Upgrade 500D maar welke?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
mylife
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 217
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2011 20:52
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Momenteel heb ik een 500D met een Canon EF 400mm F5.6 L USM.
Het meeste fotografeer ik vogels en de camera is me daar te langzaam voor, dus ik wil graag wat anders.
Met een budget van ongeveer 700 euro zoek ik een 2e hands camera. Ik heb even op marktplaats gekeken en de volgende kandidaten zijn daar uitgekomen:
* 7D (+/- 700 euro)
* 50D (+/- 350 euro)
* 40D (+/- 225 euro)
* 650D (+/- 500 euro)
* 60D (+/- 600 euro)

Ik twijfel alleen wat verstandig is voor de 7D gaan of voor de 50D welke ook micro adjustment heeft, of voor de nieuwere 650D of 60D of voor de 40D en de rest van het geld in lenzen stoppen?
En zit er nog verschil tussen het gebruik van CF en SD kaarten? Video is geen must alleen mooi meegenomen. Het extra aantal fps t.o.v. de 500D is wel van belang voor oa vluchtfoto's evenals een snelle AF. Goede prestaties op iso nivo zijn ook welkom om snellere sluitertijden te kunnen gebruiken.
De 7D zal waarschijnlijk de snelste zijn maar weegt dat op tegen de extra kosten t.o.v de andere camera's?
Bedoeling is dat er in de toekomst nog een macrolens en een groothoeklens en een portretlens bijkomen.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Begin eerst eens met een lijstje wat je zelf belangrijk vind...
Bijv, de viewer draaibaar of niet; snelle opnames achterelkaar of niet, ... Dan wordt je lijst vanzelf korter...voor vogels hoor ik lovende woorden over de 7d...
O, ja en je budget en welke lenzen je nodig hebt... Vooral de laatst zijn ook super belangrijk...maar je 400mm L zit natuurlijk al heel goed in de richting...
Apple fan, Canon volger...
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

CF of SD maakt niet veel uit, ander soort kaartje. CF is vaak sneller, maar ook duurder.

Wat betreft de camera's, de 7D heeft de beste AF, die zou mijn eerste keuze zijn. Wat betreft de 40D, 50D en 60D, die hebben alledrie dezelfde AF - 10mp is wel wat weinig als je wilt croppen, dus dan zijn de 60D en 50D de beste keuze. De 60D is net iets beter qua ISO's, wat belangrijk kan zijn voor de sluitertijden. Wat betreft de 650D, de buffer is beperkt, de xxD camera's zijn veel beter: als fps belangrijk voor je is, dan is de 650D geen goede keuze.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
JanCanon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2012 21:52
WoonplaatsCOLON Maastricht

Gezien je wensen en je prima lens voor je doel zou ik gaan voor de 7D.
Succes met kiezen
Goed negatief kan positief uitpakken!
Gebruikers-avatar
BertusL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 469
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2009 21:23
WoonplaatsCOLON Houten

Je geeft zelf aan, dat een hoge fps en goede AF voor jou van belang zijn. Volgens mij past de 7D dan het best.
Canon 90D | Sigma 10-20 F4-5.6 | Tamron 17-50 F2.8 | Canon 70-200 F4L | Sigma 150-600 F5-6.3 C | Sigma 105 F2.8 OS Macro | Canon 50 F1.8 II
Mijn Flickr
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Ik sluit me aan bij de anderen. Met de 7D maak je dan toch de grootste sprong dus als je het budget ervoor hebt zou ik zeker daarvoor kiezen.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
mylife
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 217
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2011 20:52
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Bedankt voor alle antwoorden. Ik heb mn keuze kunnen inperken tot 2 inmiddels namelijk de 7D en de 50D. De 7D omdat ie het beste is de 50D omdat hij qua prijs 2e hands gunstig is en micro adjustment heeft. De 60D zit qua prijs te dicht op de 7D om interressant te zijn. Bij aankoop van de 50D zou er t.o.v de 7D een budget overblijven om bijv. de 100mm macro erbij te kopen, wat opzich ook wel weer interresant is.
Nu nog uitzoeken oa welke geheugenkaart de snelste schrijfsnelheid heeft zodat de camera buffer zo snel mogelijk weer leeg is. Als jullie daarvoor nog tips hebben zijn die ook van harte welkom.
Canon 7D
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 156
GeregistreerdCOLON 15 Jul 2013 09:55
WoonplaatsCOLON Provincie Flevoland

De 7D heeft ook Micro Adjustment dus dat is weer een voordeel.
Een nadeel van de 7D ten opzichte van de 50D is het gewicht.
Op papier zit er niet zo heel veel verschil tussen, maar tijdens het fotograferen merk ik toch wel een verschil.
http://www.dpreview.com/products/compar ... non_eos50d" onclick="window.open(this.href);return false;

Vooral als ik de camera met 1 hand wil gebruiken is de 7D in het nadeel.

Het enige grote voordeel dat ik zie tussen de 7D en de 50D is de uitgebreidere mogelijkheid om de 7D in te kunnen stellen voor het scherpstellen (AF).

http://photographywisdom.com/canon-d-sp ... s-233.html" onclick="window.open(this.href);return false;

De 'leercurve' van de 7D was bij mij steiler en langer dan bij de 50D.
Nu gebruik ik de 7D meer dan de 50D.

Als het je gelegen komt dan kan ik 's avonds wel eens langs komen met beide camera's, dan kan je zelf de verschillen (aan)voelen. Stuur maar een PB.
Canon 1Dmk4 / Canon EOS M3 / Lytro illum
mylife
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 217
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2011 20:52
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Ik heb ze beiden al eens in handen gehad en moet eerlijk zeggen tís heel wat anders dan de 500D. Ik twijfel alleen of de 7D het extra geld t.o.v. de 50d waard is . Als je de 500d gewent bent. Trouwens bedankt voor het aanbod! :D
Canon 7D
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 156
GeregistreerdCOLON 15 Jul 2013 09:55
WoonplaatsCOLON Provincie Flevoland

Mijn persoonlijke mening is dat de 7D het extra geld wel waard is, maar mijn mening is uiteraard gekleurd.
Het iets grotere gewicht vindt ik erg prettig, anderen waarschijnlijk niet.
In de avond uren heb ik voetbalwedstrijden vastgelegd en daar heb ik het verschil in kwaliteit wel gemerkt.
Op zo'n lange sessie heb ik de gripped 7D aan een BlackRapid R4 hangen.
Canon 1Dmk4 / Canon EOS M3 / Lytro illum
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Canon 7D schreefCOLONEen nadeel van de 7D ten opzichte van de 50D is het gewicht.
....
Vooral als ik de camera met 1 hand wil gebruiken is de 7D in het nadeel.
Canon 7D schreefCOLONHet iets grotere gewicht vindt ik erg prettig, anderen waarschijnlijk niet.
:shock:
Canon 7D schreefCOLONOp zo'n lange sessie heb ik de gripped 7D aan een BlackRapid R4 hangen.
Zonder grip niet zwaar genoeg :?:
Of zonder grip wel met 1 hand te gebruiken :?:
Of ... :?:

Hans
Canon 7D
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 156
GeregistreerdCOLON 15 Jul 2013 09:55
WoonplaatsCOLON Provincie Flevoland

hdb schreefCOLON Zonder grip niet zwaar genoeg :?:
Of zonder grip wel met 1 hand te gebruiken :?:
Of ... :?:

Hans
De 7D zonder grip is lastig vast te houden en te bedienen met 1 hand. De camera heeft de neiging om weg te zakken.
Met grip kan ik de camera beter vasthouden omdat de grip dan tegen mijn handpalm rust en dus de camera rechtop houdt.

Als ik een hele dag op pad ben met de camera dan gebruik ik de BlackRapid.
Als ik dan mijn camera (met grip) aan andere mensen geef om opnames te kunnen bekijken dan krijg ik steevast te horen dat de camera 'best wel zwaar' is.
Persoonlijk vindt ik een zwaar toestel erg prettig, andere mensen hebben liever een lichter geheel. Smaken verschillen.

Ik probeerde mij in te leven hoe anderen zouden denken over een 7D en vanuit dat standpunt een advies te geven.
Excuses als ik verwarring heb gezaaid of onduidelijk ben geweest.
Canon 1Dmk4 / Canon EOS M3 / Lytro illum
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Canon 7D schreefCOLONIk probeerde mij in te leven hoe anderen zouden denken over een 7D en vanuit dat standpunt een advies te geven.
Ik had al zo'n vermoeden.
Hoe anderen er over denken, kan je beter aan de anderen overlaten. :wink:
De beschrijving van je eigen ervaringen maakt een hoop duidelijk. :D

Voor eenhandsgebruik en tegen het 'wegzakken' zou je ook voor een handstrap kunnen kiezen.
Een stuk lichter en goedkoper dan een grip.
Zie inkoopacties

Hans.
miccie72
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 10 Jun 2012 17:35
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

Omdat je de 7D en 60D in je bericht al aangeeft zou ik zeggem minimaal de 60D.

Let erbij op op de acties van Mediamarkt. Vorig jaar heb ik bij Mediamarkt een nieuwe
Canon 60D met 18-55 kitlens gekocht voor 655 euro. De 7D heeft dezelfde processor,
maar dan in tweevoud. Dat is meer voor bv sportfotografie. Maar is duurder.

De 60D heeft daarintegen een klapscherm, is goedkoper.

En dan nog; nog even en de 70D komt uit. Misschien een idee om daarop te wachten?
Als de 70D er is, zal de prijs (zowel nieuw als tweede hands) omlaag gaan.
Doe maar gek, dan doe je al gewoon genoeg. Canon 80D, Canon 60D, 15-85mm IS USM, 70-200mm f2.8 L USM, Sigma 10-20mm EX DC, Sigma 30mm f1.4 Art, Canon 50mm f1.8, Canon 85mm f1.8, Canon 24mm f2.8 STM, Canon 18-55mm f3.5-5.6, Extender 2x II, Samsung DV150F.
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Heel eerlijk snap ik het dilemma niet zo.... Je geeft aan de camera te langzaam te vinden, dan is de 7d toch de meest voor de hand liggende optie. Perfecte camera voor vogels als je geen FF gaat gebruiken.

Natuurlijk ga je er met een 50/60D ook op vooruit, maar waarom niet gelijk voor de snelste optie gaan?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar