Stoer zwart/wit

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Deze keer een shoot mogen maken van een jonge man.

De setting vond ik eigenlijk te liefelijk voor zijn uiterlijk. We waren namelijk in de tuin van een klooster.
Om deze reden heb ik veel gecropt en heb ik het zwart wit gehouden.

Voor een volgende shoot gaan we of naar een sportschool of een graffitie wand hier in de buurt.

Ik heb geprobeerd om de ogen niet dicht te laten lopen.

Commentaar suggesties advies altijd welkom

Mvg Leon

1.

50mm, 1/320, F2.8, ISO 800, Canon 50mm 1.8 lens

36279

2.

100mm, 1/80, F5, ISO 400, Canon 55-250mm lens

36278

3.

135mm, 1/125, F5, ISO 400, Canon 55-250mm lens

36277

4.

131mm, 1/125, F5, ISO 400, Canon 55-250mm lens

36276

5.

50mm, 1/80, F4, ISO 100, 50mm 1.8 lens

36275

6.

50mm, 1/80, F4, ISO 100, 50mm 1.8 lens

36274

7.

50mm, 1/80, F4, ISO 100, 50mm 1.8 lens

36273

8.

50mm, 1/500, F2.8, ISO 100, 50mm 1.8 lens

36272

Laatst gewijzigd door 1 op fotopapa, in totaal 8 keer gewijzigd.
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

2, 5 en 6 zijn wat compo betreft voor mij de beste. Wel jammer dat bij 5 z'n rechterhand er net niet helemaal op staat. Het contrast had bij 5 en 6 ook iets pittiger kunnen zijn.

Groet!
Dward
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Ik vind het zeker stoere platen, mooie composities, mooi model :wink:
Ook ik zou er wat meer contrast in gooien maar wat ik storender vind is het feit, tenminste zo ik het kan beoordelen, dat de scherpte niet in het gezicht zit.
Heb je dit bewust gedaan of heb je er niet aan gedacht om scherp te stellen op de ogen?
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Bedankt voor jullie reacties. Ik vind het zeer moeilijk om handmatig scherp te stellen op de ogen op deze afstand. Ik heb alles op auto focus gedaan. Ik fotografeer nu met een 400d dat venster is eigenlijk te klein om handmatig scherp te stellen heb ik het idee.
Misschien dat ik het fout heb. Ik wil me set laten calibreren misschien dat dat helpt.

Hebben jullie tips wat betreft het scherp stellen. Ik heb met een 6d in me handen gestaan en ik had het idee dat dit veel makkelijker ging.

Of het is een fout van de fotograaf (waarschijnlijk).

Mvg Leon
Laatst gewijzigd door 1 op fotopapa, in totaal 4 keer gewijzigd.
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
spreading
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 303
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2011 13:40
CONTACTCOLON

fotopapa schreefCOLONBedankt voor jullie reacties. Ik vind het zeer moeilijk om handmatig scherp te stellen op de ogen op deze afstand. Ik heb alles op manual focus gedaan. Ik fotografeer nu met een 400d dat venster is eigenlijk te klein om handmatig scherp te stellen heb ik het idee.
Misschien dat ik het fout heb. Ik wil me set laten calibreren misschien dat dat helpt.

Hebben jullie tips wat betreft het scherp stellen. Ik heb met een 6d in me handen gestaan en ik had het idee dat dit veel makkelijker ging.

Of het is een fout van de fotograaf (waarschijnlijk).

Mvg Leon
Is er een reden dat je MF gebruikte?
Een fullframe camera heeft vaak een grotere zoeker waardoor het makkelijker gaat. Mijn tip zou zijn om eens de autofocus te proberen of Magic latern te installeren, hiermee kan je een focuspunt selecteren en als die scherp is daar maakt je camera meteen een foto. Kan handig zijn om het gevoel te krijgen.

Over de foto`s:
Ik vind ze leuk, scherpte is niet optimaal inderdaad, maar ze zijn leuk qua compositie en uitstraling. Ik had zelf sommige foto`s wat anders gedaan. Dan bedoel ik bij foto 6 de muren aan beide zijde weghalen/croppen, bij foto 5 een stapje naar links doen zodat de hand er wel helemaal op komt te staan.
Over het algemeen denk ik dat je model blij was met de foto`s.
Canon 500D, Canon 18-55mm kitlens, Canon 100mm f2,8 Macro L, Canon 50mm F1.8 II, Canon 70-200mm f4 L
http://www.wjdseegers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Sorry spreading ik bedoelde dat ik alles met auto focus heb gedaan. En dat manueel bijna niet te doen is voor mij met een klein venster.

Het model was zeker tevreden met de foto's.
Het bericht is inmiddels gewijzigd.

Excuus voor me typ/denkfout
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Ben het met mijn voorgangers eens dat ze net niet lekker scherp zijn, verder wel een mooie serie, en een goeie keuze voor zwart/wit!

Maar waarom zou je het op MF willen doen dan? En niet gewoon 1 focuspunt vastzetten, die op de ogen richten, focussen, herkaderen en afdrukken?
Ik gebruik MF eigenlijk bijna nooit, tenzij ik het met closeups/macro ga zitten werken
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Hoi rocker,

Op de manier die jij omschrijft heb ik het ook gedaan. Ik denk dat ik last heb van enige front of back focus.
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

dat zou ook kunnen natuurlijk! Heb van eentje de exif bekeken, maar ze zijn allemaal met de 50mm f/1.8 gemaakt?
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

@ Rocker

Ik heb de gegevens bij alle foto's bij gezet misschien dat je zo beter/gemakkelijker tot een advies kunt komen.

Als ik de gegevens zo eens op een rijtje zet voor me zie ik niet echt iets overdreven fout aan de instellingen, maar toch ruimte voor verbeteringen.
Er vanuit gaande dat ik met de 55-250mm lens de IS aan heb gehad moeten deze sluitertijden wel kunnen volgens mij. Voor de 50mm prime geldt 50 maal 1.6. Dan is 1/80 misschien wat aan de krappe kant.

Verder valt mij op dat ik veel fotografeer met wijd open diafragma F2.8 tot F5. Misschien dat ik hier in het vervolg misschien beter richting F8 of iets hoger kan gaan.
Dit gaat dan wel ten kosten van de DOF. Wat betreft het ISO gebruik durf ik met me camera (400D) eigenlijk niet hoger te gaan dan 400 ISO.

Ik moet zeggen dat het best verhelderend werkt als je alles zo eens op een rijtje zet.

Kan iemand nog ontdekken of ik iets over het hoofd heb gezien. Dat zou ik dan graag willen horen.
De laatste tijd ben ik heel bewust gaan fotograferen, en probeer overal op te letten.

Zelf zou ik niet weten wat ik nog zou kunnen verbeteren, terwijl als je de foto's ziet er nog wel wat te verbeteren valt.



Alvast bedankt voor jullie reacties

Leon
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Anoniem 3

Wat bedoel je met 'klein venster'?
De zoeker, of het lcd-scherm?
Als het het laatste is, kun je toch in live-view inzoomen en scherpstellen? Zeker vanaf statief is dat dé mogelijkheid, zou ik zeggen.
Automatisch scherpstellen op de ogen wordt natuurlijk een probleem, of je moet één van de scherpstelpunten precies op de ogen hebben liggen en dat scherpstelpunt kiezen.
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Bedankt voor je reactie telescoop. Met het venster bedoel ik de zoeker.


Mvg Leon
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Anoniem 3

Er zijn voorzetstukken in de handel, waarmee je je zoekerbeeld kunt vergroten...

Bel maar eens met Deze.
Of misschien heeft Studio111 wel iets in de aanbieding.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar