Hints en Tips gezocht voor inrichting van een niet permanen

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
pijlltje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2008 06:26
WoonplaatsCOLON Zwaag

Hints en Tips gezocht voor inrichting van een niet permanente fotostudio.

Misschien dat ik de verkeerde zoek argumenten gebruik, maar kon zo gauw geen informatie hierover vinden.
Mijn werkruimte is niet permanent en ongeveer 3 x 9 meter. Voor/na elke fotoshoot alles opbouwen en weer afbreken.

Hiervoor zoek ik dus geschikt materiaal; waar moet ik op letten;
- wat zou hiervoor de beste achtergrondsysteem, voor twee rollen, zijn
- wat zijn dan de beste studioflitsers
- welke accessoires mag ik zekers niet vergeten
- andere belangrijke hits en tips

Alvast bedankt, Jaap
EOS 5D3 ¦ EOS 50D ¦ EF 24-105mm f/4L IS USM ¦ EF 70-200mm f/2.8L IS II USM ¦ Extender EF 2x III | Speedlite 430EX II / 600 EX-RT
Gebruikers-avatar
madelief
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1252
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 12:21
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

Jaap, ik kan je niet helpen, maar ik lees wel even mee want zoiets zou ik ook willen.....

Groetjes,
Elsbeth.
Mijn mening is alleen maar mijn mening.....

Kijk ook eens bij http://www.fotomadelief.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Zoals altijd weer wedervragen bij de vragen;

Wat is je budget..? Prijzen lopen nogal uiteen...
Wat is je ervaring met studiofotografie en wat wil je gaan doen?
Product, mensen en dan portretten, half-body/fullbody en/of groepen?
Welke kleuren achtergronden wil je gaan / kunnen gebruiken?
Is de ruimte te verduisteren?
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
pijlltje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2008 06:26
WoonplaatsCOLON Zwaag

Frank64 schreefCOLONZoals altijd weer wedervragen bij de vragen;

Wat is je budget..? Prijzen lopen nogal uiteen...
Wat is je ervaring met studiofotografie en wat wil je gaan doen?
Product, mensen en dan portretten, half-body/fullbody en/of groepen?
Welke kleuren achtergronden wil je gaan / kunnen gebruiken?
Is de ruimte te verduisteren?
Studio fotografie is voor mij niet nieuw.! Ik heb daar redelijke ervaringen mee, één, twee en drie lichtbronnen.
Budget alles heeft zijn prijs; ik wil eerst eens proberen er achter te komen waar ik bij een mobile uitrustingen op moet letten. Waar ik ook benieuwd ben waar de mensen uit ervaring tegen aangelopen zijn ... denk daaraan omdat ... doe dit juist niet omdat.
Denk dat de achtergrondkleur niet zo direct van belang is, maar wit en zwart, zal ik zekers gebruiken.
De ruimte is beperkt, maximale breedte is drie meter; dus groepen wordt dan niets
Ja de ruimte is te verduisteren en de muren en plafond zijn wit
EOS 5D3 ¦ EOS 50D ¦ EF 24-105mm f/4L IS USM ¦ EF 70-200mm f/2.8L IS II USM ¦ Extender EF 2x III | Speedlite 430EX II / 600 EX-RT
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Achtergrond is wel degelijk van belang.
Een witte achtergrond uitlichten vraagt extra lichtbron(nen) om die afzonderlijk uit te lichten tenslotte, Die je anders niet perse nodig hebt.
En met een breedte van 3 meter en voldoende hoogte is een (kleine) groep best mogelijk. Een gezin is ook een groep tenslotte. Maar goed.

Voor de rest is er niet zoveel verschil tussen een mobiele en vaste studio.
Mocht je muurbeugels kunnen ophangen en ook laten hangen die gebruiken. Anders een achtergrondsysteem met statieven.
Afhankelijk van hoe vaak je het wilt gebruiken niet gaan voor een goedkope set en eventueel kijken of de legger door in/uischuiven traploos verstelbaar is ipv door delen.

Het goed en veilig en handig kunnen opbergen van je flitskopen en statieven is natuurlijk wel een vereiste, dus een goede (rol)case/koffer zou ik zeker aanschaffen.
De flitskoppen van bijv. Bowens Gemini of Elichrom Delicte zijn bijv prima (mobile) sets, ook met opbergmogelijkheden.

Verder is gewicht van flitskoppen iets om in de aanschaf mee te wegen, alsmede of lichtvormers makkelijk uit elkaar te halen zijn.
Tenzij transport geen probleem is, is met lange rollen uiteraard idem. Maar misschien kan he tmateriaal wel binnen het gebouw blijven.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
pijlltje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2008 06:26
WoonplaatsCOLON Zwaag

Bedankt voor het meedenken, maar ik denk dat de discussie, voor mij althans, de verkeerde kant op gaat. Voor mij zit er wel degelijk een verschil tussen vast (de ervaring die ik heb in een vaste studio's, is zekers niet mobiel aan te bevelen) en mobiel. Mobiel dient volgens mij van een andere kwaliteit, robuuster, te zijn door het regelmatig op/afbouwen. Ik had meer gerekend op ervaringsinformatie ... waarom bepaalde oplossingen boven ander oplossingen uitsteken. Ofwel, de slimme toegevoegde waarde van bepaalde leveranciers tov elkaar.

Ik zal tzt mijn ervaringsonderzoek een beschrijven.

Bedankt voor het meedenken (inclusief de persoonlijke reacties die ik gekregen heb)

Jaap
EOS 5D3 ¦ EOS 50D ¦ EF 24-105mm f/4L IS USM ¦ EF 70-200mm f/2.8L IS II USM ¦ Extender EF 2x III | Speedlite 430EX II / 600 EX-RT
Gebruikers-avatar
mmuetst
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 384
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2005 09:56
CONTACTCOLON

Ik heb een thuis studio gehad met een achtergrond systeem van Falcon Eyes, makkelijk opbouwen en afbreken (maar bij elkaar met opbouwen lampen toch een uurtje bezig) Ook softboxen had ik van dat merk met flitskoppen van Calumet Genesis, degelijk en betaalbaar. Uiteindelijk was ik het opbouwen en afbreken zat en ben ik uiteindelijk de strobist kant op gegaan. Ik heb het achtergrond systeem gehouden en gebruik het soms nog wel eens. Als achtergrond gebruik ik wit zijl wat normaal voor camping grond zijl gebruikt wordt (ooit in een camping winkel in alkmaar tegen aan gelopen) dit zijl zit op een PVC pijp die zo makkelijk op het buis systeem van Falcon Eyes past. Met mijn huidige strobist set kan ik makkelijk portreten maken (heb vier krachtige flitsers) maar dit systeem is veel duurder dan losse flitskoppen.
Kijk voor flitskoppen eens naar linkstar. Er zijn natuurlijk ook andere merken, mijn advies is dat er op zijn minst een Bowens "S" koppeling op moet zitten. Dit is handig om softboxen te koppelen en je hebt zo veel keuze in materiaal.
Hoop dat je hier iets aan hebt.
Meer Strobist nieuws op metjegelaatopdegevoeligeplaat.blogspot.nl
pijlltje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2008 06:26
WoonplaatsCOLON Zwaag

mmuetst schreefCOLONIk heb een thuis studio gehad met een achtergrond systeem van Falcon Eyes, makkelijk opbouwen en afbreken (maar bij elkaar met opbouwen lampen toch een uurtje bezig) Ook softboxen had ik van dat merk met flitskoppen van Calumet Genesis, degelijk en betaalbaar. Uiteindelijk was ik het opbouwen en afbreken zat en ben ik uiteindelijk de strobist kant op gegaan. Ik heb het achtergrond systeem gehouden en gebruik het soms nog wel eens. Als achtergrond gebruik ik wit zijl wat normaal voor camping grond zijl gebruikt wordt (ooit in een camping winkel in alkmaar tegen aan gelopen) dit zijl zit op een PVC pijp die zo makkelijk op het buis systeem van Falcon Eyes past. Met mijn huidige strobist set kan ik makkelijk portreten maken (heb vier krachtige flitsers) maar dit systeem is veel duurder dan losse flitskoppen.
Kijk voor flitskoppen eens naar linkstar. Er zijn natuurlijk ook andere merken, mijn advies is dat er op zijn minst een Bowens "S" koppeling op moet zitten. Dit is handig om softboxen te koppelen en je hebt zo veel keuze in materiaal.
Hoop dat je hier iets aan hebt.
Dank je wel ... Inderdaad op dit soort hints/tips reacties zit ik te wachten, hier kan ik echt wat mee.
Ik heb twee mooie Canon flitsers 430EX2 en de 600EX-RT; zit al op de helft.

Jaap
EOS 5D3 ¦ EOS 50D ¦ EF 24-105mm f/4L IS USM ¦ EF 70-200mm f/2.8L IS II USM ¦ Extender EF 2x III | Speedlite 430EX II / 600 EX-RT
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar