30 jan. 2013 ~ winter abstracts

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

Deze winter bracht mij helaas niet van wat ik ervan had verwacht. Dat lag deels aan het weer, ik ben een 'mooi licht' fotograaf (wat overigens niet per se zon hoeft te zijn, als het licht maar interessant is) en de meeste tijd heb ik tegen grauw en grijs weer aangestaard. Daarnaast is het gewoon druk met 2 kindjes en is het voor mij minder dan voorheen mogelijk om eropuit te trekken wanneer het mij beliefd. Komt wel weer, zei een collega fotograaf met maar liefst 3 kinderen.

Maar dat wil niet zeggen dat ik helemaal niets heb gedaan. In mijn vorig bericht hebben jullie kunnen zien hoe ik de winter ben ingegaan, met groots bombarie. Helaas viel het voor mij daarna erg tegen. Op één dag na: 21 januari. Toen was het weer aan het sneeuwen en ik ben toen met een vooropgezet plan de bossen ingetrokken: zwart/wit beelden van beuken omringd door dennenbos en heide. Het indrukwekkende zijn de vormen van deze eenzame bomen die extra geaccentueerd worden met vers gevallen sneeuw op de takken. Geen makkelijke klus, het vinden van mijn bomen was geen probleem maar door het grauwe en brakke licht heeft het nog wat hoofdbrekens gekost om de gemaakte beelden uiteindelijk om te zetten in het door mij beoogde resultaat.

Eerst nog twee laatste beelden van 7 december 2012 waarbij de harde wind en dooi mij hielp om niet alleen plaksneeuw te maken maar deze ook mooi tegen de zijkanten van de bomen te blazen met pentekeningen tot gevolg

Afbeelding

techniek: 5DII met 24-105 lens op 55mm, f/18, ISO50 en 1/5 sec. sluitertijd vanaf statief.
Dit beeld enorm overbelicht om alleen de donkerste details over te houden


Afbeelding

techniek: 5DII met 24-105 lens op 95mm, f/18, ISO50 en 1/4 sec. sluitertijd vanaf statief.
Ook hier enorm overbelicht om alleen de donkerste details over te houden


Afbeelding

techniek: 5DII met 70-200 lens op 200mm, f/4, ISO800 en 1/800 sec. sluitertijd, uit de hand.
Door het gebruik van tele worden lagen in elkaar gedrukt en het beeld platter, minder diepte.
Daarnaast was ik nu de uitgebeten lucht kwijt.


Afbeelding

techniek: 5DII met 70-200 lens op 150mm, f/2.8, ISO400 en 1/400 sec. sluitertijd. Het was
even prutsen deze beuk precies tussen de twee grove dennen te krijgen waarbij ik een dun
boompje voor mij even weg hem moeten buigen (niet omgeknakt!)


Afbeelding

techniek: 5DII met 70-200 lens op 200mm, f/4, ISO800 en 1/800 sec. sluitertijd. het ruisige
hier komt niet van de ISO maar van de fijne sneeuw die langsdwarrelt. door f/4 heb ik dat
zoveel mogelijk geprobeerd kwijt te raken maar dat lukt slecht


Afbeelding

techniek: 5DII met 70-200 lens op 135mm, f/2.8, ISO800 en 1/400 sec. sluitertijd. De meeste
beuken zijn eenzame stammen maar hier is de oorspronkelijke boom afgebroken geweest
en zijn er diverse stammen opgekomen naast elkaar.


Afbeelding

techniek: 5DII met 70-200 lens op 200mm, f/3.5, ISO200 en 1/200 sec. sluitertijd. Daar staat
hij dan, de eenzame donkere beuk, afstekend tegen de onbeduidende omgeving



Als laatste nog een paar heel andere winter abstracts... vandaag beziggeweest met het smeltende ijs waarin zich luchtbellen bevinden. Juist tijdens de dooi wordt het ijs prachtig gepolijst en glas waardoor je door het ijs kunt kijken en hele lagen met belletjes terug kunt vinden.


Afbeelding

techniek: 7D met 100mm f/2.8 macro lens op f/16,
ISO400 en 1/20 sec. vanaf statief


Afbeelding

techniek: 7D met 100mm f/2.8 macro lens op f/16, ISO400 en 1 sec. sluitertijd vanaf statief


Afbeelding

techniek: 7D met 100mm f/2.8 macro lens +36mm
tussenring op f/11, ISO400 en 1/10 sec. sluitertijd vanaf statief
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Hoi Johan,

Weer klasse platen, maar ik vind de eerste twee het apartst!!!! :D :D
Schitterende pentekeningen......................

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
JohnS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 642
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 21:01
WoonplaatsCOLON Tijdelijk in het buitenland

Prachtfoto's, heerlijk hoe op zich een gewoon beeld iets moois wordt.

Fijn dat je uitgebreid gegevens vermeld hebt. Vooral met de uitleg erbij leerzaam voor velen!
Gewoon... spullen.
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Erg mooi gedaan, ik ben niet zo van landschapsfotografie, maar dit heeft t wel :)

En dan vind ik verder vooral de laatste 3 heel erg mooi! Ijs is zo mooi! Ik heb de ijsbol uit mijn 'message in a bottle' projectje in de vriezer gelegd, dan smelt ie iig niet verder en kijk ik wel of ik er nog wat mee kan :)
Gebruikers-avatar
hannovandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 482
GeregistreerdCOLON 13 Nov 2006 21:21
WoonplaatsCOLON Dalen
CONTACTCOLON

Hallo Johan.
Met je creativiteit heb je ondanks de mindere omstandigheden toch een serie mooie foto's hier neergezet. Met name de bomen in zwart-wit spreken mij wel aan.
Jouw gevoel herken ik wel. Je wilt er graag op uit, maar het weer zit tegen, geen tijd, andere verplichtingen (en dan heb ik nog niet eens kinderen!)
Om er dan toch mooie platen aan over te houden, dat geeft dan toch extra voldoening.
Apist0
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 534
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2011 16:11

Mooi hoor, de koele abstracts! Lekker grafisch...Verder vind ik de 'afgebroken boom'-plaat erg mooi.
Canon 60D :: Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM :: Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM :: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM :: Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro :: Canon 430EXII :: Yongnuo YN-460II :: Cactus V5
http://www.flickr.com/photos/Apist0
YD91
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 07 Dec 2012 09:06

De tweede foto met de macro lens is heel erg mooi. Het enorm overbelichten bij je eerste foto's geeft wel een apart effect.
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Mooie serie, waarbij mijn voorkeur uitgaat naar 5,6 en 7.
mark leeman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 21 Jun 2011 21:38
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Vind vooral de z/w foto's erg sterk. Je laat hier goed zien dat je met grijs weer ook heel leuke dingen kan doen. Mooi!
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

Mooie platen ieder op zijn eigen wijze. Ik waardeer het zeer, dat je het hoe en waarom ook vermeld. Dank doorvoor.
Persoonlijk vind ik f1 en f2 bijzonder mooi.
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Weer een fraaie winterserie. En de uitleg is een mooie aanvulling.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

dank voor alle reacties en complimenten!
www.johanvanderwielen.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar