iets mis met de sensor (kiwi heeft last van blauwe pixels)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

hier onder het probleem duidelijk zichtbaar

36589

hoe komen die blauwe pixels in mijn beeld
maar nog belangrijker hoe kom ik er van af.

Foto is genomen via DSLR Remote pro
met 13 mm tussenring en EF-S 18-55
ik verdenk zelf omdat dit via live view gaat.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

maak eerst eens normaal foto's. Zit het daar ook op of is DSLR Remote pro buggy?
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

36590

bijna dezelfde foto en opstelling maar nu zonder kiwi.
ik heb net ook nog los foto's genomen rechtstreeks met de camera
en zonder live view en ook blauwe pixels
ik denk dat de camera moeite heeft met groen.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Ik denk dat je ff naar de schoonmaker moet.
Vuil lijkt mij iets te scherp voor sensorstof, maar wellicht is de onderkant van je objectief vuil.
Ben benieuwd.
Groeten, Gerard.
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Gerard

maar een stof vlekje zie toch terug als een donker vlekje
ik weet dat ik aan de rechterkant twee kleine vlekjes heb zitten op de sensor
en die zijn altijd donker

ik nog andere foto's aan het maken geweest (die probeer ik vanavond nog te posten)
en daarbij totaal geen problemen met blauw
komt ook omdat er geen groen in zit.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
ceesd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 748
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2009 17:47
WoonplaatsCOLON Westland

Het is geen stof.

Je geeft aan dat je LiveView gebruikte.
Naarmate de sensor langer 'aan' is en dus onder stroom staat (en dat is bij live view dus het geval) wordt deze steeds warmer. En een warme sensor geeft veel meer 'hotpixels' dan een koude sensor.

Maak dezelfde foto nu eens als de camera een tijdje uit is geweest en dus goed koud is. Dan zonder live view even een foto maken. Als het dan niet is te zien is het de 'warme' sensor.

Ik zie het zelf ook als ik veel opnames direct achter elkaar maak met lange sluitertijden. (alhoewel niet zo erg als bij jou, het zijn dan een aantal rode pixels)

Grt, Cees
Een cowboy met zijn handen omhoog staat meestal niet te juichen.
Anoniem 4

Ik denk dat Cornelus079 doelt op de tweede foto. Daar heb je waarschijnlijk een vuile tafel gefotografeerd. Zo niet, dus als de tafel schoon was, zou ik eerst de sensor laten reinigen.

Zo makkelijk is het bepaald niet om dit verschijnsel een oorzaak toe te dichten.
Met de foto is al heel wat gebeurd. Oorspronkelijk een RAW-file, dus de RAW-converter heeft al invloed. Daarna zijn er bewerkingen in Photoshop verricht, omzetting naar Jpeg en verkleining. Opvallend is dat het kleurprofiel adobeRGB is, terwijl je op de meeste monitoren beter af bent met sRGB. Juist in het groen zitten verschillen in die kleurprofielen.
Diafragma 18 en sluitertijd 8s zijn ook niet bepaald ideaal.
Misschien nieuwe foto’s maken onder gunstiger omstandigheden en een RAW direct uit de camera ergens plaatsen.
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

ceesd schreefCOLONHet is geen stof.

Je geeft aan dat je LiveView gebruikte.
Naarmate de sensor langer 'aan' is en dus onder stroom staat (en dat is bij live view dus het geval) wordt deze steeds warmer. En een warme sensor geeft veel meer 'hotpixels' dan een koude sensor. Grt, Cees
Bedankt voor die info Cees, dat wist ik nog niet. Heb ook pas sinds kort live-view, maar dat gebruik ik niet.
Het occulair vind ik nog altijd het beste. Zal m'n leeftijd wel zijn.
Ik denk echter niet dat jouw verklaring ook voor foto 2 geldt.
Groeten, Gerard.
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

De tweede foto is inderdaad een houten plank waarop de kiwi heeft gelegen. daar lag inderdaad iets van vuil op.
Deze tweede foto is gemaakt op de precieze dezelfde manier als de foto met de kiwi qua tijd
ook hier was de "Live-view" modus aan om dat gelijk te houden.
Ik ga dit nog een keer herhalen met een koude sensor om te kijken of het daar aan ligt.
De kiwi was toch lekker ondanks de blauwe pixels dus kan vandaag niet meer testen.

Het occulair gebruik ik ook altijd om "normale" foto's mee te maken enkel voor deze close-up foto's doe ik dit via de PC mbv een programmaatje, hierbij gebruik ik de live view functie van de camera op de lens scherp te kunnen stellen op het beeldscherm mbv de muis. Dit vindt ik makkelijker precies scherp stellen dan door de occulair te kijken voorzichtig draaien en dan toch er achter komen dat je de camera iets verschoven hebt.

Ik kom erop terug om te kijken hoe de camera reageert op verschillende kleuren met een "koude" en een "warme" sensor.

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 0&t=107630
In deze topic geen kiwi kunnen plaatsen maar in plaats daarvan met wat oud brood aan de gang gegaan. En geen last gehad van blauwe of rode pixels.
terwijl ook hier de camera lang heeft aangestaan en de foto's zijn opgebouwd uit meerdere foto's allen met lange sluitertijden.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik zou DSLR Remote ook eens (tijdelijk) vervangen door de EOS-utility.
Mogelijk kom je een bug op het spoor.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar