600ex-rt + 7d

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Svennie1991
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2013 22:15

Hallo,

Ik heb een vraag jegens mijn flitser en camera. IK heb sinds kort een 600ex-rt (op advies van de verkoper) gekocht. Dit is mijn eerste externe flitser.
Echter lijkt deze niet op tijd te flitsen. De flitser opzich werkt, alsin dat er licht uitkomt, maar de foto's zijn nog steeds bijna helemaal donker.
Ter vergelijking van de ingebouwde flitser, waarbij wel alles (fel) belicht wordt.
De camera staat op automatisch en de flitser staat in ettl modes. Volgens het instructie boekje zou de flitser nu alles zelf moeten doen, maar ik krijg dus nog steeds geen belichte foto's.
Mijn vraag is dus eigenlijk, doe ik iets fout? Zie ik iets over het hoofd of is deze flitser niet gemaakt om volledige donkerheid te flitsen?

Alvast bedankt voor de hulp!

Met vriendelijke groet,
Sven
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Hoi Sven,

Hier kunnen zóveel parameters in het toestel óf op de flitser schuldig aan zijn, je kunt hier wel 20 verschillende antwoorden krijgen zonder een steek verder te komen.
Ik raad je aan om met de combinatie naar de verkoper teug te gaan en hem zijn recommandatie aan de praat te laten krijgen. Een andere mogelijkheid is om een forumlid in jouw buurt op te zoeken, bij voorkeur iemand die ook een 7D heeft. Gooi b.v. jouw woonplaats eens in de groep.
Svennie1991
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2013 22:15

Bedankt in eerste instantie voor de reactie!

Ik ben wonende in Putten (vlak bij Harderwijk)!
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Staat hij ingesteld op flitsen op het tweede gordijn? In het cameramenu kun je dat instellen, zie handleiding
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

mitchel1986 schreefCOLONStaat hij ingesteld op flitsen op het tweede gordijn? In het cameramenu kun je dat instellen, zie handleiding
Waarom zou dat wat uitmaken?
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

Staat je flitsbelichtingscompensatie wel op nul?
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

staat ook de flitser op automatisch en niet toevallig op manuel?
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
jazz4ff
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2005 19:42
WoonplaatsCOLON Alphen a/d Rijn

mitchel1986 schreefCOLONStaat hij ingesteld op flitsen op het tweede gordijn? In het cameramenu kun je dat instellen, zie handleiding
jjas schreefCOLONStaat je flitsbelichtingscompensatie wel op nul?
MarcoEOS550D schreefCOLONstaat ook de flitser op automatisch en niet toevallig op manuel?
TS heeft de camera op auto, groene rechthoek volgens mij dus, dan staat de flitser ook automatische op auto, ook als je hem eerst op manuel, 2de gordijn of flitscompensatie heb staan.
Ik heb TS zijn instelling gebruikt en kreeg het niet voor elkaar om een donkere foto te krijgen.
In deze stand wordt voor mijn donkere badkamer constant 1/60 f2.8 iso 400 gegeven (7D + 35mm f/1.4 + 600EX-RT) en werd de flitser de variabele factor en als de flitser zijn max bereikt heeft wordt auto iso aangesproken.
In kamera auto met een GOEDE 600EX kan het niet fout gaan (vwb de belichting), dus een slechte flitser zou dan de oorzaak zijn.
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

@jazz4ff

Je heb gelijk. Ik dacht dat je in auto evengoed veranderingen aan kon brengen als je flitserinstellingen.
Maar bij mijn 5d 2 kan dat helemaal niet in auto dus dat zal met een 7d waarschijnlijk wel hetzelfde wezen.
Gebruikers-avatar
Wafies
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2013 11:57
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ik heb hetzelfde met mijn 580ex2, ettl werkt ie niet, manueel wel. Klote voor het werk waarvoor ik de camera gebruik. Ik raad je toch aan terug te gaan naar de winkel..

grtz Ralph
»»» Canon EOS 450D EF-S 17-85mm 4-5.6 IS USM EF 50mm f/1.4 Canon EF-S 18-135 mm f/3.5-5.6 IS Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM(defect) Speedlite 580EXII 2xSpeedlite 430EX ST-E2 «««
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Maak eens 's avonds in je woonkamer wat proefopnamen. Eerst met de interne flitser van je camera, je hebt dan een referentie van hoeveel licht hij dan wil geven. En daarna zet je de 600 erop en maakt een foto waarbij de kop van de flitser ook naar voren is gericht. Beide dus vanaf dezelfde plek en met een onderwerp niet te dichtbij (zeg maar zo'n 2 mtr afstand)

Als je een keertje naar Zeewolde komt dan zouden we het ook icm mijn 7D kunnen proberen, of mijn 580 op die van jou om het verschil te bekijken en uit te sluiten of het aan de camera of flitser ligt. Of anders misschien een keertje afspreken als ik in Putten ben, zowel m'n ouders als mijn schoonouders wonen daar nog en ik heb er zelf ook 15 jaar gewoond ;)
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Svennie1991 schreefCOLONDe camera staat op automatisch en de flitser staat in ettl modes. Volgens het instructie boekje zou de flitser nu alles zelf moeten doen, ...
In de ETTL mode doet de flitser niet alles zelf. De lichtmeting wordt door de camera gedaan.
Bij een 5Dmk2 kan je op camera filts functies instellen (menu: Externe Speedlite besturing). Of dat op een 7D kan weet ik niet.
Een van de instellingen is 'E-TTL II' waarmee de lichtmeetmethode in kan stellen: gemiddeld of evaluatief
In de evaluatieve methode wordt gekeken naar de lichte vlakken, om te voorkomen dat de overbelicht raken.
Een relatief klien wit vlakje kan er voor zorgen dat de flits geknepen wordt.
Beter is de gemiddelde methode te kiezen.

Hans.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar