Zonsondergang, Polder.... + Update...

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets aan landschap heb gedaan, zoals jullie weten ben ik het meest met macro bezig..... Maar gisteren avond had ik weer eens zin/inspiratie om met mn fiets de polder in te gaan... Ik moest op de terugweg wel mn handen voor mn ogen houden vanwege de zwermen met vliegjes die anders in mn ogen vlogen....

Maar goed, ik heb er net voor zonsondergang deze sfeerfoto aan overgehouden.

Ik hoop dat ie in de smaak valt?







Afbeelding



Rob, 8)
Laatst gewijzigd door 1 op Natuurfreak, in totaal 17 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Ericszn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1400
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2010 22:28

Ja ik vind em prachtig!
Er is iets meer te zien dan alleen de zon, de (knuffelende) koeien maakt het mijns inziens tot een orginele foto, goed gedaan :)
[o] = Canon 60D en 400D, Canon 17-85mm, Canon 55-250mm, Tamron 17-50mm, Canon EF 50mm 1:1.8 II
http://donfotografie.nl
Gebruikers-avatar
almanbrother
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2465
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2006 13:45
WoonplaatsCOLON Heuvelrug
CONTACTCOLON

Erg mooi Rob. Heerlijk sfeertje heb je vastgelegd. Niet te donker.
Mooie zonsondergang, en zoals Ericszn al zegt, er valt genoeg te zien wat de foto interessant maakt.
Groet,
Aldert
Ik zou toch eens HIER kijken!!
Voor een account op zenfolio.com: code QHS-2X7-66B
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Tikje surrealistisch, maar niet te.
Mooie foto!
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Mooi en sfeervol landschapje.
Leuk om weer eens een landschapje van je te zien Rob.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

mooie kleuren en de beestjes in de voorgrond maken het af.
sfeervolle plaat !
gr.
Roland
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
Wimmes
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4073
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2007 13:15
WoonplaatsCOLON Tussen de Rivieren
CONTACTCOLON

BartjeD schreefCOLONMooi en sfeervol landschapje.
Leuk om weer eens een landschapje van je te zien Rob.

gr. Bart
Ben het helemaal met Bart eens.
Gr. Wimmes :D

_____________________________
http://wimvanooijen.fotoport.nl/
Gebruikers-avatar
Pascalvilt
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 63
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2013 21:38
WoonplaatsCOLON Valkenburg a/d Geul

Mooie plaat dit , vlak landschap kan ook zeer mooi zijn ! Mooie zachte lucht en de zon die de wolken wat oranje maken het af.
Canon EOS 650D + EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM + EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM + Canon EF 70-200mm f/4.0L IS USM
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Inderdaad een heerlijk foto met de koeien in het vlakke land. Het was gisterenavond een prachtige avond voor avondfotografie.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

Wonderschone plaat.
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

beetje onnatuurlijk voor een tegenlichtje.
meerdere opnamen...?
grt,bouk.
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Thanks luitjes.... fijn dat ie in de smaak valt.... 8)

@ Bouk,
Ik heb 1 belichting voor de voorgrond en 1 voor de lucht gemaakt.... Een vrij gebruikelijke werkwijze voor dit soort lichtomstandigheden... Of je kunt natuurlijk ook een grijsverloopfilter gebruiken....
Met een belichting alleen op de lucht had ik hier een compleet dichtgelopen voorgrond gehad, dat zou pas echt onnatuurlijk zijn, dan zie je ineens geen koeien meer.... :wink:


Rob, 8)
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

ben ik nu een zeiker.. of ziet de rest het niet? :mgreen: :P
maar ik vind de witte koeien een beetje een dode-grijze kleur hebben.. (snap je wat ik bedoel? haha)
alsof de hooglichten tever terug getrokken zijn waardoor ze geen "kleur" meer hebben..
het groen van het gras vind ik wat vreemde kleur groen hebben..
maar verder heerlijk plaatje :)

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Mooi plaat Rob.

Michel, ik denk dat het geen witte koeien zijn, maar lichtbruine.

<Jeffry>
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

@ Jeffry... Thanks... 8)
Billie-90 schreefCOLONben ik nu een zeiker.. of ziet de rest het niet? :mgreen: :P
maar ik vind de witte koeien een beetje een dode-grijze kleur hebben.. (snap je wat ik bedoel? haha)
alsof de hooglichten tever terug getrokken zijn waardoor ze geen "kleur" meer hebben..
het groen van het gras vind ik wat vreemde kleur groen hebben..
maar verder heerlijk plaatje :) gr. Michel
Thanks, Michel..... 8)

Waarom zou je een zeiker zijn als je dingen niet mooi/goed vind aan de foto?
Ik heb daar geen probleem mee, het is maar een foto, (ik maak de foto, maar ik ben niet de foto....) :wink:
.... al schieten mensen mijn foto's helemaal af, geen probleem... zolang je maar eerlijk blijft.... Het zal overigens ook van een grote naïviteit getuigen als ik van mening zou zijn dat iedereen mijn foto's mooi zal vinden....
Kortom: een andere mening is niet goed of slecht, (dus zeker geen zeiker) het is slechts een andere mening en soms ben ik het ermee eens dan kan ik er wat van leren, en soms ben ik het er niet mee eens. En als ik het er niet mee eens ben is het niet om mijn foto te verdedigen, maar gewoon omdat ik er anders over denk...

v.w.b. de kleur van de koeien: De kalfjes hebben een iets bruinere kleur dan de volwassen exemplaren, de volwassen koeien hebben in het echt ook best een grauw witachtige kleur... dus op dit punt ben ik zelf tevreden met de manier hoe ze belicht zijn, dus ook met de kleur. Het was overigens ook al aan de donkere kant dan wijken de kleuren sowieso ietwat af....
De kleur van het gras...op mijn scherm oogt het niet verkeerd... maar daar kun je van mening over verschillen.... Zelf heb ik er geen probleem mee.....

even geheel los van de foto:
Bovendien ben ik de laatste tijd steeds meer van mening dat een foto niet een exacte copy van de werkelijkheid hoeft te zijn, want een foto kan de werkelijkheid nooit vervangen... Het is zeker ook het gevoel/sfeer die je wilt overbrengen...En dan mogen (in zn algemeenheid) de kleuren best ietwat afwijken, zeker bij landschap..... Ik zie soms knal knal oranje luchten op een foto die ik in het echt ook nog nooit gezien heb, maar dat kan toch heel mooi zijn om de sfeer over te brengen.....

Kortom: Met deze foto wilde ik een (gevoel/sfeer) van vrede/rust/kalmte/harmonie uitdrukken, (misschien ietwat surrealistisch) zoals MvdE aangaf (maar zeker niet te). En de knuffelende kalfjes vond ik daarin ook een mooie toevoeging, de foto beeld (voor mij persoonlijk) deze aspecten goed uit..... En ik heb ermee overgebracht wat ik wilde vertellen..... Ook een beetje sprookjesachtig.... 8)

Verder hoor ik graag veel meningen.... dus schroom niet om te zeggen wat je ervan vind, ook al vind je het helemaal niks..... 8)


Rob, 8)
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Ik vind 'm super! Heerlijke plaat, mooi sfeervol en inderdaad lekker wat anders dan alleen zonsondergang.
Kleur van de koeien lijkt mij prima eerlijk gezegd, dit ras heeft inderdaad gewoon zulke kleuren, de volwassenen een beetje grauwwit.
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
Gebruikers-avatar
lassie_sr
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 976
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2009 12:27
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

Goed geslaagde foto Rob, geeft mooi het sfeertje aan van dat moment.Lucht is echt mooi. Ik ga wel een stuk mee met Billie-90 de voorgrond mag wat mij betreft wat meer contrast hebben, komt mij wat (te) vlak over. Verder lijkt me de blending van de lucht en voorgrond niet helemaal 100% ik zie een lichte streep (halo) op de overgang grond lucht. Ben benieuwd hoe je het gedaan hebt die blending, ik schat met een selectie?

Laszlo
Canon 5D Mark II│Canon 7D Mark II | 24-105 f/4 L |17-40-f/4 L |70-200 f/4 L |100 f/2.8 L Macro|Sigma 150-600||
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Thanks staartjager..... 8)
lassie_sr schreefCOLONGoed geslaagde foto Rob, geeft mooi het sfeertje aan van dat moment.Lucht is echt mooi. Ik ga wel een stuk mee met Billie-90 de voorgrond mag wat mij betreft wat meer contrast hebben, komt mij wat (te) vlak over. Verder lijkt me de blending van de lucht en voorgrond niet helemaal 100% ik zie een lichte streep (halo) op de overgang grond lucht. Ben benieuwd hoe je het gedaan hebt die blending, ik schat met een selectie?
Laszlo
Thanks Laszlo.... 8)
Ik heb tijdens de nabewerking zeker overwogen om hem nog iets meer contrast mee te geven, maar na wikken en wegen heb ik uiteindelijk besloten om dat niet te doen, het maakte de foto (zeker de voorgrond) m.i. te donker en het contrast verstoorde een beetje de rust die ik er in wou leggen, is uiteraard een smaakkwestie....

m.i. is er met de overgang weinig mis... ik heb in het Tiff bestand de hele horizon tijdens de nabewerking op 300% zitten afspeuren, maar echt niets gezien, misschien komt het door de jpg verkleining of verscherping... overigens loopt er achter de bomenrij aan de horizon wel een rijksweg... maar ik denk niet dat dat er iets mee te maken heeft....
Ik heb dit keer een selectie gemaakt en op het toegevoegde masker een Gaussian blur van 250 gegeven, er zijn uiteraard vele wegen die naar Rome leiden... ik ben nog aan het experimenteren wat voor mij het beste werkt, vorige keer heb ik met refine Mask gewerkt of soms met de borstels. Ik geef toe dat ik geen meester ben in de nabewerking, maar probeer toch zorgvuldig mn resultaten te testen/controleren......
Ik kan wat jij ziet niet direct verklaren.... in het tiff bestand is het niet te zien.....


Rob, 8)
Peter de Graaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 28 Jun 2010 17:56
CONTACTCOLON

Door de bewerking is het een wat surrealistische plaat geworden... en dat bedoel ik zeker niet negatief. De voorgrond , die toch veel detail laat zien (zie je onder normale omstandigheden niet) en de belichting van de koeien maken het een sprookjesachtige plaat. Duidelijk is wel dat dit geen realiteit is , maar daar is , als ik de reactie van natuurfreak lees, bewust voor gekozen.
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Peter de Graaf schreefCOLONDoor de bewerking is het een wat surrealistische plaat geworden... en dat bedoel ik zeker niet negatief. De voorgrond , die toch veel detail laat zien (zie je onder normale omstandigheden niet) en de belichting van de koeien maken het een sprookjesachtige plaat. Duidelijk is wel dat dit geen realiteit is , maar daar is , als ik de reactie van natuurfreak lees, bewust voor gekozen.
Thanks Peter, bedankt voor je reactie.... fijn om te lezen..... 8)

Het is m.i. geen realiteit in de zin dat dit met (1 belichting/foto) te realiseren is, je krijgt dan of een goed belichte lucht met een dichtgelopen voorgrond of een goed belichte voorgrond met een overbelichte lucht. Ik heb er dus voor gekozen, (wat vele landschapsfotografen doen) meerder belichtingen te maken (in dit geval 2). Ik heb uiteraard wel wat aan nabewerking gedaan maar zeker niet overdreven, het moment zelf ademde ook al een beetje dit surrealistische sfeertje uit, het is dan zaak om dit zo goed mogelijk te vertalen.


Rob, 8)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar