Borneo diversen

Voor alle andere vormen van mensen en portretten, straatfotografie, reportages, etc.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
timvk
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2012 13:51
WoonplaatsCOLON Voorne Putten

Allen,

Nog niet zo lang op het forum. De foto's zijn echter al genomen in de zomer 2008 op Maleisisch Borneo. Dit is eigenlijk het begin geweest van het gebruik van een onze Canon 450D en sowieso spiegel reflex gebruik. Foto's zijn genomen met 18-55 IS kit lens of canon 70-300 IS USM.

We bewerken de foto's eigenlijk niet, af en toe een beetje Picasa (scherpte, schaduw en kleur).

Ik zou graag van jullie willen weten, wat ik qua compositie evt zou kunnen verbeteren, qua instellingen beter had kunnen doen (rekening houdend met het materiaal wat ik heb - nu een nieuwe tamron 17-50 f2.8 VC), en welke bewerkingen ik zou kunnen doen of had moeten doen.

Exif zijn te vinden in mijn album. (gallery/album.php?album_id=3123)

Tevens een post in dieren (http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 1&t=106223" onclick="window.open(this.href);return false;) en landschap (http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 2&t=106224" onclick="window.open(this.href);return false;) gedaan.



1

34951

2

34950

3

34949

4

34948

Canon EOS 450D Tamron 17-50 F/2.8 VC Canon 70-200L F/4 IS USM
Apist0
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 534
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2011 16:11

Het schort idd een beetje aan nabewerking. In Lightroom is hier al een stuk meer van te maken.
In #1 mis ik wat contrast. Ook wordt ik niet echt 'in' de kruiden getrokken, dus misschien een lager standpunt, minder dof, meer groothoek(?)...iets in die trant.
In #2 lijk ik wat scherpte te missen (misschien compressie), wringt voor mij de compositie aan links (te krap gekaderd om het bootje), en daarnaast is het licht niet echt flatteus.
Ook in #3 mis ik scherpte, al is het onderwerp en het moment wel goed. Misschien nog iets ruimer kaderen rechts en storen mij de gekleurde dingetjes aan de linkerrand.
#4 vind ik de beste, al kun je qua compositie nog iets winnen door iets meer ruimte in de kijkrichting te laten en misschien nog een klein stukje van de bovenkant afhalen, maar da's misschien smaak.
Canon 60D :: Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM :: Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM :: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM :: Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro :: Canon 430EXII :: Yongnuo YN-460II :: Cactus V5
http://www.flickr.com/photos/Apist0
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Hier vind ik foto 1 duidelijk het mooist...
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Ziet er uit als een mooie bestemming!
Aardige foto's, er zijn al wat opmerkingen geplaatst. De opmerking dat bij de laatste een stukje van de bovenkant af moet snap ik echter niet. De foto is nu al veel te krap gekaderd!

Dank je voor delen!
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
timvk
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2012 13:51
WoonplaatsCOLON Voorne Putten

Michiel en Addy: Bedankt voor jullie commentaar!

Allemaal hartstikke bedankt voor de views!!! Als jullie nog op of aanmerkingen hebben dan zijn ze van harte maar dan ook echt van harte welkom!!! Ik wil van jullie kritiek leren!
Canon EOS 450D Tamron 17-50 F/2.8 VC Canon 70-200L F/4 IS USM
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Hoi.

Ik heb even deze serie en die van de dieren bekeken.
Allereerst, de composities zijn wat mij betreft al prima geslaagd.
(hoewel in deze serie 2 wat scheef staat..)

En niet te bescheiden hoor, picasa is een prima en zeker gebruiksvriendelijk programma voor basis bewerkingen en meer.

Wat me opvalt is dat de scherpte hier en daar wat te wensen overlaat.
Zeker bij de dierenserie. Heb je daar de beelden achteraf uitgesnedend? Om misschien te dichtbij geknipt?
Foto's nog verscherpt bij het verkleinen?

Het laatste portret is bijvoorbeeld aangenaam scherp. aantal andere ook.
Vraag me af of je altijd voldoende tijd neemt voor het adrukken.
Of misschien meerdere focuspunten gebruikt waar bijv. 1 punt beter zou zijn om de scherpte op de juiste plek te krijgen.

Je hebt een prima aanschaf gedaan las ik , dus benieuwd naar de resultaten daarvan.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
timvk
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2012 13:51
WoonplaatsCOLON Voorne Putten

Bedankt Frank voor het kritsch bekijken van de foto's!

Ik denk inderdaad dat we qua focus soms meerdere punten toen hebben gebruikt. We hebben niet erg veel meer geknipt uit de foto, wel een beetje maar meer om het kader iets beter te krijgen. We hebben ze inderdaad ook wel verscherpt met Picasa. Het meeste van deze foto's met onze 70-300 genomen op 300mm (schijnt dat de scherpte dan ook wel de wensen overlaat) en uit de hand (zonder steun) vastgelegd. Het laatste prortret is genomen met de 8-55 kitlens en erg dichtbij. Heb wat betreft de scherpte hier nog tips voor ons?

Eerste foto's met de tamron bevallen goed, ik zal binnenkort nog met deze lens wat posten!
Canon EOS 450D Tamron 17-50 F/2.8 VC Canon 70-200L F/4 IS USM
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar