Advies aanschaf Canon 300mm f2.8 is L

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Rob7
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 115
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2011 20:16
WoonplaatsCOLON Gelderland

Hallo,

Ik sta op het punt om een tweedehandse Canon 300mm f2.8 IS L te kopen.
Nu vraag ik me af waar moet ik op letten?
De lens is van 2002 maar ziet er verder netjes uit.
Hebben jullie tips waar ik op moet letten of wat de kwaaltjes zijn?
Hij moet toch nog ruim 3000,00 euro kosten.
In afwachting van jullie reactie.

Rob
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

3000 is wel aan de prijs, maar met de prijs van de nieuwe wel weer te begrijpen.

Neem je camera mee, en een laptop of zo. Maak wat testfoto's met en zonder is en kijk naar de resultaten op je computer
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Franscanon40d
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 168
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2012 16:05
WoonplaatsCOLON Zuidholland

Net als Jeroen vind ik hem ook best aan de prijs. In heb ook de 300 2.8 en die moest nieuw 3800 euro kosten. Dus als je nog iets aan die prijs zou kunnen doen, dat zou mooi zijn. Verder bekijken op beschadiging van glaswerk, zowel voor als achter. Let erop dat de stabilisator het goed doet. Contoleer of de AF snel werkt. Kijk ook even naar de schroef waarmee de zonnekap op de lens wordt vast geklemd. In het veld wel eens eentje tegen gekome die ook een tweedehands 300 had die een versleten stelschroef had. Die van mijn komt zelden los en verslijt op die manier weinig. Andere willen de kap nog wel eens omdraaien waardoor die minder ruimte in neemt. En uiteraard proberen achter het serienummer te komen. (Even checken op diefstal)'.

Verder is het een retescherpe objectief. Die van mij wil ik ook om die reden niet meer kwijt.

Met vriendelijke groet,

Frans
Rob7
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 115
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2011 20:16
WoonplaatsCOLON Gelderland

Hoi bedankt voor jullie snelle reacties!
Kun je het makkelijk checken of de IS goed werkt dan?
Ik bedoel met dit weer heb je de IS niet zo snel nodig, alhoewel het beeld om te kijken wel rustig is met IS.
Toch maken jullie mij aan het twijfelen of het wel een verstandige keus is.
En ja het blijft een pak met geld.
Ze worden erg weinig aangeboden en ze zijn vaak flink beschadigd.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Hou er trouwens rekening mee dat ie reteduur is als ie vervangen moet worden. De zonnekap dan.
Die is van carbon. Achterlijke prestige want gewoon plastic was net zo mooi en scheelt honderden euro's
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Is het bij een winkel? Weet dat als je van een particulier koopt, geen enkele garantie hebt. Als je bij een winkel koopt heb je dat op basis van Europese regelgeving. €3000,- Lijkt me goedkoop als ik kijk naar de nieuwprijs en het gegeven dat de prijs die KEH.com er voor vraagt meer dan €3000,- ($4199,-) is.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Rob7
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 115
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2011 20:16
WoonplaatsCOLON Gelderland

Nee het is gewoon van een particulier.
Maar ja nieuw zijn ze niet meer te koop, en in de winkels liggen ze ook niet tweedehands.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Te duur ... Mijn advies niet doen. Minstens 500 EUR minder als ie goed is.
Apple fan, Canon volger...
Rob7
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 115
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2011 20:16
WoonplaatsCOLON Gelderland

500, 00 euro eraf zal die vast niet doen.
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Je kunt altijd voorstellen of je hem mag laten controleren bij Techrepair, Rofa op jou kosten.
Zo is een kennis van keer naar Chipclean gereden om daar objectief te testen. Om te controleren of die opties goed was.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
Petertje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 586
GeregistreerdCOLON 02 Jun 2008 19:42
WoonplaatsCOLON Steenwijk
CONTACTCOLON

Heb zelf dit objectief ook, en ik kan bevestigen het is een geweldig objectief.

En goed die prijs, ik heb er 3jaar geleden 4000 euro nieuw voor betaald, en 3000 euro tweedehands vindt ik nog niet eens zo`n rare vraagprijs.
- De MK2 versie is echt veel duurder.
- De 300mm2.8L wordt lang niet zoveel aangeboden als een 24-70 bijvoorbeeld, dat krikt naar mijn idee de prijs ook omhoog.
- Het is maar net wat de gek er voor geeft.

Verder wordt de NON IS versie van dit objectief ook nog voor redelijk veel geld tweedehands aangeboden.

3000 euro is voor veel mensen teveel geld, maar er zijn daarbij ook een handjevol mensen die toch de overweging maken om deze voor deze prijs tweedehands te kopen.
5DII+grip|7DII+grip|canon 8-15F4L Fisheye|canon 16-35F2.8L II|canon 70-200F2.8LIS II||canon 300F4LIS|sigma 105 macro|580exII|430 ex|1.4X Extender
Gebruikers-avatar
jazz4ff
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2005 19:42
WoonplaatsCOLON Alphen a/d Rijn

Ik heb ze vaker voor €3000 tot €3250 van de hand gezien, dus prijs is gangbaar.
Eigenaar zal dit waarschijnlijk ook weten.
Mijne was in maart 2007 ook €3000, geen devaluatie dus 8) .
Check de lamellen mbv de dof knop van je kamera, check meteen op schimmel.
Meeste slijt zit rond de statief houder, haal deze eraf en check dat de 4 schroefnokjes nog op zit.
Haal de drop-in filter uit om deze te controleren.
Check of de lens AF start/stop knop functioneerd (zijn de 4 knopjes voorop), in het menu van je kamera kan je de functie van deze knop veranderen naar bv. AF start.
Check of de focus preset functie werkt, dit doe je door de knop op focus preset te schuiven, stel scherp op een voorwerp, druk op de set knop, schuif de knop verder naar achteren (straal symbool), zet je lens oneindig scherp, verdraai nu de kartel ring voorop een stukje en de lens steld zich rete snel in op je ingestelde afstand.
Stabilizer hoor je lopen als je de onspanknop half indrukt , testen kan je binnen huis doen 1/60 is dan ook op een zonnige dag in te stellen.
Foto (over drijf een beetje met trillen als je een foto maakt)met en zonder IS is op LCD scherm van je kamera te onderscheiden (beter nog op een laptop/nootbook).
Check of de focus limiter switch werk, 2.5m tot 6.4m, 6.4m tot oneindig, 2.5m tot oneindig.
Succes
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Wil je perse een Canon?
Voor 2949 euro kun je ook een spiksplinternieuwe Sigma 2.8 300mm APO aanschaffen met 36 maanden garantie. Heeft helaas geen Stabilizer

Eindconclusie Lenstip.com
The Sigma 2.8/300 is an extremely well made lens. Although it is the cheapest in its class, it has very good optical properties. Its faults aren’t very serious. The autofocus accuracy is not very good but by f/2.8 and at such a focal length the depth of field is so small that every slip-up of the focusing mechanism becomes clearly seen. The converter does deteriorate the image quality a lot but it’s a fault found in most of lenses. Apart of that, when se stop down by one stop, even with the converter attached, we get good quality, useful photos.

Eindconclusie SLR-gear.com
If you're looking at this lens, the odds are you're wondering how the Sigma lens stacks up to those provided by the ''brand-name'' manufacturers. Our tests show the Sigma 300mm ƒ/2.8 to perform very well: sharpness is very good, CA is optimized for use at ƒ/2.8, there's virtually no distortion and light falloff is almost non-existent. Optically, the lens stands well on its own. However, for lenses of this category, it's not just about the optics; the Nikon and Canon offerings, for example, include image stabilization and multiple focus control options.

So it's hard not to recommend the lens: it's solidly-built and performs well, especially for the price point. In the final analysis it could come down to a situation where, if you're going to shell out that much for a lens, is it worth it to go the extra mile and get a lens which performs that much better?
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

de vraagprijs is hoger dan de nieuwprijs destijds, lijkt me een te hoog bedrag voor dit toch al wat ouder exemplaar.
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

eos4all schreefCOLONde vraagprijs is hoger dan de nieuwprijs destijds, lijkt me een te hoog bedrag voor dit toch al wat ouder exemplaar.
Dit is iets wat je persoonlijk vind. ;-), maar hebben het hier ook beetje over vraag en aanbod. Als verkoper ben je vrij om een prijs te bepalen. En zie vaker dat dergelijke objectieven voor bedragen weg gaan die soms gelijk of hoger liggen dan de aankoopprijs.

Zo heb ik vorig jaar gekeken naar de 24-70 v1 Deze was niet meer nieuw te verkrijgen. Veel mensen wilde alsnog dit objectief hebben. Wat resulteerde in vraagprijzen die gelijk of hoger dan de verkoop prijs.

Zo gek vind ik de vraag prijs dan ook niet. Als er kopers zijn die het er voor over hebben.

Edit:
Had er over gelezen dat verkoop prijs 4000 euro is geweest. Dan is de vraagprijs toch niet meer dan oude verkoopprijs ?
Laatst gewijzigd door 1 op Apple, in totaal 7 keer gewijzigd.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
Kleintje Pils
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1626
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2005 11:54
WoonplaatsCOLON Leusden
CONTACTCOLON

Ik denk dat het een nette prijs is. Ik zou zelf voor mijn exemplaar toch minimaal 3250 willen hebben (2008) bij verkoop... Waarom? Nou Petertje noemde het eigenlijk al op :)
Mzzls Remco

[url=http://www.touchdown-aviation.com][img]http://img718.imageshack.us/img718/8660/tda.jpg[/img][/url] [url=http://www.twitter.com/tda_tweet][img]http://img20.imageshack.us/img20/1516/twitterlogoheadern.png[/img][/url]
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

2008 is wel meer dan twee keer zo nieuw als 2002 :)
Rob7
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 115
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2011 20:16
WoonplaatsCOLON Gelderland

Bedankt voor jullie vele reacties!
Ik heb uiteindelijk toch niet de lens gekocht die ik in eerste instantie op het oog had.
Jullie hebben mij daarin teveel laten twijfelen.
Maar heb nu wel dezelfde gekocht maar nu is ie van eind 2009 ipv 2002.
Heb er toch wel iets meer dan 3000,00 voor betaald maar het gevoel is echt goed.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar