Wie gaat er mee spotten op Ramstein / Spangdahlem??

Maak hier je (vliegtuig)spotters afspraken. Meld hier ook verwachte speciale kisten.

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
gortje123
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2012 14:35
WoonplaatsCOLON Barneveld
CONTACTCOLON

Hoi spotters,

Zoals ik in een eerdere post heb aangegeven zou ik a.s. vrijdag 1 Maart naar Schleswig-Jagel gaan om de vliegtuigen die deelnemen aan de oefening "Forceval" te gaan fotograferen.
Maar omdat de informatie op Scramble niet klopt en vandaag (27-02-2012) de laatste dag is, heb ik mijn plannen helaas moeten wijzigen.

Ik gaat dus nu a.s. vrijdag 100% zeker naar Ramstein (de ochtend) en 's middags wil ik een bezoek brengen aan Spangdahlem.
Mocht er nog tijd over zijn, dan wil ik op de terugweg misschien nog bij Nörvenich gaan kijken voor actviteiten.
Voor diegene die nog nooit op Ramstein zijn geweest, vliegtuigen zijn daar altijd wel te zien zoals: C-5 Galaxy, C-17 Globemaster, C-130 Hercules, etc. Op Spangdahlem hoop ik de A-10C's en F-16 te zien vliegen.

Ik vertrek rond 04:00uur uit Barneveld en rijd via Ede, Arnhem, Nijmegen, Venlo naar Duitsland.
Ik wil tussen 17:00-18:00uur weer richting Nederland gaan.
Mocht er iemand het leuk vinden om mee te gaan, dan hoor ik het graag.

Groet,

Roelof-Jan Gort
http://www.rjgfotografie.com
gortje123
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2012 14:35
WoonplaatsCOLON Barneveld
CONTACTCOLON

Afgelopen vrijdag was het dan zo ver. Ik ben op vrijdag 1 Maart j.l. vroeg in de morgen vertrokken naar de Amerikaanse basis Ramstein in Duitsland.
Na een reis van zo'n 4 uur kwam ik rond 08:30 aan de oost-zijde van het vliegveld aan.
Terwijl ik op zoek was naar een mooi plaatsje voor mijn auto zag ik een KC-10 de landing inzetten aan de west-zijde van het vliegveld.
Ik ben gelijk in mijn auto gestapt en naar de andere kant van de baan gereden (+/- 10min.) en daar de rest van de dag gebleven.
Wat heb ik deze dag veel gezien met als verrassing het vertrek van een Antonov 124-100 (een van de grootste toestellen ter wereld).
Hieronder een lijst van wat ik o.a. heb gezien:

- Antonov 124-100
- C-17 Globemasters
- C-5 Galaxy's
- 2x Ramstein C-130 Herculessen
- Aankomst en vertrek van een Boeing 747-400 van Kalitta Air
- Touch and go van een F-16 van Spangdahlem
- C-20 Gulfstream
- C-21 Learjet
- UH-60 Blackhawk

Kortom het was fantastisch om hier aanwezig te zijn ook al was het weer niet al te best.
Er was 's ochtends veel bewolking en mist wat in de loop van de dag wel wat minder werd.
Ik heb een aantal foto's op mijn site gezet zodat jullie een indruk kunnen krijgen.

Met vriendelijke groet,

Roelof-Jan Gort
http://www.rjgfotografie.com
Aerowswift
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 240
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2012 21:33
WoonplaatsCOLON Veghel

Dat is een mooi lijstje met kisten welke je voor de lens hebt gekregen.
Vooral de Antonov is een kersje op de taart.
De C-17 McChord 88197 was afgelopen woensdag op Volkel vondt die al vrij indrukwekkend.

Kun je bij deze basis nog vrij dicht bij de banen komen? Of je heb je 400+ mm nodig om iets normaal erop te krijgen.
gortje123
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2012 14:35
WoonplaatsCOLON Barneveld
CONTACTCOLON

Goedenavond,

Ja, het was een geweldige dag ook al ware de weer omstandigheden niet al te best (mist, bewolking, gure wind).
Maar je moet er wat voor over hebben zeg maar.
Ik heb voordat ik hier naar toe ging veel gelezen en gehoord over Ramstein, vooral over de militaire politie en Duitse politie.
Maar ik heb ze deze dag niet gezien. In ieder geval niet dat ze naar mij toekwamen. Wel veel controles langs de hekken.

Ik heb afslag 13 (A6 richting Saarbrücken) genomen. Onderaan de afslag linksaf (L363) en dan na +/- 950m rechtsaf richting de hoofdingang van de basis.
Bij rotonde ga je rechtsaf en parkeer je langs het weggetje richting de kop van de baan.
Hier heb je een grasveldje waar je prima kan staan om de toestellen in de landing/opstijgen te fotograferen.
Van deze plek kan je via een wandelpad naar de kop van de baan lopen waar je de vliegtuigen heel mooi kan fotograferen.
Hiervandaan heb je ook zicht op de verschillende terreinen met geparkeerde toestellen (RAMP).

Ook kan je afslag 14 nemen, en bij de rotonde rechtdoor, eerste weg links en doorrijden totdat je aan de kop van de baan staat.
Hier kan je prima een goede locatie zoeken als de toestellen van deze zijde de landing inzetten.
Bij het opstijgen zitten ze al snel te hoog. Of je moet langs de bosrand parallel lopen aan de baan.
Zorg dat je niet te dicht op het hek staat. Dan kunnen ze wel eens moeilijk gaan doen.
En fotografeer geen infrastructuur maar alleen de stijgende en toestellen in de landing.

Wat wel is aan te raden is een trappetje mee te nemen om over het hek te fotograferen zodat je dit niet op je foto krijgt.

Verder is en blijft dit een militair vliegveld waar altijd wel wat is te beleven. Ook in het weekend is er vliegverkeer.
Voor informatie over Ramstein kunt u kijken op: http://forum.scramble.nl/viewforum.php?f=71.

Met vriendelijke groet,

Roelof-Jan Gort
http://www.rjgfotografie.com
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar