Kinderen.. (1)

Voor alle foto's die in een (thuis)studio omgeving zijn gemaakt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Eindelijk heb ik eens wat tijd genomen om wat resultaten te laten zien van verschillende studioshoots van de afgelopen maanden. Deze zijn van half januari en de eerste in mijn nieuwe ruimte.. Om heel eerlijk te zijn zijn het niet mijn beste foto's van de afgelopen maanden (die komen nog :D), maar ik wilde ze toch alvast met jullie gaan delen...

1)
Afbeelding

2)
Afbeelding

3)
Afbeelding

4)
Afbeelding

5)
Afbeelding

6)
Afbeelding

7)
Afbeelding

Zoals gezegd was dit mijn eerste shoot in de studioruimte die ik tijdelijk kan gebruiken.. Ik had toen erg veel last van valse lichtval door een raampartij en een koepel. Na deze shoot heb ik dat dan ook aangepast en verduisterd. Verder merkte ik dat ik me daar nog even op mijn gemak moest gaan voelen, even wennen aan de ruimte en de plekjes van waar ik mijn spullen had staan. Daarnaast ook eigenlijk de eerste shoot zo met een gezin en met kinderen die telkens andere dingen deden dan hun ouders wilden ;)
Laat maar horen wat voor punten van kritiek jullie hebben :)
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Kinderen en dieren.. Altijd goed voor heel veel shoot-tijd zonder kliks... Hhihi..

Niet verkeerd voor een 1e keer in een nieuwe setting/ruimte.

Voor mijn gevoel is de balans tussen belichting van je modelltjes en achtergond echter een beetje zoek.
De achtergrond lijkt hier en daar zelf wel licht te geven. Hierdoor is er behoorlijk wat overstraling.
Daardoor blijft er weinig contrast over voor je onderwep en komen ze niet lekker los van de achtergrond.
Ik mis ook wat catchlights in de ogen.
Het lijkt een beetje alsof je geprobeerd hebt met hetzelfde licht zowel je modelletjes als de achtergrond tegelijkertijd te belichten..?

Mijn advies na deze serie zou zijn om eerst alle aandacht te schenken aan een juiste belichting van het onderwerp. En een gewenste correcte belichting voor een witte achtergrond te verschuiven naar plek 2.

Maar ik ga de rest natuurlijk ook bekijken, gezien je beachreven leerkurve na deze 1e serie wel nieuwschierig geworden.. ;<)
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
canon-eos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2012 17:23

zeer mooie foto's :wink:
Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

Mijn site, http://www.rvdb-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Mooie foto's
Qua belichting ogen de gezichtjes inderdaad soms wat donker ten opzichte van de achtergrond bijvoorbeeld bij 6 of wat onevenwichtig belicht (bijv. 5).

Foto 1 vind ik erg leuk. en 3 vind ik ook prachtig.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Er zit inderdaad een onbalans tussen achtergrond en voorgrond... De afstand is op zich zo'n 2/2,5 meter, althans als de kids op de plek stonden waar ik ze in gedachten had.. In de praktijk was het vaker maar snel schieten als ze enigszins goed mijn kant opkeken, etc, want ze liepen alle kanten op.
Wat ik in alle hectiek toen ook vergeten ben is om een foto met ColorChecker te schieten, waardoor er ook wel een afwijking in kleuren te zien is als ik het vergelijk met sessies later in dezelfde omstandigheden. Deze zijn wat koeler.
En zo zijn er wel meer dingen waarvan ik denk... waarom heb ik daar toen niet aan gedacht of even de tijd voor genomen.. Maar dat kwam toch vooral door een stukje zenuwen en mezelf nog niet comfortabel voelen in die ruimte

Overigens zijn jullie nog milder in het oordeel dan ik verwacht had.. :D
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Ik vind foto 3 super!! Verder vind ik ze allemaal wel leuk, maar de belichting is niet mijn smaak. Ik twijfel ook wat aan de scherpte. Of ligt dat aan mij?
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Jij ook bedankt voor je reactie! Zoals gezegd ben ik zelf ook niet helemaal blij met de belichting, maar wilde ze desondanks toch nog maar eens hier plaatsen voor jullie tips en meningen... Scherpte zou soms kunnen, zal eens kijken of dat door het verkleinen komt (ook al doe ik wel een lichte naverscherping) of dat het in het origineel al zit
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

Belichting met kids is super moeilijk omdat ze niet stil staan, daaro kiest men (ook ik) vaak voor een vrij safe belichting veel lixht van voor vrij schaduwarm.
Wil je met meer schaduw werken dan is dat vaak mooier ,maar die verdomde kids kijken vaak op de beste foto,s net de verkeerde kant op :D
Mijn website: http://www.ppphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

dat is inderdaad wat ik bedoel... Bij deze opstelling had ik de softbox (120cm octa) echter nog wat teveel opzij staan... Eigenlijk van wat ik gewend ben bij shoots met 1 model. Bij latere sessies ben ik die meer naar voren gaan schuiven zodat het licht wat veiliger staat en ik iets meer speling heb. Echter spannender maakt dat het echter niet. Gelukkig komen de meeste ouders ook niet voor een portfolio shoot ;)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar