ander punt.
Verder kan ik me voorstellen dat bijv. bij het fotograferen van een 'vogel in de vlucht' het handiger zou zijn om de camera zelf een focuspunt te laten kiezen.

In welke gevallen zou JIJ afwijken van het middelste focuspunt?
Gebruikers-avatar
A3 A
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 271
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2006 20:34
WoonplaatsCOLON Sint-Annaland
CONTACTCOLON

Bij macro fotografie is het handig, camera op statief en ik wil net dat takje links onder in beeld scherp.
Dan verander ik mijn punt. Verder niet.

Wil je bv een persoon links in beeld scherp, stel ik scherp met mijn middelste punt, draai mijn camera bij voor de juiste compositie en druk af. Gaat veel sneller dan zitten klooien met die punten.

gr Adrie
Canon 5DMIII en EOS-R | Tamron 24-70 2.8Di VC USD | Tamron 70-200 2.8Di VC USD| Sigma 150-600mm F/5-6.3 DG OS HSM Contemporary |Canon 100mm Macro 2.8 | Canon 50mm 1.4 |

http://www.a3afotografie.nl
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Dat is afhankelijk van de body, bij de meeste is namelijk enkel het middelste focuspunt betrouwbaar maar bij een body met betere AF zoals 7d, 1d, 5d3 werken meestal alle focuspunten naar behoren.
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Ffred
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 18 Nov 2012 22:50

Dat is afhankelijk van de body
Laten we de discussie over 'of ze goed werken' en 'welke dan beter is' hier svp even buiten beschouwing laten svp!

Ik bedoel vooral in welke praktijksituaties wijk je in principe af van een vast focuspunt (doorgaans het middelste)
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Enkel bij handmatig scherpstellen ter controle....
Verder altijd middelste
Groeten,

Jichem
Ffred
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 18 Nov 2012 22:50

Ok, voortschrijdend inzicht, laat ik zelf nog wat noemen:
Bij een (heel) korte scherptediepte kan het verdraaien van de camera na het focussen (om een andere compositie te maken) weer iets ten koste gaan van de scherpte. Zie voor meer info bijv.: http://digital-photography-school.com/t ... ose-method" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Ik denk dat je de body's toch niet helemaal kan uitsluiten.
Op mijn 7d gebruik ik de af punten toch anders in vergelijking met mijn oude 450d.
Op de 450d gebruikte ik bijna altijd het middelste af punt, met de 7d wijk ik hier nogal eens vanaf.
Bijv. bij div. Sporten gebruik ik veel vaker het af tracking systeem wat beduidend beter werkt als op de 450d, ook gebruik ik nu meer groepen af punten wat op de 450d niet mogelijk was.
Wil niet zeggen dat ik het middelste punt nooit gebruik, de Cam staat hier standaard op, ik wijk hier nu alleen wat meer vanaf.
Dus m.i. kan je de body niet helemaal uitsluiten, niet alleen welk systeem beter zou zijn maar simpelweg omdat er op de ene body meer mogelijkheden wat betreft de af punten zijn dan op de andere body.

Gr. John
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
ebeckers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 752
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2010 20:12
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Bij de 5DMK-II altijd de middelste.
Maar bij de 5DMK-III gebruik ik ze allemaal.
Bij 5D MK-III kies ik altijd zelf het focusput bij diafragma's f/1.2 - f/2.8
Bij f/2.8 en kleiner kan je ook de middelste gebruiken en focus-recompose doen

Hangt ook af wat je fotografeerd natuurlijk

Erwin
Romantische & moderne bruidsfotografie: http://www.erwinbeckers.nl
Facebook:http://www.facebook.com/ErwinBeckersFotografie
twistersam

Fotografeer voornamelijk actie (vliegtuigen) en gebruik bijna altijd alleen de middelste
Gebruikers-avatar
almanbrother
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2465
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2006 13:45
WoonplaatsCOLON Heuvelrug
CONTACTCOLON

Ik gebruik zelden het middelste af-punt. Welke wel is afhankelijk van de plek van mijn onderwerp in het vizier en dus de compositie. Probeer altijd het af-punt te nemen waarmee ik het oog kan raken.
Groet,
Aldert
Ik zou toch eens HIER kijken!!
Voor een account op zenfolio.com: code QHS-2X7-66B
pkupku
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 766
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2009 07:20
WoonplaatsCOLON bargercompascuum

even een klein beetje off-topic, maar lees hier een paar keer dat het verschilt per camera wanneer men de middelste af-punt alleen gebruikt of ook de rest. ik dacht juist dat het niet aan de camera maar aan de lens ligt waarom je de middelste af-punt neemt omdat die in het midden het scherpst is. hoe duurder hoe minder last zal je er van hebben maar ook daar is vaak wel een verloop van scherpte naar de randen
en omdat ik om zo maar te zeggen alleen nog maar goedkoop glas heb is dit ook de reden waarom ik eigenlijk altijd alleen het midden heb aanstaan.

groetjes
arjan
Er zijn 60 spieren nodig om nors te kijken en maar 20 om te glimlachen.Waarom zou je je dan vermoeien?
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Ik gebruik net als almanbrother mijn focuspunten als leidraad voor de compositie, dit is een truc die ik mezelf heb aangeleerd waardoor ik beter naar onderwerpen ga kijken.

@pkupku: Per camera zijn de focussensoren verschillend. de 1d en 7d (en inmiddels de 5d III ook) staan bekend om de erg goede en snelle focus. deze geven naar mijn weten op alle punten een erg rappe en accurate focus. de klassieke 5d bijvoorbeeld, kan dit alleen in perfecte omstandigheden bijbenen. Daarbij zijn er ook verschillende soorten methoden om scherp te stellen waarbij je kruisgevoelige sensoren (bij de meeste camera's alleen het middelste punt en vandaar dat het focussen daarmee makkelijker gaat) tot 2.8 erg nauwkeurig en betrouwbaar kunnen meten. een interessant artikel hierover staat op wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Autofocus" onclick="window.open(this.href);return false;

Jij bedoeld dat de focusmotor in je objectief zit? Dat klopt! USM is sneller dan de wat ouderwetsere focusmethode waarbij de aandrijving met een gewone micro-motor verloopt. Dit moet echter niet uitmaken voor de scherpstelpunten omdat deze in de camera zitten. Dit ligt dus meer samen met je sensoren die de focus regelen.
Canon
Ffred
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 18 Nov 2012 22:50

EN JA HOOR DAAR GAAN WE WEER :? :? :? :? :? :?

Maakt het eigenlijk wat uit welke vraag er door de topicstarter gesteld wordt?

Ik ben nu even niet geinteresseerd in de kruisgevoeligheid van je sensor en de micromotor interesseert me geen fluit.

nou ja toch bedankt voor de moeite zullen we maar zeggen :)
Ffred
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 18 Nov 2012 22:50

Sorry ik liet me even gaan, bedoel het niet kwaad hoor :lol:
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Daarbij heb je toch ook een antwoord gekregen op je vraag? ik gebruik de sensoren buiten het centrum als leidraad voor mijn compositie!
Canon
Ffred
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 18 Nov 2012 22:50

Daarbij heb je toch ook een antwoord gekregen op je vraag? ik gebruik de sensoren buiten het centrum als leidraad voor mijn compositie!
Ja je hebt gelijk, dat had ik over het hoofd gezien.
Ffred
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 18 Nov 2012 22:50

Laat ik nog eens proberen aan te geven wat nu eigenlijk de essentie was van mijn vraag:

Hoe ERG zou het zijn als onze camera slechts 1 focuspunt zouden hebben?
Wat zou er dan ineens voor probleem ontstaan in de praktijk? In welke situaties ga je het 'gebrek aan andere focuspunten' vreselijk missen?
En ik bedoel dan eigenlijk niet die situaties waarin je zelf één enkel ANDER focuspunt zou kiezen, maar vooral:
situaties waarbij je de camera laat kiezen omdat die het - in die specifieke omstandigheden- vermoedelijk beter zal doen dan jij zelf.
(al dan niet in combi met servo instelling).

Ik fotografeer bijv. zelden of nooit sport, maar zou me voor kunnen stellen dat het daarbij ook handig kan zijn.
Maar dan nóg: als de camera op de scheidsrechter focust terwijl jij toch echt Messi in gedachten had.....misschien dan toch maar liever helemaal handmatig focussen?

In welke gevallen zou het toch echt wél een goed idee zijn om de automatiek te gebruiken? (liefst praktijkvoorbeelden)
Ffred
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 18 Nov 2012 22:50

Laat ik dan zelf nog een voorbeeld geven waarbij ik twijfel over de beste instellingen:

Een modeshow; modellen op de catwalk, uiteraard meestal lopend, naar je toe, of van je af, soms opzij stappend
Het lijkt een mooie kans om eens de servo functie te gebruiken, maar ik heb bijv. twijfels over: gebruik middelste punt of automatische focuspunt-keuze, en AI servo en AI focus.
En als de focus niet wordt vastgehouden kun je geen recompositie doen, dat vind ik wel een nadeel bij AI servo.
Zo kom ik dan toch weer vaak op het middelste punt en one shot focus uit, ben dus eigenlijk gewoon te bang om eens wat anders te proberen :)
Gebruikers-avatar
A3 A
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 271
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2006 20:34
WoonplaatsCOLON Sint-Annaland
CONTACTCOLON

Modellen op de Catwalk komen niet hard aanlopen, dus AL servo met automatische focuspuntkeuze heeft in mijn ogen geen enkele zin.

Heb ook dit soort foto's gemaakt en gewoon het middelste punt gebruikt, model volgen tot een mooie compositie en afdrukken.

Al Focus met automatische focuspuntkeuze heb je het risico dat er juist een fout punt wordt gekozen door de camera, bv die fotograaf die aan de andere kant staat klikken :)

Al servo en Al focus met automatische focuspuntkeuze bij snelle sporten waar meters worden gemaakt perfect, maar verder?

Ik fotografeer Tafeltennis binnen in een sportzaal met het middelste punt, omdat bij Al focus met automatische focuspuntkeuze heel snel de reclame hekjes 3 meter achter de speler scherp zijn en de speler niet, is ook een snelle sport, maar weinig meters verplaatsing.

SanderL je hebt gelijk, ik moet wat duidelijker zijn


gr Adrie
Laatst gewijzigd door 2 op A3 A, in totaal 24 keer gewijzigd.
Canon 5DMIII en EOS-R | Tamron 24-70 2.8Di VC USD | Tamron 70-200 2.8Di VC USD| Sigma 150-600mm F/5-6.3 DG OS HSM Contemporary |Canon 100mm Macro 2.8 | Canon 50mm 1.4 |

http://www.a3afotografie.nl
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

AI focus, AI servo of hoe Canon het ook noemt heeft niets met focuspunt keuze te maken...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar