Problemen met foto bestanden (3 gb per foto), help?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
romybroekkamp
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2013 21:04

Hallo,

(Ik ben nieuw op dit forum, dus ik hoop dat ik mijn vraag op de juiste plek stel)

Gisteren heb ik foto's gemaakt op een groot evenement met een gehuurde Canon EOS 5d mark III. Vandaag heb ik mijn foto's op de laptop gezet (heel dom geknipt van de kaart en geplakt in een map op mijn laptop, ze staan dus niet meer op m'n cf kaart).

Ik fotografeer in raw en nu zijn de eerste 18 foto's normaal, goed en de laatste 299 ook.
Het probleem zit hem in de middelste fotos, deze 126 bestanden zijn 3,69 gb per foto (!!) wat eigenlijk heel raar is, want dit is samen 465 gb terwijl mijn schijf maar 204 gb aan ruimte heeft.

Heeft iemand enig idee wat er mis gegaan kan zijn? Ik dacht eerst aan de instellingen op mijn camera, maar 3 gb per foto is niet echt logisch te verklaren (welke instellingen dan ook). Ook waren de foto's op de camera goed te bekijken. En wat ik ook raar vind is dat de eerste en de laatste foto's wel goed zijn en te bewerken in lightroom en de middelste foto's niet. (photoshop, lightroom 4.3 werken allebei niet).

Morgen ga ik even bellen met de infolijn van fotokonijnenberg en ik zat er zelf al aan te denken om de foto's opnieuw terug proberen te halen met een photo recovery programma van mijn cf kaartje.

Heeft iemand dit probleem eerder gehad, of opmerkingen op mijn verhaal? Ik wil de foto's heel graag terug!
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Welkom op dit forum.
Zoals je zelf aangeeft kan dit niet kloppen i.v.m. de ruimte op je HD. Selecteer eens 1 foto en bekijk daar de informatie eens van? Ik weet niet met wat voor een systeem je werkt maar het zou kunnen dat je computer zich ergens verslikt. De foto's kopiëren naar een nieuwe folder/map kan dan helpen. Misschien zelfs je systeem even een herstart geven.

Groet!
Dward
kayaker
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2012 00:42

Het zou me niet verbazen als je een mate van corruptie van bestanden op je harde schijf of die geheugenkaart in je camera hebt.

Dat kun je bij bijvoorbeeld MS Windows o.a. veroorzaken door bijvoorbeeld een apparaat (USB-stick, mobiele harde schijf, telefoon maar ook bepaalde cameras die als mobiele harde schijf worden benaderd e.d.) dat via een USB poort aan je computer hangt los te koppelen voor je het linkje met de optie "veilig verwijderen" hebt aangeklikt.
Ik ken uit mijn tijd in de ICT heel wat voorbeelden van bestanden op o.a. USB-sticks, mobiele harde schijven en harde schijven van computers die zo corrupt waren geraakt.

Ook kan het voorkomen als je een flink aantal bestanden hebt weg geschreven en een deel daarvan hebt verwijderd en dat meerdere keren na elkaar. Dan raakt de data op die harde schijf gefragmenteerd en kunnen er stukjes data verloren gaan. Dat kan soms hele vreemde foutmeldingen tot gevolg hebben.

Natuurlijk zou je ook de pech kunnen hebben dat er iets fysiek mis is met het kaartje in de camera.
Heb je dat geformatteerd voor je het in die camera bent gaan gebruiken?
Gebruikers-avatar
Maurice-e
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 594
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2012 22:23

Als je geheugen kaart leeg is en je maakt verder geen foto,s meer dus geen bestanden overschreven
gebruik dan,
sandisk rescue of een andere recovertool. Hiermee vind je heel veel terug wat niet overschreven is dat is
wel belangrijk!
Gebruikers-avatar
romybroekkamp
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2013 21:04

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie snelle reactie's allemaal!

@Dward
Ik werk op een windows laptop (ben deze trouwens helemaal zat, dus ga binnenkort snel over op mac). Ik heb geprobeerd om 1 foto te kopiëren naar bureaublad, maar krijg in lightroom dan nog steeds dezelfde foutmelding. Ook zegt hij bij het kopiëren dat de foto ineens wel écht 3 gb is. Een hele rij foto's verplaatsen naar een andere map wil dus ook niet echt, want zoveel ruimte heb ik niet.
Bij eigenschappen staat er: Type: CR2-bestand, grootte: 3,69 GB en verder nog wat niet belangrijke info, daar heb je ook niet echt iets aan ofwel?

@kayaker
Ik probeer zoveel mogelijk (Usb, harde schijf etc) wel veilig te verwijderen, maar ik ben het inderdaad wel eens vergeten. Ik heb de kaart van tevoren niet geformatteerd, is het beter om dit wel te doen? En hebben jullie er vertrouwen in dat het nog goed kan komen, of heb ik gewoon hele dikke pech?

@Maurice-e
Ik heb het gisteren proberen terug te halen met Recuva, heb dit programma eerder gebruikt en het heeft me toen wel geholpen. Het probleem is alleen dat ik de foto's altijd vanaf mijn camera met een usb stekkertje naar mijn laptop verplaats, omdat ik geen cf lezer heb. Alleen kan het programma Recuva deze bron niet vinden. Is het handig om even zo'n cf lezertje te halen in de winkel?
Gebruikers-avatar
romybroekkamp
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2013 21:04

Ik heb ze terug! :D Foto's terug kunnen halen van het CF kaartje en toen waren ze ineens normaal! Is het dus toch ergens onverklaarbaar misgegaan tussen het knippen en plakken, maar voor de volgende keer kopieer ik alleen nog maar! :D Toch bedankt voor jullie hulp!
Gebruikers-avatar
Maurice-e
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 594
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2012 22:23

romybroekkamp schreefCOLONHallo allemaal,

Bedankt voor jullie snelle reactie's allemaal!

@Dward
Ik werk op een windows laptop (ben deze trouwens helemaal zat, dus ga binnenkort snel over op mac). Ik heb geprobeerd om 1 foto te kopiëren naar bureaublad, maar krijg in lightroom dan nog steeds dezelfde foutmelding. Ook zegt hij bij het kopiëren dat de foto ineens wel écht 3 gb is. Een hele rij foto's verplaatsen naar een andere map wil dus ook niet echt, want zoveel ruimte heb ik niet.
Bij eigenschappen staat er: Type: CR2-bestand, grootte: 3,69 GB en verder nog wat niet belangrijke info, daar heb je ook niet echt iets aan ofwel?

@kayaker
Ik probeer zoveel mogelijk (Usb, harde schijf etc) wel veilig te verwijderen, maar ik ben het inderdaad wel eens vergeten. Ik heb de kaart van tevoren niet geformatteerd, is het beter om dit wel te doen? En hebben jullie er vertrouwen in dat het nog goed kan komen, of heb ik gewoon hele dikke pech?

@Maurice-e
Ik heb het gisteren proberen terug te halen met Recuva, heb dit programma eerder gebruikt en het heeft me toen wel geholpen. Het probleem is alleen dat ik de foto's altijd vanaf mijn camera met een usb stekkertje naar mijn laptop verplaats, omdat ik geen cf lezer heb. Alleen kan het programma Recuva deze bron niet vinden. Is het handig om even zo'n cf lezertje te halen in de winkel?
Dat kan je veel beter doen een cf lezer halen een losse of 1 die je in je pc bouwt, als je zo handig bent!
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

romybroekkamp schreefCOLONIk heb ze terug! :D Foto's terug kunnen halen van het CF kaartje en toen waren ze ineens normaal! Is het dus toch ergens onverklaarbaar misgegaan tussen het knippen en plakken, maar voor de volgende keer kopieer ik alleen nog maar! :D Toch bedankt voor jullie hulp!
Helemaal top!
Niets vervelender dan een set foto's kwijt te raken door een onwillige geheugenkaart of dwarse computer.
Ik werk eigenlijk nooit met een kabeltje tussen m'n camera en de Mac. Ik gebruik altijd een kaartlezer. Sommigen vinden dat lastig maar ik vind het erg prettig werken. So wie so al omdat je dan geen camera 'in de weg' hebt liggen naast het toetsenbord. Onlangs een nieuwe USB 3.0 kaartlezertje gekocht voor verschillende geheugenkaartje. Kost niet meer dan 3 tientjes en is veel sneller dan USB 2.

Veel plezier met je toekomstige Mac. Ga je geen spijt van krijgen!

Groet!
Dward
Gebruikers-avatar
romybroekkamp
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2013 21:04

Dward schreefCOLON
romybroekkamp schreefCOLONIk heb ze terug! :D Foto's terug kunnen halen van het CF kaartje en toen waren ze ineens normaal! Is het dus toch ergens onverklaarbaar misgegaan tussen het knippen en plakken, maar voor de volgende keer kopieer ik alleen nog maar! :D Toch bedankt voor jullie hulp!
Helemaal top!
Niets vervelender dan een set foto's kwijt te raken door een onwillige geheugenkaart of dwarse computer.
Ik werk eigenlijk nooit met een kabeltje tussen m'n camera en de Mac. Ik gebruik altijd een kaartlezer. Sommigen vinden dat lastig maar ik vind het erg prettig werken. So wie so al omdat je dan geen camera 'in de weg' hebt liggen naast het toetsenbord. Onlangs een nieuwe USB 3.0 kaartlezertje gekocht voor verschillende geheugenkaartje. Kost niet meer dan 3 tientjes en is veel sneller dan USB 2.

Veel plezier met je toekomstige Mac. Ga je geen spijt van krijgen!

Groet!
Dward

Ik heb gisteren ook gelijk een 3.0 kaartlezer gekocht! Ben nu extra voorzichtig, haha! Hebben jullie ook nog tips waar ik een nieuw subforum kan openen? Ik ben namelijk benieuwd wat jullie van m'n foto's vinden en wat jullie tips zijn! Het gaat om foto's van feestgangers tijdens pasen in een grote tent.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

romybroekkamp schreefCOLON
Hebben jullie ook nog tips waar ik een nieuw subforum kan openen? Ik ben namelijk benieuwd wat jullie van m'n foto's vinden en wat jullie tips zijn! Het gaat om foto's van feestgangers tijdens pasen in een grote tent.
Die kun je in één van de subfora van "mensen" plaatsen: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewforum.php?f=126" onclick="window.open(this.href);return false;
Bijvoorbeeld in "overig/archief": http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewforum.php?f=46" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
JRS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2011 13:48
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

@TS

Je maakt gebruik van Lightroom en dan ga je foto's van je geheugenkaartje knippen en naar je HD plakken?

Kan je uitleggen waarom je het op die manier hebt gedaan en niet gewoon via importeren in Lightroom?
Let op: Als gevolg van de huidige economische crisis, is het Licht aan het Einde van de Tunnel tijdelijk uitgeschakeld.
http://www.jrlm.nl
Anoniem 4

Waarschijnlijk een kwestie van workflow. Ik kopieer ook de inhoud van mijn kaartje via een cardreader naar mijn harddisk.
Lightroom is dan de volgende stap in de workflow. Dat is toch niet zo gek?
Gebruikers-avatar
JRS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2011 13:48
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Gek niet nee.

Het importeren via Lightroom maakt je workflow wel wat sneller en biedt vele mogelijkheden.

Lijkt mij toch raadzaam om even te kijken wat er bij het rechtstreeks importeren van camera of cardreader allemaal mogelijk is.
Let op: Als gevolg van de huidige economische crisis, is het Licht aan het Einde van de Tunnel tijdelijk uitgeschakeld.
http://www.jrlm.nl
Anoniem 4

Ik werk al jaren met Lightroom, kan er mee lezen en schrijven, weet exact wat er mee mogelijk is.
Het is een bewuste keus om deze workflow te hanteren.
Natuurlijk mag iedereen het anders doen, ieder op zijn eigen wijze, maar laat dan ook anderen vrij daarin.
Waarschijnlijk hebben ze goede redenen daarvoor.
Gebruikers-avatar
romybroekkamp
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2013 21:04

@JRS, @Illuminatus
Ik kopieer eerst mijn foto's naar mijn harde schijf omdat ik ze graag voor de zekerheid ook op mijn laptop wil hebben staan, zodat ik er altijd mee bezig kan. Ik ben ook wel eens ergens anders wanneer ik mijn camera niet bij mij heb en als ik de foto's dan op mijn laptop heb staan kan ik er zo mee verder, als ik ze gelijk importeer naar Lightroom niet :)
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Hangt er ook maar net vanaf hoe je dat inricht... Ik begrijp dat LR je foto's naar een externe drive/NAS oid importeert dus?

Ik laat LR gewoon lokaal importeren (ook laptop, en dus ivm niet altijd bij mijn NAS in de buurt). Oudere foto's verplaats ik juist naar mijn NAS omdat ik daar eigenlijk toch niet meer aan werk, in elk geval niet vanaf locatie
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Illuminatus schreefCOLONHet is een bewuste keus om deze workflow te hanteren.
Ik ben wel nieuwsgierig naar de achtergrond van je keuze.

Zelf laat ik LR het kopieer werk van CF naar interne disk doen.
LR schrijft daarbij de foto's tweemaal weg, eenmaal naar de workflow mappen en nog een keer naar een backup map.
De backup is voor het geval ik te snel met opruimen ben van foto's bij de eerste stappen van mijn workflow.
Van de workflow mappen wordt op regelmatige basis een kopie gemaakt naar een NAS.

Hans
Anoniem 4

Een verduidelijking van mijn workflow die wellicht voortvloeit uit mijn analoge periode.

Vooropgesteld, ik gebruik meerdere kaartjes en aangezien er maar één tegelijk in mijn camera kan, ben ik sowieso al genoodzaakt om kaartjes te wisselen.
Daarom kies ik voor het gebruik van een cardreader en wel een USB 3.0 versie omdat ik ongeduldig ben. Ik houd van snelheid.
Alle foto’s download ik één op één naar de harddisk van mijn (foto/video)werk-PC.
Die foto’s beschouw ik als negatieven uit het analoge tijdperk. In die folder wordt nooit bewerkt. Die folder wordt bovendien gesynchroniseerd op mijn NAS.

De volgende stap is importeren in Lightroom. Daarvoor maak ik een selectie uit de negatieven (no garbage in), wijzig ik de bestandsnaam in het formaat “Initialen-opnamedatum(jjjjmmdd)-opname tijdstip(hhmmss)-volgnummer(xxxx)”.
Uit de bestandsnaam weet ik dat het een eigen opname is (initialen), de exacte volgorde van de opnamen, zelfs al werk ik met verschillende camera’s (opnamedatum + -tijdstip). Het volgnummer geeft de volgorde van importeren in LR aan.
Onderwerp, locatie etc. worden ingevoerd bij de keywords. Alle overige info uit de camera zit in de Exif.
Bestanden worden opgeslagen in een folder Lightroom die is onderverdeeld in subfolders op jaar, waarin weer subfolders op onderwerp aanduiding.
Bijv. folder Lightroom – subfolder 2013 – subfolder Artis
Ook deze verzameling wordt gesynchroniseerd naar de NAS.

Het bewerken gebeurt in Lightroom met vanuit Lightroom uitstapjes naar Photoshop en/of (NIK)-plugins.

Als ik ook die workflow ga beschrijven wordt het wel een erg lang (Jeroen)verhaal. :lol:
Gebruikers-avatar
romybroekkamp
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 147
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2013 21:04

hmm dit gaat mij allemaal iets te ver, haha.. Ik ben nog niet zo professioneel bezig, dus ik werk ook nog niet heel gestructureerd (zou wel goed zijn voor mij) maar altijd leuk om te lezen hoe anderen het dan oplossen :D Ik heb het al even gegoogled, maar ik weet niet wat jullie bedoelen met 'NAS'? :) Ook backup ik mijn foto's niet, omdat ik altijd het idee heb dat mijn laptop daar erg vol van wordt.. aangezien ik al niet zoveel ruimte heb, iemand tips daarvoor :)?
Anoniem 4

Geef niks, je leert het hier vanzelf.
Een NAS (Network Attached Storage) is een apparaat met veel opslagruimte (harde schijven) dat zelfstandig in je netwerk hangt.
Vanuit alle apparaten in je netwerk kun je zo'n device benaderen.
Je kunt het gebruiken als centrale opslag en/of als backup.
Eigenlijk is het een mini-pc met ruimte voor twee of meer harde schijven.
Misschien is dit nog even te hoog voor je gegrepen, maar als ik jou was, zou ik wel een backup-voorziening regelen.
Met alleen opslag op je laptop ben je wel heel erg kwetsbaar.
De oplossing is een externe USB harde schijf. Die hang je gewoon aan je laptop en je kopieert dan belangrijke informatie daar naartoe.
Die zijn niet eens zo erg duur, maar geven wel een veilig gevoel.
Zo iets bijv.
http://www.alternate.nl/html/product/We ... =7&lk=4173" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar