Welke haarlichten / extra lampen naast sb flitsers

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
kkika82
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2012 13:54

He hallo

Ik ben altijd zo in de war met kleurtemperaturen, dat ik mijn vraag hier even neerleg.

Ik heb 3 x sb flitsers waar ik portretten mee fotografeer (wit + zwarte achtergrond)

Als ik haarlichtjes erbij wil, of gewoon meer vermogen of .... wat voor soort lamp moet ik dan kopen zodat de temperatuur hetzelfde blijft? Ik kan toch niet zomaar spotjes aan het plafond hangen en mixen met mijn flitslicht?

ik hoor het graag
dank je wel
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Nee, je kunt inderdaad niet zomaar spotjes met flitslicht mengen. Spotjes zijn warmer (geliger) dan flitsers (blauwer)
Een snoot voor je flitser op je model werkt denk ik het beste. Maar met een snoot verlies je vrij snel vermogen, dus dat moet je compenseren
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Als je gebruik wil maken van flits en aanwezig licht dan moet je spelen met de sluitertijd.
Flitslicht is veel sneller zoals je vermoedelijk wel weet en de hoeveelheid licht regel je met het diafragma. stel je wil werken met een vast diafragma dan is een lichtmeter erg handig maar zonder kan ook wel alleen moet je eerst test shot maken totdat je het gewenste diafragma hebt (flitsvermogen aanpassen).

Dan nu het werken met aanwezig en continu licht.
zet je camera op bv AV en select de gewenste diafragma, maak nu een spotmeeting (sluiter half indrukken) zonder de flitser en als goed is heb je nu je sluitertijd voor je spotje
Is de sluitertijd te laag dan pas je ISO waarden aan totdat je een ideale sluitertijd hebt om mee te werken.

Voor kleur temperatuur zou ik je camera vast zetten op een handmatig
zie hier een tabel voor de meest gangbare kelvin
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurtemperatuur" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat ik meestal doe is de camera vast zetten op 5600 kelvin wat ongeveer overeenkomt als het standaard daglicht.
Als je in RAW bestand fotografeert dan kun je naderhand de kleurtonen nog beter aanpassen.

succes
Gebruikers-avatar
kkika82
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2012 13:54

fotojeroen: dank je voor je antwoord, zo'n snoot zou ik dan op ene sb flitser moeten zetten, waar ik er dus 1 van bij moet kopen... ik dacht misschien goedkoper uit te zijn met een ander soort lampje als haar/achterzijde licht... maar ja, dan zit je dus wel altijd met kleurtemp verschil

rick, mooie website heb je.
hmmm dat van die sluitertijd etc. ga ik eens uitproberen...

Wat jij beschrijft met die AV stand is dus als je alleen een spotje op je model wilt hebben en geen ander licht? toch? want aan de hand daarvan stel je dus je sluitertijd in.

Ik werk met raw bestanden, maar hoe ik het ook aanpas, je blijft dan toch 2 verschillende kleurtemp. houden
Gebruikers-avatar
kkika82
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2012 13:54

Als ik een studioflitser (met instellamp , nog tips?) erbij wil kopen dan maakt het niet uit welke ik koop toch?
En ik zie op sommige tutorials dat mensen de instellamp gewoon aan laten staan tijdens het maken van de foto, maar dan heb je toch weer sprake van kleurtemp verschil?
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

het instellicht is vaak dusdanig zwak dat het door de flitser wordt weggeblazen. En goede flitsers schakelen tijdens het flitsen het instellicht uit en laten het ietsjes later weer aangaan
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
kkika82
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2012 13:54

ahaaaa vandaar :) bedankt voor je antwoord
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Nee met de Av stand neem je alleen een lichtmeeting deze waarde voer je vervolgens in manuel zodat je meer controle hebt over je instellingen.

Dat klopt maar je gaf zelf al aan dat je flitsers als hoofdlicht wil gebruiken dus de logische keus zou zijn de kelvin aan te houden van de flitsers
Gebruikers-avatar
kkika82
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2012 13:54

ooo rick, nu snap ik je ... dat is eigenlijk best een goeie ! gewoon op av stand de instellingen bekijken.
Maar , dan heb je dus echt de uitgangswaarde zonder flitslicht... dus idd gewoon je daglichtinstelling, toch?
Maar hoe ik dit dan aanpas aan een flitser die gaat flitsen? dan wordt alles toch veel te veel overbelicht?
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Nee je flits vermogen stem je af op je gekozen diafragma en ja hier komt een lichtmeter echt goed van pas, maar zonder wil ook wel maar vraagt iets meer werk.
Als je een smartphone hebt dan heb je ook apps met een lichtmeter functie, goedkoper maar iets minder betrouwbaar.

Na het meten heb je belichting voor het haarlicht en de eventueel de achtergrond. Van hieruit ga je licht toevoegen met je flitsers
Zodra je de waarden hebt ingevoerd in Manuel zet je flitsers aan en ga je beeldhouden met licht ^^

Meestal begin ik mijn flitser op 1/8 vermogen (voor binnen) en 1/4 (voor buiten) (natte vingerwerk afhankelijk wat ik wil en hoe het bestaande licht is met wat ik werk)
Voordat ik een lichtmeter had maakte ik een serie test foto's en paste daarop mijn vermogen van mijn flitsers op af.
Bv mijn uitgangspunt na het meten is bv F/8 bij 1/100 ISO 200 met de flitser op 1/8 is mijn foto overbelicht dan zet ik mijn flitser lager op bv 1/16, 32 etc Onder belicht andersom natuurlijk:-)
Frank Doorhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1701
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2006 17:13
WoonplaatsCOLON Emmeloord
CONTACTCOLON

Zodra je lichten gaat mengen kun je kleurverschillen krijgen (lees je krijgt kleurverschillen).
Als je wilt mengen met daglicht is er weinig aan de hand, bij mengen met gloeilampen kun je van bv ombibounce de gouden opzet stukjes gebruiken die brengen de kleur temperatuur van je flitser naar beneden om overeen te komen met gloeilampen, gebruik je TL (slecht idee) gebruik je de groene.

Ik zou zeer zeker een extra flitser erbij nemen en kijk als modifier dan eens naar de Rogue flashbender striplight, ik vind dat zelf de ideale accentverlichting.
http://www.frankdoorhof.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fotografie-workshops.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

"Je maakt gewoon de foto zoals je hem gewoon maakt"
Gebruikers-avatar
kkika82
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2012 13:54

frank: ja, die opzetfiltertjes voor op de ombi bounce heb ik inderdaad! bedankt voor je tip

rick: ik zit te denken, ik heb een lichtmeter .. (niet zo'n dure hoor) daarbij ga ik op de plek van het model staan, stel de lichtmeter in op welke sluitertijd ik gebruik, ik laat de flitser afgaan, en zie dan wat voor diafragma ik moet gebruiken.....
maar dit is niet wat jij bedoelt he?
Ik gebruik die lichtmeter (sekonic) dan ook nooit eigenlijk (dom?). Ik maak dus ook testfoto's en bekijk dan gewoon wat ik t handigste vind qua instellingen.
Gebruikers-avatar
kkika82
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2012 13:54

Kunnen sb-flitsers en een flitsset als bv linkstar ook samen/tegelijk gebruikt worden? Flitsen ze met elkaar mee? Heeft iemand hier ervaring mee?
evertalkmaar
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2012 20:11

Kim,

Zou het niet verstandig zijn om eens wat geld uit te geven aan het volgen van een studiowerkshop?
Daar leer je meer in een uur dan zelf uitproberen.
Arend uit Heerhugowaard geeft dat soort workshops in zijn studio, maar ook via FotoFlits in Wormerveer, enz.
Frank Doorhof
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1701
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2006 17:13
WoonplaatsCOLON Emmeloord
CONTACTCOLON

Zijn er meer hoor die de workshops geven :D
http://www.frankdoorhof.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fotografie-workshops.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

"Je maakt gewoon de foto zoals je hem gewoon maakt"
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

:mrgreen:
Gebruikers-avatar
kkika82
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 142
GeregistreerdCOLON 31 Jan 2012 13:54

hehe dat is zeker een goed idee ;) maar eerst ff sparen als je het niet erg vindt :p en tot die tijd rondzoeken op internet
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar