Hoeveel kilo's...?

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Hallo!

Mijn Lowepro rugzak begint zachtjesaan een beetje aan de krappe kant te raken dus ging op het www op zoek naar een passende variant. Tussen alle reviews van de overload aan backpacks zat ook een youtube filmpje van 'een fotograaf' die riep dat we met z'n alleen veel te veel zooi meeslepen waardoor het te zwaar en te lastig fotograferen wordt, waardoor we uiteindelijk minder gaan fotograferen. Zijn relaas zette me wel aan het denken. Heeft hij een punt? Of mist hij mooie platen omdat ie nét niet het objectief bij zich heeft waarmee het wel gelukt zou zijn? Of had je je statief toch maar liever bij de hand gehad?
Hij riep dat hij voor 'regular use' een eenvoudige schoudertas meeneemt met 1 camera + objectief (24 mm) en twee extra objectieven (een groothoek en iets waar mee je evt. macro's kunt maken, iets in de range van 100-135 mm). Al met al toch nog wel een aardig tasje met glas, maar het ontbreken van bijvoorbeeld een 70-200 of zwaarder scheelt natuurlijk een slok op een borrel.

In mijn enthousiasme heb ik mijn rugzak even volgeladen met wat ik op een dagtocht mee zou nemen en binnen korte tijd zat ik op een slordige 11 kilo... Dat is dan wel inclusief statief, kop, m'n oude 20D met 17-85 (en met name de 17-85 zou de eerste keuze zijn om thuis te laten.) Is dat veel? Ja, uh... goh, nou... :?

Hoeveel kilo's fototechnologie hebben jullie eigenlijk op de rug als je een dagje de natuur in gaat, het circuit bezoekt of op jacht gaat naar een mooie urbex site?
Ik ben benieuwd!

Groet!
Dward
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

je zette me even aan het denken, en toen aan het wegen :lol:
mijn onderschrift + Manfrotto en Benro balhoofd (en bijbehorende accesoires zoals extra accu's, wat filters enz.) komen op een kleine 6 kilo (als mijn weegschaal klopt
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
Moontje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 338
GeregistreerdCOLON 24 Mrt 2013 11:03

Psssssst..... ik laat het zware spul door mijn man dragen :lol: :wink:
groetjes Monica

flickr | Canon 50D | 15-85 iS USM | 55-250 iS USM | 100 USM 2.8 macro
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Nooit gewogen, maar ik neem regelmatig alleen de 15-85 mee, met evt de 10-20 in zijn foudraal los aan de tas. En soms zelfs bewust alleen de Powershot D10. Sterker nog, soms helemaal geen fotospullen. :P

Ga je op pad om te fotograferen of om lekker te wandelen? Ja dan mis je wel eens een fotomoment, maar als je daar dan wel van kunt genieten........ Ooit een paar minuten op enkele meters van een heel klein rondwandelend reekalf van gestaan. Die en moeders heb ik niet verstoord, maar met een camera was dat echt niet gelukt :wink:

En ga ik op pad voor de foto's, ja dan hoort er wat sjouwwerk bij. Gelukkig is die set van mij nog niet zo zwaar....
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

Urbex: 5Dc met 17-40, 500D Samyang fish-eye, manfrotto 055xProB + 498Rc2 balhoofd, dat is wel m'n grofste gewicht ..
hoeveel zal 't zijn? heel maximaal geschat: 4Kg..?
soms wil ik nog wel 's wat extra meenemen: 70-200 of 24-105.. maar is weer extra gewicht.. met klimmen niet zo handig.. ;)
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Ik weeg niet... Ik overweeg...

Oftewel, ik denk vooraf na;
A wat is het doel / onderwerp van mijn trip
B is het iets bekends of iets totaal nieuws wat ik ga fotograferen.
C is het dichtbij of ver weg of iets eenmaligs. Iets wat ik vrij eenvoudig over kan doen of niet dus.

Daar stem ik op af wat ik meeneem of thuis laat, waarbij C meestal de doorslag geeft.

Kan het simpel en op korte termijn over, ga ik "lichtgewicht" op pad.
Kan ik een bepaalde foto die vooraf niet verwacht was toevallig niet maken ga ik wel een keer terug, rekening houdend met de kennis en ervaring die ik daarvoor heb opgedaan.
Als het moment niet uniek was uiteraard. Maar dat kan ook voorbij zijn als je wel geschikt materiaal bij je had maar niet klik-klaar voorhanden hebt.

Is het nieuw voor me, of ver weg en heb ik nog niet echt een idee wat ik kan verwachten, of is het een uniek moment dat niet zomaar opnieuw kan neem ik (veel) meer mee, incl. reservemateriaal, om ter plaatse de keus te hebben en bij problemen niet zonder alternatief te zitten.
Alles binnen de grenzen van mijn materiaal natuurlijk.

Vandaar dat ik ook tassen in meerdere formaten heb...
In beide gevallen komt het af en toe voor dat ik een bepaalde uiteindelijk toch foto niet maken.
Omdat ik het vereiste materiaal dan niet bij me heb, of gewoon helemaal niet heb, of het moment voorbij is voordat ik met mijn materiaal er klaar voor was...
(Of de kennis en kunde niet heb natuurlijk.. Hihi)

Spijt dat ik "teveel" gewicht heb meegenomen of een foto net toch niet kan maken heb ik nooit.
Hoort nu eenmaal bij het spelletje en bij keuzes maken...
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Frank64 schreefCOLONSpijt dat ik "teveel" gewicht heb meegenomen of een foto net toch niet kan maken heb ik nooit.
Hoort nu eenmaal bij het spelletje en bij keuzes maken...
Met name het woordje 'teveel' zet me weer aan het denken... Erg verwarrend allemaal die hobby van ons. :?

Groet!
Dward
Gebruikers-avatar
de platte
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 338
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 08:57
WoonplaatsCOLON tussen de ijssel en het zwarte water

Altijd neem je teveeeeeeeeeeeeeeeeeeeel mee maar alles gaat meestal mee in de rugtas 10 kilo ,
statief met swinghead wimberley is ruim 5 kilo .
Kijk om je heen,
zie wat de rest doet,
en doe dat juist niet.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Toch helemaal niet ingewikkeld? Zoals Frank schrijft, denk je van te voren na wat je mee meeneemt. Als je alleen een 18-55, 55-200 en 50/1.8 hebt is het niet zo heel ingewikkeld - maar als je een volledige set primes hebt van 24mm tot 200mm en je hebt ook een volledige L-zoom set hebt van 17mm tot 300mm, dan maak je keuzes. Ik merk ook dat ik betere foto's maak als ik van te voren nadenk wat voor soort foto's ik wil maken en dan gewoon gebruik maal van de beperkingen. Maar welke keuze je maakt is uitermate persoonlijk: wat dacht je van een groothoek zoom met een 85mm prime? Dat is een van mijn favoriete combinaties!
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Tot 1-2 jaar geleden stouwde ik eigenlijk ook altijd alles in de tas... en sjouwde dan soms een breuk of liep moeilijk te doen omdat je ook nog de kinderen bij je had, etc...
Tegenwoordig denk ik er dan dus ook vooraf beter over na en neem dan bewuster zaken wel of niet mee. En dan loop je soms tegen dingen aan waarbij je denk 'had ik nu maar...', maar dat weet je vooraf en daarmee geef ik me dan eigenlijk ook al vooraf de uitdaging om het gewoon met het materiaal te doen wat ik op dat moment heb.
En eerlijk gezegd heb ik nog weinig spijt momentjes gehad dat ik het verkeerde materiaal bij me had. Nog weleens dat ik toch teveel mee heb genomen, maar dat is dan vooral ook in onbekendere situaties en ik dus meer 'op de zekerheid' heb gepakt.

Hoeveel kilo het allemaal is?? Geen idee dus :)
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Och, 10 kilo is niks. Wel eens discussie gehad voordat ik het vliegtuig in mocht met m'n rugzakje. Kon het ook niet achterlaten.........

Maar normaal thuis stem ik wel m'n bepakking af voor een dagje uit.
In de polder? Camera en de 70-200.
Afgelopen zondag aan de zee en in de zandstorm? De G1 X mee. Meer niet. Lekker in de binnenzak.
Fotootjes van een kerk binnen? Alleen de 16-35.
Allround? Alleen de 24-105 mee.
En ja, soms ook alles op de bult. Maar dat wordt wel steeds minder.

Weinig meenemen zorgt er ook voor de je creatief omgaat met de fotokansen die je krijgt.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Ben het wel eens met die 'fotograaf' Dward. Al vind ik ook dat een lens op je body en twee in een schoudertas nog steeds best wel veel. Heb zelf meerdere tassen, de grootste tas weegt pak em beet 14kg zonder statieven. Die neem ik alleen gevuld mee als ik met de auto ergens heen ga en vlakbij de auto blijf.
Tijdens vakanties neem ik het liefst 1 lens mee per dag (andere lenzen in een kluisje). Niet in een tas maar gewoon om m'n nek. Dan heb ik zelf de minste beperkingen mocht ik een foto willen maken en m'n vrouw hoeft dan ook niet veel te wachten. De vakantie draait uiteindelijk om de ervaring en niet om de foto's die je er achteraf van hebt.
Maar ga ik ergens heen om te fotograferen overweeg ik hoe lang ik de spullen op m'n rug/heup heb, waarom ik meer als een standaard zoom mee zou nemen en of ik het waard vind om die inspanning te leveren.
Dagje circuit neem ik denk ik pak em beet 7kg aan spullen op de man mee.
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar