histogram vraagje

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
stephan66
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 32
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2012 19:19
WoonplaatsCOLON Venray

Hallo
Ik ben nu en beetje aan het experimenteren met de juiste belichting te kunnen kiezen mbv live vieuw (want dan zie je wat er gebeurt als je belichting op een andere plek laat meten)
Het komt gewoon zeer vaak voor dat er een gedeelte van het histogram een te grote piek heeft doordat deze buiten het display valt,dus ik verloren info?
Proberen bij te stellen met diafragma/sluitertijd etc maar de piek die verschuift dan alleen maar en wordt niet kleiner om toch een "mooi" histogram te krijgen.
Letten jullie wel op het histogram voordat of nadat een foto is gemaakt en hebben jullie tips hoe ik die piek weg kan krijgen (zit niet altijd links of rechts maar ook wel in het midden segment.
Alvast bedankt voor bruikbare tips zodat ik weer verder kan gaan experimenteren.
Groetjes Stephan
Canon 1100D;18-55 IS II;EF 55-200mm 1:4.5-5.6 II USM;EF 28-105 II USM
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

De pieken zijn geen probleem.
Die geven de verschillen in licht/donker weer van je beeldvulling.

Het gaat erom dat die pieken en zeker de grootste niet , of allemaal links (donker) of helemaal rechts (licht) terecht komen.
Te Donker kun je nog wat terug halen, maar eventueel met ruis.
Te licht, overwel overbelicht, dan ben je idd informatie helemaal kwijt. Is ook niet terug te halen.
Kun je beter achteraf iets oplichten.

Vandaar vaak het advies om zoveel mogelijk naar rechts te belichten, niet helemaal naar rechts.
Overigens zegt het histogram niet zoveel over de belichting van je hoofdonderwerp zelf.
Dat moet je visueel en naar smaak bepalen.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Zou je een foto kunnen plaatsen waarbij je vindt dat het histogram niet goed is.
Het gaat puur om wat er op de foto te zien is. Soms wil ik een zwart achtergrond en ja dan piek dat in het histogram aan de rechterkant. Terwijl de foto wel goed is.
Ik gebruik de histogram bijna enkel in de nabewerking om te kijken of het bewuste beeld niet aangepast moet worden. De lichtmeter in AV of M stand zegt me persoonlijk meer dan het Histogram die je inderdaad enkel ziet tijdens Liveview.
En Ja je leert het meeste van experimenteren.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

mark.beniers schreefCOLONDe lichtmeter in AV of M stand zegt me persoonlijk meer dan het Histogram die je inderdaad enkel ziet tijdens Liveview.
Na de opname is het histogram (ook in RGB) te zien op het scherm van de camera.
Dat geeft echt veel meer info dan een lichtmeter (de camera is nogal roodgevoelig; rode details gaan heel snel verloren).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Henk1949
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 114
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2007 22:21
WoonplaatsCOLON Tilburg

mark.beniers schreefCOLON Soms wil ik een zwart achtergrond en ja dan piek dat in het histogram aan de rechterkant. Terwijl de foto wel goed is.
Piekt hij met een zwarte achtergrond niet aan de linkerkant?

Groetjes Henk.
Henk.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Hij kan best rechts pieken met een zwarte achtergrond. Als je onderwerp heel veel lichte partijen bevat, dan kan er best een piek zijn.

Maar staar je niet blind op 'mooie' bergjes-histogrammen. Gebruik het histogram als leidraad om te kijken of het correspondeerd met wat je ziet; veel donker of veel lichte partijen, of iets ertussenin. Er is GEEN ideaal histogram. Persoonlijk heb ik er ook maling aan als dingen te onderbelicht zijn of te overbelicht. Zolang de foto communiceert mag het detail op de juiste plaatsen best weg zijn.


Zie ook: http://www.fotojeroen.nl/fotografietips/histogram.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Henk1949
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 114
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2007 22:21
WoonplaatsCOLON Tilburg

fotojeroen schreefCOLONHij kan best rechts pieken met een zwarte achtergrond. Als je onderwerp heel veel lichte partijen bevat, dan kan er best een piek zijn.
Oké begrijp ik.
fotojeroen schreefCOLONZie ook: http://www.fotojeroen.nl/fotografietips/histogram.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt voor de link.

Maar hier lees ik;
"Dit is de elementaire basis die je van een histogram moet snappen; hoe hoger de pieken links, hoe donkerder de foto. Hoe meer pieken links, hoe lichter de foto."
De pieken rechts geven toch de lichte delen weer?

Henk.
Henk.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Sorry, klein foutje dan, ga ik herstellen > gebeurd
Maar meer pieken rechts vertegenwoordigen een lichtere foto
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Henk1949
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 114
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2007 22:21
WoonplaatsCOLON Tilburg

Via de link kom ik op je pagina met al je fotografietips.

Daar zitten voor mij enkele interessante onderwerpen bij. Ga het eens op mijn gemak doorlezen.

Henk.
Henk.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar