Foto opslag

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
josdeboss
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 09 Nov 2010 21:29

Hallo mede Eos klikkers, ondanks dat ik eigenlijk nooit iets post lees ik wel met enige regelmaat door het forum.

Nu heb ik een vraag die ik verder weinig voorbij zie komen, betreft opslag van fotos.
Ik ben het zat dat ik een stuk of 5 hardeschijven over mijn bureau heb zwerven waar mijn foto's opstaan en dat ik nooit weet wat nou waar op staat, laat staan dat er van een goede backup te spreken is.
Ik ben op zoek naar een externe behuizing waar ik 4 HDs in kan plaatsen, die ik in RAID 5 kan opstellen.
De opslag is dus hoofdzakelijk bedoeld voor mijn groeiende fotocollectie bij elkaar te houden.
Backuppen wil ik verder op de losse HDs doen.

Ik ben geneigd voor deze oplossing te gaan ipv een NAS voor de volgende redenen:

Snelheid, eSata of USB 3 is sneller dan via een 1 Gbit netwerk ( klopt dit? )

Direct aangesloten op mijn computer via eSata of USB, netwerk mogelijkheden zijn voor mij van minder belang.

Ik wil voor mijn fotocollectie Lightroom gebruiken en ik heb begrepen dat het niet mogelijk is ( of met een moeilijke omweg ) om netwerkschijven/NAS systemen daarbij te gebruiken, enkel externe HDs.

Nu heb ik deze behuizing van het merk Fantec gevonden, die mij op het eerste gezicht de juiste oplossing lijkt:
http://tweakers.net/pricewatch/300279/f ... 5us3r.html" onclick="window.open(this.href);return false;

en zou eventueel 4 keer deze HD van 2 TB erin zetten
http://tweakers.net/pricewatch/297052/s ... 1-2tb.html" onclick="window.open(this.href);return false;


De Fantec heeft plaats voor 4HDs, biedt verschillende RAID configuraties en is voorzien van zowel eSata als USB 3. Voor rond de 500 euro inclusief 4 HDs van 2 TB.

Echter kan ik totaal geen reviews vinden over dit model, of zulke oplossingen in het algemeen. Heb verschillende verhalen gelezen die mij aan het twijfelen brengen, zoals dat de doorvoersnelheid erg laag is als er geen goede RAID controller inzit of korte levensduur met bepaalde harde schijven.

Dus na dit lange verhaal is mijn vraag: Is dit een goede oplossing of zijn er andere/betere opties voor ongeveer dezelfde prijs?

Of kan ik toch beter voor een NAS gaan zoals de Synology disk station?
http://tweakers.net/pricewatch/317312/s ... s413j.html" onclick="window.open(this.href);return false;



Alvast bedankt!!

ps: ik heb dit topic in deze category gezet omdat het over data storage gaat, als het beter past in een andere category hoor ik t graag.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik heb het topic even verplaatst naar de computerhoek

RAID 5 is grappig, ik had het ook.
Had. Mijn NAS (Network Attached Storage) gaf namelijk de geest.
Nu wil het feit dat je dan niet zomaar je schijven aan kunt koppelen aan een willekeurig apparaat. je moet weer wel een compatible RAID-controller hebben.

Ik heb wel eenzelfde NAS teruggekocht (1 modelletje later) en gelukkig pakte die deels de configuratie. Maar ik had wel twee lege schijven (die nog prima in orde waren) en op de andere twee stonden mijn foto's nog. Tegenwoordig draai ik gewoon in RAID1. Als de RAID-controller het begeeft, dan kan ik een schijf nog ergens anders inprikken.

Ik heb zelf Synologie en ben er tevreden over. eSata zit er wel op (USB3 weet ik niet) maar ik gebruik gewoon Gigabit zodat het vanaf meerdere computers makkelijk te benaderen is (eventueel ook van buitenhuis, maar dat staat dichtgetimmerd)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
josdeboss
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 09 Nov 2010 21:29

Dank je wel Jeroen.

Dat is inderdaad wel een goed punt, maar daarom ben ik ook van plan om te backuppen op mijn andere harde schijven.
Het gaat mij er dus ook vooral om dat ik de opslag met Lightroom kan gebruiken en dat ik alles geordend op een snel medium heb staan voor een vloeiende workflow. Eindeloos USB 2 schijven inprikken zoals ik nu doe gaat me net wat te langzaam en omslachtig.
Gebruikers-avatar
JRS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2011 13:48
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

@TS
Het wordt inderdaa zeer sterk afgeraden om de catalogus van Lightroom op een NAS te plaatsen.

De foto's kunnen echter wel op een NAS geplaatst worden.
Daarbij dient wel opgemerkt worden dat de betrouwbaarheid van het netwerk daarbij wel een rol speelt, je loopt dus wel enig risico.

Als je de foto's van al je externe harde schijven in Lightroom hebt geimporteerd, kan je in Lightroom zien welke schijf is aangesloten (on line is) en welke schijven niet.
De previews staan altijd, samen met de catalogus, op een interne harde schijf en je kan dan ook altijd vrij snel zien welke HD je moet gaan aansluiten om een bepaalde foto te vinden (bij een schijf die off line is zijn de previews gewoon te bekijken en zelfs te bewerken dacht ik).
Als je de foto's slim over de externe harde schijven verdeelt, zal je niet vaak van externe HD hoeven te wisselen.

Er zijn vrij veel fotografen die met meerdere externe harde schijven werken en qua workflow hoef je dus niet met een NAS te gaan werken (t.b.v. back-up wellicht wel).

Ik kan me echter voorstellen dat één behuizing met een x aantal schijven wellicht prettiger werkt.
Let op: Als gevolg van de huidige economische crisis, is het Licht aan het Einde van de Tunnel tijdelijk uitgeschakeld.
http://www.jrlm.nl
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Hallo TS,
Je hebt weliswaar geen grootten van al die losse HD's aangegeven, maar het lijkt me dat je jouw fotocollectie wel op één disk kan zetten. Immers, op een 1 TB schijf passen zo'n 40,000 Raw files. Je kan gewoon één HD in jouw systeem toewijzen aan foto's.

Een raid gaat je geen back-up geven. Als jij abusievelijk op de Del-knop drukt is 'ie gewoon weg, en dat is ook zo als het OS of het electronisch systeem of de HD-controller of het H-diskoppervlak er de brui aangeeft. Er is geen alternatief voor een back-up.

De back-up kan je maken op een enkelvoudige Nas, op een usb-HD, of van de Nas weer een copy doorsluizen naar USB. Waar het om gaat is dat de back-up veilig staat. Neem de USB mee uit huis, of zet de Nas op de laagste locatie in het huis.

Mocht je aan raid denken omwille van de snelheid, da's wat duur. Lightroom werkt nagenoeg altijd met de preview, en maar weinig met de raw-bestanden zelf. Zet (alleen) de previews op iets snels. Ik heb er een 2e (oude) SSD voor gebruikt. De verwijzing van m'n normale lightroom-directory naar die SSD heb ik met een "symbolic link" gedaan.
Mocht je nog een oudere PC over hebben, met WHS2011 ben je vlug klaar. Als je een back-up wilt dan dat ding aanzetten en de rest gaat vanzelf. Dat kan een Nas niet bijbenen.
josdeboss
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 09 Nov 2010 21:29

Bedankt voor de input.
Ik heb nu toch maar gekozen voor een Western Digital My Book Studio II 6TB die ik dan in RAID 1 zet zodat ik 3 TB overhoud. Dankzij de eSata toch een redelijke snelheid, ook al zit er geen USB 3 op.
Hier zitten toch wat minder haken en ogen aan dan zelf iets in elkaar te sleutelen.
Als back up heb ik dan 3 schijven van 1 TB achter de hand.
Zo blijft het toch nog enigzins betaalbaar.

@ aflits: het klopt inderdaad dat ik met mijn 7D rond de 40000 raw files kwijt kan op 1 TB. Maar met zo af en toe een PSD file met een aantal lagen of wat tiff bestanden loopt het aardig op. Dus gebruik ik toch echt wel wat meer dan dat ik op een simpel schijfje kwijt kan.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar