Tips/hulp voor een productfotografie shoot

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Franon
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 16:52

Aankomend weekend heb ik een shoot bij een catering bedrijf.
Dit is mijn 2e (productfotografie) shoot maar ik hoop eigenlijk op wat tips van jullie.

Mijn 1e shoot was bij een ijs / gebak winkeltje. (voor foto's zie: http://www.la-bomba.nl" onclick="window.open(this.href);return false;)
De eigenaar was heel tevreden met de foto's maar ik zie toch allemaal kleine puntjes die ik zelf niet goed vind of de volgende keer beter zouden moeten. Bijvoorbeeld dat de achtergrond niet wit wit is.

Nu ik aankomend weekend een shoot ga doen bij een bevriend catering bedrijf zou ik toch willen proberen om betere foto's te maken.
Ik doe het uiteraard voor mijn plezier en krijg er geen vergoeding voor maar ik wil wel mooie/goede foto's afleveren.
Hieronder ziet u de opstelling van mijn 1e shoot:

........................____________________________
.......................|.................................................|
.......................|.................................................|
.......................|..................O....O.......................|----------> gebakjes
.......................|......................O.........................|
.......................|.................................................|
.......................|.................................................|
.....................X|XXXX..................................XXXX|X
.................XXX|XX.........................................XX|XXX -----------> flitsers
.............XXXXX|.................................................|XXXXX
.......................|.................................................|
.......................|.................................................|
.......................|.................................................|
.......................|.................................................|
.......................|.................................................|
............................................. \ /
...............................................X
...........................................Camera


Dit was de opstelling bij mijn 1e shoot.
De instellingen van mijn camera:
ISO: 100
Diafragma: f/18 / f/20
Sluitertijd: 1/30 / 1/40

Foto's gemaakt met het 70-300mm objectief van Canon. (ingezoomd tot 250mm omdat ik er niet dichter op kon staan)

Voordat ik dit bericht heb geplaatst heb ik even rond gekeken op internet. Hier stonden andere instellingen die ''beter'' zouden zijn: Diafragma: f/9 / f/11 en sluitertijd: 1/125 / 1/160. Nu is dat een probleem voor mij aangezien ik heb zitten klooien met de camera. Ik krijg een zwart beeld als ik mijn diafragma naar beneden haal en mijn sluitertijd sneller maak. Dat is ook de reden dat ik jullie om tips vraag. Bij bovenstaande instelling krijg ik een foto. Als ik andere instellingen ga gebruiken krijg ik een zwarte foto of een halve foto (half zwart beeld en half foto). (hoop dat jullie mijn uitleg een beetje begrijpen)

Ik wil jullie dan ook vragen of jullie misschien tips of opmerkingen voor me hebben.




Mijn apparatuur:
Canon 600D
Objectieven: Canon 18-55mm (kitlens) / Canon 70-300mm

Studiofliters:
2x Linkstar 300 watt
2x Softboxen 60-90 cm

Achtergrondsysteem:
Linkstar met een papieren rol (wit) van 136cm


Alvast bedankt voor jullie moeite!
Laatst gewijzigd door 1 op Franon, in totaal 22 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Franon schreefCOLONAls ik andere instellingen ga gebruiken krijg ik een zwarte foto of een halve foto (half zwart beeld en half foto). (hoop dat jullie mijn uitleg een beetje begrijpen)
Hoe heb je je camera dan ingesteld (M, Av, Tv?) en hoe trigger je je flitsers?.. Als je een halve foto zou krijgen kan het betekenen dat je boven de flitssynchronisatie zit te werken, maar dat zou bij 1/125 nog niet voor mogelijk komen. Dan zou ik dat dus eerst eens op gaan lossen voordat je met verkeerde/niet werkende apparatuur een opdracht aan gaat nemen
Franon
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 16:52

Ik stel mijn camera handmatig in dus de M stand.
Voordat ik foto's ga maken maak ik een foto van de witte achtergrond waarna ik die als witbalans instel op de camera
Franon
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 16:52

Owjah,,,
Ik heb een draadloze trigger voor mijn studioflitsers.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Wat voor trigger? En bij 1/125 begin je dus al de sluiter in beeld te zien? Oftewel.. je kan niet korter dan 1/60e?

Ik zou in elk geval je sluitertijd zo kort mogelijk houden, en hem dan dus maar op 1/60 zetten. Diafragma rond de f/9 en dan eventueel je flitsers wat krachtiger zetten als je dan niet voldoende licht heb
Franon
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 16:52

Ik heb de Linkstar LDT 2.4 Ghz 3 in 1 triggerset.
Ik kan mijn diafragma niet naar beneden halen want dan krijg ik zwart beeld (dus dan lijkt het net onderbelicht) Het lukt me ook niet om dit te compenseren met de sluitertijd. Ik kan wel prima foto's maken met de huidige instelling maar dan kan ik niet spelen met diepte en onscherpe delen. Aan het licht zal het vast niet liggen aangezien ik 300 watt heb en het maar om een klein gebakje/hapje gaat.

Ik bedenk me nu net dat het misschien wel eens aan de lens kan liggen aangezien ik 250mm heb ingezoomd. Als ik er dichter op zou staan pakt die het licht waarschijnlijk ook beter.

Of anders misschien mijn opstelling veranderen,,,
evertalkmaar
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2012 20:11

Produktfoto's worden veelal met tegenlicht gemaakt om de structuur van het onderwerp beter uit te laten komen.
Ga daar eens mee experimenteren en je zult ontdekken dat het beeld "spannender" wordt.
Bekijk veel voorbeelden in folders en op websites. Probeer te ontdekken hoe het licht op de onderwerpen staat.
Succes ermee.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar