Canon EF-12 II Tussenring 12mm voor macro

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
snarie

Beste medeleden

Ik zit te denken om een Canon EF-12 II Tussenring 12mm te kopen om een nog grotere vergroting te hebben met macro.
Ik heb al een 100mm 2.8 macro lens, en vroeg me dus af of het enigszins nut had om zo''n tussenring er tussen te zetten om nog dichter op het onderwerp te komen.
Wat zijn de voordelen en nadelen als ik er zo''n ring tussen zet?

Groeten
Stefan
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Ik zou het niet doen, veel te duur.

Er zit geen glas in, dus merk maakt niet uit. Ik zou lekker voor een goedkoper setje gaan:

http://www.kamera-express.nl/product/12 ... on-ef-ef-s" onclick="window.open(this.href);return false;
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Tja, het nut is dat je scherpstelafstand kleiner wordt en dus dichter op je object zit en dan iets groter in beeld krijgt.
Geen kwaliteitsverlies, want er zit geen glas in.

Nadeel je bent je oneindige focus kwijt, je hebt wat lichtverlies, je scherpstelgebied wordt beperkter.

Let er wel op dat je een ring koopt waarbij de AF wel wordt doorgegeven. Er zijn goedkopere versies dan Canon. Bv. Phottix.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

snarie schreefCOLONIk zit te denken om een Canon EF-12 II Tussenring 12mm te kopen om een nog grotere vergroting te hebben met macro. Ik heb al een 100mm 2.8 macro lens, en vroeg me dus af of het enigszins nut had om zo'n tussenring er tussen te zetten om nog dichter op het onderwerp te komen.
Een tussenring van 12mm heeft weinig zin op dit 100mm macro-objectief.

Zonder tussenring haal je een vergroting van 0x tot maximaal 1.0x.
Met 12mm tussenring haal je een vergroting van 0.12x tot maximaal 1.12x.
Zie http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=77890" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je dus boven de 1.12x wilt uitkomen zul je er een tussenring met meer millimeters moeten gebruiken.

Er zijn (goedkope) setjes te koop waarmee je bijvoorbeeld 65mm totaal aan tussenring krijgt, zoals die uit de link van mitchel.
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

MvQ hier op te forum verkoopt ook setjes tussenringen :) (aq4u.nl) Van bestellingen die via dit forum komen gaat een kleine bijdrage naar t forum (als dat tenminste nog steeds zo is?)!
snarie

Iedereen bedankt voor zijn reaktie

ik ga dan toch maar niet voor de ring van canon, maar voor een kitje zeg maar
ik zag ff snel op de website van aq4u.nl een paar staan (ik zal vanavond ff beter kijken, het is nu wel erg warm nml).

Groeten
Stefan
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar