Simpele huismus

Wilde dieren, dierentuinshoots, vogels, huisdieren, kortom alle dieren groot en klein mogen hier geplaatst worden

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Hallo allemaal,

Hier heb ik geprobeerd om de simpele huismus mooi vast te leggen. Reacties zijn altijd welkom.

Foto gegevens: diafragma F8, sluiter 1/160, ISO 100, EV 0.

Gemaakt met een 400d en een canon 55-250 mm

De foto is gecropt en heeft hierdoor wat scherpte verloren. Stel als ik nu deze foto met een eos 7d had gemaakt had deze dan scherper geweest omdat deze meer pixels heeft.
(400d 10mp en 7d 18mp) of ga je dat verschil niet zien. Mijn gevoel zegt van wel namelijk. Heb alleen geen 7d ervaring vandaar dat ik het hier vraag.

Ook vraag ik mezelf af of de focus bij deze foto goed ligt.

Alvast bedankt voor jullie reacties

34650

"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Anoniem 3

Het focuspunt ligt wel goed, maar de combinatie ISO 100 en 1/160 bij een brandpuntsafstand van 220mm is volgens mij niet helemaal juist.
Een veel gebruikte regel is: tijd = 1/brandpuntsafstand (in dit geval dus 220). Dus minimaal 1/220. Als je je ISO wat verhoogd had, zeg naar 200, had je al een tijd van 1/320 kunnen hanteren. De kans op bewegingsonscherpte was dan veel kleiner geweest.

Verder heb je m.i. nogal wat verscherpt, wat lang niet altijd resulteert in een scherpere foto...
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Het klopt wat je zegt Gabriel alleen moet er nog iets bij volgens mij, de cropfactor.
Dat zou dan 220 x 1,6= 352 worden.
Je zou dan theoretisch een sluitertijd van ongeveer 1/320 aan moeten houden.
Maar de 55-250 heeft IS aan boord, dat zou dus theoretisch betekenen dat je een paar stops lager kan,
2 à 3 stops, dan zou de 1/160 genoeg moeten zijn.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Waar aan kunnen jullie zien dat de foto te veer verscherpt is. Ikzelf zie het namelijk niet.

De foto is trouwens wel verscherpt hoor.
In lightroom stond ie op 55 zo uit mijn hoofd.
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Anoniem 3

Bij te veel verscherpen ontstaan zgn. artefacten rond het object. Dat zijn (meestal) witte lijntjes. Subtiele veertjes lopen dan dicht. Ze plakken als het ware tegen elkaar, waardoor de echte verenstructuur verdwijnt.
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

wat je ook had kunnen doen is je diafragma iets naar beneden (kleiner getal) , als je bijvoorbeeld F5.6 neemt is je sluitertijd ook hoger en de kans op bewegings onscherpte minder.

het te veel verscherpen vind ik wel mee vallen , de hoeveelheid takken en het gele blaadje storen mij meer. de foto is wel lekker scherp alleen net niet op het oogje van de mus , de veren op zn flank lijken scherper dan zn oog.

groet kees
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Bedank voor jullie snelle reacties nu al Gabriel en Kees. Ik had hier toch echt op zijn oogje gemikt. Zou het helpen als ik mijn spullen laat calibreren of is dit vaak ook een kwestie van geluk?

Waarschijnlijk zal het toch wel een user error zijn.
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik kom alleen hyperactieve mussen tegen.
Onderschat de rotatiesnelheid van de koppies niet; daarom gebruik ik sluitertijden van 1/2000s of korter, zonodig de ISO omhoog.

Als je in RAW schiet: gebruik dan de (lens)correctiemogelijkheden van DPP; vele malen beter dan die van Adobe.
Exporteer vanuit DPP als 16-bit TIFF voor eventueel opleuken in LR.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Thanks voor de tip.
Ik durf de ISO nooit echt omhoog te gooien. Mijn toestel gaat maar tot 1600.
En dan is de ruis te storend. Zo blijft er altijd iets.

Wat hebben we toch een mooie hobby.
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Deze is (dacht ik) geschoten met 1/3000s op ISO400 (het was wel stralend weer):
http://www.eosdigitaal.nl/forum/gallery ... e_id=18702" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Wow is dit een crop van die andere foto.

Het lijkt dat de crop scherper is dan het orgineel.
Welke apparatuur heb je hier voor gebruikt als ik vragen mag.

Wel een hele mooie scherpe foto
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Het is inderdaad een crop en de beste van een stuk of 8 (geeft al aan hoe moeilijk het soms is om een scherpe plaat te krijgen).
Gemaakt met de 5DII en de EF 70-200 f/4 L IS USM, geschoten in RAW en geconverteerd met DxO.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Toch leuk om te zien dat je met FF ook vogels kan spotten.
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Die laatste opmerking begrijp ik niet. Waarom zou vogels of andere zaken met ff niet kunnen...?

Wat wat betreft je instellingen, tussen iso 100 en 1600 zitten nog heel veel variaties hoor...
Bij 400 of zelfs 640 moet je toestel nog prima platen af kunnen leveren bij goede belichting.
Probeer bij dit soort foto,s idd zoveel mogelijk mm,s te gebruiken bij zo groot mogelijk diafragma.
Hoe minder scherptediepte, hoe meer de (vaak storende) omgeving wegvalt.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Hoi Frank,

Deze opmerking plaatste ik omdat je vaak hoort dat voor vogelfotografie de 7d vaak gebruikt word.
Of een cropcameravoor de zogenaamde extra millimeters. (wat volgens mij [censored] is maar die discussie wil ik niet aanzwengelen)
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

fotopapa schreefCOLONWow is dit een crop van die andere foto.

Het lijkt dat de crop scherper is dan het orgineel.
Welke apparatuur heb je hier voor gebruikt als ik vragen mag.

Wel een hele mooie scherpe foto
Let wel dat die plaat van boels069 geschoten is met een retescherpe lens.
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

CrisM schreefCOLONLet wel dat die plaat van boels069 geschoten is met een retescherpe lens.
Dat is zo, maar met een te lange sluitertijd krijg je met een top-objectief ook vage platen van zo'n "zenuwe beessie".
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar