Schotland part I

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

Morgenochtend vertrek ik naar Finland voor de 7e fotoreis en heb nog net even tijd om mijn eerste beelden van Schotland (voor zover je ze nog niet hebt gezien op facebook) te laten zien. Wat een prachtig land, rotsachtig en ruw als Noorwegen, lieflijk als Zweden of kaal als IJsland, je hebt er alles. Weer was prachtig, want Schotland bij stralende zon is niet echt. Tussen de zon ook heerlijke mist en buien gehad, sfeervol Schots weer...

1. View on Fairy lochs / Lochean Sgeireach
Afbeelding


2. The Rua Reidh Lighthouse
Afbeelding

Ik heb nog geen geweldigere plek gehad om te verblijven tijdens mijn vele fotoreizen dan het pension in de Rua Reidh Lighthouse. Niet alleen vanwege de verzorgende Roger en Tracy, maar vooral vanwege de ruwe en intense indruk van de elementen die je krijgt als je naar buiten gaat: storm en regen, zon en wind, rotsen en de oceaan.




3.
Afbeelding



4. view on a sea stag at the north cliffs of the North-West Highlands
Afbeelding

na een lange wandeling door de Schotse mist kwamen we bij de kliffen van Noord-West Highlands van Schotland aan en keken neer op de blauwe zee en een rotsboog in zee



5. heart on the Scottish beach
Afbeelding

Soms zie je het gewoon ... een vorm, een lijn, een ronding. Toen ik op het Schotse strand langs de klippen liep zag ik opeens deze herhaling van driehoeken, zoals de symbolen uit de Da Vinci code ... het enige probleem was dat ik lang genoeg was voor de foto (slechts 1,74 m :-(). Vanuit mijn oogpunt 'raakte' de tweede steen de achtergrond terwijl hij los zou moeten staan. De oplossing, je camera hoog boven je hoofd houden en blind fotograferen. Gelukkig ben ik vrij goed in het maken van foto's zonder te kijken ... dus het eerste schot was al zoals ik in gedachten had, ik hoefde hem later zelfs recht te zetten :-)



6. The atlantic ocean repossesses the Scottish coast
Afbeelding

Sommige foto's zijn niet alleen fraai om terug te kijken maar laten ook een gevoel herleven. Zo ook dit beeld. al zwervend op een klein stukje strand langs de Schotse kust kon ik langs een grote rots naar een nog kleiner stukje zand. Niet beseffend dat het opkomende tij binnen no-time het hele strand zou overspoelen en uiteindelijk de zee tegen de kliffen aan zou doen klotsen, raakte ik gefascineerd door het woeste water die de rotsblokken en het maagdelijke zand overspoelde. Een kreet wekte mij uit mijn fascinatie en deed mij beseffen dat ik bijna niet meer terug kon langs de grote rots omdat het water inmiddels het kleine pad al in bezit had genomen. Hopend dat de oceaan zich nog één keer terug zou trekken en het zand nog één keer zou laten zien stond ik tijdens spannende minuten te wachten. Een deelnemer aan de cursus ging voor mij uit maar wist nog maar net zijn camera droog te houden, een natte broek en natte schoenen tot resultaat. De oceaan was mij echter goedgezind en gaf het zand nog één keer prijs... waarna het zich voor de komende uren zich kolkend op het strand zou storten.



7. A low rainbow at the foot of the hill
Afbeelding

Natuurfotografie is alles over de voorbereiding ... en een beetje geluk :) Tijdens het rijden geconcentreerd aan de 'verkeerde kant' van de weg een van de studenten van de cursus fotografie naar Schotland geschreeuwd over een zeer lage regenboog. Dus ik stopte met piepende remmen en lopen we terug de weg. Slechts een paar seconden later was het weg ...



8. Eilean Donan Castle
Afbeelding

Eilean Donan Castle is een van de mooiste gelegen kastelen in Schotland. Met een oude brug met bogen is het gebouwd op een klein eiland in Loch Duich. Foto's maken van een kasteel is niet mijn ding, maar als je kan plaatsen in een echte Schotse omgeving en sfeer zie je dat het daar hoort. Gelukkig was het laag tij, zodat de boothelling van de vissersboten droog was gevallen. Daarom waren we in staat om de laagst mogelijk standpunt te nemen om een beeld door de bogen heen te maken. En dan ... is het wachten tot de wind de Schotse vlag zou opwaaien op de juiste plaats



9. sunrise Loch Portree, islse of Skye
Afbeelding

een ochtend, net buiten mijn kamer in de 'pink guesthouse' ... hadden we een prachtige zonsopgang.
Laatst gewijzigd door 2 op schoffie, in totaal 20 keer gewijzigd.
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

oh... zoo mooi
Ik wil ook naar Schotland!

Mooie foto's zeg... en met die regenboog...
/drewl
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Fredvdlouw
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 90
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2010 22:48
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Schitterende foto's met een mooi verhaal wat het geheel nog aantrekkelijker maakt om naar te kijken.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Een fraaie serie en een mooi verhaal Johan.
Heb de foto's met veel plezier bekeken.

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Geweldig zeg! Schotland staat al een tijd op mijn verlanglijstje, en schuift nu een paar plaatsen om hoog :D
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
Ericszn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1400
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2010 22:28

Heerlijke en prachtige serie, ook met de verhalen erbij! Foto 6 incl. verhaal sprong er voor mij uit, geweldig!
[o] = Canon 60D en 400D, Canon 17-85mm, Canon 55-250mm, Tamron 17-50mm, Canon EF 50mm 1:1.8 II
http://donfotografie.nl
Gebruikers-avatar
A.Otten
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2008 21:13
WoonplaatsCOLON Delden

Errrrrrrrg mooi , zeker de laatste, complimenten.

Gr Andre
canon 40D+grip , canon 5D mark II + grip en het nodige glaswerk.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Genoten, waarvoor dank.

Een motor (en foto) reisje Schotland staat (helaas) al heel lang op de verlanglijst...
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Een mooie serie met informatief verhaal.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Waar blijft Part II ? :)
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Ik vermoed, dat Johan nu in Finland zit.... zal nog even duren :D
@ Frank64: beide erg leuk om te doen. Minder leuk als je onderweg naar foto 2 verzeild raakt in een giga kudde schapen met je motor. Opgedreven door een landrover...

Zoals al vermeld op je site, Johan, erg herkenbare foto's en ik wil graag weer terug :D
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
Wimmes
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4073
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2007 13:15
WoonplaatsCOLON Tussen de Rivieren
CONTACTCOLON

Een erg mooie serie van een mooi land
Gr. Wimmes :D

_____________________________
http://wimvanooijen.fotoport.nl/
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

zeer fraaie serie en mooi visitekaartje voor Schotland.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

Dan zie je de titel "Scotland", en metten zijn de verwachtingen hoog gespannen.
Heerlijk om te zien dat aan die verwachtingen wordt voldaan. Meer zelfs. Prachtige platen.
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

mooie laatste.
grt,bouk.
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Hele mooie foto's weer Johan!
Ik geniet altijd van jou foto's èn de verhalen..blijven doen! ;)
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

dank jullie wel :)
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
Julia
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 179
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2013 17:38

Zucht erggggg mooi!! Heb alleen 1 puntje...van mij mag je kader wel wat minder omdat het de aandacht van de foto weg haalt In mijn ogen dan ;) Heeft natuurlijk niks met je foto's te maken maar je presentatie hier...Kortom vind je kader jammer maar je foto's super!!!!
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

het is ook nooit goed... mijn vorige kader werd weer te krap gevonden * zucht * ;)
www.johanvanderwielen.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar